Powiat Radomszczański
Szukaj:
 Środa, 14 maja 2014 roku

 

UCHWAŁA Nr XLII/310/2014

RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO

z dnia 17 stycznia 2014r.

 

 

w sprawie rozpatrzenia wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego

 

 

 

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 595, poz. 645) uchwala się, co następuje:

 

 

§ 1. Wezwanie Adama Zjawionego będącego osobą prowadzącą Gimnazjum dla Dorosłych SOKRATES w Radomsku do usunięcia naruszenia prawa poprzez uchylenie § 4 ust 5, § 8 ust 3, § 23 ust 2, § 23 ust 5, § 25 ust 1,2,3 , § 26 ust 3 załącznika nr 1 do uchwały nr XXXV/262/2013 Rady Powiatu Radomszczańskiego                z dnia 21 maja 2013r w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół                      i placówek niepublicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania tych dotacji (Dz. Urz. Województwa Łódzkiego z dnia 11 lipca 2013 r. poz. 3602)

uznaje się za bezzasadne.

 

 

§ 2. Uzasadnienie odmowy stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 3. Kopię uchwały wraz z uzasadnieniem doręczyć wnioskodawcy.

 

§4. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Radomszczańskiego.

 

§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uzasadnienie

 

W dniu 28 listopada 2013r pan Adam Zjawiony, będący osobą prowadzącą Gimnazjum dla Dorosłych SOKRATES w Radomsku wezwał Radę Powiatu Radomszczańskiego do usunięcia naruszenia prawa w zakresie sprzeczności zapisów uchwały nr XXXV/262/2013 Rady Powiatu Radomszczańskiego z dnia 21 maja 2013r „W sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania tych dotacji”. W swoim wystąpieniu skarżący wskazał, że § 4 ust 5, § 8 ust 3, § 23 ust 2, § 23 ust 5, § 25 ust 1,2,3 , § 26 ust 3 załącznika do w/w uchwały pozostaje w sprzeczności z art. 90 ust 4 ustawy z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty oraz stanowi naruszenie przepisu art. 94 Konstytucji poprzez wyjście poza zakres delegacji ustawowej przy uchwalania aktu prawa miejscowego.

 

            Odnosząc się do przedstawionych w wezwaniu zarzutów należy uznać je za niezasadne. W szczególności należy wskazać, że:

1.    Z treści wezwania wynika, że § 4 ust 5 załącznika do uchwały jest dla skarżącego niezrozumiały a w konsekwencji winien zostać zmieniony. Jednak skarżący nie przytacza na czym polegają jego wątpliwości związane z treścią w/w przepisu czy też z możliwą jego interpretacją, powołując się jedynie na przepisy regulujące zasady techniki prawodawczej. W związku z powyższym zarzut ten nie może zostać uwzględniony

2.    § 8 ust 3 załącznika do uchwały narusza, zdaniem skarżącego, przepisy art. 90 ust 3 f ustawy o systemie oświaty, bowiem nakłada na beneficjenta obowiązek prowadzenia dokumentacji obejmującej imię i nazwisko ucznia lub słuchacza, łączny wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu, łączną liczbę godzin nieobecności ucznia lub słuchacza na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych w danym miesiącu, adnotację o spełnieniu obowiązku uczestniczenia przez danego ucznia lub słuchacza w co najmniej 50 % obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu. Argumentując swoje stanowisko skarżący powołał się na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 23.03.2011r wydany w sprawie o sygnaturze II SA/Bd 699/10, w którym Sąd stwierdził, że niedopuszczalne jest żądanie od beneficjenta wyciągów z dokumentów, zestawień i obliczeń. Ustosunkowując się do tego zarzutu należy zauważyć, że skarżący pomija fakt, że obowiązek dokumentowania danych, o których mowa w kwestionowanej uchwale nałożony jest na beneficjenta przez Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002r w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. Kwestionowany zapis w żaden sposób nie pozostaje więc w sprzeczności z art. 90 ust 3f ustawy o systemie oświaty, który daje osobom upoważnionym do przeprowadzenia kontroli, prawo wstępu do szkół i placówek oraz wglądu do prowadzonej przez nie dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania.

3.    art. 23 ust 2 załącznika do uchwały, którym określono zasadę zwrotu niewykorzystanej dotacji w oparciu o przepisy obowiązującego prawa. W odniesieniu do tej regulacji skarżący wskazał, że jego zdaniem kwestia zwrotu dotacji niewykorzystanej uregulowana jest w ustawie o finansach publicznych, a przenoszenie uregulowań zawartych w aktach rangi ustawowej do aktów prawa miejscowego stanowi naruszenie obowiązującego porządku prawnego. W tym zakresie skarżący pomija faktyczne brzmienie art. 23 ust 2 załącznika do zaskarżonej uchwały, który odwołuje się w zakresie zwrotu dotacji do odrębnych przepisów, które regulują tę kwestię – w tym konkretnym przypadku ustawy                       o finansach publicznych. Tak więc zapis uchwały nie reguluje raz jeszcze tego,  co zostało już uregulowane w ustawie, ale odsyła w tym zakresie do odrębnych przepisów.

4.    § 23 ust 5 ustalający sposób zwrotu kwoty dotacji nienależnie pobranej lub pobranej w nadmiernej wysokości. W tym zakresie skarżący zarzucił, iż w uchwale zastosowano sposób naliczenia kwot dotacji należnych do wypłaty, bez zastosowania trybu postępowania administracyjnego zakończonego wydaniem decyzji. W odniesieniu do tego zarzutu należy podnieść, że § 23 załącznika reguluje kwestię naliczenia dotacji, które należy rozumieć jako czynność                        z zakresu księgowości i rachunkowości o charakterze materialno – technicznym                i nie wymaga do swojej skuteczności poprzedzenia postępowaniem administracyjnym zakończonym wydaniem decyzji.

5.    25 ust 1,2,3 zarzucając mu, że zgodnie z obowiązującymi przepisami organ dotujący ma prawo wyłącznie do wglądu do dokumentacji organizacyjnej, finansowej i przebiegu nauczania dotowanych szkód i nie daje umocowania dla dotującego do żądania tworzenia takowych. Jednak z treści kwestionowanego przepisu, wbrew twierdzeniu skarżącego nie wynika uprawnienie do żądania tworzenia odpisów wyciągów i zestawień a jedynie obowiązek przedłożenia takich dokumentów (o ile one istnieją) oraz udzielenia kontrolującemu informacji                      i wyjaśnień, tak więc kwestionowany zapis nie pozostaje w sprzeczności                       z przytoczonym przez skarżącego zapisem ustawy o systemie oświaty.

6.    § 26 ust 3 ustalający, że protokół kontroli podpisują kontrolujący i kontrolowany. Zdaniem skarżącego ten zapis winien zostać uzupełniony o możliwość odmowy podpisania protokołu, która wynika chociażby z art. 68 Kpa. W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że nie ma potrzeby przenoszenia do uchwały regulującej tryb udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek niepublicznych oraz trybu                   i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania tych dotacji, regulacji ujętych                   w kodeksie postępowania administracyjnego.

 

Mając na względzie wyżej przedstawione argumenty należy uznać, że złożone wezwanie do naruszenia przepisów prawa nie zasługuje na uwzględnienie.

 

 



  data publikacji: 14.03.2014 12:54:36   opublikował: Dariusz Staszczyk    wytworzył: Beata Kusiak