Powiat Radomszczański
Szukaj:
 Czwartek, 15 maja 2014 roku

 

UCHWAŁA NR XXXIII/247/2013

RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO

z dnia 22 marca 2013 roku.

 

 

 

w sprawie rozpatrzenia skargi z dnia 31 stycznia 2013 roku wniesionej przez Pana Stanisława Centkowskiego zamieszkałego w miejscowości Kobiele Wielkie

 

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592; zmiany: Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz.1688, Nr 214, poz. 1806, Dz. U. 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Dz. U. Nr 102, poz.1055, Dz. U. Nr 167, poz. 1759 Dz. U. z 2007r. Nr 173.poz. 1218; Dz. U. z 2008r. Nr 180,poz.1111, Nr 223 poz. 1458, z 2009 r, Nr 92 poz. 753, Nr 157 poz. 1241, z 2010 r. Nr 28 poz. 142 i poz. 146, Nr 40 poz. 230, Nr 106 poz. 675, z 2011 r. Nr 21 poz. 113, Nr 149 poz. 887, Nr 217 poz. 1281) w związku z art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 267) Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co następuje:

 

 

§ 1. Po rozpatrzeniu skargi z dnia 31 stycznia 2013 roku (data wpływu do Starostwa Powiatowego w Radomsku w dniu 14 lutego 2013 roku – skarga została przekazana przez Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi) wniesionej przez Pana Stanisława Centkowskiego zamieszkałego w miejscowości Kobiele Wielkie na działania Zarządu Powiatu Radomszczańskiego w zakresie modernizacji drogi powiatowej E 3934 na odcinku Kobiele Wielkie – Wielgomłyny uznaje skargą za bezzasadną.

 

§ 2. Niniejszą uchwałę wraz z uzasadnieniem należy przekazać wnoszącemu skargę -  Panu Stanisławowi  Centkowskiemu oraz Łódzkiemu Urzędowi Wojewódzkiemu w Łodzi.

 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uzasadnienie

 

Pismem z dnia 14 lutego 2013 roku Wojewoda Łódzki działając na podstawie art. 231 w związku z art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego, art. 19 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych oraz art. 4 ust. 1 pkt 6 i art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 05 czerwca 1998 roku o samorządzie gminnym, przekazał Radzie Powiatu Radomszczańskiego skargę Pana Stanisława Centkowskiego zamieszkałego w miejscowości Kobiele Wielkie wskazującą na negatywne skutki – przeprowadzonego w 2006 roku – remontu drogi powiatowej E 3934 (Radomsko – Kobiele Wielkie – Wielgomłyny – Krzętów – Dobromierz) na odcinku ul. Turystycznej w Kobielach Wielkich.

Pan Stanisław Centkowski w swojej skardze wskazał, iż droga ta zagraża życiu pieszych, jak i użytkowników jezdni, a przede wszystkim dzieciom idącym do szkoły tą drogą, podnosząc również, iż w grudniu 2012 roku i w styczniu 2013 roku na tym odcinku drogi były trzy wypadki. Skarżący wskazał także, iż w toku modernizacji drogi zlikwidowano rowy przydrożne, nie zrobiono natomiast odprowadzenia wód deszczowych, jak również, iż w stronę Krzętowa zlikwidowano pobocza i trzeba chodzić jezdnią.

Odnosząc się do treści przedmiotowej skargi należy uznać, iż jest ona bezzasadna.

Modernizacja drogi powiatowej nr 3934E Radomsko – Krzętów na odcinku Kobiele Wielkie – Wielgomłyny o długości 9451 m od KM 12+330 do KM 21+781 (w tym również w sąsiedztwie nieruchomości Skarżącego) została dokonana w latach 2005 – 2007, natomiast prace na odcinku drogi powiatowej objętym skargą prowadzone były w 2006 roku. Przez cały czas prowadzenia robót budowlanych jakość i prawidłowość wykonania robót budowlanych była kontrolowana przez Inspektora Nadzoru wyłonionego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego. Ostatecznie w dniu 15 maja 2007 roku dokonano odbioru przedmiotowych prac, co zostało potwierdzone podpisanym przez członków Komisji odbiorowej protokołem odbioru, w którym stwierdzono, iż ilość wykonanych robót jest zgodna z obmiarem, jak również jakość wykonanych robót jest dobra.

Ponadto prawidłowość wykonania przedmiotowej drogi była kontrolowana zarówno w 2007 roku, jak i w 2011 roku przez Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi, który nie stwierdził w tym zakresie żadnych wad. W informacji pokontrolnej z 2011 roku Zespół Kontrolny stwierdził m.in. iż „wykonane pomiary oraz inwentaryzacja geodezyjna powykonawcza poświadcza zgodność wykonania modernizacji drogi z zatwierdzoną dokumentacją”.

Podkreślenia wymaga, iż przedmiotowa droga została zaprojektowana i wykonana w sposób zapewniający spływ wód opadowych z drogi, za pomocą odpowiednich spadków podłużnych i poprzecznych. Tak zaprojektowana droga pozwoliła na zlikwidowanie na ulicy Turystycznej po stronie numerów parzystych rowu przydrożnego w celu wykonania chodnika poprawiającego bezpieczeństwo ruchu. Przedmiotowy chodnik został wykonany wzdłuż wszystkich domów mieszkalnych znajdujących się po stronie numerów parzystych przy ulicy Turystycznej, zaś w miejscach gdzie nie było zabudowań zostało wykonane normatywne pobocze.

Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 ze zmianami) pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku - z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.

W opisanej w skardze sytuacji wskazane zostało, iż piesi poruszają się po jezdni, co jest niezgodne z powołanym wyżej przepisem, biorąc pod uwagę istniejącą na ulicy Turystycznej w Kobielach Wielkich infrastrukturę drogową.

W skardze Skarżący wskazał także, iż na przedmiotowej drodze w okresie od grudni  2012 roku do stycznia 2013 roku doszło do trzech wypadków, zdaniem Skarżącego będących wynikiem źle przeprowadzonej modernizacji drogi powiatowej. W związku z powziętą informacją dokonano sprawdzenia w Powiatowej Komedzie Policji w Radomsku czy powyższe zdarzenia drogowe miały miejsce. Ustalono, iż we wskazanym wyżej okresie doszło do dwóch kolizji, których przyczyną było niedostosowanie przez kierujących pojazdami prędkości do występującego na tym terenie ograniczenia prędkości do 50 km/h, w związku z czym uczestnicy tych kolizji zostali ukarani mandatami karnymi.

Przedstawione wyżej okoliczności potwierdzają bezzasadność skierowanej przez Pana Stanisława Centkowskiego skargi

Ponieważ zgodnie z treścią art. 229 pkt 4 kpa jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 jest rada powiatu, dlatego też właściwym organem do rozpoznania przedmiotowej skargi jest Rada Powiatu Radomszczańskiego.

Biorąc pod uwagę treść przepisu art. 12 pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym, w świetle którego do wyłącznej właściwości Rady Powiatu należy podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Powiatu, podjęcie przedmiotowej uchwały jest w pełni uzasadnione. 

 

Pouczenie:

W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego (art. 239 § 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego).

 

 

 

 

 

 

 



  data publikacji: 12.04.2013 12:46:59   opublikował: Dariusz Staszczyk    wytworzył: Zyta Stefani