Powiat Radomszczański
Szukaj:
 Poniedziałek, 19 maja 2014 roku

RADA   POWIATU

Radomszczańskiego

 

UCHWAŁA NR XVII/172/04

RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO

z dnia 28maja2004r.

w sprawie założenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej wchodzącej w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Radomsku z siedzibą przy ul. Piastowskiej 12.

Na podstawie art.12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity dz.u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592; Dz.U. z 2002 Nr 23, poz. 220, dz.u z 2002 Nr 62, poz. 558, Dz.U. z 2002 Nr 113, poz. 984, Dz.U z 2002 Nr 153, poz. 1271, Dz.U z 2002 Nr 200, poz. 1688, Dz.U. z 2002 Nr 214, poz. 1806,Dz.U. z 2003r. Nr 162 poz.1568) oraz art. 5 ust. 5a, art.58 ust. l i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 1996r. Dz.U.Nr 67, poz.329, Nr 106, poz.496, z 1997 r.Dz.U. Nr 28, poz. 153 Nr 141 poz.943 z 1998r. Dz.U.Nr 117 poz.759. Nr 162 poz.1126 z 2000 r. Dz.U. Nr 12.poz.l36 Nr 19 poz.239. Nr 48 poz.550, Nr 104 poz.1104. Nr 120 poz.1268. Nr 122 poz.1320 z 2001r. Nr 111 poz.1194. Nr 144, poz.1615 oraz z 2002 r. Nr 41, poz.362. Nr 113, poz.984 i Nr 141, poz.1185 Nr 200 poz.1683, z 2003 r. Nr 6 poz.65. Nr 128 poz.1176, Nr 137 poz.1304. Nr 203 póz. 1966 ), Rada Powiatu Radomszczanskiego uchwala, co następuje:

§ l. Z dniem l września 2004 r. zakłada zasadniczą szkołę zawodową o nazwie Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna wchodzącą w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Radomsku z siedzibą przy ul. Piastowskiej 12 .

§ 2. Szkole wymienionej w § l nadaje się statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

             § 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

             § 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

PRZEWODNICZĄCY

Rady Powiatu Radomszczańskiego

 

     mgr inż. Paweł Kamiński


Załącznik do uchwały Nr XVII / 172/04 Rady Powiatu Radomszczańskiego z dnia 28 maja 2004 roku.

statut zasadniczej szkoły

^

zawodowej specjalnej

 

W RADOMSKU

DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W STOPNIU LEKKIM


rozdział I

 ogólne informacje o szkole.

§ 1.1. Nazwa szkoły brzmi:

Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna w Radomsku dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.

2. Szkoła wchodzi w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Radomsku.

3. Siedziba szkoły mieści się w Radomsku, ul. Piastowska 12.

4. Uczniami szkoły jest młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, która ukończyła gimnazjum i posiada orzeczenie publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej   o potrzebie kształcenia specjalnego dla młodzieży z upośledzeniem  umysłowym w stopniu lekkim.

5. Organem prowadzącym jest Powiat Radomszczański.

6. Nadzór pedagogiczny sprawuje Łódzki Kurator Oświaty.

7. Nauka w szkole trwa nie krócej niż 2 lata i nie dłużej niż 3 lata. Ukończenie szkoły umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu. 8. Szkoła kształci w następujących zawodach:

1)  malarz tapeciarz,

2) kucharz małej gastronomii,

3) sprzedawca,

4) krawiec,

5)   fryzjer,

6) monter konstrukcji budowlanych,

7)  murarz,

8)  monter instalacji i urządzeń sanitarnych,

9)   ślusarz,

10) cukiernik,

11) piekarz,

12) rzeźnik - wędliniarz,

13) stolarz,

14) tapicer.

rozdział II

 cele I zadania szkoły

      § 2.1.    Szkoła umożliwia teoretyczne i praktyczne przygotowanie przyszłych kwalifikowanych pracowników w zawodach nauczanych w szkole.

2. Szkoła realizuj e prawo każdego ucznia do kształcenia się oraz wychowania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami.

3. Szkoła  umożliwia  realizowanie  zindywidualizowanego  procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych.

4. Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny; dostosowuje treści, metody i organizację nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także umożliwia korzystanie z pomocy psychologiczno - pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej.

                    5. Szkoła wspomaga ucznia w jego wszechstronnym rozwoju, tworzy przyjazne środowisko wychowawcze, przygotowuje uczniów do życia w integracji ze społeczeństwem.

6. Szkoła   przygotowuje   uczniów   do   wykonywania   zawodu a w szczególności kształtuje określone umiejętności i nawyki praktyczne, ugruntowuje i poszerza teoretyczne wiadomości zawodowe oraz kształtuje sfery zachowań, które obejmują: rzetelność wykonywanej pracy, przestrzeganie dyscypliny pracy i umiejętności właściwego współżycia w grupie.

7. Szkoła otacza opieką uczniów pozostających w trudnej sytuacji materialnej i życiowej.

8. Szkoła dostosowuje kierunki i treści kształcenia do wymogów lokalnego rynku pracy.

               9. Szkoła zapewnia warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie    zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie ) aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego.

10. Szkoła upowszechnia wśród uczniów wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtuje właściwy postawy wobec zagrożeń.

             11. Szkoła gwarantuje wszystkim uczniom równe prawa bez względu na narodowość, pochodzenie, wyznanie, status społeczny czy warunki zdrowotne. W realizacji tego zadania szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania, wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka.

      12. Szczegółowe cele i zadania wychowawcze szkoły określają programy wychowawczy i profilaktyczny uchwalone przez radę pedagogiczną.

 

ROZDZIAŁ III

ORGANY SZKOŁY

§ 3.1. Organami szkoły są:

1) dyrektor szkoły,

2) rada pedagogiczna,

3) rada rodziców,

4) samorząd uczniowski.

§ 4.1. Dyrektor szkoły wykonuje swoje obowiązki w ramach kompetencji określonych ustawą    o systemie oświaty, a w szczególności:

1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą opiekuńczą szkoły,

2) sprawuj e nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole,

3) realizuje uchwały rady pedagogicznej i wstrzymuje uchwały rady

pedagogicznej, które są niezgodne z przepisami prawa uwzględniając   obowiązujące w tym zakresie prawo,

4) kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący,

5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły, zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

6) opracowuje projekt organizacji szkoły, sporządza aneksy do organizacji,

7) dba o powierzone mienie,

8) dokonuje oceny pracy nauczycieli oraz oceny dorobku zawodowego nauczycieli,

9) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju

psychofizycznego,

l0)reprezentuj e szkołę na zewnątrz,

 l1) współpracuje z organami szkoły,

12)przestrzega postanowień statutu,

13)organizuje administracyjną, finansową! gospodarczą obsługę szkoły,

14)prowadzi dokumentację szkolną zgodnie z odrębnymi przepisami,

15)może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo - zadaniowe. Powołuje, na wniosek zespołów, ich przewodniczących.

16)jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. W szczególności decyduje w sprawach:

a)      zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,

b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,

c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.

17)wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

§ 5.1. Do kompetencji rady pedagogicznej należy:

1) zatwierdzanie planów pracy szkoły,

2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,

4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,

5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,

6) opracowywanie projektu statutu szkoły lub projektu zmian do statutu,

7) opiniowanie w szczególności:

 a) organizacji pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć

lekcyjnych i pozalekcyjnych,

    b) projektu planu finansowego szkoły,

     c) wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom  odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

 

d) propozycji dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

 2. W celu realizacji zadań statutowych szkoły rada pedagogiczna ustala:

1) zasady pracy zespołów nauczycielskich działających w szkole,

2) szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów,

3) organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych,

4) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna,

5) organizację wewnątrzszkolnego  systemu doradztwa oraz organizację współdziałania szkoły z poradniami psychologiczno - pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom,

6) organizację oddziałów wielozawodowych,

7) organizację i formy współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki,

8) program wychowawczy szkoły i program profilaktyki, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego,

9) sposób wykonywania zadań szkoły, z uwzględnieniem wspomagania ucznia w jego wszechstronnym rozwoju i tworzenia pozytywnie oddziałującego środowiska wychowawczego,

10)przypadki, w których może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora szkoły do skreślenia ucznia z listy uczniów.

3. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.

§6.1. Kompetencje rady rodziców:

1) współdziałanie z nauczycielami i rodzicami, w celu jednolitego oddziaływania na dzieci i młodzież przez rodzinę i szkołę w procesie nauczania, opieki i wychowania,

2) zapewnianie współpracy rodziców ze szkołą w doskonaleniu organizacji nauczania oraz pracy wychowawczej i opiekuńczej,

3) współdziałanie z organami szkoły w zaznajamianiu ogółu rodziców, uczniów z programem wychowania i opieki, organizacją nauczania oraz wynikającymi z nich zadaniami dla placówki i dla rodziców,

4) możliwość występowania do organu prowadzącego  szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,

5) w celu wspierania działalności statutowej szkoły rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

2. Szczegółowe zasady działalności rady rodziców określa, uchwalony przez nią, regulamin.

§ 7. l. Kompetencje samorządu uczniowskiego:

l) samorząd uczniowski może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

a) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem

i stawianymi wymaganiami,

b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,

c) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiaj ące zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

d) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej  zgodnie z własnymi potrzebami  i  możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,

e) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,

f) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

2. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.

§ 8.1. Zasady współdziałania organów szkoły oraz rozwiązywania sporów między nimi:

1) każdy z organów szkoły ma prawo do działania i podejmowania decyzji w ramach własnych kompetencji,

2) regulaminy organów szkoły nie mogą być sprzeczne z niniejszym statutem,

3) organy szkoły są zobowiązane do wzajemnego respektowania przynależnych im kompetencji i informowania się w sprawach istotnych o planowanych działaniach oraz podjętych decyzjach.

2. Szczegółowe zasady współdziałania organów szkoły oraz rozwiązywania sporów między nimi określa rada pedagogiczna w porozumieniu z pozostałymi organami szkoły.

 

rozdział IV

organizacja szkoły

§ 9.1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły, opracowany przez dyrektora z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.

2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczy cieli.

3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor,  z uwzględnieniem      zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.

§10.1. Terminy rozpoczynania i kończenia zaj ęć dydaktyczno -wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§11.1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.

            2. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla szkoły są organizowane w oddziałach.

3. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.

4. Liczba uczniów w oddziale dla uczniów z upośledzeniem umysłowym   w stopniu lekkim wynosi od 10 do 16.

  5. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale może być mniejsza od liczby określonej w ust.4.

§12.1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno - wychowawczej szkoły są:

1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne w tym kształcenie zawodowe według programu nauczania dla zawodu,

2) zajęcia rewalidacyjne.

                   2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych, informatyki oraz na nie więcej niż połowie obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych oraz na zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Liczba uczniów w grupie powinna liczyć nie mniej niż 5 uczniów.

 

4. Na zajęciach praktycznej nauki zawodu podział na grupy j est obowiązkowy zgodnie z odrębnymi przepisami.

5. Zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone w grupach, w których liczba uczniów odpowiada liczbie uczniów w oddziale szkoły - oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.

6. Jeżeli liczba dziewcząt i chłopców w grupie jest mniejsza niż 5, dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych lub w wyjątkowych przypadkach grup międzyklasowych.

 § 13.1. W szkole działa biblioteka.

2. Biblioteka czynna jest codziennie.

3. Szczegółowe zasady działania biblioteki określa j ej regulamin uwzględniający zasady współpracy z uczniami, nauczy cielami, rodzicami oraz innymi bibliotekami. Regulamin biblioteki ustala dyrektor w porozumieniu z nauczycielem bibliotekarzem.

 4.   Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności:

           l) udostępnianie zbiorów bibliotecznych uczniom, nauczycielom i innym

pracownikom szkoły,

2) gromadzenie i ewidencjonowanie zbiorów bibliotecznych,

3) prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami,

4) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,

5) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,

6) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.

§ 14.1. Warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo:

                l) za bezpieczeństwo uczniów odpowiedzialni sąnauczyciele szkoły:

 a) w czasie lekcji - nauczyciel prowadzący lekcję,

          b) w czasie przerw między lekcjami -nauczyciel dyżurujący,

          c) w czasie zbiorowych zajęć w szkole i poza nią - nauczyciel i ustalony opiekun.

2) zasady, organizację i harmonogram dyżurów w czasie przerw między lekcjami ustala dyrektor szkoły,

3) szczegółowe obowiązki nauczyciela dyżurującego określa regulamin ustalany przez dyrektora,

4) opiekę nad uczniami podczas wycieczek szkolnych szkoła zapewnia zgodnie z  odrębnymi przepisami.

§ 15.1. Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła zapewnia możliwość skorzystania z internatu.

2. Organizację internatu określa statut Specjalnego Ośrodka Szkolno -Wychowawczego, w skład którego wchodzi szkoła.

§ 16.1. Organizacja praktycznej nauki zawodu:

1) praktyczna nauka zawodu uczniów jest organizowana przez szkołę,

2) zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego, stanowiące realizację podstaw programowych kształcenia w poszczególnych zawodach, są organizowane w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych albo międzyszkolnych,

3) w uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych w tym centrów kształcenia praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz pracodawców,

4) podziału godzin przeznaczonych na kształcenie teoretyczne i kształcenie praktyczne w danym zawodzie dokonuje dyrektor szkoły z uwzględnieniem obowiązujących przepisów,

5) praktyczna nauka zawodu jest organizowana w formie zajęć praktycznych,

6) zajęcia praktyczne organizuje się dla uczniów w celu opanowania przez nich umiejętności zawodowych, niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie,

7) dobowy wymiar godzin zajęć praktycznej nauki zawodu uczniów w wieku do lat 16 nie może przekraczać 6 godzin, a uczniów w wieku powyżej 16 lat - 8 godzin,

8) umowę o praktyczną naukę zawodu organizowaną poza szkołą zawiera dyrektor szkoły z podmiotem przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu. Umowę zawiera się w terminie umożliwiającym realizacj ę programu praktycznej nauki zawodu,

9) umowa, o której mowa w pkt 8 określa:

         a) nazwę i adres podmiotu przyjmującego uczniów na praktyczną naukę

zawodu oraz miejsce jej odbywania,

 b) nazwę i adres szkoły kierującej uczniów na praktyczną naukę zawodu,

 c) zawód, w którym prowadzona będzie praktyczna nauka zawodu,

 d) nazwę i numer realizowanego programu nauczania dla danego zawodu,

 e) listę uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu, z podziałem na

grupy,

 f) formę praktycznej nauki zawodu i jej zakres,

 g) terminy rozpoczęcia i zakończenia praktycznej nauki zawodu,

 h) prawa i obowiązki stron umowy,

 i) sposób ponoszenia przez strony umowy kosztów realizacji praktycznej

        nauki zawodu,

         j) dodatkowe ustalenia stron umowy, związane z odbywaniem praktycznej nauki zawodu.

10) szkoła kierująca uczniów na praktyczną naukę zawodu:

        a) nadzoruje realizację programu praktycznej nauki zawodu,    

        b) współpracuje z podmiotem przyjmującym uczniów na praktyczną naukę

zawodu,

        c) zapewnia ubezpieczenie uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków,

d) akceptuj e wyznaczonych instruktorów praktycznej nauki zawodu i opiekunów praktyk zawodowych lub wyznacza do prowadzenia praktycznej nauki zawodu nauczycieli praktycznej nauki zawodu.

11) podmioty przyjmujące uczniów na praktyczną naukę zawodu zapewniają:

a) stanowiska szkoleniowe wyposażone w niezbędne urządzenia, sprzęt, narzędzia, materiały i dokumentację techniczną, uwzględniające wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy,

b) odzież, obuwie robocze i środki ochrony indywidualnej oraz środki higieny osobistej przysługujące na danym stanowisku pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami,

c) pomieszczenia do przechowywania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej,

d) nieodpłatne posiłki profilaktyczne i napoje przysługujące pracownikom na danym stanowisku pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami,

e) dostęp do urządzeń higieniczno - sanitarnych oraz pomieszczeń socjalno -bytowych,

f) wyznaczają odpowiednio nauczycieli, instruktorów praktycznej nauki zawodu,

g) zapoznaj ą uczniów  z  organizacj ą pracy,   regulaminem  pracy, w szczególności w zakresie przestrzegania porządku i dyscypliny pracy, oraz z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,

h) nadzoruj ą przebieg praktycznej nauki zawodu,

i) sporządzają, w razie wypadku podczas praktycznej nauki zawodu dokumentację powypadkową,

j) współpracuj ą ze szkołą,

k) powiadamiają szkołę o naruszeniu przez ucznia regulaminu pracy.

ROZDZIAŁ V

                                nauczyciele i inni pracownicy szkoły

§ 17.1. W szkole zatrudnia się zgodnie z obowiązującymi przepisami nauczycieli.

2. Do podstawowych zadań nauczyciela należy:

1) odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów,

2) dbałość o prawidłowy przebieg procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz opiekuńczego,

3) dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt w szkole,

4) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów,  ich uzdolnień oraz zainteresowań,

5) bezstronne i obiektywne ocenianie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,

6) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,

7) prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej,

8) doskonalenie własnych umiejętności zawodowych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.

3. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespól którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego i programu nauczania w danym zawodzie, z uwzględnieniem korelacji kształcenia ogólnego i kształcenia zawodowego.

4. Do podstawowych zadań wychowawcy klasy należy sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

1) prowadzenie i aktualizowanie dokumentacji szkolnej,

2) współdziałanie z rodzicami, nauczycielami praktycznej nauki zawodu i nauczycielami nauczającymi w danej klasie w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników dydaktyczno - wychowawczych,

3) korzystanie z porad i pomocy pedagoga i psychologa,

4) dbanie o wysoką frekwencję zespołu klasowego w szkole i w miejscu odbywania praktycznej nauki zawodu,

5) analizowanie przyczyn absencji i podejmowanie działań j ą zmniejszających,

6) czynne włączenie uczniów do prac społecznie użytecznych na rzecz klasy, szkoły, środowiska,

7) uczestniczenie wraz z młodzieżą w różnorodnych formach życia szkoły,

8) dbanie wraz z uczniami o wygląd i estetykę przydzielonej sali.

5. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

6. Formy spełniania zadań przez nauczyciela wychowawcę są dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.

§18.1. W szkole zatrudnia się zgodnie z obowiązującymi przepisami pracowników administracji i obsługi.

2. Zadaniem pracowników administracji jest finansowa, kadrowa )    i administracyjna obsługa wszystkich pracowników.

3. Zadaniem pracowników obsługi jest zapewnienie m.in. porządku na terenie szkoły, obsługa kuchni i stołówki, portierni oraz pralni.

4. Szczegółowe zakresy obowiązków pracowników administracji i obsługi ustala dyrektor szkoły.

rozdział VI

 rekrutacja uczniów

§ 19.1 Szczegółowe zasady rekrutacji uczniów:

1) o przyjęcie do klasy pierwszej mogą ubiegać się absolwenci gimnazjum,

2) kandydaci ubiegający się o przyjęcie do klasy pierwszej powinni posiadać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej w tym publicznej poradni specjalistycznej, na podstawie odrębnych przepisów,

 

3) kandydaci ubiegający się o przyjęcie do klasy pierwszej powinni posiadać zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kształcenia w określonym zawodzie, wydane na podstawie odrębnych przepisów,

4) o przyjęciu kandydata do klasy pierwszej decydują kryteria ustalone przez radę pedagogiczną,

5) zakres wymaganej dokumentacji załączanej do podania o przyjęcie do szkoły ustala rada pedagogiczna,

6) w celu przeprowadzenia rekrutacji dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno kwalifikacyjną, wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania członków komisji,

7) dyrektor może odstąpić od powołania komisji, o której mowa w ust. 6, jeżeli liczba kandydatów ubiegających się o przyjęcie do szkoły jest mniejsza lub równa liczbie wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła,

8) do zadań  szkolnej  komisji  rekrutacyjne - kwalifikacyjnej  należy w szczególności:  

     a) podanie do wiadomości kandydatom informacji o warunkach rekrutacji,

         z uwzględnieniem kryteriów przyjęć ustalonych przez radę pedagogiczną,

      b) ustalenie  na  podstawie  wyników postępowania  kwalifikacyjnego

          i ogłoszenie listy kandydatów przyjętych do szkoły,

      c) sporządzenie protokołu postępowania kwalifikacyjnego.

9) ucznia przyjmuje się do klasy programowo wyższej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

rozdział VII

prawa I obowiązki uczniów

§ 20. l. W szkole przestrzega się praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka

 l) prawa do życia i rozwoju,

2) prawa do wychowania w rodzinie,

3) prawa do nazwiska,

4) prawa do swobody myśli, sumienia i wyznania,

5) prawa do prywatności,

6) prawa do tajemnicy korespondencji,

7) prawa do wypowiedzi,

8) prawa do nauki,

9) prawa do życia bez przemocy,            

10)prawa do stowarzyszania się,

11)prawa do poszanowania godności,

12)prawa do równości.

2. Oprócz praw wymienionych w ust. l, uczeń ma prawo do:

l) właściwego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami pedagogiki specjalnej oraz higieny pracy

umysłowej

2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo,

3) troskliwego i życzliwego traktowania w procesie  dydaktyczno wychowawczym, rewalidacyjnym i resocjalizacyjnym,

4) rozwijania zainteresowań podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

5) jawnej, obiektywnej i sprawiedliwej oceny,

6) informacji o sposobach kontroli jego postępów w nauce,

7) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki,

8) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową,

9) uczestnictwa w zajęciach adekwatnie do swoich możliwości psychofizycznych,

10)zgłaszania nauczycielom, dyrektorowi szkoły swoich potrzeb, trudności, kłopotów oraz skarg,

11)odwołania się do dyrektora w sprawie udzielonej mu kary,

12)korzystania z pomocy pedagogicznej i psychologicznej,

13)wybierania i bycia wybieranym na gospodarza zespołu klasowego,

14) korzystania z pomocy materialnej.

3. Ustanawia się jak niżej wewnątrzszkolny tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia:

1) w przypadku naruszenia praw ucznia, uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) maj ą prawo złożyć skargę,

2) skargę składa się na piśmie do dyrektora za pośrednictwem wychowawcy,

3) skarga winna być przedłożona najpóźniej po upływie 7 dni od momentu zaistnienia zdarzenia, w wyniku którego naruszono prawa ucznia,

4) dyrektor rozpatruje wniesioną skargę w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania, zasięgając opinii rady pedagogicznej,

5) podjęta przez dyrektora decyzja jest ostateczna,

6) dyrektor powiadamia na piśmie wnoszącego skargę o sposobie załatwienia sprawy.

 §21.1. Do obowiązków ucznia należy:

1) systematyczne i punktualne uczęszczanie na zajęcia,

2) przestrzeganie zasad funkcjonowania zespołu uczniowskiego,

3) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie pracy i zabawy,

4) dbanie o higienę osobistą oraz estetyczny wygląd zewnętrzny,

5) utrzymywanie ładu i porządku w miejscu przechowywania swoich rzeczy,

6) szanowanie rzeczy własnych i innych osób oraz dbanie o wspólne mienie,

7) dbanie o porządek i estetykę otoczenia,

8) stosowanie form grzecznościowych wobec rówieśników i osób dorosłych w szkole i w miejscach publicznych,

9) poprawne zachowanie się przy stole i kulturalne spożywanie posiłków,

10)pomoc młodszym i mniej sprawnym koleżankom i kolegom,

11)uszanowanie obyczajów szkolnych, narodowych i religijnych,

12)dbanie o środowisko naturalne.

§ 22. l. Uczniowi zabrania się:

 l) używania wulgaryzmów językowych,

2) picia napojów alkoholowych,

3) palenia papierosów,

4) zażywania środków odurzających,

5) nakłaniania lub zmuszania rówieśników do nielegalnych działań seksualnych.

 § 23.1. Ustanawia się następujące rodzaje nagród dla uczniów:

1) pochwała udzielona przez nauczyciela w obecności zespołu klasowego,

2) pochwała udzielona przez dyrektora na apelu szkolnym,

3) dyplom uznania,

4) nagroda rzeczowa,

5) list pochwalny do rodziców.

§ 24.1. Ustanawia się następujące rodzaje kar stosowanych wobec uczniów:

1) upomnienie udzielone przez nauczyciela w obecności zespołu klasowego,

2) upomnienie udzielone przez dyrektora na apelu szkolnym,

3) czasowe zawieszenie w prawach w zakresie udziału ucznia w imprezach

kulturalno - rozrywkowych i sportowych,

          4) przeniesienie ucznia do równoległej klasy.

2. Tryb odwoływania się od kary:

1) od zastosowanej kary uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) maj ą prawo odwołania się w ciągu trzech dni od jej otrzymania, do dyrektora za pośrednictwem wychowawcy klasy,

2) odwołanie powinno być złożone w formie pisemnej,

3) dyrektor szkoły, zasięgając opinii wychowawcy i pedagoga, w ciągu trzech dni od wpłynięcia odwołania, rozpatruje odwołanie,

4) o podjętej decyzji dyrektor powiadamia ucznia lub rodzica (opiekuna prawnego) w formie pisemnej,

5) decyzja dyrektora jest ostateczna.

 

                                                             

 

 

 

  

 

 

 

rozdział VIII       

                                           postanowienia końcowe

 

§ 25.1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami. 2. Pieczęć urzędowa szkoły nie zawiera nazwy ośrodka, w skład którego wchodzi.

§ 26.1. W nazwie szkoły umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną,  pomija   się  określenie  “specjalna"   oraz  określenie  rodzaju niepełnosprawności uczniów.

§ 27. l. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 28.1. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej określają odrębne przepisy 

§ 29.1. Wszelkie zmiany do niniejszego statutu uchwala rada pedagogiczna.

 § 30.1. Wszelkie sprawy w zakresie interpretacji i stosowania mniejszego statutu rozstrzyga dyrektor szkoły.   

        

 

 

 

 

 

 

                                                                                 

 



  data publikacji: 17.09.2005 12:35:41   opublikował: Dariusz Staszczyk   wytworzył: Bartłomiej Kurek