Powiat Radomszczański
Szukaj:
 Poniedziałek, 19 maja 2014 roku

RADA   POWIATU

Radomszczańskiego

UCHWAŁA NR XVII/182/04

RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO

z dnia 28maja2004r.

w sprawie założenia Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych w Dobryszycach i włączenia go w skład Zespołu Szkól Rolniczych w Dobryszycach z siedzibą przy ul.

Szkolnej 4.

 

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym (tekst jednolity dz.u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592; dz.u. z 2002 Nr 23, poz. 220, dz.u. z 2002 Nr 62, poz. 558, D.U. z 2002 Nr 113, poz. 984, dz.u. z 2002 Nr 153, poz. 1271, Dz.U. z 2002 Nr 200, poz.1688, Dz.U. z 2002 Nr 214, poz.1806) oraz art. 5 ust. 5a, art. 58 ust.1, 6 i art. 62 ust. 5 ustawy o systemie oświaty (tekst jednolity Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz.329 , Dz.U. z 1996 Nr 106, poz.496, Dz.U. z 1997 Nr 28, poz.153, Dz.U. z 1997 Nr 141 poz.943, Dz.U. z 1998 Nr 117 poz.759, Dz.U. z 1998 Nr 162 poz.1126, Dz.U. z 2000 Nr 12, poz.136, Dz.U z 2000 Nr 19 poz.239, Dz.U. z 2000 Nr 48 poz.550, Dz.U. z 2000 Nr 104 poz. l 104, Dz.U. z 2000 Nr 120 poz.1268, Dz.U. z 2000 Nr 122 poz.1320, Dz.U. z 2001 Nr 111 poz. l 194, Dz.U. z 2001 Nr 144, poz.1615, Dz.U. z 2002 Nr 41, poz. 362, Dz.U. z 2002 Nr 113, poz. 984, z 2002 Nr 141, poz. 1185, Dz.U. 2002 Nr 200, poz. 1683, Dz.U. z 2003 Nr 6, poz. 65, Nr 128 poz.l 176, Nr 137 poz. 13 04, Nr 203 poz. 1966) Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co następuje:

§ l. Z dniem l września 2004 r. zakłada trzyletnie  technikum uzupełniające o nazwie Technikum Uzupełniające dla Dorosłych w Dobryszycach - na podbudowie programowej zasadniczej szkoły zawodowej i włącza go w skład Zespołu Szkół Rolniczych w Dobryszycach z siedzibą przy ul. Szkolnej 4

§ 2. Organizację szkoły określa statut stanowiący załącznik do mniejszej uchwały.

 § 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

     PRZEWODNICZĄCY

Rady Powiatu Radomszczańskiego

 

 mgr inż. Paweł Kamiński


Załącznik do uchwały Nr XVII/182/04

Rady Powiatu Radomszczańskiego

z dnia 28 maja 2004 r.

 

 

 

 

 

 

 

STATUT

ZESPOŁU SZKÓŁ ROLNICZYCH w DOBRYSZYCACH

TECHNIKUM UZUPEŁNIAJĄCE dla DOROSŁYCH

w DOBRYSZYCACH


I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

1.1.  Na podstawie:

- Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. z późniejszymi zmianami.,

- Rozporządzenia MEM z dnia 21 marca 2001 r. z późn. zm. (Dz.U. Nr 29, poz. 33 oraz Dz.U. Nr 128, poz. 1419 z 2001 r.; Dz.U. Nr 46, poz. 433; Dz.U. Nr 155, poz. 1289, Dz.U. Nr 214, poz. 1807 z 2002 r.; Dz.U. Nr 26, poz. 225 z 2003 r.) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy,

- Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. (Dz.U. Nr 61, poz. 624 z 2001 r. i Nr 10, poz. 96 z 2002 r.) w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół,

- Rozporządzenie MENiS z dnia 12 lutego 2002 r. (Dz.U. Nr 15, poz. 142 z 2002 r.) w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, Dz.U. Nr 66 poz. 606 z 19 kwietnia 2004 r., wprowadza się Statut Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych, który włącza się w strukturę Zespołu Szkół Rolniczych w Dobryszycach.

1.2.  Siedziba szkoły: 97-505 Dobryszyce ul. Szkolna 4. 1.3.  Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Radomszczański. l .4.  Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Łódzki Kurator

Oświaty.

II CELE I ZADANIA SZKOŁY

2.    Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz w przepisach

wydanych na jej podstawie w szczególności:

2.1.  umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania

świadectwa ukończenia szkoły lub świadectwa dojrzałości,

2.2.  umożliwia absolwentom świadomego wyboru kierunku kształcenia lub

wybrania zawodu,

2.3.   kształtuje wysoką kulturę osobistą, moralną oraz wrażliwość na drugiego

człowieka na otaczający go świat,

2.4.  zapewnia bezpieczeństwo i opiekę słuchaczom odpowiednio do ich

potrzeb oraz możliwości szkoły,

2.5.  wyposażenie w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej

realizacji programów nauczania,

2.6.  realizuje teoretyczne i praktyczne przygotowanie do wybranego zawodu

i specjalności,

2.7.  szkoła powierza sprawowanie opieki nad słuchaczami podczas zajęć

dydaktycznych i pozalekcyjnych nauczycielom i opiekunom.

 

III. CELE I ZADANIA ZESPÓŁW NAUCZYCIELSKICH

3.1.   Powołane przez Dyrektora Zespoły:

- przedmiotowe,

- wychowawcze,

- problemowo-zadaniowe, realizują opracowane przez zespoły programy.

Pracą zespołów kierują przewodniczący powołam przez Dyrektora szkoły na wniosek zespołu.

3.2.    Zadaniami zespołów przedmiotowych są:

3.2.1. ustalenie dla danego oddziału zestawów programów nauczania

z zakresu kształcenia ogólnego oraz kształcenia zawodowego,

3.2.2. wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania słuchaczy

oraz sposobu badania wyników nauczania,

3.2.3. organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz

doradztwa metodycznego dla początkujących nauczy cieli,

3.2.4. wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich,

innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania,

3.2.5. współdziałanie w zaopatrywaniu i uzupełnianiu zbiorów oraz

wyposażenia pracowni przedmiotowych.

3.3.  Zadaniem zespołu wychowawczego jest:

3.3.1 Analizowanie i reagowanie na przejawy patologii społecznej wśród słuchaczy oraz omawianie badań diagnostycznych na posiedzeniach Rad Pedagogicznych.

3.4.  Zadaniem zespołów problemowo-zadaniowych jest realizacja zadań

wynikających z planów i potrzeb Szkoły.

 

 

IV. WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

4.         Postanowienia ogólne

Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych słuchacza polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez słuchacza wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowanie oceny.

4.1.  Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:                                 

1) poinformowanie słuchacza o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,                                         

2) pomoc słuchaczowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju, motywowanie słuchacza do dalszej pracy,

3) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy

dydaktyczno wychowawczej,

4.2.  Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

1) formułowanie   przez   nauczycieli   wymagań   edukacyjnych i informowanie o nich słuchaczy,

2) bieżące ocenianie i klasyfikowanie według skali i przyjętych form,

3) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,

4) ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego (semestru) i warunki ich poprawiania,

4.3.  Nauczyciele na początku każdego semestru informują słuchaczy o wymaganiach edukacyjnych, wynikających z realizacji przez siebie programów nauczania, oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych słuchaczy.

4.3.1. nauczyciel powinien dobrze poznać każdego słuchacza, zwracając szczególną uwagę na możliwości umysłowe, otoczenie słuchacza (dom,    praca),    umiejętności    nawiązywania    kontaktów z nauczycielami, pracownikami szkoły i słuchaczami.

4.3.2. zależnie od specyficznych trudności w nauce słuchacz wymagania

przy egzaminach ustnych powinny być zróżnicowane.

4.4.  Oceny są jawne dla słuchaczy:

4.4.1. na prośbę słuchacza nauczyciel ustalający ocenę ma obowiązek ją

uzasadnić,

4.4.2. przy wystawianiu ocen semestralnych i końcowych należy brać pod

uwagę pracę słuchacza w całym semestrze (roku).

4.4.3. każda ocena powinna mieć charakter mobilizujący.

4.5.  Oceny z prac kontrolnych, oceny klasyfikacyjne, oceny z egzaminów

semestralnych i końcowych ustala się według poniższej skali.

 4.5.1. ustala się sześciostopniową skalę ocen z następującymi skrótami:  celujący - cel - 6,

- bardzo dobry bdb - 5,

- dobry - db -4,

- dostateczny - dst - 3,

- dopuszczający dop — 2,

-          niedostateczny - ndst - l.

4.5.2. dopuszcza się oceny z minusem ( i plusem) w ocenianiu prac

kontrolnych

4.5.3. oceny ostateczne z egzaminów semestralnych i końcowych w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się w pełnym brzmieniu.

4.5.4. kryteria ocen ustala nauczyciel przedmiotu i na ich podstawie ustala

oceny klasyfikacyjne.

4.5.5. podstawą oceny klasyfikacyjnej semestralnej i końcowej są oceny

znajdujące się w dzienniku lekcyjnym.

4.5.6. oceny semestralne i końcowe nie muszą być średnią ocen wpisanych do dziennika.

4.5.7. oceny klasyfikacyjne ustala się po każdym semestrze i stanowią one podstawę do promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego Szkoły.

            4.5.8. w szkole dla dorosłych słuchacz jest promowany po każdym

semestrze.

4.6.  Podstawa ocenia i klasyfikowania słuchacza w szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej     są egzaminy  semestralne przeprowadzane z poszczególnych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania.

4.6. l. do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych oceny uznane za wyższe od oceny niedostatecznej zgodnie z WSO. W przypadku, gdy słuchacz otrzymał ocenę negatywną z pracy kontrolnej, obowiązany jest wykonać w terminie określonym przez nauczyciela, drugą pracę kontrolną.

4.6.2. do egzaminu semestralnego może być dopuszczony również słuchacz, który nie uczęszczał z przyczyn usprawiedliwionych na obowiązkowe konsultacje, pod warunkiem że z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych uzyskał oceny uznane za pozytywne zgodnie z WSO.

4.6.3. słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminów semestralnych w wyznaczonym terminie, zdaje egzaminy w terminie dodatkowym wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

4.6.4. termin dodatkowy powinien być wyznaczony po zakończeniu semestru Jesiennego najpóźniej do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego, najpóźniej do 15 września.

4.7.       W szkole słuchacz zdaje w każdym semestrze egzamin semestralny z języka polskiego, języka obcego i matematyki składający się z części pisemnej i ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzaminy semestralne zdaje się ustnie.

4.8.       Egzaminy z przedmiotów zawodowych ustala Rada Pedagogiczna na

podstawie szkolnego planu nauczania, egzaminy te mają formę pisemną.

4.9.  Słuchacz szkoły dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej może być zwolniony z części ustanej egzaminu semestralnego, jeżeli z części pisemnej tego egzaminu otrzymał ocena klasyfikacyjną co najmniej bardzo dobrą, a z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych w ciągu semestru uzyskiwał w większości oceny pozytywne zgodnie z WSO. Zwolnienie Jest równoznaczne ze złożeniem egzaminu semestralnego i uzyskaniem co najmniej bardzo dobrej oceny z danych zajęć edukacyjnych.

4.10. Słuchacz szkoły dla dorosłych może zdawać egzamin poprawkowy w razie uzyskania klasyfikacyjnej oceny niedostatecznej z jednych zajęć edukacyjnych.

4.10.1. Egzaminy poprawkowe mogą być przeprowadzone po każdym

semestrze.

4.10.2. Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczy ciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne po zakończeniu semestru jesiennego w terminie do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego w terminie do 15 września. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający dane słuchacza, termin egzaminu, pytania egzaminacyjna wynik egzaminu i uzasadnienie oceny końcowej. Do protokołu załącza się prace pisemne.

4.10.3.egzamin z języka polskiego, obcego i matematyki składa się z części pisemnej i ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzamin zdaje się ustnie. Egzamin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych z których słuchaczowi wyznaczono dodatkowy termin egzaminu oraz z zajęć z których przystępuje on do egzaminu klasyfikacyjnego.

4.11. Słuchaczowi szkoły dla dorosłych powtarzającemu semestr przed upływem trzech lat od daty przerwania nauki zalicza się zajęcia edukacyjne z których uzyskał poprzednio ocenę klasyfikacyjną wyższą od niedostatecznej, i zwalnia się go z uczęszczania na te zajęcia.

4.12. Ogólne kryteria ocen przedstawiają nauczyciele z danego przedmiotu na

początku każdego semestru.

4.13. Słuchaczowi, który w okresie trzech lat przed podjęciem nauki w szkole zdał egzamin eksternistyczny z programu nauczania obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, zalicza się te zajęcia i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na nie.

4.14. Zwolnienie to może dotyczyć semestru, roku szkolnego, kilku lat nauki lub całego okresu kształcenia odpowiednio do zakresu programu nauczania zajęć edukacyjnych zdanych na egzaminie eksternistycznym.

4.15. W przypadku zwolnienia, o którym mowa w pkt.4.13 i 4.14 w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia" oraz podstawę prawną zwolnienia. Zwolnienie jest równoznaczne z otrzymaniem oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych zgodnej z ocena uzyskana w wyniku egzaminu eksternistycznego.

4.16. Słuchacz kończy technikum, jeżeli na zakończenie semestru programowo najwyższego uzyskał ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.

V.  ORGANY SZKOŁY

5.        Organami szkoły są:

a)      Dyrektor

b)      Rada Pedagogiczna

c)      Samorząd Słuchaczy

 5.1.  Dyrektor:

- dyrektor szkoły sprawuje nadzór pedagogiczny,

- realizuje uchwały rady pedagogicznej podjętej w ramach ich kompetencji stanowiących,

- kieruje    bieżącą    działalnością    dydaktyczno-wychowaczą, administracyjną i finansową Szkoły,

- reprezentuje ją na zewnątrz,

- sprawuje opiekę nad słuchaczami,

- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i innych pracowników,

- powierza stanowiska kierownicze i odwołuje z nich,

- zatrudnia i zwalnia nauczycieli innych pracowników szkoły,

- wykonuje zadania wynikające z przepisów szczegółowych,

- współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,

- występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,

- przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej,

- kontroluje dyscyplinę pracy nauczy cieli i słuchaczy podczas zajęć lekcyjnych,

- dyrektor może skreślić słuchacza z listy w przypadkach określonych w niniejszym statucie,

- kontroluje prowadzoną przez nauczycieli i opiekunów dokumentację pedagogiczną,

- kontroluje stopień realizacji programów nauczania,

- hospituje  zajęcia  dydaktyczne  zgodnie  z planem nadzoru pedagogicznego,

- w realizacji swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną,

Samorządem Słuchaczy i pracownikami Szkoły.

5.2.  Rada Pedagogiczna.

5.2.  l. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.

5.2.2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele szkoły.

 5.2.3. W zebraniach Rady mogą brać także udział z głosem doradczym

osoby zaproszone przez przewodniczącego.

5.2.4. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzaniem wyników klasyfikowania i promowania słuchaczy, po zakończeniu rocznych zajęć oraz w miarę bieżących potrzeb.

- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce,

- w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi,

- prawo Samorządu do uczestniczenia w posiedzeniach Rady Pedagogicznej za zgodą Dyrektora, w sprawach dotyczących słuchacza szkoły.

- Samorząd Słuchaczy w celu wspierania działalności statutowej Szkoły może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek i innych źródeł. Zasady wydatkowania tych funduszy określają odrębne przepisy.

5.4.  Organy szkoły współpracują ze sobą w ramach swoich zadań i uprawnień. Wszelkie spory wynikłe między organami szkoły będą rozstrzygane przez komisję złożoną z przedstawicieli poszczególnych organów Szkoły, powołaną przez Dyrektora Szkoły doraźnie do rozstrzygnięcia powstałego sporu-

VI. ORGANIZACJA SZKOŁY

6.             Podstawową jednostką organizacyjną Technikum jest oddział.

6.1.            Podstawową formą pracy szkoły są konsultacje.

6.2.            Konsultacje trwają 45 minut.

6.3.             Przeciętną liczbę słuchaczy ustala organ prowadzący w porozumieniu

z Dyrektorem Szkoły.

6.4. Przeprowadzanie egzaminów i promowanie odbywa się zgodnie

z zasadami określonymi w WSO oraz MENiS.

6.5.  Na   zajęciach   fakultatywnych   organizowanych   w   grupach międzyklasowych i międzyoddziałowych liczba słuchaczy nie może być mniejsza niż 15. Zajęcia te organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych.

6.6.  Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych określa szkolny plan nauczania ustalony przez dyrektora szkoły.

6.7.  Technikum Uzupełniające dla Dorosłych jest 3-letnią szkołą zawodowa powstałą na podbudowie programowej szkoły zawodowej, dającą możliwość uzyskania średniego wykształcenia zawodowego, tytułu technika i przystąpienia do egzaminu maturalnego (dojrzałości).

6.8.  W Technikum Uzupełniającym dla Dorosłych kształcenie odbywa się

w dwóch obszarach:

- kształcenia ogólnego, które stanowi realizację treści nauczania zawartej w podstawie programowej,

- kształcenia zawodowego teoretycznego i praktycznych zajęć specjalizacyjnych określonych w programie nauczania.

6.9.  Godziny do dyspozycji Dyrektora mogą być przeznaczone do realizacji zarówno   kształcenia   ogólnego  jak   i   zawodowego   zgodnie z rozporządzeniem MENiS.

6.10. Zjazdy słuchaczy odbywają się co dwa tygodnie głównie w soboty i niedziele w czasie których odbywają się planowane zajęcia edukacyjne.

VII. ORGANIZACJA PRACOWNI SZKOLNYCH

7. Wszystkie zajęcia szkolne prowadzone saw następujących pomieszczeniach:

- w salach lekcyjnych,

- w klasopracowniach przedmiotowych,

- w laboratoriach przedmiotowych,

-  w bibliotece,

- w sali gimnastycznej,

- w warsztacie mechanizacyjnym.

VII. ORGANIZACJA BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

8.1.     W Zespole Szkół Rolniczych funkcjonuje biblioteka publiczno-szkolna służąca do realizacji potrzeb i zainteresowań słuchaczy, zadań dydaktyczno-wychowawczych Zespołu, doskonaleniu pracy nauczyciela.

8.2.     Biblioteka szkolna jest wyposażona w odpowiednie meble, podstawowy

sprzęt biblioteczny i przeciwpożarowy.

8.3.  Pomieszczenia biblioteki umożliwiają:

- gromadzenie i opracowywanie zbiorów,

- korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę,

- prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego (w oddziałach w wymiarze 2 godz. oddział w stosunku rocznym).

8.4.  Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć

lekcyjnych i po ich zakończeniu.

8.5.  Biblioteka gromadzi książki, czasopisma i inne materiały niezbędne do

realizacji planu dydaktyczno-wychowawczego Zespołu.

8.6.  Zbiory biblioteki obejmuj ą dwie grupy materiałów: dokumenty

piśmiennicze i niepiśmiennicze (kasety video).

 8.7.  Rozmieszczenie zbiorów: księgozbiór podstawowy w wypożyczalni księgozbiór podręczny w czytelni zbiory wydzielone w klasopracowniach

8.8.  Księgozbiór ustawiony jest w układzie    działowo-alfabetycznym z uwzględnieniem lektury obowiązkowej, literatury populamo-naukowej,

literatury dla nauczycieli, beletrystyki. Wszystkie materiały biblioteczne opatrzone są sygnaturą.

8.9.   Obowiązki nauczyciela bibliotekarz obejmują:

8.9.1. Pracę pedagogiczną:

- udostępnianie zbiorów,

- udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych, tekstowych, informowanie nauczycieli i uczniów o nowych nabytkach,

- pośrednictwo w wyborach czytelniczych, zachęcanie słuchaczy do świadomego doboru lektury i jej planowania,

- przysposobienie czytelnicze i kształcenie słuchaczy jako użytkowników informacji w formie pracy indywidualnej z czytelnikiem, zajęć grupowych (lekcji bibliotecznych),

- udostępnianie nauczycielom i innym użytkownikom potrzebnych im materiałów, udzielanie pomocy w przeprowadzaniu różnych form zajęć dydaktyczno-wychowawczych w bibliotece, pomoc w organizowaniu pracy z książką czasopismem we wszystkich formach procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz w przygotowaniu przez różne grupy społeczności szkolnej imprez czytelniczych,

- inspirowanie pracy aktywu bibliotecznego u jego szkolenie (aktyw ten może działać na zasadach koła zainteresowań, np. miłośników książek),

- informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów, przygotowanie analizy stanu czytelnictwa w Zespole Szkół na posiedzenie Rady Pedagogicznej, ewentualnie komisji przedmiotowych,

- prowadzenie różnych form wizualnej informacji i propagandy książek,

- organizowanie z aktywem bibliotecznym różnych form inspiracji

czytelnictwa i rozwijania kultury czytelniczej słuchaczy. 8.9.2. Prace organizacyjne:

- gromadzenie zbiorów (zgodnie z profilem programowym i potrzebami Zespołu Szkół),

- ewidencję zbiorów (zgodnie z obowiązującymi przepisami),

- opracowanie   biblioteczne   zbiorów,   opracowanie   techniczne, klasyfikowanie wg systemu UKD, katalogowanie zgodnie z zasadami obowiązującymi w bibliotekarstwie,

- selekcję zbiorów,

- konserwację zbiorów,

- organizowanie warsztatu informacyjnego,

- organizację udostępniania zbiorów w ustalonych godzinach, " planowanie, sprawozdawczość, odpowiedzialność materialną. 8.9.3. Współpracą z instytucjami wychowania równoległego. W miarę możliwości nauczyciel bibliotekarz współpracuje z bibliotekami pozaszkolnymi i innymi instytucjami kulturalnymi nad rozwijaniem kultury czytelniczej słuchaczy, nad wzbogacaniem zbiorów i wyposażenia biblioteki. Nauczyciel bibliotekarz dostosowuje formy i treści pracy do

typu szkoły i poziomu intelektualnego słuchaczy, środowiska, warunków pracy oraz własnych predyspozycji i zainteresowań.

VIII. SZCZEGÓŁOWA ORGANIZACJA NAUCZANIA

9. l.  Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

9.2.  Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny do dnia 30 maja danego roku.

9.3.  W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się liczbę pracowników szkoły, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych oraz ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych,  obowiązkowych,  nadobowiązkowych  i pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

9.4.  Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Technikum Uzupełniającego Dyrektor Technikum Uzupełniającego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy ustala tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych.

IX. NAUCZYCIELE

10.1. Zakres zadań nauczy cielą jest następujący:

- realizuje program kształcenia i wychowania na powierzonych mu przedmiotach , osiągając w stopniu optymalnym cele szkoły ustalone w programach i planie pracy szkoły,

- wzbogaca własny warsztat pracy przedmiotowej i wychowawczej, wnioskuje o jego wzbogacenie lub modernizację do organów kierowniczych szkoły,

- wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój

psychofizyczny słuchaczy, ich zdolności i zainteresowania, " bezstronnie, obiektywnie ocenia i traktuje wszystkich słuchaczy,

- bierze udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, organizowanych w szkole i poza szkołą,

- prowadzi dokumentację pedagogiczną przedmiotu, koła zainteresowań.

- wraz z innymi nauczycielami wchodzi w skład zespołu przedmiotowego, który decyduje o treści programu dla danego przedmiotu w uzgodnieniu z Dyrektorem Szkoły i Radą Pedagogiczną.

- uwzględnia w swoich treściach nauczania , w miarę możliwości, korelacji kształcenia ogólnego i zawodowego w danym zawodzie.

10.2. Nauczyciel opiekun:

- Dyrektor  szkoły powierza każdy  oddział szczególnej  opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczącym w tym oddziale, zwanemu dalej opiekunem,

- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest aby opiekun prowadził oddział przez cały tok nauczania w szkole,

- Nauczyciel może być odwołany z funkcji opiekuna na wniosek Samorządu Słuchaczy, którzy złożą uzasadniony wniosek do Dyrektora Szkoły,

- Opiekun w szczególności tworzy warunki do rozwoju słuchaczy, przygotowuje do życia w zespole, społeczeństwie, rodzinie,

- rozwiązuje ewentualne konflikty w zespole, a także między słuchaczami a społecznością Szkoły,

- wychowawcy klas tworzą zespół wychowawczy.

X.  NAGRODY I KARY

11.Dyrekcja Szkoły zapewnia : 11.1.. Nagrody:

- maksymalnie dla trzech najlepszych słuchaczy semestru dyplomy uznania lub nagrody książkowe,

- maksymalnie dla trzech najlepszych słuchaczy kończących szkołę na

grody rzeczowe.

11.2. Kary:

- skreślenie z listy słuchaczy w trybie natychmiastowym za rażące uchybienia w postawie moralnej słuchacza szkoły ,

- rażącego naruszenia postanowień statutu szkoły,

- na uzasadniony wniosek członków Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Samorządu Słuchaczy,

- w razie skreślenia z listy słuchacza przysługuje mu odwołanie od decyzji Dyrektora do Łódzkiego Kuratora Oświaty.

XII. REKRUTACJA

Rekrutacja słuchaczy przeprowadzana jest w oparciu o wyniki na świadectwie zasadniczej szkoły zawodowej. Dopuszcza się rozmowę kwalifikacyjną, jeżeli liczba kandydatów jest większa niż liczba miejsc. Do szkoły przyjmowani są słuchacze, którzy w roku przyjęcia do szkoły ukończyli lub ukończą 18 rok życia.

 

 

XIII. PRAWA I OBOWIĄZKI SŁUCHACZA

12.        Prawa i obowiązki słuchacza szkoły:

12.1.  Słuchacz ma prawo:

- poznania na początku roku szkolnego programu dla każdego modułu tematycznego,

- zapoznanie się ze statutem Szkoły,

- uzyskanie pomocy od nauczycieli i dyrekcji Szkoły w celu pogłębiania wiedzy.,

- dostępu do pomocy dydaktycznych proponowanych przez Szkołę,

- poszanowania i obrony własnej godności,

- sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej i uzasadnionej oceny,

- zapoznanie z regulaminem klasyfikowania i promowania słuchaczy,

- korzystania z biblioteki szkolnej oraz pomieszczeń szkolnych za zgodą Dyrektora Szkoły,

- podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym.

12.2.  Obowiązkiem słuchacza jest:

- aktywny udział w zajęciach dydaktycznych i systematyczna praca w domu,

- okazywanie szacunku wszystkim pracownikom szkoły,

- poszanowanie mienia szkoły, a w razie świadomego uszkodzenia wyposażenia sal, pomocy dydaktycznych, korytarzy, szatni itp. - słuchacz jest zobowiązany do naprawienia szkody,

- słuchacz powinien dbać o czystość i estetykę miejsca w szkole w którym się znajduje,

- powiadamianie pracowników szkoły o zagrożeniach dla zdrowia lub życia w szkole,

- odbiór dokumentów własnych wydanych po zakończeniu nauki w szkole,

- podpisanie umowy o kształcenie pomiędzy szkolą a słuchaczem.

 

 

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odpowiednimi przepisami.

2. Szkoła posiada własny ceremoniał szkolny.

3. Dokumentację szkoły prowadzi  się i przechowuje zgodnie z obowiązującymi przepisami.

4. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

5. Rada Pedagogiczna jest wspólna dla wszystkich szkół wchodzących w skład Zespołu.

6. Zmiany Statutu Szkoły ustalane są przez Radę Pedagogiczną i wprowadzane w formie uchwały po zaopiniowaniu przez Samorząd Słuchaczy.      

 



  data publikacji: 17.09.2005 12:12:17   opublikował: Dariusz Staszczyk   wytworzył: Bartłomiej Kurek