Powiat Radomszczański
Szukaj:
 Piątek, 16 maja 2014 roku

 

UCHWAŁA NR XVI/112/2011

RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO

z dnia 29 grudnia 2011 roku

 

w sprawie rozpatrzenia skargi na działanie Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Radomsku.

 

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592, zm. z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806,                 z 2003r. Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055,Nr 167, poz. 1759, z 2007r. Nr 173, poz. 1218, z 2008r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009r. Nr 92, poz. 753, Nr 157, poz.1241, z 2010r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675, z 2011r. Nr 21, poz. 113,Nr 217, poz. 1281) w związku z art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego(tj. Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 zmiany:                           z 2001r. Nr 49, poz.509, z 2002r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387,                     z 2003r. Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz. 1660, z 2004r. Nr 162, poz.1692,  z 2005r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682, Nr 181, poz. 1524, z 2008r. Nr 229, poz. 1539, z 2009r. Nr 195, poz. 1501, Nr 216, poz. 1676, z 2010r. Nr 40, poz. 230, Nr 182, poz. 1228, Nr 254, poz.1700, 2011r. Nr 6, poz. 18, Nr 34, poz. 173, Nr 106, poz. 622) Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co następuje:

 

§ 1. Po rozpatrzeniu skargi z dnia 21.11.2011r. (data wpływu do Starostwa Powiatowego                  w Radomsku w dniu 25.11.2011r. – skarga została przesłana przez Najwyższą Izbę Kontroli – Biuro Organizacyjne, Wydział Skarg i Wniosków) Pani Edyty Wolańskiej na działanie Dyrektora uznaje skargę za bezzasadną.

 

§ 2. Niniejszą uchwałę wraz z uzasadnieniem należy przekazać wnoszącemu skargę – Pani Edycie Wolańskiej oraz Najwyższej Izbie Kontroli.

 

§ 3.Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uzasadnienie

 

w sprawie rozpatrzenia skargi Pani Edyty Wolańskiej, zam. w Radomsku przy ul. Jeżynowej 77, z dnia 21 listopada 2011r. na działanie Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Radomsku, przekazanej do tutejszego urzędu za pośrednictwem Najwyższej Izby Kontroli, Biura Organizacyjnego, Wydziału Skarg i Wniosków.

W dniu 01.12.2011r. Starostwo Powiatowe w Radomsku przesłało kserokopię skargi do Pani Dyrektor PCPR w Radomsku, celem złożenia wyjaśnień. Pismem z dnia 05.12.2011r. Pani Dyrektor PCPR w Radomsku przesłała wyjaśnienia. Biorąc powyższe pod uwagę ustala się co następuje:

Procedura kwalifikowania rodzin i osób na kandydatów na rodziców zastępczych wynika:

-          z ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2009r., Nr 175 poz. 1362 z późn. zm.)

-          oraz z przepisów wykonawczych tj. Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia               4 czerwca 2010r. w sprawie rodzin zastępczych (Dz. U. 110, poz. 733) i Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 30 września 2005r. w sprawie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych (Dz. U. Nr 205, poz. 1701 z późn. zm.).

W oparciu o powyższe PCPR rozpatrując kandydatury osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji zawodowej niespokrewnionej z dzieckiem rodziny zastępczej, bierze pod uwagę w szczególności:

-          predyspozycje psychofizyczne kandydatów do pełnienia tej funkcji, w zależności od typu rodziny zastępczej;

-          umiejętności niezbędne w opiece nad dziećmi o szczególnych potrzebach;

-          doświadczenie w pracy z dziećmi o szczególnych potrzebach;

-          informacje pozwalające na ocenę funkcjonowania kandydatów w środowisku lokalnym;

-          warunki mieszkaniowe kandydatów pozwalające na przyjęcie dziecka o szczególnych potrzebach.

Rozpoznanie w tym zakresie przeprowadzają pracownicy PCPR (pracownik socjalny, psycholog). Osoby zgłaszające gotowość są zapoznawane z wymaganiami ustawy o pomocy społecznej stawianymi przed osobami chcącymi pełnić funkcję rodziny zastępczej. Jeżeli podtrzymują swoją deklarację następnie są kierowane na szkolenie dla kandydatów. Zakres programowy szkolenia określa § 5 i 6 Rozporządzenia MPiPS z dnia 4 czerwca 2010r.                     w sprawie rodzin zastępczych (Dz. U. Nr 110, poz. 733).

Programy szkolenia kandydatów na rodziny zastępcze podlegają zatwierdzeniu przez Ministra Polityki Społecznej. Tut. PCPR szkoli kandydatów wg programu „PRIDE – Rodzina opieka zastępcza/adopcja” na który licencję posiada Towarzystwo „NASZ DOM” z/s                  01-830 Warszawa, Al. Zjednoczenia 34 (Decyzja znak: DSR-IV-5121-3-1-TU/10 z dnia                     23 marca 2010r. Ministra Polityki Społecznej). Szkolenia przeprowadzają certyfikowani trenerzy tego programu (dokumenty w aktach sprawy).

      W toku szkolenia kandydaci zostają zobowiązani do dostarczenia zaświadczeń lekarskich o braku przeciwwskazań do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, zaświadczeń                   o dochodach, zaświadczeń z Krajowego Rejestru Karnego o karalności. W toku szkolenia kandydaci odbywają również 10-godzinny staż w zawodowych niespokrewnionych rodzinach zastępczej. Po odbyciu szkolenia ośrodek pomocy społecznej, właściwy ze względu na zamieszkanie kandydatów, wydaje opinię o kandydatach do pełnienia funkcji rodziny zastępczej w oparciu o rodzinny wywiad środowiskowy. Po zakończeniu szkolenia PCPR                i trenerzy prowadzący szkolenie wypełniają część zaświadczenia kwalifikacyjnego dot. ukończonego szkolenia (wzór przyjęty rozporządzeniem w sprawie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych). Badanie psychologiczno-pedagogiczne i ostatecznej kwalifikacji kandydatów na rodziny zastępcze dokonuje Miejski Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy w Częstochowie na podstawie Porozumienia Nr CRU/1735/10 z dnia 22 czerwca 2010r. zawartego pomiędzy Gminą Miasto Częstochowa, a Powiatem Radomszczańskim.

Wskazani przez skarżącą małżonkowie podjęli szkolenie dla kandydatów i tak jak inni uczestnicy zostali zobowiązani do dostarczenia zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Po wizycie Państwa Wolańskich w dniu 28 października br. Dyrektor PCPR podjęła stosowne działania.

PCPR jest zobowiązane do ochrony danych osobowych swoich klientów, więc Dyrektor nie może udzielać żadnych informacji na ich temat osobom i innym podmiotom, które nie posiadają upoważnienia ustawowego do dostępu do takich danych. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie, np. w publikacji GIODO „SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI GENERALNEGO INSPEKTORA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH ZA OKRES 01.01.1999 r. – 31.12.1999 r., gdzie stwierdza: „W świetle postanowień ustawy o pomocy społecznej, niewątpliwie dane przetwarzane przez ośrodki pomocy społecznej są danymi osobowymi, a ośrodki upoważnione są do przetwarzania zarówno danych „zwykłych”, jak               i danych szczególnie  chronionych przez ustawę (dane o stanie zdrowia, o nałogach,                       o karalności)”. W tej sprawie Sąd Rejonowy, gdzie toczy się postępowanie o wydanie zarządzeń opiekuńczo-wychowawczych, mógł wystąpić o informacje o osobach biorących udział w szkoleniu. PCPR ma obowiązek poinformowania sądu o kandydatach na rodziny zastępcze, którzy uzyskały pozytywną kwalifikację wynikającą z ustawy o pomocy społecznej. Szkolenie jest elementem procedury kwalifikacyjnej.

Skarżąca podnosiła również sprawę nieprawidłowego funkcjonowania pogotowia rodzinnego pod opieką którego aktualnie pozostają dzieci skarżącej. Tut. PCPR relacjonowało sytuację w pogotowiu rodzinnym do Biura Rzecznika Praw Dziecka w związku                               z informacjami przekazanymi do Rzecznika przez małżonków Wolańskich i odpowiadało również na skargi dot. pogotowia rodzinnego skierowane do Prezesa Sądu Rejonowego w Radomsku oraz do Dyrektora tut. PCPR. Zarzuty stawiane przez skarżących nie znalazły potwierdzenia w stanie faktycznym. Pogotowie rodzinne funkcjonuje prawidłowo (dokumenty w aktach sprawy).

Dyrektor PCPR w Radomsku ma duże doświadczenie w pracy w pomocy społecznej.                W strukturach pomocy społecznej pracuje od 29 lat na różnych stanowiskach od aspiranta pracy socjalnej, poprzez pracownika socjalnego, kierownika działu pomocy środowiskowej    w miejskim ośrodku pomocy społecznej, gdzie następnie pełniła funkcje zastępcy dyrektora                              i dyrektora, a od 1 września 2006r. jest Dyrektorem PCPR w Radomsku. Od 26 lat jest również społecznym kuratorem sądowym.

Po przeanalizowaniu złożonych wyjaśnień oraz załączonych do sprawy dokumentów stwierdzono, że zarzuty Pani Wolańskiej stawiane w skardze z dnia 21.11.2011r. nie znajdują uzasadnienia w stanie faktycznym. 

           

Pouczenie

 

            W przypadku, gdy skarga w wyniku jej rozpatrzenia została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazana w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach – bez zawiadamiania skarżącego (art. 239 § 1 Kpa).

 

 

 



  data publikacji: 09.01.2012 10:38:28   opublikował: Dariusz Staszczyk    wytworzył: Beata Kowalska