Powiat Radomszczański
Szukaj:
 Poniedziałek, 19 maja 2014 roku

UCHWAŁA  NR XVIII/142/08

RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO

Z DNIA 27 marca 2008

 

                        w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Radomsku za 2007 rok.

 

                        Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r.                                                    o samorządzie powiatowym (tekst jednolity  Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz.1592, zmiany:  z 2002r.,Dz. U.  Nr 23, poz.220,Dz. U. Nr 62, poz. 558, Dz. U. Nr 113, poz.984, Dz. U. Nr 153, poz.1271,Dz. U.  Nr 200, poz. 1688, Dz. U. Nr 214, poz. 1806,  z  2003r., Dz. U.  Nr 162, poz.1568, z 2004r,Dz. U.  Nr 102,  poz. 1055, z 2007r., Dz. U.  Nr 173, poz. 1218)   oraz art. 43 ust. 1 ustawy z dnia               16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów ( Dz. U. z 2007r.,                      Nr 50, poz. 331, zmiany: z 2007r. , Dz. U. , Nr 99, poz.660, Dz. U, Nr 171,               poz. 1206) Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co następuje:

 

 

§1. Zatwierdza sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika  Konsumentów   w Radomsku za 2007r. stanowiące załącznik nr 1do niniejszej uchwały.

 

§2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Radomszczańskiego.

 

§3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                              Załącznik nr 1

                                                                                                          do uchwały nr XVIII/142/08

                                                                                                          Rady Powiatu Radomszczańskiego

                                                                                                          z dnia 27 marca 2008r.

 

 

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW W RADOMSKU

ZA 2007 ROK.

 

 

SPIS TREŚCI:

 

 

ROZDZIAŁ I

 

I.Wstęp.

 

I.1. Formalno- prawne usytuowanie rzecznika konsumentów w powiecie.

 

I.2.Struktura biura rzecznika.

 

ROZDZIAŁ II

 

II. Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji                    i konsumentów

 

 II.1. Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej                                                                                                             

         w zakresie ochrony konsumentów.

 

 II. 2. Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów

          konsumentów.

 

 III .3. Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony                 Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi.    

  

ROZDZIAŁ III

 

III. Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów i wstępowania do toczącego się postępowania.

 

ROZDZIAŁ IV

 

 IV. Działalność o charakterze edukacyjno-informacyjnym.

 

ROZDZIAŁ V

 

V. Podsumowanie

 

       

 

ROZDZIAŁ I

 

I.   W S T Ę P

 

                        Wykonując obowiązek wynikający z art.43 ust. 1 ustawy z dnia16 lutego 2007r.                    o ochronie konkurencji i konsumentów ( Dz. U. z 2007r., Nr 50, poz. 331, z późn. zm.) przedkładam Radzie Powiatu Radomszczańskiego sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Radomsku za 2007r., celem jego zatwierdzenia.

 

I.1 Formalno-prawne usytuowanie rzecznika konsumentów w powiecie.

 

                        W 2007r. funkcję Powiatowego Rzecznika Konsumentów pełnił Pan Janusz Zasępa, odwołany uchwałą Rady Powiatu Radomszczańskiego nr IX/96/2007 z  24.07.2007r. 

 

                        W dniu 27.09.2007r. Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwałą nr XIII/111/2007 powołała na  Powiatowego Rzecznika Konsumentów Annę Gaik- Ślęzak.

 

                        Zgodnie z art. 40 ust. 1 i 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów Powiatowego Rzecznika Konsumentów powołuje i odwołuje Rada Powiatu, spośród osób                  z wyższym wykształceniem, w szczególności prawniczym lub ekonomicznym i z co najmniej pięcioletnią praktyką zawodową.

                        Rzecznik Konsumentów zgodnie z ustawą podporządkowany jest bezpośrednio Radzie Powiatu i ponosi przed nią odpowiedzialność. Czynności z zakresu prawa pracy wobec Rzecznika wykonuje Starosta. Zasady wynagradzania regulują przepisy dotyczące pracowników samorządowych. Rzecznik zatrudniony jest w Starostwie Powiatowym.

                        Do dnia 31marca każdego roku rzecznik przedkłada Radzie Powiatu sprawozdanie roczne  ze swojej działalności w roku poprzednim.

 

 

I.2 Struktura biura rzecznika konsumentów.

 

                        Usytuowanie organizacyjne rzecznika określa regulamin organizacyjny.                           Zgodnie z art. 40 ust. 5 wyżej cytowanej ustawy rzecznik konsumentów w powiatach powyżej 100 tyś. mieszkańców i w miastach na prawach powiatu może wykonywać zadania przy pomocy wyodrębnionego biura.

                        W Powiecie Radomszczańskim Powiatowy Rzecznik Konsumentów jest jednoosobowym urzędem działającym w strukturze i mającym siedzibę w Starostwie Powiatowym w Radomsku. Zatrudniony jest w wymiarze 1/5 etatu.

 

 

ROZDZIAŁ II

 

II REALIZACJA ZADAŃ WYNIAJĄCYCH Z USTAWY Z DNIA                                               16  LUTEGO  2007 R. O OCHRONIE KONKURENCJI I KONSUMENTÓW.

 

Do podstawowych zadań rzecznika należy:

1.Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej                        w zakresie ochrony interesów konsumentów,

2.Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego                    w zakresie ochrony interesów konsumentów,

3.Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,

4.Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji                     i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej orz organizacjami konsumenckimi.

 

                        Rzecznik Konsumentów na również możliwość w sprawach o ochronę interesów konsumentów:

- wytaczać powództwa na rzecz konsumentów,

- wstępować za ich zgodą do toczącego się postępowania w każdym jego stadium.

 

Podstawowym kierunkiem działania rzecznika jest szeroko rozumiane postępowanie mediacyjne oraz edukacja konsumencka oraz poradnictwo prawne w zakresie praw konsumentów.

 

II.1. Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej                     w zakresie ochrony interesów konsumentów.

 

                        Realizując zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony prawa konsumenta, określone w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów rzecznik konsumentów udzielał bezpośrednio porad w następujących sprawach:

usług remontowo-budowlanych, pocztowych, bankowych ubezpieczeniowych, turystycznych, samochodowych, fryzjerskich, dostępu do internetu, telefonii komórkowej,

reklamacji obuwia, sprzętu AGD, RTV, telefonów komórkowych, odzieży, żywności.   

 

                        Niejednokrotnie brak wiedzy na temat możliwości, praw konsumenta powoduje, iż nie zawsze jest możliwość skutecznego wyjścia z sytuacji. Bardzo często konsumenci nie przywiązują wagi do treści zawieranych umów, zwłaszcza dotyczy to umów zawieranych poza siedzibą przedsiębiorcy , niejednokrotnie powiązaną z umowa kredytu.

                       

                        Do najczęściej spotykanych nieprawidłowości w 2007r. należą:

- odsyłanie konsumenta do producenta, serwisu, w przypadku ujawnienia się wady                              w zakupionym towarze,

- narzucanie konsumentowi przez sprzedawcą sposobu rozpatrzenia reklamacji,

- podpisywanie umów bez ich przeczytania, właściwego zrozumienia, ufając zwłaszcza temu co mówi sprzedawca, usługodawca, pośrednik,

- dokonywanie zakupu bez zastanowienia się a następnie chęć zwrotu towaru( sprzedawca nie ma obowiązku zwrotu pieniędzy gdy konsument rozmyśli się z zakupu),

- informacje wprowadzające konsumenta w błąd, ,, towar przeceniony nie podlega reklamacji”, ,, reklamacje uwzględnia się tylko w dniu zakupu” itp.

 

                        Forma poradnictwa prawnego konsumentom cieszyła się największym zainteresowaniem konsumentów w 2007r. wśród zadań jakie wykonywał  Rzecznik.                         Rzecznik udzielał nie tylko porad prawnych, ale również pomocy przy redagowaniu pism reklamacyjnych, oświadczeń o odstąpieniu od umowy, wezwań do dobrowolnego spełnienia roszczeń , pomocy przy zredagowaniu pozwu do sądu powszechnego lub wniosku na zapis na sąd polubowny.

Pomoc prawna świadczona przez Powiatowego Rzecznik Konsumentów występowała                     pod różnymi postaciami. Obok porad bezpośrednich wystąpiły również inne formy pomocy:

- wystąpienia pisemne do podmiotów gospodarczych,

- porady i interwencje telefoniczne,

- pomoc przy sporządzaniu pozwów, wniosków na zapis na sąd polubowny,

- porady pisemne, między innymi odpowiedzi na e- maile od konsumentów,

- porady poprzez stronę internetową i uruchomioną w 2007r.,dającą  możliwość zadawania     na stronie pytań przez konsumentów( przy tej formie udzielenie odpowiedzi uzależnione jest od tego czy zawarte w pytaniu elementy pozwolą na właściwą poradę, bez przedłożonej dokumentacji, w przypadku gdy istnieje potrzeba przeanalizowania dokumentacji proponuję bezpośredni kontakt i przedłożenie zgromadzonej dokumentacji).

 

Strukturę pomocy- udzielania bezpłatnego poradnictwa prawnego przedstawia poniższa tabela.  

 

 

Tabela nr 1 Zapewnienie  bezpłatnego  poradnictwa  konsumenckiego  i  informacji  prawnej  w zakresie ochrony  konsumentów    struktura  udzielanych  porad:

 

Wyszczególnienie

 

Ogółem

 

 

I. Usługi ogółem, w tym:

 

120

 

 

bankowe,

 

8

 

 

finansowe,

 

13

 

 

ubezpieczeniowe,

 

7

 

 

systemy argentyńskie,

 

0

 

 

Pocztowe

 

2

 

 

telekomunikacyjne

(operatorzy, TV kablowa),

 

10

 

 

dostawa energii (prąd, gaz, ciepło, woda),

 

3

 

 

motoryzacyjne (serwis),

 

3

 

 

turystyczne i hotelarskie,

 

2

 

 

pralnicze,

 

1

 

 

remontowo budowlane,

 

26

 

 

Naprawa sprzętu RTV,

 

15

 

 

Inne

 

30

 

 

II. Umowy sprzedaży ogółem,  w tym:

 

102

 

 

wyposażenie wnętrz (RTV, AGD),

 

10

 

 

 odzież,

 

 6

 

 

 obuwie,

 

45

 

 

samochody,

 

3

 

 

art. spożywcze,

 

3

 

 

tel. komórkowe,

 

5

 

 

sprzęt komputerowy,

 

10

 

 

 

Inne

 

20

 

 

III. Umowy poza lokalem i na odległość

 

10

 

 

Razem:

 

232

 

 

 

 

 

II. 2. Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.

 

 

                                    Konsumenci zwracali się z prośbą o interwencje osobiście jak również telefonicznie i pocztę e- mailową.

                        Rzecznik przedstawiał sytuację prawną i wskazywał możliwości rozwiązania sprawy                      po wnikliwej analizie zgromadzonej dokumentacji i wysłuchaniu zgłoszonego problemu.                W większości spraw interwencja telefoniczna u przedsiębiorcy skutkowała pozytywnym rozstrzygnięcie, sprawy. Pojawiał się również konieczności bezpośredniej mediacji pomiędzy konsumentem a przedsiębiorca przeprowadzoną przez Rzecznika.

Do najczęściej zgłaszanych przez konsumentów nieprawidłowości, które wymagały pisemnej interwencji zez strony rzecznika Konsumentów, należy wymienić:

- zbyt długi okres załatwiania reklamacji( dotyczy niezgodności towaru z umową, gwarancji),

- brak ustosunkowania się przez sprzedawcę do zgłoszonej reklamacji,

- unikanie przez sprzedawcę odpowiedzialności z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego  z umową przez odsyłanie konsumenta do producenta,

- kilkukrotne nieskuteczne naprawy,

- nieprawidłowości w wykonanej usłudze, naprawie np. okien, drzwi, montażu płytek.

 

 

 

Szczegółowy wykaz wystąpień Rzecznika Konsumentów do przedsiębiorców przedstawia poniższa tabela.

 

 

Tabela nr 2  Wystąpienia do przedsiębiorców w sprawie ochrony praw interesów          konsumentów

 

Wyszczególnienie

 

Ogółem ilość wystąpień

 

Zakończone

pozytywnie

Zakończone

negatywnie

Sprawy

w toku i inne

I. Usługi ogółem, w tym:

9

4

5

bankowe,

finansowe,

ubezpieczeniowe,

systemy argentyńskie,

telekomunikacyjne

(operatorzy, TV kablowa),

2

2

Usługi dostępu do Internetu

Pocztowe

1

1

dostawa energii
(prąd, gaz, ciepło, woda),

­—

motoryzacyjne (serwis),

­—

­—

turystyczne i hotelarskie,

1

1

remontowo budowlane

5

4

1

Naprawa sprzętu RTV

II. Umowy   sprzedaży   ogółem,   w tym:      

23

15

8

wyposażenie wnętrz (RTV, AGD)

1

1

Obuwie

10

7

3

Odzież

1

1

sprzęt komputerowy

1

1

Telefon

2

2

Torebka

1

1

Kurtka

1

1

Rower

1

1

Okna i drzwi

4

2

2

Klimatyzator

1

1

III. Umowy   poza   lokalem                        i  na odległość

2

2

R a z e m:

34

21

13

 

 

 

 

 

II.3 Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony               Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi.    

 

                        W 2007r. Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Radomsku współpracował                  z Delegaturą w Łodzi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Stowarzyszeniem Konsumentów Polskich.

Rzecznik rozpowszechnił ulotki, informacje dotyczącą realizacji projektu twinningowego między Polską Danią i Wielka Brytanią w zakresie wzmacniania systemu ochrony konsumentów. Rozpowszechniono między innymi plakat informujący  oprawach prawach przysługujących odbiorcom energii elektrycznej i gazu przekazany przez Urząd Regulacji Energetyki oraz ulotki przekazane przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich , między innymi ulotkę,, Jak skutecznie reklamować towary konsumpcyjne.”

Rzecznik wyraził poparcie dla petycji przyjętej 19 września 2007r. w Brukseli przez Komitet Wykonawczy ACTE oraz sekcję Tekstylno- Odzieżowo-Skórzaną Europejskiej Federacji Związków Zawodowych ETUF-TCL przekazując je do Biura Rozwoju Przedsiębiorczości                     i Miejsc Pracy w Łodzi.

Rzecznik wystąpił do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Delegatury w Łodzi                       w zakresie usług telekomunikacyjnych oraz w zakresie cen paliw na terenie miasta Radomska.

 

ROZDZIAŁ III

 

III. WYTACZANIE POWÓDZTW NA RZECZ KONSUMENTÓW                                           I WSTĘPOWANIA DO TOCZĄCEGO SIĘ POSTĘPOWANIA.

 

                        W 2007r. Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Radomsku nie wytaczał powództw na rzecz konsumentów i nie wstępował do toczącego się postępowania sądowego.                           W kilku sprawach w zakresie reklamacji służył pomocą prze sporządzaniu pozwu lub wniosku na zapis na sąd polubowny.

 

 

ROZDZIAŁ IV

 

IV. DZIAŁALNOŚĆ O CHARAKTERZE EDUKACYJNO – INFORMACYJNYM.

 

                        Działania o charakterze edukacyjno- informacyjnym Rzecznik realizował poprzez współpracę z lokalną prasą, telewizją. Forma współpracy polegała na udzielaniu informacji, wywiadów.

 

                         Nowym elementem informacyjno – komunikacyjnym od października 2007r.  jest również strona internetowa Powiatu Radomszczańskiego, gdzie  Rzecznik zamieszcza odpowiedzi  na pytania konsumentów,  jak również informacje  oraz tablica informacyjna,                     gdzie można oczytać ważne dla konsumentów telefony, informacje na temat praw konsumentów, a zwłaszcza zamieszcza się na niej ulotki , które mogą zabrać i skorzystać                       z nich konsumenci. Tablica cieszy się dużym zainteresowaniem, o czym świadczy fakt                         iż z zamieszczanych na niej ulotek korzystają konsumenci.

 

                        Jednym z ważniejszych sposobów podnoszenia wiedzy konsumenckiej było wręczanie broszur , ulotek informacyjnych zawierających informacje o prawach konsumentów.

 

 

ROZDZIAŁ V

 

V. PODSUMOWANIE

 

                        Działalność Powiatowego Rzecznika Konsumentów w 2007r. podobnie                               jak w poprzednich okresach sprawozdawczych, dotyczyła ochrony praw i interesów konsumentów w indywidualnych sprawach, w których zainteresowani zwrócili się                            do Rzecznika o pomoc, informację lub poradę prawną. Wiele spraw zakończyło się dobrowolnym spełnieniem przez przedsiębiorców uzasadnionych roszczeń konsumentów                      po uzyskaniu porady lub wskutek osobistej, telefonicznej interwencji Rzecznika                             lub postępowania mediacyjnego z udziałem Powiatowego Rzecznika konsumentów między przedsiębiorcą  a konsumentem. W niektórych sprawach konsumenci byli informowani,                      że rozstrzygnięcie zaistniałego sporu możliwe jest na drodze sądowej. Rzecznik służył pomocą przy napisaniu pozwu do sądu powszechnego lub przy wypełnieniu wniosku na zapis na sąd polubowny. W niektórych przypadkach po złożeniu wniosku do sądu polubownego przedsiębiorcy odstępowali od postępowania i spełnili zadość roszczeniom konsumentów. Rzecznik Konsumentów przeprowadzał również mediacje w zakresie powstałych sporów między konsumentem a przedsiębiorcą, które kończyły się ugodowym załatwieniem sprawy. Niejednokrotnie klienci mylą usługi świadczone przez  Powiatowego Rzecznika Konsumentów i traktują jako organ udzielający bezpłatnego poradnictwa prawnego                        w szerokim tego słowa znaczeniu, nie koniecznie jako poradnictwo w zakresie praw konsumentów. 

                        Podsumowując należy stwierdzić, że zapotrzebowanie na usługi świadczone przez rzecznika rośnie, a świadomość konsumentów wzrasta.

 

 



  data publikacji: 02.04.2008 12:36:29   opublikował: Dariusz Staszczyk    wytworzył: Maria Ociepa