RADA POWIATU
Radomszczańskiego
UCHWAŁA NR XV/155/04
RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO
z dnia 26 lutego 2004 r.
w sprawie zatwierdzenia
sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika
Konsumentów w Radomsku za 2003 r.
Na podstawie art.
12 pkt. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o
samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 Nr 142, poz.
1592; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153 poz.
1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568) oraz art. 38 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i
konsumentów ( Dz.U. z 2003 r. Nr 86, poz. 804; z
2003 r. Nr 119, poz. 1121, Nr 170 poz.1652) Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co następuje:
§ 1. Zatwierdza
sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2003 r.
stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie
uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Radomszczańskiego.
§ 3. Uchwała wchodzi
w życie z dniem podjęcia.
PRZEWODNICZĄCY
Rady Powiatu Radomszczańskiego
mgr inż. Paweł
Kamiński
Załącznik nr 1
do UCHWAŁY NR XV /155/ 04
RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO
z dnia 26 lutego 2004 r.
SPRAWOZDANIE POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW W RADOMSKU ZA 2003 ROK
I.
Powiatowy
Rzecznik Konsumentów w Radomsku jest to jednoosobowy urząd działający w
strukturze i mający siedzibę w Starostwie Powiatowym w Radomsku. Zgodnie z
ustawą z dnia 15 grudnia 2000r. o ochronie konkurencji i konsumentów
Powiatowego Rzecznika Konsumentów powołuje Rada Powiatu, rzecznik jest bezpośrednio
podporządkowany radzie i ponosi przed nią odpowiedzialność, natomiast Starosta
wykonuje wobec Powiatowego Rzecznika
Konsumentów czynności z zakresu prawa pracy- Warunki pracy i płacy
rzecznika określa Rada Powiatu. Obecnie rzecznik wykonuje swoje obowiązki
społecznie. Na podstawie Uchwały Nr IV/43/2003 Rady Powiatu Radomszczańskiego z dnia 14 lutego 2003 r., powołano
Powiatowego Rzecznika Konsumentów Panią Agnieszkę Osikę, który Uchwałą Nr IX/72/03 z dnia 05 czerwca 2003r. został odwołany z
zajmowanego stanowiska.
W dniu 05 czerwca 2003r.
Uchwałą Nr IX/73/03 Rady Powiatu Radomszczańskiego powołano Powiatowego
Rzecznika Konsumentów Pana Janusza Zasępę, który funkcję tą pełni do chwili
obecnej.
II. W roku 2003 konsumenci złożyli w formie
pisemnej 44 skargi (zał. nr 2). Skargi konsumentów dotyczyły głównie niewłaściwego
sposobu załatwienia reklamacji przez sprzedawcę (długi termin załatwiania
reklamacji, brak odpowiedzi na składane reklamacje, nie przestrzeganie zasad
prawidłowego realizowania reklamacji).W największej ilości przypadków przedmiotem
skargi było obuwie. Pozostałe sprawy dotyczyły reklamacji usług turystycznych,
sprzętu AGO, mebli, akcesoriów wykończeniowych wnętrz. W kilku przypadkach
reklamacja dotyczyła usług bankowych i telekomunikacyjnych. Podstawowym zadaniem
Powiatowego Rzecznika Konsumentów
było zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji
prawnej w zakresie ochrony ich interesów. Rzecznik udzielił
bezpośrednio w biurze
oraz telefonicznie łącznie 173 porad (zał. nr 1) Głównym
problemem był brak znajomości przez sprzedawców swoich obowiązków i powinności
względem konsumenta.
III. Tematem wystąpień Rzecznika do
przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów w 2003 r. były:
-
ponaglenia
dotyczące stosowania się do ustalonego prawnie terminu załatwienia reklamacji,
-
informacje o
prawach przysługujących konsumentowi oraz przedsiębiorcy,
-
informacje o
prawidłowych sposobach załatwienia reklamacji,
-
wyjaśnianie
niejasności związanych z interpretacją przepisów prawnych dotyczących
problematyki umów zawieranych z konsumentami.
Rzecznik na prośbę konsumentów w wielu przypadkach
prowadził mediacje ze sprzedawcami, usługodawcami oraz producentami. Większość
z nich kończyła się z korzyścią dla konsumentów.
Pomimo tego, że przedsiębiorcy są zobowiązani do udzielania wyjaśnień i
odpowiedzi na zapytania stawiane przez rzecznika, często uchylają się od tego obowiązku.
W związku z powyższym duża ilość spraw była możliwa do rozstrzygnięcia wyłącznie
na drodze postępowania sądowego- Konsumenci często w takich przypadkach
rezygnowali z dalszego dochodzenia swoich roszczeń. W przypadku, gdy konsument
decydował się na rozstrzygnięcie sprawy na drodze postępowania sądowego,
rzecznik udzielał pomocy przy sporządzaniu pozwu.
IV.
W 2003 roku Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Radomsku nie
wytaczał powództw na rzecz konsumentów i nie wstępował do toczącego się
postępowania sądowego.
V. W roku ubiegłym rzecznik wystąpił pisemnie do
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie, celem zasięgnięcia
informacji o zakresie kompetencji Powiatowego Rzecznika Konsumentów w przypadku
skarg dotyczących Spółdzielni Mieszkaniowych. W odpowiedzi uzyskał informację,
że rozstrzyganie sporów pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową a jej członkami nie
należy do obowiązków Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
VI. Działania o charakterze edukacyjne -
informacyjnym rzecznik realizował poprzez współpracę z lokalną prasą i telewizją.
Forma współpracy polegała na udzielaniu wywiadów, w których rzecznik
przedstawiał podstawowe informacje dotyczące praw przysługujących konsumentom i
wypowiadał się w sprawach dotyczących konsumentów, które aktualnie budziły
największe zainteresowanie mediów i opinii publicznej.
VII. Rzecznik nie stawiał wniosków w sprawie
stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów
konsumentów. Poza wyżej wymienionymi Rzecznik nie podejmował innych działań na
rzecz ochrony interesów konsumentów.