Powiat Radomszczański
Szukaj:
 Poniedziałek, 19 maja 2014 roku

RADA    POWIATU

Radomszczańskiego

 

UCHWAŁA NR XV/155/04

RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO

z dnia 26 lutego 2004 r.

 

w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Radomsku za 2003 r.

 

 

Na podstawie art. 12 pkt. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 Nr 142, poz. 1592; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568) oraz art. 38 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów ( Dz.U. z 2003 r. Nr 86, poz. 804; z 2003 r. Nr 119, poz. 1121, Nr 170 poz.1652) Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co następuje:

 

§ 1. Zatwierdza sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2003 r. stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Radomszczańskiego.

 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

PRZEWODNICZĄCY

Rady Powiatu Radomszczańskiego

 

mgr inż. Paweł Kamiński

 

 

 

 

Załącznik nr 1

do UCHWAŁY NR XV /155/ 04

RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO

z dnia 26 lutego 2004 r.

 

SPRAWOZDANIE POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW W RADOMSKU ZA 2003 ROK

 

I.       Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Radomsku jest to jednoosobowy urząd działający w strukturze i mający siedzibę w Starostwie Powiatowym w Radomsku. Zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2000r. o ochronie konkurencji i konsumentów Powiatowego Rzecznika Konsumentów powołuje Rada Powiatu, rzecznik jest bezpośrednio podporządkowany radzie i ponosi przed nią odpowiedzialność, natomiast Starosta wykonuje wobec Powiatowego Rzecznika  Konsumentów czynności z zakresu prawa pracy- Warunki pracy i płacy rzecznika określa Rada Powiatu. Obecnie rzecznik wykonuje swoje obowiązki społecznie. Na podstawie Uchwały Nr IV/43/2003 Rady Powiatu Radomszczańskiego z dnia 14 lutego 2003 r., powołano Powiatowego Rzecznika Konsumentów Panią Agnieszkę Osikę, który Uchwałą Nr IX/72/03 z dnia 05 czerwca 2003r. został odwołany z zajmowanego stanowiska.  

W dniu 05 czerwca 2003r.  Uchwałą Nr IX/73/03  Rady Powiatu Radomszczańskiego powołano Powiatowego Rzecznika Konsumentów Pana Janusza Zasępę, który funkcję tą pełni do chwili obecnej.

 

II.     W roku 2003 konsumenci złożyli w formie pisemnej 44 skargi (zał. nr 2). Skargi konsumentów dotyczyły głównie niewłaściwego sposobu załatwienia reklamacji przez sprzedawcę (długi termin załatwiania reklamacji, brak odpowiedzi na składane reklamacje, nie przestrzeganie zasad prawidłowego realizowania reklamacji).W największej ilości przypadków przedmiotem skargi było obuwie. Pozostałe sprawy dotyczyły reklamacji usług turystycznych, sprzętu AGO, mebli, akcesoriów wykończeniowych wnętrz. W kilku przypadkach reklamacja dotyczyła usług bankowych i telekomunikacyjnych. Podstawowym  zadaniem  Powiatowego  Rzecznika  Konsumentów  było zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów. Rzecznik  udzielił  bezpośrednio  w  biurze  oraz  telefonicznie  łącznie 173 porad (zał. nr 1) Głównym problemem był brak znajomości przez sprzedawców swoich obowiązków i powinności względem konsumenta.

 

III.  Tematem wystąpień Rzecznika do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów w 2003 r. były:

-         ponaglenia dotyczące stosowania się do ustalonego prawnie terminu załatwienia reklamacji,

-         informacje o prawach przysługujących konsumentowi oraz przedsiębiorcy,

-         informacje o prawidłowych sposobach załatwienia reklamacji,

-         wyjaśnianie niejasności związanych z interpretacją przepisów prawnych dotyczących problematyki umów zawieranych z konsumentami.

 

Rzecznik na prośbę konsumentów w wielu przypadkach prowadził mediacje ze sprzedawcami, usługodawcami oraz producentami. Większość z nich kończyła się z korzyścią dla konsumentów.

Pomimo tego, że przedsiębiorcy są zobowiązani do udzielania wyjaśnień i odpowiedzi na zapytania stawiane przez rzecznika, często uchylają się od tego obowiązku. W związku z powyższym duża ilość spraw była możliwa do rozstrzygnięcia wyłącznie na drodze postępowania sądowego- Konsumenci często w takich przypadkach rezygnowali z dalszego dochodzenia swoich roszczeń. W przypadku, gdy konsument decydował się na rozstrzygnięcie sprawy na drodze postępowania sądowego, rzecznik udzielał pomocy przy sporządzaniu pozwu.

 

IV.  W 2003 roku Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Radomsku nie wytaczał powództw na rzecz konsumentów i nie wstępował do toczącego się postępowania sądowego.

 

V.    W roku ubiegłym rzecznik wystąpił pisemnie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie, celem zasięgnięcia informacji o zakresie kompetencji Powiatowego Rzecznika Konsumentów w przypadku skarg dotyczących Spółdzielni Mieszkaniowych. W odpowiedzi uzyskał informację, że rozstrzyganie sporów pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową a jej członkami nie należy do obowiązków Powiatowego Rzecznika Konsumentów.

 

VI.  Działania o charakterze edukacyjne - informacyjnym rzecznik realizował poprzez współpracę z lokalną prasą i telewizją. Forma współpracy polegała na udzielaniu wywiadów, w których rzecznik przedstawiał podstawowe informacje dotyczące praw przysługujących konsumentom i wypowiadał się w sprawach dotyczących konsumentów, które aktualnie budziły największe zainteresowanie mediów i opinii publicznej.

 

VII.    Rzecznik nie stawiał wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów. Poza wyżej wymienionymi Rzecznik nie podejmował innych działań na rzecz ochrony interesów konsumentów.

 



  data publikacji: 05.05.2004 08:13:35   opublikował: Dariusz Staszczyk   wytworzył: Maria Ociepa