RADA POWIATU
Radomszczańskiego
UCHWAŁA NR XVII/172/04
RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO
z dnia 28maja2004r.
w sprawie założenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej wchodzącej w skład
Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Radomsku z siedzibą przy ul. Piastowskiej 12.
Na podstawie art.12 pkt 11 ustawy z
dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity dz.u. z 2001
r. Nr 142, poz. 1592; Dz.U. z 2002 Nr 23, poz. 220,
dz.u z 2002 Nr 62, poz. 558, Dz.U. z 2002 Nr 113, poz. 984, Dz.U z
2002 Nr 153, poz. 1271, Dz.U z 2002
Nr 200, poz. 1688, Dz.U. z 2002 Nr 214, poz. 1806,Dz.U. z 2003r. Nr 162 poz.1568) oraz art. 5
ust. 5a, art.58 ust. l i 6 ustawy z dnia 7
września 1991 r. o systemie
oświaty (tekst jednolity z 1996r. Dz.U.Nr 67, poz.329, Nr 106, poz.496, z 1997 r.Dz.U. Nr 28, poz. 153
Nr 141 poz.943
z 1998r. Dz.U.Nr 117 poz.759. Nr 162 poz.1126 z 2000
r. Dz.U. Nr 12.poz.l36
Nr 19 poz.239.
Nr 48 poz.550,
Nr 104 poz.1104.
Nr 120 poz.1268.
Nr 122 poz.1320
z 2001r. Nr 111 poz.1194.
Nr 144, poz.1615
oraz z 2002 r. Nr 41,
poz.362. Nr 113,
poz.984 i Nr 141, poz.1185 Nr 200 poz.1683, z 2003 r. Nr 6
poz.65. Nr 128
poz.1176, Nr 137 poz.1304. Nr 203 póz. 1966 ), Rada Powiatu Radomszczanskiego uchwala, co następuje:
§ l. Z dniem l września 2004 r. zakłada zasadniczą
szkołę zawodową o nazwie Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna
wchodzącą w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego
w Radomsku z siedzibą przy ul. Piastowskiej
12 .
§ 2. Szkole wymienionej w § l nadaje się statut
stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
PRZEWODNICZĄCY
Rady Powiatu
Radomszczańskiego
mgr inż.
Paweł Kamiński
Załącznik do uchwały Nr
XVII / 172/04 Rady Powiatu
Radomszczańskiego z dnia 28 maja 2004 roku.
statut
zasadniczej szkoły
^
zawodowej specjalnej
W RADOMSKU
DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM
UMYSŁOWYM W STOPNIU LEKKIM
rozdział
I
ogólne
informacje o szkole.
§ 1.1. Nazwa szkoły brzmi:
Zasadnicza Szkoła Zawodowa
Specjalna w Radomsku dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w
stopniu lekkim.
2. Szkoła wchodzi w
skład Specjalnego Ośrodka Szkolno -
Wychowawczego w Radomsku.
3. Siedziba szkoły
mieści się w Radomsku, ul. Piastowska
12.
4. Uczniami szkoły jest
młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
która ukończyła gimnazjum i posiada orzeczenie publicznej
poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej o potrzebie kształcenia
specjalnego dla młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.
5. Organem prowadzącym jest
Powiat Radomszczański.
6. Nadzór pedagogiczny sprawuje
Łódzki Kurator Oświaty.
7. Nauka w szkole trwa nie
krócej niż 2 lata i nie
dłużej niż 3 lata.
Ukończenie szkoły umożliwia uzyskanie dyplomu
potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu. 8. Szkoła kształci w
następujących zawodach:
1) malarz — tapeciarz,
2) kucharz małej gastronomii,
3) sprzedawca,
4) krawiec,
5)
fryzjer,
6) monter konstrukcji budowlanych,
7) murarz,
8) monter instalacji i
urządzeń sanitarnych,
9) ślusarz,
10) cukiernik,
11) piekarz,
12) rzeźnik - wędliniarz,
13) stolarz,
14) tapicer.
rozdział II
cele I zadania szkoły
§ 2.1. Szkoła umożliwia
teoretyczne i praktyczne przygotowanie przyszłych kwalifikowanych
pracowników w zawodach nauczanych w szkole.
2. Szkoła realizuj e prawo
każdego ucznia do kształcenia się oraz wychowania i opieki
odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju zgodnie z indywidualnymi
potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami.
3. Szkoła
umożliwia
realizowanie
zindywidualizowanego procesu
kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć
rewalidacyjnych.
4. Szkoła wspomaga
wychowawczą rolę rodziny; dostosowuje treści, metody i
organizację nauczania do możliwości psychofizycznych
uczniów, a także umożliwia korzystanie z pomocy psychologiczno - pedagogicznej i specjalnych form pracy
dydaktycznej.
5.
Szkoła wspomaga ucznia w jego wszechstronnym rozwoju, tworzy przyjazne
środowisko wychowawcze, przygotowuje uczniów do życia w
integracji ze społeczeństwem.
6. Szkoła przygotowuje uczniów do wykonywania zawodu a w
szczególności kształtuje określone umiejętności
i nawyki praktyczne, ugruntowuje i poszerza teoretyczne wiadomości
zawodowe oraz kształtuje sfery zachowań, które obejmują:
rzetelność wykonywanej pracy, przestrzeganie dyscypliny pracy i
umiejętności właściwego współżycia w
grupie.
7. Szkoła otacza opieką
uczniów pozostających w trudnej sytuacji materialnej i
życiowej.
8. Szkoła dostosowuje
kierunki i treści kształcenia do wymogów lokalnego rynku
pracy.
9.
Szkoła zapewnia warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień
uczniów przez organizowanie zajęć
pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie ) aktywności społecznej i umiejętności
spędzania czasu wolnego.
10. Szkoła upowszechnia wśród uczniów wiedzę o
bezpieczeństwie oraz kształtuje właściwy postawy wobec
zagrożeń.
11. Szkoła gwarantuje wszystkim uczniom równe prawa bez
względu na narodowość, pochodzenie, wyznanie, status społeczny
czy warunki zdrowotne. W realizacji tego zadania szkoła respektuje zasady
nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania,
wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka.
12. Szczegółowe cele i zadania
wychowawcze szkoły określają programy wychowawczy i
profilaktyczny uchwalone przez radę pedagogiczną.
ROZDZIAŁ III
ORGANY
SZKOŁY
§ 3.1. Organami szkoły są:
1) dyrektor szkoły,
2) rada pedagogiczna,
3) rada rodziców,
4) samorząd uczniowski.
§ 4.1. Dyrektor szkoły wykonuje swoje obowiązki w
ramach kompetencji określonych ustawą o systemie oświaty, a w
szczególności:
1) kieruje bieżącą działalnością
dydaktyczno - wychowawczą
opiekuńczą szkoły,
2) sprawuj e nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli
zatrudnionych w szkole,
3) realizuje uchwały rady pedagogicznej i wstrzymuje uchwały rady
pedagogicznej, które
są niezgodne z przepisami prawa uwzględniając obowiązujące w tym
zakresie prawo,
4) kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący,
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym
szkoły, zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność
za ich prawidłowe wykorzystanie,
6) opracowuje projekt organizacji szkoły, sporządza aneksy do
organizacji,
7) dba o powierzone mienie,
8) dokonuje oceny pracy nauczycieli oraz oceny dorobku zawodowego
nauczycieli,
9) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki ich harmonijnego
rozwoju
psychofizycznego,
l0)reprezentuj e
szkołę na zewnątrz,
l1) współpracuje z organami
szkoły,
12)przestrzega postanowień
statutu,
13)organizuje
administracyjną, finansową! gospodarczą obsługę szkoły,
14)prowadzi dokumentację
szkolną zgodnie z odrębnymi przepisami,
15)może tworzyć
zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły
problemowo - zadaniowe. Powołuje, na
wniosek zespołów, ich przewodniczących.
16)jest kierownikiem
zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników
nie będących nauczycielami. W szczególności decyduje w
sprawach:
a) zatrudniania i zwalniania
nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
b) przyznawania nagród
oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom
szkoły,
c) występowania z
wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach
odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla
nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
17)wykonuje inne zadania
wynikające z przepisów szczególnych.
§ 5.1. Do kompetencji rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów
pracy szkoły,
2) podejmowanie uchwał w
sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w
sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
4) ustalanie organizacji
doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
5) podejmowanie uchwał w
sprawach skreślenia z listy uczniów,
6) opracowywanie projektu statutu
szkoły lub projektu zmian do statutu,
7) opiniowanie w
szczególności:
a) organizacji pracy szkoły, w tym
zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć
lekcyjnych i pozalekcyjnych,
b) projektu planu
finansowego szkoły,
c) wniosków
dyrektora o przyznanie nauczycielom
odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
d) propozycji dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom
stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz
dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i
opiekuńczych.
2. W celu realizacji zadań statutowych szkoły rada
pedagogiczna ustala:
1) zasady pracy zespołów
nauczycielskich działających w szkole,
2) szczegółowe zasady
wewnątrzszkolnego oceniania uczniów,
3) organizację
zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w
szczególności ich potrzeb rozwojowych,
4) formy opieki i pomocy uczniom,
którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest
pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna,
5) organizację
wewnątrzszkolnego systemu
doradztwa oraz organizację współdziałania szkoły z
poradniami psychologiczno -
pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, oraz innymi instytucjami
świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i
rodzicom,
6) organizację
oddziałów wielozawodowych,
7) organizację i formy
współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w
zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki,
8) program wychowawczy szkoły
i program profilaktyki, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i
samorządu uczniowskiego,
9) sposób wykonywania
zadań szkoły, z uwzględnieniem wspomagania ucznia w jego
wszechstronnym rozwoju i tworzenia pozytywnie oddziałującego
środowiska wychowawczego,
10)przypadki, w których
może podjąć uchwałę upoważniającą
dyrektora szkoły do skreślenia ucznia z listy uczniów.
3. Rada pedagogiczna ustala
regulamin swojej działalności.
§6.1. Kompetencje rady rodziców:
1) współdziałanie z nauczycielami i rodzicami, w celu jednolitego oddziaływania na dzieci i
młodzież przez rodzinę i szkołę w procesie nauczania,
opieki i wychowania,
2) zapewnianie współpracy rodziców ze szkołą w
doskonaleniu organizacji nauczania oraz pracy wychowawczej i opiekuńczej,
3) współdziałanie z organami szkoły w zaznajamianiu
ogółu rodziców, uczniów z programem wychowania i
opieki, organizacją nauczania oraz wynikającymi z nich zadaniami dla
placówki i dla rodziców,
4) możliwość występowania do organu
prowadzącego szkołę,
organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, rady
pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw
szkoły,
5) w celu wspierania działalności statutowej szkoły rada
rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek
rodziców oraz innych źródeł.
2. Szczegółowe zasady
działalności rady rodziców określa, uchwalony przez
nią, regulamin.
§ 7. l. Kompetencje samorządu
uczniowskiego:
l)
samorząd uczniowski może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz
dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły w
szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw
uczniów, takich jak:
a)
prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią,
celem
i
stawianymi wymaganiami,
b)
prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
c)
prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiaj ące zachowanie
właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a
możliwością rozwijania i zaspokajania własnych
zainteresowań,
d) prawo organizowania
działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz
rozrywkowej zgodnie z własnymi
potrzebami i możliwościami organizacyjnymi
w porozumieniu z dyrektorem,
e)
prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
f)
prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna
samorządu.
2. Zasady wybierania i
działania organów samorządu określa regulamin uchwalany
przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i
powszechnym.
§ 8.1. Zasady współdziałania organów
szkoły oraz rozwiązywania sporów między nimi:
1) każdy z organów
szkoły ma prawo do działania i podejmowania decyzji w ramach
własnych kompetencji,
2) regulaminy organów
szkoły nie mogą być sprzeczne z niniejszym statutem,
3) organy szkoły są
zobowiązane do wzajemnego respektowania przynależnych im kompetencji
i informowania się w sprawach istotnych o planowanych działaniach
oraz podjętych decyzjach.
2. Szczegółowe zasady
współdziałania organów szkoły oraz
rozwiązywania sporów między nimi określa rada
pedagogiczna w porozumieniu z pozostałymi organami szkoły.
rozdział IV
organizacja
szkoły
§ 9.1. Szczegółową
organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym
określa arkusz organizacji szkoły, opracowany przez dyrektora z
uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w
przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia
każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ
prowadzący szkołę do dnia 30
maja danego roku.
2. W arkuszu organizacji
szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników
szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze
środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę
oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez
poszczególnych nauczy cieli.
3. Na podstawie zatwierdzonego
arkusza organizacji szkoły dyrektor,
z uwzględnieniem zasad ochrony
zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć
określający organizację zajęć edukacyjnych.
§10.1. Terminy rozpoczynania i
kończenia zaj ęć dydaktyczno -wychowawczych,
przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają
przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§11.1. Podstawową jednostką
organizacyjną szkoły jest oddział.
2. Zajęcia edukacyjne w
ramach kształcenia ogólnego, stanowiące realizację
podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla szkoły
są organizowane w oddziałach.
3. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach
dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze,
nie dłuższym jednak niż 60
minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w
tygodniowym rozkładzie zajęć.
4. Liczba uczniów w
oddziale dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim wynosi od 10 do 16.
5. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego,
liczba uczniów w oddziale może być mniejsza od liczby
określonej w ust.4.
§12.1. Podstawowymi formami
działalności dydaktyczno -
wychowawczej szkoły są:
1) obowiązkowe zajęcia
edukacyjne w tym kształcenie zawodowe według programu nauczania dla
zawodu,
2) zajęcia rewalidacyjne.
2.
Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z
języków obcych, informatyki oraz na nie więcej niż
połowie obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu
kształcenia ogólnego, dla których z treści programu
nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym
laboratoryjnych oraz na zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia
zawodowego, dla których z treści programu nauczania wynika
konieczność prowadzenia ćwiczeń, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Liczba uczniów w grupie powinna liczyć nie mniej niż 5 uczniów.
4. Na zajęciach praktycznej
nauki zawodu podział na grupy j est obowiązkowy zgodnie z
odrębnymi przepisami.
5. Zajęcia wychowania
fizycznego są prowadzone w grupach, w których liczba uczniów
odpowiada liczbie uczniów w oddziale szkoły - oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.
6. Jeżeli liczba
dziewcząt i chłopców w grupie jest mniejsza niż 5, dopuszcza się tworzenie grup
międzyoddziałowych lub w wyjątkowych przypadkach grup
międzyklasowych.
§ 13.1. W szkole działa biblioteka.
2. Biblioteka czynna jest codziennie.
3. Szczegółowe zasady działania biblioteki określa j
ej regulamin uwzględniający zasady współpracy z uczniami,
nauczy cielami, rodzicami oraz innymi bibliotekami. Regulamin biblioteki ustala
dyrektor w porozumieniu z nauczycielem bibliotekarzem.
4. Do zadań
nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności:
l) udostępnianie
zbiorów bibliotecznych uczniom, nauczycielom i innym
pracownikom szkoły,
2) gromadzenie i ewidencjonowanie
zbiorów bibliotecznych,
3) prowadzenie dokumentacji
zgodnie z obowiązującymi przepisami,
4) tworzenie warunków do
poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z
różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania
się technologią informacyjną,
5) rozbudzanie i rozwijanie
indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i
pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
6) organizowanie
różnorodnych działań rozwijających
wrażliwość kulturową i społeczną.
§ 14.1. Warunki pobytu w szkole
zapewniające uczniom bezpieczeństwo:
l) za bezpieczeństwo uczniów odpowiedzialni
sąnauczyciele szkoły:
a) w czasie lekcji - nauczyciel prowadzący lekcję,
b) w czasie przerw
między lekcjami -nauczyciel dyżurujący,
c) w czasie zbiorowych zajęć w szkole i poza nią - nauczyciel i ustalony opiekun.
2) zasady, organizację i
harmonogram dyżurów w czasie przerw między lekcjami ustala
dyrektor szkoły,
3) szczegółowe
obowiązki nauczyciela dyżurującego określa regulamin
ustalany przez dyrektora,
4) opiekę nad uczniami
podczas wycieczek szkolnych szkoła zapewnia zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 15.1. Dla uczniów uczących się poza miejscem
stałego zamieszkania szkoła zapewnia możliwość
skorzystania z internatu.
2. Organizację internatu określa statut Specjalnego Ośrodka
Szkolno -Wychowawczego, w skład
którego wchodzi szkoła.
§ 16.1. Organizacja praktycznej nauki zawodu:
1) praktyczna nauka zawodu
uczniów jest organizowana przez szkołę,
2) zajęcia edukacyjne w
ramach kształcenia zawodowego, stanowiące realizację podstaw
programowych kształcenia w poszczególnych zawodach, są
organizowane w oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych
albo międzyszkolnych,
3) w uzasadnionych przypadkach
poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia
zawodowego mogą być prowadzone na terenie innych jednostek
organizacyjnych w tym centrów kształcenia praktycznego,
ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz
pracodawców,
4) podziału godzin
przeznaczonych na kształcenie teoretyczne i kształcenie praktyczne w
danym zawodzie dokonuje dyrektor szkoły z uwzględnieniem
obowiązujących przepisów,
5) praktyczna nauka zawodu jest
organizowana w formie zajęć praktycznych,
6) zajęcia praktyczne
organizuje się dla uczniów w celu opanowania przez nich
umiejętności zawodowych, niezbędnych do podjęcia pracy w
danym zawodzie,
7) dobowy wymiar godzin
zajęć praktycznej nauki zawodu uczniów w wieku do lat 16 nie może przekraczać 6 godzin, a uczniów w wieku
powyżej 16 lat - 8 godzin,
8) umowę o praktyczną
naukę zawodu organizowaną poza szkołą zawiera dyrektor
szkoły z podmiotem przyjmującym uczniów na praktyczną
naukę zawodu. Umowę zawiera się w terminie umożliwiającym
realizacj ę programu praktycznej nauki zawodu,
9) umowa, o której mowa w
pkt 8 określa:
a) nazwę i adres podmiotu przyjmującego uczniów na
praktyczną naukę
zawodu oraz miejsce jej odbywania,
b) nazwę i adres
szkoły kierującej uczniów na praktyczną naukę
zawodu,
c) zawód, w
którym prowadzona będzie praktyczna nauka zawodu,
d) nazwę i numer
realizowanego programu nauczania dla danego zawodu,
e) listę uczniów
odbywających praktyczną naukę zawodu, z podziałem na
grupy,
f) formę praktycznej
nauki zawodu i jej zakres,
g) terminy rozpoczęcia i
zakończenia praktycznej nauki zawodu,
h) prawa i obowiązki
stron umowy,
i) sposób ponoszenia
przez strony umowy kosztów realizacji praktycznej
nauki zawodu,
j) dodatkowe ustalenia stron umowy, związane z odbywaniem
praktycznej nauki zawodu.
10) szkoła kierująca
uczniów na praktyczną naukę zawodu:
a)
nadzoruje realizację programu praktycznej nauki zawodu,
b)
współpracuje z podmiotem przyjmującym uczniów na
praktyczną naukę
zawodu,
c) zapewnia ubezpieczenie uczniów od następstw
nieszczęśliwych wypadków,
d) akceptuj e wyznaczonych
instruktorów praktycznej nauki zawodu i opiekunów praktyk
zawodowych lub wyznacza do prowadzenia praktycznej nauki zawodu nauczycieli
praktycznej nauki zawodu.
11)
podmioty przyjmujące uczniów na praktyczną naukę zawodu
zapewniają:
a) stanowiska szkoleniowe
wyposażone w niezbędne urządzenia, sprzęt, narzędzia,
materiały i dokumentację techniczną, uwzględniające
wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy,
b) odzież, obuwie robocze i
środki ochrony indywidualnej oraz środki higieny osobistej
przysługujące na danym stanowisku pracy, zgodnie z odrębnymi
przepisami,
c) pomieszczenia do
przechowywania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony
indywidualnej,
d) nieodpłatne posiłki
profilaktyczne i napoje przysługujące pracownikom na danym stanowisku
pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami,
e) dostęp do
urządzeń higieniczno -
sanitarnych oraz pomieszczeń socjalno -bytowych,
f) wyznaczają odpowiednio
nauczycieli, instruktorów praktycznej nauki zawodu,
g) zapoznaj ą
uczniów z organizacj ą pracy, regulaminem pracy, w szczególności w
zakresie przestrzegania porządku i dyscypliny pracy, oraz z przepisami i
zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,
h) nadzoruj ą przebieg
praktycznej nauki zawodu,
i) sporządzają, w
razie wypadku podczas praktycznej nauki zawodu dokumentację
powypadkową,
j) współpracuj
ą ze szkołą,
k) powiadamiają
szkołę o naruszeniu przez ucznia regulaminu pracy.
ROZDZIAŁ V
nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 17.1. W szkole zatrudnia się zgodnie z
obowiązującymi przepisami nauczycieli.
2. Do podstawowych zadań nauczyciela należy:
1) odpowiedzialność za
bezpieczeństwo uczniów,
2) dbałość o
prawidłowy przebieg procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz
opiekuńczego,
3) dbałość o pomoce
dydaktyczne i sprzęt w szkole,
4) wspieranie rozwoju
psychofizycznego uczniów,
ich uzdolnień oraz zainteresowań,
5) bezstronne i obiektywne
ocenianie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
6) udzielanie pomocy w
przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
7) prawidłowe prowadzenie
dokumentacji szkolnej,
8) doskonalenie własnych umiejętności zawodowych i
podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.
3. Nauczyciele prowadzący
zajęcia w danym oddziale tworzą zespól którego zadaniem
jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu
programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego i
programu nauczania w danym zawodzie, z uwzględnieniem korelacji
kształcenia ogólnego i kształcenia zawodowego.
4. Do podstawowych zadań
wychowawcy klasy należy sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w
szczególności:
1) prowadzenie i aktualizowanie
dokumentacji szkolnej,
2) współdziałanie
z rodzicami, nauczycielami praktycznej nauki zawodu i nauczycielami
nauczającymi w danej klasie w celu osiągnięcia jak najlepszych
wyników dydaktyczno -
wychowawczych,
3) korzystanie z porad i pomocy
pedagoga i psychologa,
4) dbanie o wysoką
frekwencję zespołu klasowego w szkole i w miejscu odbywania
praktycznej nauki zawodu,
5) analizowanie przyczyn absencji
i podejmowanie działań j ą zmniejszających,
6) czynne włączenie
uczniów do prac społecznie użytecznych na rzecz klasy,
szkoły, środowiska,
7) uczestniczenie wraz z
młodzieżą w różnorodnych formach życia
szkoły,
8) dbanie wraz z uczniami o
wygląd i estetykę przydzielonej sali.
5. Dla zapewnienia
ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest,
aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w
ciągu całego etapu edukacyjnego.
6. Formy spełniania
zadań przez nauczyciela wychowawcę są dostosowane do wieku
uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych
szkoły.
§18.1. W szkole zatrudnia się
zgodnie z obowiązującymi przepisami pracowników administracji
i obsługi.
2. Zadaniem pracowników
administracji jest finansowa, kadrowa ) i administracyjna
obsługa wszystkich pracowników.
3. Zadaniem pracowników
obsługi jest zapewnienie m.in. porządku na terenie szkoły,
obsługa kuchni i stołówki, portierni oraz pralni.
4. Szczegółowe zakresy
obowiązków pracowników administracji i obsługi ustala
dyrektor szkoły.
rozdział VI
rekrutacja
uczniów
§ 19.1 Szczegółowe zasady rekrutacji
uczniów:
1) o przyjęcie do klasy
pierwszej mogą ubiegać się absolwenci gimnazjum,
2) kandydaci ubiegający
się o przyjęcie do klasy pierwszej powinni posiadać orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez zespół
orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej w tym publicznej poradni
specjalistycznej, na podstawie odrębnych przepisów,
3) kandydaci ubiegający
się o przyjęcie do klasy pierwszej powinni posiadać
zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do
kształcenia w określonym zawodzie, wydane na podstawie odrębnych
przepisów,
4) o przyjęciu kandydata do
klasy pierwszej decydują kryteria ustalone przez radę
pedagogiczną,
5) zakres wymaganej dokumentacji
załączanej do podania o przyjęcie do szkoły ustala rada
pedagogiczna,
6) w celu przeprowadzenia
rekrutacji dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję
rekrutacyjno — kwalifikacyjną,
wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania członków
komisji,
7) dyrektor może
odstąpić od powołania komisji, o której mowa w ust. 6, jeżeli liczba kandydatów
ubiegających się o przyjęcie do szkoły jest mniejsza lub
równa liczbie wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła,
8) do zadań szkolnej komisji rekrutacyjne - kwalifikacyjnej
należy w szczególności:
a) podanie
do wiadomości kandydatom informacji o warunkach rekrutacji,
z uwzględnieniem kryteriów przyjęć ustalonych
przez radę pedagogiczną,
b)
ustalenie na podstawie wyników postępowania kwalifikacyjnego
i ogłoszenie listy kandydatów przyjętych do
szkoły,
c)
sporządzenie protokołu postępowania kwalifikacyjnego.
9)
ucznia przyjmuje się do klasy programowo wyższej zgodnie z
obowiązującymi przepisami.
rozdział VII
prawa I obowiązki uczniów
§ 20. l. W szkole przestrzega się praw zawartych w Konwencji o
Prawach Dziecka
l) prawa do życia i rozwoju,
2) prawa do wychowania w rodzinie,
3) prawa do nazwiska,
4) prawa do swobody myśli, sumienia i wyznania,
5) prawa do prywatności,
6) prawa do tajemnicy korespondencji,
7) prawa do wypowiedzi,
8) prawa do nauki,
9) prawa do życia bez przemocy,
10)prawa do stowarzyszania się,
11)prawa do poszanowania godności,
12)prawa do równości.
2. Oprócz praw wymienionych w ust. l, uczeń ma prawo do:
l) właściwego procesu
kształcenia, zgodnie z zasadami pedagogiki specjalnej oraz higieny pracy
umysłowej
2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole
zapewniających bezpieczeństwo,
3) troskliwego i życzliwego traktowania w
procesie dydaktyczno wychowawczym,
rewalidacyjnym i resocjalizacyjnym,
4) rozwijania zainteresowań podczas zajęć
lekcyjnych i pozalekcyjnych,
5) jawnej, obiektywnej i sprawiedliwej oceny,
6) informacji o sposobach kontroli jego
postępów w nauce,
7) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu,
środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki,
8) wpływania na życie szkoły poprzez
działalność samorządową,
9) uczestnictwa w zajęciach adekwatnie do swoich
możliwości psychofizycznych,
10)zgłaszania nauczycielom, dyrektorowi szkoły
swoich potrzeb, trudności, kłopotów oraz skarg,
11)odwołania się do dyrektora w sprawie
udzielonej mu kary,
12)korzystania z pomocy pedagogicznej i psychologicznej,
13)wybierania i bycia wybieranym na gospodarza
zespołu klasowego,
14) korzystania z pomocy materialnej.
3. Ustanawia się jak
niżej wewnątrzszkolny tryb składania skarg w przypadku
naruszenia praw ucznia:
1) w przypadku naruszenia praw
ucznia, uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) maj ą prawo
złożyć skargę,
2) skargę składa
się na piśmie do dyrektora za pośrednictwem wychowawcy,
3) skarga winna być
przedłożona najpóźniej po upływie 7 dni od momentu zaistnienia zdarzenia, w
wyniku którego naruszono prawa ucznia,
4) dyrektor rozpatruje
wniesioną skargę w terminie 7
dni od dnia jej otrzymania, zasięgając opinii rady pedagogicznej,
5) podjęta przez dyrektora
decyzja jest ostateczna,
6) dyrektor powiadamia na
piśmie wnoszącego skargę o sposobie załatwienia sprawy.
§21.1.
Do obowiązków ucznia należy:
1)
systematyczne i punktualne uczęszczanie na zajęcia,
2)
przestrzeganie zasad funkcjonowania zespołu uczniowskiego,
3)
przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie pracy i zabawy,
4)
dbanie o higienę osobistą oraz estetyczny wygląd
zewnętrzny,
5)
utrzymywanie ładu i porządku w miejscu przechowywania swoich rzeczy,
6)
szanowanie rzeczy własnych i innych osób oraz dbanie o
wspólne mienie,
7)
dbanie o porządek i estetykę otoczenia,
8)
stosowanie form grzecznościowych wobec rówieśników i
osób dorosłych w szkole i w miejscach publicznych,
9)
poprawne zachowanie się przy stole i kulturalne spożywanie
posiłków,
10)pomoc
młodszym i mniej sprawnym koleżankom i kolegom,
11)uszanowanie
obyczajów szkolnych, narodowych i religijnych,
12)dbanie
o środowisko naturalne.
§ 22. l. Uczniowi zabrania się:
l)
używania wulgaryzmów językowych,
2) picia napojów
alkoholowych,
3) palenia papierosów,
4) zażywania
środków odurzających,
5) nakłaniania lub zmuszania
rówieśników do nielegalnych działań seksualnych.
§ 23.1. Ustanawia się następujące rodzaje
nagród dla uczniów:
1) pochwała udzielona przez
nauczyciela w obecności zespołu klasowego,
2) pochwała udzielona przez
dyrektora na apelu szkolnym,
3) dyplom uznania,
4) nagroda rzeczowa,
5) list
pochwalny do rodziców.
§ 24.1. Ustanawia się następujące rodzaje kar
stosowanych wobec uczniów:
1) upomnienie udzielone przez nauczyciela w obecności zespołu
klasowego,
2) upomnienie udzielone przez dyrektora na apelu szkolnym,
3) czasowe zawieszenie w prawach w zakresie udziału ucznia w imprezach
kulturalno - rozrywkowych i sportowych,
4)
przeniesienie ucznia do równoległej klasy.
2. Tryb odwoływania się od kary:
1) od zastosowanej kary
uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) maj ą prawo
odwołania się w ciągu trzech dni od jej otrzymania, do dyrektora
za pośrednictwem wychowawcy klasy,
2) odwołanie powinno być
złożone w formie pisemnej,
3) dyrektor szkoły, zasięgając
opinii wychowawcy i pedagoga, w ciągu trzech dni od wpłynięcia
odwołania, rozpatruje odwołanie,
4) o podjętej decyzji
dyrektor powiadamia ucznia lub rodzica (opiekuna prawnego) w formie pisemnej,
5) decyzja dyrektora jest
ostateczna.
rozdział VIII
postanowienia końcowe
§ 25.1. Szkoła używa
pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami. 2. Pieczęć urzędowa szkoły
nie zawiera nazwy ośrodka, w skład którego wchodzi.
§ 26.1. W nazwie szkoły
umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwie oraz
na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i
legitymację szkolną,
pomija się określenie “specjalna" oraz określenie rodzaju niepełnosprawności
uczniów.
§ 27. l. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację
zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 28.1. Zasady prowadzenia przez
szkołę gospodarki finansowej określają odrębne
przepisy
§ 29.1. Wszelkie zmiany do niniejszego
statutu uchwala rada pedagogiczna.
§ 30.1. Wszelkie sprawy w zakresie
interpretacji i stosowania mniejszego statutu rozstrzyga dyrektor szkoły.