UCHWAŁA NR XXXIII/247/2013
RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO
z dnia 22 marca 2013 roku.
w
sprawie rozpatrzenia skargi z dnia 31 stycznia 2013 roku wniesionej przez Pana
Stanisława Centkowskiego zamieszkałego w
miejscowości Kobiele Wielkie
Na
podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998
r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.
1592; zmiany: Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz.
984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz.1688, Nr 214, poz. 1806, Dz. U. 2003 r. Nr
162, poz. 1568, z 2004 r. Dz. U. Nr 102, poz.1055, Dz. U. Nr 167, poz. 1759 Dz.
U. z 2007r. Nr 173.poz. 1218; Dz. U. z 2008r. Nr 180,poz.1111, Nr 223 poz.
1458, z 2009 r, Nr 92 poz. 753, Nr 157 poz. 1241, z
2010 r. Nr 28 poz. 142 i poz. 146, Nr 40 poz. 230, Nr 106 poz. 675, z 2011 r.
Nr 21 poz. 113, Nr 149 poz. 887, Nr 217 poz. 1281) w związku z art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks
postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 267) Rada
Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co następuje:
§ 1. Po rozpatrzeniu
skargi z dnia 31 stycznia 2013 roku (data wpływu do Starostwa
Powiatowego w Radomsku w dniu 14 lutego 2013 roku – skarga została
przekazana przez Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi)
wniesionej przez Pana Stanisława Centkowskiego
zamieszkałego w miejscowości Kobiele Wielkie na działania
Zarządu Powiatu Radomszczańskiego w zakresie modernizacji drogi
powiatowej E 3934 na odcinku Kobiele Wielkie – Wielgomłyny uznaje
skargą za bezzasadną.
§ 2. Niniejszą
uchwałę wraz z uzasadnieniem należy przekazać
wnoszącemu skargę - Panu
Stanisławowi Centkowskiemu oraz Łódzkiemu Urzędowi Wojewódzkiemu
w Łodzi.
§ 3. Uchwała
wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 14 lutego 2013 roku Wojewoda
Łódzki działając na podstawie art. 231 w związku z
art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku
Kodeks postępowania administracyjnego, art. 19 ust. 2 pkt
3 ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych oraz art. 4 ust. 1 pkt 6 i art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 05 czerwca 1998 roku o
samorządzie gminnym, przekazał Radzie Powiatu Radomszczańskiego skargę
Pana Stanisława Centkowskiego zamieszkałego
w miejscowości Kobiele Wielkie wskazującą na negatywne skutki
– przeprowadzonego w 2006 roku – remontu drogi powiatowej E 3934
(Radomsko – Kobiele Wielkie – Wielgomłyny –
Krzętów – Dobromierz) na odcinku ul. Turystycznej w Kobielach
Wielkich.
Pan Stanisław Centkowski
w swojej skardze wskazał, iż droga ta zagraża życiu
pieszych, jak i użytkowników jezdni, a przede wszystkim dzieciom
idącym do szkoły tą drogą, podnosząc
również, iż w grudniu 2012 roku i w styczniu 2013 roku na tym
odcinku drogi były trzy wypadki. Skarżący wskazał także,
iż w toku modernizacji drogi zlikwidowano rowy przydrożne, nie zrobiono
natomiast odprowadzenia wód deszczowych, jak również,
iż w stronę Krzętowa zlikwidowano pobocza i trzeba chodzić
jezdnią.
Odnosząc się do treści
przedmiotowej skargi należy uznać, iż jest ona bezzasadna.
Modernizacja drogi powiatowej nr 3934E
Radomsko – Krzętów na odcinku Kobiele Wielkie –
Wielgomłyny o długości 9451 m od KM 12+330 do KM 21+781 (w tym
również w sąsiedztwie nieruchomości Skarżącego)
została dokonana w latach 2005 – 2007, natomiast prace na odcinku
drogi powiatowej objętym skargą prowadzone były w 2006 roku.
Przez cały czas prowadzenia robót budowlanych jakość i
prawidłowość wykonania robót budowlanych była
kontrolowana przez Inspektora Nadzoru wyłonionego w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego.
Ostatecznie w dniu 15 maja 2007 roku dokonano odbioru przedmiotowych prac, co
zostało potwierdzone podpisanym przez członków Komisji
odbiorowej protokołem odbioru, w którym stwierdzono, iż
ilość wykonanych robót jest zgodna z obmiarem, jak
również jakość wykonanych robót jest dobra.
Ponadto prawidłowość
wykonania przedmiotowej drogi była kontrolowana zarówno w 2007
roku, jak i w 2011 roku przez Łódzki Urząd Wojewódzki w
Łodzi Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi, który
nie stwierdził w tym zakresie żadnych wad. W informacji pokontrolnej
z 2011 roku Zespół Kontrolny stwierdził m.in. iż
„wykonane pomiary oraz inwentaryzacja geodezyjna powykonawcza
poświadcza zgodność wykonania modernizacji drogi z
zatwierdzoną dokumentacją”.
Podkreślenia wymaga, iż
przedmiotowa droga została zaprojektowana i wykonana w sposób
zapewniający spływ wód opadowych z drogi, za pomocą
odpowiednich spadków podłużnych i poprzecznych. Tak
zaprojektowana droga pozwoliła na zlikwidowanie na ulicy Turystycznej po
stronie numerów parzystych rowu przydrożnego w celu wykonania
chodnika poprawiającego bezpieczeństwo ruchu. Przedmiotowy chodnik
został wykonany wzdłuż wszystkich domów mieszkalnych
znajdujących się po stronie numerów parzystych przy ulicy
Turystycznej, zaś w miejscach gdzie nie było zabudowań
zostało wykonane normatywne pobocze.
Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ustawy
z dnia 20 czerwca 1997 Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 1137
ze zmianami) pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi
dla pieszych, a w razie ich braku - z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub
czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać
z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi
i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.
W opisanej w
skardze sytuacji wskazane zostało, iż piesi poruszają się
po jezdni, co jest niezgodne z powołanym wyżej przepisem, biorąc
pod uwagę istniejącą na ulicy Turystycznej w Kobielach Wielkich
infrastrukturę drogową.
W skardze Skarżący
wskazał także, iż na przedmiotowej drodze w okresie od grudni 2012 roku do stycznia 2013 roku doszło
do trzech wypadków, zdaniem Skarżącego będących
wynikiem źle przeprowadzonej modernizacji drogi powiatowej. W związku
z powziętą informacją dokonano sprawdzenia w Powiatowej Komedzie
Policji w Radomsku czy powyższe zdarzenia drogowe miały miejsce.
Ustalono, iż we wskazanym wyżej okresie doszło do dwóch
kolizji, których przyczyną było niedostosowanie przez
kierujących pojazdami prędkości do występującego na
tym terenie ograniczenia prędkości do 50 km/h, w związku z
czym uczestnicy tych kolizji zostali ukarani mandatami karnymi.
Przedstawione wyżej
okoliczności potwierdzają bezzasadność skierowanej przez
Pana Stanisława Centkowskiego skargi
Ponieważ zgodnie z
treścią art. 229 pkt 4 kpa jeżeli
przepisy szczególne nie określają innych organów
właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do
rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności
zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych
służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z
wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 jest
rada powiatu, dlatego też właściwym organem do rozpoznania
przedmiotowej skargi jest Rada Powiatu Radomszczańskiego.
Biorąc pod uwagę
treść przepisu art. 12 pkt 11 ustawy o
samorządzie powiatowym, w świetle którego do
wyłącznej właściwości Rady Powiatu należy
podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do
kompetencji Rady Powiatu, podjęcie przedmiotowej uchwały jest w
pełni uzasadnione.
Pouczenie:
W
przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za
bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na
skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych
okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może
podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w
aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego (art. 239 § 1
ustawy Kodeks postępowania administracyjnego).