RADA
POWIATU
Radomszczańskiego
UCHWAŁA NR XVII/182/04
RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO
z dnia 28maja2004r.
w sprawie założenia
Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych w Dobryszycach i
włączenia go w skład Zespołu Szkól Rolniczych
w Dobryszycach z siedzibą przy ul.
Szkolnej 4.
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy o
samorządzie powiatowym (tekst jednolity dz.u.
z 2001 r. Nr 142, poz. 1592; dz.u. z 2002 Nr 23, poz. 220, dz.u. z 2002 Nr 62, poz. 558, D.U. z 2002 Nr 113, poz. 984, dz.u. z 2002 Nr 153, poz. 1271,
Dz.U. z 2002
Nr 200, poz.1688,
Dz.U. z 2002 Nr 214, poz.1806) oraz art. 5
ust. 5a, art. 58 ust.1, 6
i art. 62 ust. 5 ustawy o systemie
oświaty (tekst jednolity Dz.U. z 1996 r. Nr 67,
poz.329 ,
Dz.U. z 1996 Nr 106, poz.496, Dz.U. z 1997 Nr 28,
poz.153, Dz.U.
z 1997 Nr
141 poz.943,
Dz.U. z 1998 Nr 117 poz.759, Dz.U. z 1998
Nr 162 poz.1126, Dz.U. z 2000
Nr 12, poz.136,
Dz.U z 2000 Nr 19 poz.239, Dz.U. z 2000 Nr 48 poz.550, Dz.U.
z 2000 Nr
104 poz. l
104, Dz.U. z 2000 Nr 120 poz.1268, Dz.U. z 2000
Nr 122 poz.1320,
Dz.U. z 2001 Nr 111 poz. l 194, Dz.U.
z 2001 Nr
144, poz.1615, Dz.U. z 2002 Nr 41,
poz. 362, Dz.U. z 2002 Nr 113, poz. 984, z 2002
Nr 141, poz. 1185, Dz.U. 2002 Nr 200, poz. 1683, Dz.U. z
2003 Nr 6, poz. 65, Nr 128
poz.l 176, Nr 137 poz. 13 04, Nr 203
poz. 1966) Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co następuje:
§ l. Z dniem l września 2004 r. zakłada trzyletnie
technikum uzupełniające o nazwie — Technikum Uzupełniające
dla Dorosłych w Dobryszycach - na podbudowie programowej zasadniczej
szkoły zawodowej i włącza go w skład Zespołu
Szkół Rolniczych w Dobryszycach z siedzibą przy ul. Szkolnej 4
§ 2. Organizację szkoły
określa statut stanowiący załącznik do mniejszej
uchwały.
§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 4. Uchwała wchodzi w
życie z dniem podjęcia.
PRZEWODNICZĄCY
Rady
Powiatu Radomszczańskiego
mgr inż. Paweł Kamiński
Załącznik do uchwały Nr XVII/182/04
Rady Powiatu
Radomszczańskiego
z dnia 28 maja 2004 r.
STATUT
ZESPOŁU SZKÓŁ
ROLNICZYCH w DOBRYSZYCACH
TECHNIKUM
UZUPEŁNIAJĄCE dla DOROSŁYCH
w DOBRYSZYCACH
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
1.1. Na podstawie:
- Ustawy o systemie oświaty
z dnia 7 września 1991 r. z późniejszymi zmianami.,
- Rozporządzenia MEM z dnia 21 marca 2001
r. z późn. zm. (Dz.U. Nr 29,
poz. 33 oraz Dz.U. Nr 128, poz. 1419
z 2001 r.; Dz.U. Nr 46, poz. 433;
Dz.U. Nr 155, poz. 1289, Dz.U. Nr 214, poz. 1807 z 2002
r.; Dz.U. Nr 26, poz. 225 z 2003
r.) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów i słuchaczy,
- Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001
r. (Dz.U. Nr 61, poz. 624 z 2001
r. i Nr 10, poz. 96 z 2002 r.) w sprawie
ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych
szkół,
- Rozporządzenie MENiS z
dnia 12 lutego 2002 r. (Dz.U. Nr 15, poz. 142 z 2002
r.) w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych,
Dz.U. Nr 66 poz. 606 z 19 kwietnia 2004 r., wprowadza się Statut
Technikum Uzupełniającego dla Dorosłych, który
włącza się w strukturę Zespołu Szkół
Rolniczych w Dobryszycach.
1.2. Siedziba szkoły: 97-505 Dobryszyce ul. Szkolna 4. 1.3.
Organem prowadzącym szkołę jest Powiat
Radomszczański. l .4. Organem sprawującym nadzór
pedagogiczny jest Łódzki Kurator
Oświaty.
II CELE I ZADANIA SZKOŁY
2. Szkoła
realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz w przepisach
wydanych na jej podstawie w szczególności:
2.1. umożliwia zdobycie
wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania
świadectwa ukończenia szkoły lub świadectwa
dojrzałości,
2.2. umożliwia absolwentom
świadomego wyboru kierunku kształcenia lub
wybrania zawodu,
2.3. kształtuje
wysoką kulturę osobistą, moralną oraz
wrażliwość na drugiego
człowieka na otaczający go świat,
2.4. zapewnia bezpieczeństwo
i opiekę słuchaczom odpowiednio do ich
potrzeb oraz możliwości szkoły,
2.5. wyposażenie w pomoce
dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej
realizacji programów nauczania,
2.6. realizuje teoretyczne i
praktyczne przygotowanie do wybranego zawodu
i specjalności,
2.7. szkoła powierza
sprawowanie opieki nad słuchaczami podczas zajęć
dydaktycznych i pozalekcyjnych nauczycielom i opiekunom.
III. CELE I ZADANIA ZESPÓŁW
NAUCZYCIELSKICH
3.1. Powołane przez
Dyrektora Zespoły:
- przedmiotowe,
- wychowawcze,
- problemowo-zadaniowe, realizują opracowane przez zespoły
programy.
Pracą zespołów
kierują przewodniczący powołam przez Dyrektora szkoły na
wniosek zespołu.
3.2. Zadaniami zespołów
przedmiotowych są:
3.2.1. ustalenie dla danego
oddziału zestawów programów nauczania
z zakresu kształcenia ogólnego oraz kształcenia
zawodowego,
3.2.2. wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów
oceniania słuchaczy
oraz sposobu badania wyników nauczania,
3.2.3. organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz
doradztwa metodycznego dla
początkujących nauczy cieli,
3.2.4. wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich,
innowacyjnych i
eksperymentalnych programów nauczania,
3.2.5. współdziałanie w zaopatrywaniu i uzupełnianiu
zbiorów oraz
wyposażenia pracowni
przedmiotowych.
3.3. Zadaniem zespołu
wychowawczego jest:
3.3.1 Analizowanie i reagowanie na
przejawy patologii społecznej wśród słuchaczy oraz
omawianie badań diagnostycznych na posiedzeniach Rad Pedagogicznych.
3.4. Zadaniem zespołów
problemowo-zadaniowych jest realizacja zadań
wynikających z planów i potrzeb Szkoły.
IV. WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
4. Postanowienia
ogólne
Ocenianie wewnątrzszkolne
osiągnięć edukacyjnych słuchacza polega na rozpoznawaniu
przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez
słuchacza wiadomości i umiejętności w stosunku do
wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz
formułowanie oceny.
4.1. Ocenianie
wewnątrzszkolne ma na celu:
1)
poinformowanie słuchacza o poziomie jego osiągnięć
edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
2) pomoc słuchaczowi w
samodzielnym planowaniu swojego rozwoju, motywowanie słuchacza do dalszej
pracy,
3) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy
dydaktyczno — wychowawczej,
4.2. Ocenianie
wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych i informowanie o nich
słuchaczy,
2) bieżące ocenianie i klasyfikowanie według skali i
przyjętych form,
3) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
4) ustalanie ocen klasyfikacyjnych
na koniec roku szkolnego (semestru) i warunki ich poprawiania,
4.3. Nauczyciele na początku
każdego semestru informują słuchaczy o wymaganiach edukacyjnych,
wynikających z realizacji przez siebie programów nauczania, oraz o
sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych słuchaczy.
4.3.1. nauczyciel powinien dobrze
poznać każdego słuchacza, zwracając szczególną
uwagę na możliwości umysłowe, otoczenie słuchacza
(dom, praca), umiejętności nawiązywania kontaktów z
nauczycielami, pracownikami szkoły i słuchaczami.
4.3.2. zależnie od specyficznych
trudności w nauce słuchacz wymagania
przy egzaminach ustnych powinny być zróżnicowane.
4.4. Oceny są jawne dla
słuchaczy:
4.4.1. na prośbę
słuchacza nauczyciel ustalający ocenę ma obowiązek ją
uzasadnić,
4.4.2. przy wystawianiu ocen
semestralnych i końcowych należy brać pod
uwagę pracę
słuchacza w całym semestrze (roku).
4.4.3. każda ocena powinna
mieć charakter mobilizujący.
4.5. Oceny z prac kontrolnych,
oceny klasyfikacyjne, oceny z egzaminów
semestralnych i końcowych ustala się według poniższej
skali.
4.5.1.
ustala się sześciostopniową skalę ocen z
następującymi skrótami:
celujący - cel - 6,
- bardzo dobry — bdb -
5,
- dobry - db -4,
- dostateczny - dst - 3,
- dopuszczający — dop
— 2,
-
niedostateczny - ndst - l.
4.5.2. dopuszcza się oceny z minusem (
i plusem) w ocenianiu prac
kontrolnych
4.5.3. oceny ostateczne z
egzaminów semestralnych i końcowych w dokumentacji przebiegu
nauczania wpisuje się w pełnym brzmieniu.
4.5.4. kryteria ocen ustala nauczyciel
przedmiotu i na ich podstawie ustala
oceny klasyfikacyjne.
4.5.5. podstawą oceny klasyfikacyjnej semestralnej
i końcowej są oceny
znajdujące się w dzienniku lekcyjnym.
4.5.6. oceny semestralne i
końcowe nie muszą być średnią ocen wpisanych do
dziennika.
4.5.7. oceny klasyfikacyjne ustala
się po każdym semestrze i stanowią one podstawę do
promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia
przez niego Szkoły.
4.5.8. w szkole dla dorosłych
słuchacz jest promowany po każdym
semestrze.
4.6. Podstawa ocenia i klasyfikowania
słuchacza w szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej są egzaminy semestralne przeprowadzane z
poszczególnych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym
planie nauczania.
4.6. l. do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza
który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje oraz
uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych oceny uznane za
wyższe od oceny niedostatecznej zgodnie z WSO. W przypadku, gdy
słuchacz otrzymał ocenę negatywną z pracy kontrolnej,
obowiązany jest wykonać w terminie określonym przez nauczyciela,
drugą pracę kontrolną.
4.6.2. do egzaminu semestralnego
może być dopuszczony również słuchacz, który
nie uczęszczał z przyczyn usprawiedliwionych na obowiązkowe
konsultacje, pod warunkiem że z wymaganych ćwiczeń i prac
kontrolnych uzyskał oceny uznane za pozytywne zgodnie z WSO.
4.6.3. słuchacz, który z
przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminów
semestralnych w wyznaczonym terminie, zdaje egzaminy w terminie dodatkowym
wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
4.6.4. termin dodatkowy powinien
być wyznaczony po zakończeniu semestru Jesiennego
najpóźniej do końca lutego lub po zakończeniu semestru
wiosennego, najpóźniej do 15
września.
4.7. W szkole słuchacz zdaje w
każdym semestrze egzamin semestralny z języka polskiego, języka
obcego i matematyki składający się z części pisemnej i
ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzaminy semestralne
zdaje się ustnie.
4.8. Egzaminy z przedmiotów
zawodowych ustala Rada Pedagogiczna na
podstawie szkolnego planu
nauczania, egzaminy te mają
formę pisemną.
4.9. Słuchacz szkoły dla
dorosłych prowadzonej w formie zaocznej może być zwolniony z
części ustanej egzaminu semestralnego, jeżeli z części
pisemnej tego egzaminu otrzymał ocena klasyfikacyjną co najmniej
bardzo dobrą, a z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych w
ciągu semestru uzyskiwał w większości oceny pozytywne
zgodnie z WSO. Zwolnienie Jest równoznaczne ze złożeniem
egzaminu semestralnego i uzyskaniem co najmniej bardzo dobrej oceny z danych
zajęć edukacyjnych.
4.10. Słuchacz szkoły dla
dorosłych może zdawać egzamin poprawkowy w razie uzyskania
klasyfikacyjnej oceny niedostatecznej z jednych zajęć edukacyjnych.
4.10.1. Egzaminy poprawkowe mogą
być przeprowadzone po każdym
semestrze.
4.10.2. Egzamin poprawkowy przeprowadza
nauczy ciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne po zakończeniu
semestru jesiennego w terminie do końca lutego lub po zakończeniu
semestru wiosennego w terminie do 15
września. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się
protokół zawierający dane słuchacza, termin egzaminu,
pytania egzaminacyjna wynik egzaminu i uzasadnienie oceny końcowej. Do
protokołu załącza się prace pisemne.
4.10.3.egzamin z języka
polskiego, obcego i matematyki składa się z części pisemnej
i ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzamin zdaje
się ustnie. Egzamin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych z
których słuchaczowi wyznaczono dodatkowy termin egzaminu oraz z
zajęć z których przystępuje on do egzaminu
klasyfikacyjnego.
4.11. Słuchaczowi szkoły dla dorosłych
powtarzającemu semestr przed upływem trzech lat od daty przerwania
nauki zalicza się zajęcia edukacyjne z których uzyskał
poprzednio ocenę klasyfikacyjną wyższą od niedostatecznej,
i zwalnia się go z uczęszczania na te zajęcia.
4.12. Ogólne kryteria ocen przedstawiają nauczyciele z danego
przedmiotu na
początku każdego semestru.
4.13. Słuchaczowi, który
w okresie trzech lat przed podjęciem nauki w szkole zdał egzamin
eksternistyczny z programu nauczania obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, zalicza się te
zajęcia i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na nie.
4.14. Zwolnienie to może
dotyczyć semestru, roku szkolnego, kilku lat nauki lub całego okresu
kształcenia odpowiednio do zakresu programu nauczania zajęć
edukacyjnych zdanych na egzaminie eksternistycznym.
4.15. W przypadku zwolnienia, o
którym mowa w pkt.4.13 i 4.14 w
dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się “ zwolniony z obowiązku uczęszczania na
zajęcia" oraz podstawę prawną zwolnienia. Zwolnienie jest
równoznaczne z otrzymaniem oceny klasyfikacyjnej z danych
zajęć edukacyjnych zgodnej z ocena uzyskana w wyniku egzaminu
eksternistycznego.
4.16. Słuchacz kończy
technikum, jeżeli na zakończenie semestru programowo najwyższego
uzyskał ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych oceny
klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
V. ORGANY
SZKOŁY
5.
Organami szkoły są:
a) Dyrektor
b) Rada Pedagogiczna
c) Samorząd Słuchaczy
5.1. Dyrektor:
- dyrektor szkoły sprawuje nadzór pedagogiczny,
- realizuje uchwały rady
pedagogicznej podjętej w ramach ich kompetencji stanowiących,
- kieruje bieżącą
działalnością dydaktyczno-wychowaczą,
administracyjną i finansową Szkoły,
- reprezentuje ją na zewnątrz,
- sprawuje opiekę nad słuchaczami,
- jest kierownikiem zakładu
pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i innych pracowników,
- powierza stanowiska kierownicze i odwołuje z nich,
- zatrudnia i zwalnia nauczycieli innych pracowników szkoły,
- wykonuje zadania wynikające z przepisów
szczegółowych,
- współdziała ze
szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w
organizacji praktyk pedagogicznych,
- występuje z wnioskami, po
zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń,
nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz
pozostałych pracowników szkoły,
- przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej,
- kontroluje dyscyplinę pracy nauczy cieli i słuchaczy podczas
zajęć lekcyjnych,
- dyrektor może
skreślić słuchacza z listy w przypadkach określonych w
niniejszym statucie,
- kontroluje prowadzoną
przez nauczycieli i opiekunów dokumentację pedagogiczną,
- kontroluje stopień realizacji programów nauczania,
- hospituje zajęcia dydaktyczne zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego,
- w realizacji swoich zadań współpracuje z Radą
Pedagogiczną,
Samorządem Słuchaczy i pracownikami Szkoły.
5.2. Rada Pedagogiczna.
5.2. l.
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
5.2.2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele
szkoły.
5.2.3. W zebraniach Rady mogą brać także udział
z głosem doradczym
osoby zaproszone przez przewodniczącego.
5.2.4. Zebrania plenarne Rady
Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w
każdym semestrze w związku z zatwierdzaniem wyników
klasyfikowania i promowania słuchaczy, po zakończeniu rocznych
zajęć oraz w miarę bieżących potrzeb.
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce,
- w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły prawo organizowania
działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej
zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi,
- prawo Samorządu do uczestniczenia w posiedzeniach Rady
Pedagogicznej za zgodą Dyrektora, w sprawach dotyczących
słuchacza szkoły.
- Samorząd Słuchaczy w
celu wspierania działalności statutowej Szkoły może
gromadzić fundusze z dobrowolnych składek i innych
źródeł. Zasady wydatkowania tych funduszy określają
odrębne przepisy.
5.4. Organy szkoły współpracują
ze sobą w ramach swoich zadań i uprawnień. Wszelkie spory
wynikłe między organami szkoły będą rozstrzygane przez
komisję złożoną z przedstawicieli poszczególnych
organów Szkoły, powołaną przez Dyrektora Szkoły
doraźnie do rozstrzygnięcia powstałego sporu-
VI. ORGANIZACJA SZKOŁY
6.
Podstawową jednostką organizacyjną Technikum jest
oddział.
6.1.
Podstawową formą pracy szkoły są konsultacje.
6.2.
Konsultacje trwają 45 minut.
6.3.
Przeciętną
liczbę słuchaczy ustala organ prowadzący w porozumieniu
z Dyrektorem Szkoły.
6.4. Przeprowadzanie egzaminów i promowanie odbywa się zgodnie
z zasadami określonymi w WSO oraz MENiS.
6.5. Na zajęciach fakultatywnych organizowanych w grupach międzyklasowych i
międzyoddziałowych liczba słuchaczy nie może być
mniejsza niż 15. Zajęcia te
organizowane są w ramach posiadanych przez szkołę
środków finansowych.
6.6. Organizację stałych
obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych
określa szkolny plan nauczania ustalony przez dyrektora szkoły.
6.7. Technikum Uzupełniające dla
Dorosłych jest 3-letnią szkołą zawodowa powstałą
na podbudowie programowej szkoły zawodowej,
dającą możliwość uzyskania średniego
wykształcenia zawodowego, tytułu technika i przystąpienia do
egzaminu maturalnego (dojrzałości).
6.8. W Technikum
Uzupełniającym dla Dorosłych kształcenie odbywa się
w dwóch obszarach:
- kształcenia
ogólnego, które stanowi realizację treści nauczania
zawartej w podstawie programowej,
- kształcenia zawodowego
teoretycznego i praktycznych zajęć specjalizacyjnych określonych
w programie nauczania.
6.9. Godziny do dyspozycji Dyrektora
mogą być przeznaczone do realizacji zarówno kształcenia ogólnego jak i zawodowego zgodnie z rozporządzeniem
MENiS.
6.10. Zjazdy słuchaczy
odbywają się co dwa tygodnie głównie w soboty i niedziele
w czasie których odbywają się planowane zajęcia
edukacyjne.
VII. ORGANIZACJA PRACOWNI SZKOLNYCH
7. Wszystkie zajęcia szkolne
prowadzone saw następujących pomieszczeniach:
- w salach lekcyjnych,
- w klasopracowniach przedmiotowych,
- w laboratoriach przedmiotowych,
- w bibliotece,
- w sali gimnastycznej,
- w warsztacie mechanizacyjnym.
VII. ORGANIZACJA BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
8.1. W Zespole Szkół
Rolniczych funkcjonuje biblioteka publiczno-szkolna służąca do
realizacji potrzeb i zainteresowań słuchaczy, zadań
dydaktyczno-wychowawczych Zespołu, doskonaleniu pracy nauczyciela.
8.2. Biblioteka szkolna jest
wyposażona w odpowiednie meble, podstawowy
sprzęt biblioteczny i
przeciwpożarowy.
8.3. Pomieszczenia biblioteki
umożliwiają:
- gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
- korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza
bibliotekę,
- prowadzenie przysposobienia
czytelniczo-informacyjnego (w oddziałach w wymiarze 2 godz. oddział w stosunku rocznym).
8.4. Godziny pracy biblioteki
umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć
lekcyjnych i po ich zakończeniu.
8.5. Biblioteka gromadzi
książki, czasopisma i inne materiały niezbędne do
realizacji planu dydaktyczno-wychowawczego Zespołu.
8.6. Zbiory biblioteki obejmuj
ą dwie grupy materiałów: dokumenty
piśmiennicze i
niepiśmiennicze (kasety video).
8.7.
Rozmieszczenie zbiorów: księgozbiór podstawowy w
wypożyczalni księgozbiór podręczny w czytelni zbiory
wydzielone w klasopracowniach
8.8. Księgozbiór ustawiony jest w
układzie
działowo-alfabetycznym z uwzględnieniem lektury
obowiązkowej, literatury populamo-naukowej,
literatury dla nauczycieli, beletrystyki. Wszystkie materiały
biblioteczne opatrzone są sygnaturą.
8.9. Obowiązki
nauczyciela bibliotekarz obejmują:
8.9.1. Pracę pedagogiczną:
- udostępnianie zbiorów,
- udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych,
rzeczowych, tekstowych, informowanie nauczycieli i uczniów o nowych
nabytkach,
- pośrednictwo w wyborach czytelniczych, zachęcanie
słuchaczy do świadomego doboru lektury i jej planowania,
- przysposobienie czytelnicze i kształcenie słuchaczy jako
użytkowników informacji w formie pracy indywidualnej z
czytelnikiem, zajęć grupowych (lekcji bibliotecznych),
- udostępnianie nauczycielom i innym użytkownikom potrzebnych im
materiałów, udzielanie pomocy w przeprowadzaniu różnych
form zajęć dydaktyczno-wychowawczych w bibliotece, pomoc w
organizowaniu pracy z książką czasopismem we wszystkich formach
procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz w przygotowaniu przez różne
grupy społeczności szkolnej imprez czytelniczych,
- inspirowanie pracy aktywu bibliotecznego u jego szkolenie (aktyw ten
może działać na zasadach koła zainteresowań, np.
miłośników książek),
- informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów, przygotowanie
analizy stanu czytelnictwa w Zespole Szkół na posiedzenie Rady
Pedagogicznej, ewentualnie komisji przedmiotowych,
- prowadzenie różnych form wizualnej informacji i propagandy
książek,
- organizowanie z aktywem bibliotecznym różnych form
inspiracji
czytelnictwa i rozwijania
kultury czytelniczej słuchaczy. 8.9.2.
Prace organizacyjne:
- gromadzenie zbiorów (zgodnie z profilem programowym i potrzebami
Zespołu Szkół),
- ewidencję zbiorów (zgodnie z obowiązującymi
przepisami),
- opracowanie
biblioteczne
zbiorów,
opracowanie techniczne,
klasyfikowanie wg systemu UKD, katalogowanie zgodnie z zasadami
obowiązującymi w bibliotekarstwie,
- selekcję zbiorów,
- konserwację zbiorów,
- organizowanie warsztatu informacyjnego,
- organizację udostępniania zbiorów w ustalonych
godzinach, " planowanie,
sprawozdawczość, odpowiedzialność materialną. 8.9.3. Współpracą z
instytucjami wychowania równoległego. W miarę
możliwości nauczyciel bibliotekarz współpracuje z
bibliotekami pozaszkolnymi i innymi instytucjami kulturalnymi nad rozwijaniem
kultury czytelniczej słuchaczy, nad wzbogacaniem zbiorów i
wyposażenia biblioteki. Nauczyciel bibliotekarz dostosowuje formy i
treści pracy do
typu szkoły i poziomu intelektualnego
słuchaczy, środowiska, warunków pracy oraz własnych
predyspozycji i zainteresowań.
VIII. SZCZEGÓŁOWA
ORGANIZACJA NAUCZANIA
9. l. Terminy
rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają
przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
9.2. Szczegółową
organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym
określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora
najpóźniej do 30 kwietnia
każdego roku na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego
szkoły. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący po
zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór
pedagogiczny do dnia 30 maja danego roku.
9.3. W arkuszu organizacji szkoły
zamieszcza się liczbę pracowników szkoły,
łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych oraz ogólną
liczbę godzin zajęć edukacyjnych, obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych finansowanych ze
środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
9.4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza
organizacji Technikum Uzupełniającego Dyrektor Technikum
Uzupełniającego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny
pracy ustala tygodniowy rozkład zajęć, określający
organizację zajęć edukacyjnych.
IX. NAUCZYCIELE
10.1. Zakres zadań nauczy cielą jest następujący:
- realizuje program
kształcenia i wychowania na powierzonych mu przedmiotach , osiągając w stopniu optymalnym
cele szkoły ustalone w programach i planie pracy szkoły,
- wzbogaca własny warsztat pracy
przedmiotowej i wychowawczej, wnioskuje o jego wzbogacenie lub
modernizację do organów kierowniczych szkoły,
- wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi
rozwój
psychofizyczny słuchaczy, ich zdolności i zainteresowania, " bezstronnie, obiektywnie ocenia i
traktuje wszystkich słuchaczy,
- bierze udział w
różnych formach doskonalenia zawodowego, organizowanych w szkole i
poza szkołą,
- prowadzi dokumentację
pedagogiczną przedmiotu, koła zainteresowań.
- wraz z innymi nauczycielami
wchodzi w skład zespołu przedmiotowego, który decyduje o
treści programu dla danego przedmiotu w uzgodnieniu z Dyrektorem
Szkoły i Radą Pedagogiczną.
- uwzględnia w swoich
treściach nauczania , w miarę
możliwości, korelacji kształcenia ogólnego i zawodowego w
danym zawodzie.
10.2. Nauczyciel opiekun:
- Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z
nauczycieli uczącym w tym oddziale, zwanemu dalej opiekunem,
- Dla zapewnienia
ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności
pożądane jest aby opiekun prowadził oddział przez cały
tok nauczania w szkole,
- Nauczyciel może być
odwołany z funkcji opiekuna na wniosek Samorządu Słuchaczy,
którzy złożą uzasadniony wniosek do Dyrektora
Szkoły,
- Opiekun w
szczególności tworzy warunki do rozwoju słuchaczy,
przygotowuje do życia w zespole, społeczeństwie, rodzinie,
- rozwiązuje ewentualne
konflikty w zespole, a także między słuchaczami a
społecznością Szkoły,
- wychowawcy klas tworzą
zespół wychowawczy.
X. NAGRODY I
KARY
11.Dyrekcja Szkoły zapewnia : 11.1..
Nagrody:
- maksymalnie dla trzech najlepszych słuchaczy semestru dyplomy
uznania lub nagrody książkowe,
- maksymalnie dla trzech
najlepszych słuchaczy kończących szkołę na
grody rzeczowe.
11.2. Kary:
- skreślenie z listy słuchaczy
w trybie natychmiastowym za rażące uchybienia w postawie moralnej
słuchacza szkoły ,
- rażącego naruszenia
postanowień statutu szkoły,
- na uzasadniony wniosek
członków Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii
Samorządu Słuchaczy,
- w razie skreślenia z listy
słuchacza przysługuje mu odwołanie od decyzji Dyrektora do
Łódzkiego Kuratora Oświaty.
XII. REKRUTACJA
Rekrutacja słuchaczy
przeprowadzana jest w oparciu o wyniki na świadectwie zasadniczej
szkoły zawodowej. Dopuszcza się rozmowę kwalifikacyjną,
jeżeli liczba kandydatów jest większa niż liczba miejsc.
Do szkoły przyjmowani są słuchacze, którzy w roku
przyjęcia do szkoły ukończyli lub ukończą 18 rok życia.
XIII.
PRAWA I OBOWIĄZKI SŁUCHACZA
12.
Prawa i obowiązki słuchacza szkoły:
12.1. Słuchacz ma prawo:
- poznania na początku roku szkolnego programu dla każdego
modułu tematycznego,
- zapoznanie się ze statutem Szkoły,
- uzyskanie pomocy od nauczycieli i dyrekcji Szkoły w celu
pogłębiania wiedzy.,
- dostępu do pomocy dydaktycznych proponowanych przez
Szkołę,
- poszanowania i obrony własnej godności,
- sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej i uzasadnionej oceny,
- zapoznanie z regulaminem klasyfikowania i promowania słuchaczy,
- korzystania z biblioteki
szkolnej oraz pomieszczeń szkolnych za zgodą Dyrektora Szkoły,
- podmiotowego traktowania w
procesie dydaktyczno-wychowawczym.
12.2. Obowiązkiem
słuchacza jest:
- aktywny udział w
zajęciach dydaktycznych i systematyczna praca w domu,
- okazywanie szacunku wszystkim
pracownikom szkoły,
- poszanowanie mienia
szkoły, a w razie świadomego uszkodzenia wyposażenia sal, pomocy
dydaktycznych, korytarzy, szatni itp. -
słuchacz jest zobowiązany do naprawienia szkody,
- słuchacz powinien
dbać o czystość i estetykę miejsca w szkole w którym
się znajduje,
- powiadamianie
pracowników szkoły o zagrożeniach dla zdrowia lub życia w
szkole,
- odbiór dokumentów
własnych wydanych po zakończeniu nauki w szkole,
- podpisanie umowy o
kształcenie pomiędzy szkolą a słuchaczem.
POSTANOWIENIA
KOŃCOWE
1. Szkoła używa
pieczęci urzędowej zgodnie z odpowiednimi przepisami.
2. Szkoła posiada własny
ceremoniał szkolny.
3. Dokumentację szkoły
prowadzi się i przechowuje
zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4. Zasady prowadzenia gospodarki
finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
5. Rada Pedagogiczna jest
wspólna dla wszystkich szkół wchodzących w skład
Zespołu.
6. Zmiany Statutu Szkoły ustalane są przez
Radę Pedagogiczną i wprowadzane w formie uchwały po
zaopiniowaniu przez Samorząd Słuchaczy.