Powiat Radomszczański
Szukaj:
 Niedziela, 18 maja 2014 roku

 

UCHWAŁA NR XII/83/2011

RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO

z dnia 4 października 2011 roku.

 

 

 

w sprawie rozpatrzenia skargi wniesionej przez Dyrektora Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Radomsku na działania Starosty Powiatu Radomszczańskiego.

 

 

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 167, poz. 1759, z 2007 r. Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458 oraz z 2009r. Nr 92, poz. 753, Nr 157 poz. 1241, z 2010 r. Nr 28 poz. 142, Nr 28 poz. 146, Nr 40 poz. 230, Nr 106 poz. 675, z 2011 r. nr 21 poz. 113) w związku z art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 zmiany: z 2001 r. Dz. U. Nr 49 poz. 509, z 2002 r. Dz. U. Nr 113 poz. 984, Dz. U. Nr 153, poz. 1271, Dz. U. Nr 169 poz. 1387, z 2003 r. Dz. U. Nr 130 poz. 1188, Dz. U. Nr 170 poz. 1660, z 2004 r. Dz. U. Nr 162 poz.1692, z 2005 r. Dz. U. Nr 64, poz. 565, Dz. U. Nr 78 poz.682, Dz. U. Nr 181, poz. 1524, z 2008 r. Dz. U. Nr 229 poz. 1539, z 2009 r. Dz. U Nr 195 poz. 1501, Dz. U. Nr 216 poz. 1676, z 2010 r. Nr 40 poz. 230, Nr 182 poz. 1228, Nr 254 poz. 1700, z 2011 r. Nr 6 poz. 18, Nr 34 poz. 173, Nr 106 poz. 622) Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co następuje:

 

 

§ 1. Po rozpatrzeniu skargi wniesionej przez Dyrektora Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Radomsku, na działania Starosty Powiatu Radomszczańskiego w zakresie zatwierdzenia organizacji Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Radomsku w roku szkolnym 2011/2012, uznaje skargę za bezzasadną.

 

§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Uzasadnienie

 

Pismem skierowanym do Wojewody Łódzkiego Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Radomsku wniosła skargę na działania Starosty Powiatu Radomszczańskiego w zakresie zatwierdzenia organizacji Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku w roku szkolnym 2011/2012.

Skargę tą Wojewoda Łódzki przekazał do rozpoznania Radzie Powiatu Radomszczańskiego, celem rozpoznania zgodnie z właściwością, wskazując, iż przedmiotowa skarga skierowana została na działania Zarządu Powiatu Radomszczańskiego.

W przedmiotowej skardze Pani Dyrektor wskazała, iż od dnia 29 kwietnia 2011 roku (termin złożenia arkusza organizacji Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku w roku szkolnym 2011/2012) do chwili obecnej tj. do 17 czerwca 2011 roku nie została zatwierdzona przez organ prowadzący organizacja Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Radomsku w roku szkolnym 2011/2012, co stanowi naruszenie § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 roku w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej (Dz. U. Nr 223poz. 1869 ze zmianami).

Skarżąca wskazała również, iż w drodze negocjacji został wypracowany pewien konsensus, który zdaniem Skarżącej nie jest korzystny dla jakości świadczenia przez placówkę pomocy, nie jest korzystny również ze względów ekonomicznych, ale Skarżąca w tym zakresie zastosowała się do nacisków Pani Urszuli Rorat, która jest odpowiedzialna z ramienia Zarządu Powiatu Radomszczańskiego za sprawy oświatowe. Następnie Skarżąca przedstawiła, iż pomimo zastosowania się do wskazówek Pani Rorat nadal organ prowadzący nie zatwierdził organizacji wskazując kolejne zmiany. Pani Rorat, zdaniem Skarżącej, neguje bez podania podstaw prawnych czy faktycznych powodów, decyzje Skarżącej w zakresie proponowanych rozwiązań w organizacji roku szkolnego placówki, tym samym jakiekolwiek ustalenia z Panią Rorat w ocenie Skarżącej nie przynoszą konstruktywnych efektów. Skarżąca wskazała również, iż wywierany jest na nią nacisk przez panią Rorat w celu zdyskredytowania decyzji Skarżącej.

Skarżąca podniosła również, iż zwróciła się do Starosty Powiatu Radomszczańskiego z prośbą o rozpoznanie sprawy i zajęcie stanowiska w związku z podważaniem kompetencji Dyrektora Poradni przez odpowiedzialnego za sprawy oświaty z ramienia Zarządu Powiatu członka Zarządu – panią Urszulę Rorat. Powyższe wystąpienie do Starosty spowodowało w ocenie Skarżącej nasilenie się działań organu prowadzącego dyskredytujących Skarżącą jako Dyrektora, ignorowanie decyzji podejmowanych zgodnie z przepisami prawa, nasilenie kontroli.

Skarżąca podniosła także, iż upływ terminu do zatwierdzenia organizacji Poradni w roku szkolnym 2011/2012 jest dla Skarżącej jako Dyrektora placówki ogromnie stresujący.

 

Na podstawie zgromadzonych w niniejszej sprawie dokumentów ustalono następujący stan faktyczny i prawny:

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku złożyła w dniu 29 kwietnia 2011 roku, celem zatwierdzenia przez organ prowadzący, arkusz organizacji Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku w roku szkolnym 2011/2012, wskazując następujące zmiany w stosunku do poprzedniego roku szkolnego:

1) rezygnacja z jednego etatu pedagoga poprzez zmniejszenie wymiaru zatrudnienia dla trzech nauczycieli dyplomowanych zatrudnionych na stanowisku nauczyciela pedagoga (trudności szkolne i problemy dydaktyczne) z 20/20 do 15/20 i zatrudnienie w to miejsce na stanowisku nauczyciela pedagoga (trudności szkolne i problemy dydaktyczne) w wymiarze 15/20 nauczyciela kontraktowego.

2) zwiększenie z 2 do 3 etatów logopedy;

3) zwiększenie z 0,2 etatu (4,47/20) do 0,47 etatu (9,5/20) pedagoga specjalnego realizującego zadania z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w obszarze sprzężonych niepełnosprawności ;

4) rezygnacja z etatu samodzielnego referenta i utworzenie etatu specjalisty w związku z koniecznością wdrożenia usprawnień organizacyjnych w pracy administracyjnej.

W związku z przedstawionym przez Dyrektora Poradni arkuszem organizacyjnym, biorąc pod uwagę proponowane przez Dyrektora zmiany, organ prowadzący działając w ramach swoich kompetencji przewidzianych przez przepisy prawa, odmówił zatwierdzenia przedmiotowego arkusza organizacyjnego wskazując, na konieczność wprowadzenia następujących zmian:

 

1) organ prowadzący nie zaakceptował dokonania zmniejszenia wymiaru zatrudnienia dla nauczycieli pedagogów – nauczycieli dyplomowanych w celu zatrudnienia kolejnego nauczyciela pedagoga będącego nauczycielem kontraktowym. Dokonanie przedmiotowej zmiany pociągnęłoby za sobą konieczność ograniczenia zatrudnienia w trybie określonym w art. 22 ust. 2 Karta Nauczyciela trzem nauczycielom dyplomowanym. Z kolei zgodnie z treścią art. 22 ust. 2 ustawy Karta Nauczyciela zasada ograniczenia zatrudnienia nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania do wymiaru nie niższego niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć i proporcjonalnego zmniejszenia wynagrodzenia może być - za zgodą nauczyciela - stosowana w wypadku, gdy z przyczyn organizacyjnych, o których mowa w art. 20 ust. 1, nie ma możliwości zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć oraz nie istnieją warunki do uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych w innej szkole.

W omawianej sprawie organ prowadzący uznał, iż dokonywanie ograniczenia wymiaru zatrudnienia nauczycielom dyplomowanym w celu zatrudnienia na to samo stanowisko nauczyciela o niższym stopniu awansu zawodowego – tj. nauczyciela kontraktowego jest nieuzasadnione w świetle obowiązujących przepisów prawnych.

 

2) organ prowadzący nie wyraził zgody na utworzenie nowego etatu logopedy wskazując, iż część godzin składających się na przedmiotowy etat zostanie rozdysponowana poprzez przydzielenie 10 godzin jako obowiązkowego pensum Dyrektorowi Poradni, natomiast pozostałe godziny winny zostać rozdysponowane jako godziny ponadwymiarowe dla nauczycieli zatrudnionych w placówce.

Pani Dyrektor nie złożyła bowiem w terminie określonym w Uchwale Nr IX/82/03 Rady Powiatu Radomszczańskiego z dnia 05 czerwca 2003 roku tj. do dnia 15 kwietnia 2011 roku wniosku o zwolnienie Dyrektora z obowiązującego pensum, co oznacza, iż na rok szkolny 2011/2012 nie istniała możliwość zastosowania wobec Pani Dyrektor przedmiotowego zwolnienia, dlatego też bezzasadnie Pani Dyrektor w organizacji pracy palcówki nie uwzględniła „dla siebie” godzin pracy dydaktycznej.

 

3) organ prowadzący nie wyraził również zgody na likwidację stanowiska samodzielnego referenta w Poradni i utworzenie w to miejsce etatu specjalisty. W ocenie Skarżącej powyższa zmiana była spowodowana koniecznością wdrożenia usprawnień organizacyjnych w pracy administracyjnej w związku z wprowadzeniem z dniem 01 lutego 2011 roku nowych przepisów dotyczących funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych, poprzez:

- usprawnienie obsługi organizacyjnej z wykorzystaniem nośników elektronicznych – wdrożenie wewnętrznej poczty elektronicznej,

- utworzenie i obsługa baz danych pozwalających na sprawną realizację zadań;

- wdrożenie rozwiązań modernizujących przechowywanie dokumentów dotyczących poszczególnych odcinków pracy poradni,

- realizację uregulowań zawartych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 roku w sprawi instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych, a także zorganizowania w placówce składnicy akt.

Organ prowadzący przy dokonywaniu analizy organizacji pracy placówki odniósł się do przedstawionej przez dyrektora argumentacji w zakresie konieczności zatrudnienia specjalisty, który przejąłby zakres obowiązków samodzielnego referenta dodatkowo usprawniając obsługę organizacyjną z wykorzystaniem nośników elektronicznych oraz wdrażając rozwiązania modernizujące przechowywanie dokumentów dotyczących poszczególnych odcinków pracy poradni. Organ prowadzący nie uznał za zasadne dokonanie powyższych zmian, gdyż możliwie jest dokształcenie pracownika, zwłaszcza w sytuacji, gdy jest to długoletni pracownik placówki (20 lat). Natomiast likwidacja stanowisk pociąga za sobą znaczne skutki finansowe.

 

4) organ prowadzący zalecił również rozdysponowanie 9,5/20 etatu psychologa specjalnego jako godziny ponadwymiarowe dla nauczycieli zatrudnionych w placówce.

 

Powyższe zalecenia organu prowadzącego dotyczące zmian w organizacji pracy Poradni na rok szkolny 2011/2012 zostały wskazane przez organ prowadzący zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawnymi. W świetle bowiem z art. 34b zdanie pierwsze ustawy z dnia 07 września 1991 roku o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zmianami) organ prowadzący szkołę lub placówkę, a w zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej również organ sprawujący nadzór pedagogiczny, mogą ingerować w działalność szkoły lub placówki, wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie.

Zakres nadzoru organu prowadzącego w działalności placówki określa z kolei art. 34a ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty zgodnie z którym organ prowadzący szkołę lub placówkę sprawuje nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, z uwzględnieniem odrębnych przepisów. W zakresie tym nadzorowi podlega w szczególności:

1) prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole lub placówce środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę lub placówkę środkami pochodzącymi z innych źródeł, a także gospodarowania mieniem;

2) przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów;

3) przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły i placówki.

Z kolei pod zakresem badania przez organ prowadzący przestrzeganie przepisów organizacyjnych, należy rozumieć te przepisy, które dotyczą finansów jednostki oraz ogólnego zarządu szkołą lub placówką. Uszczegółowienie w tym zakresie zostało zawarte w ust. 2 § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 roku w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej (Dz. U. Nr 223poz. 1869 ze zmianami), z którego wynika iż przedmiotem zatwierdzenia przez organ prowadzący jest arkusz organizacji zwierający w szczególności liczbę pracowników poradni.

Powyższe przepisy prawne potwierdzają, iż organ prowadzący był uprawniony do skierowania do Dyrektora Poradni wskazanych wyżej zaleceń w zakresie organizacji pracy placówki.

Pomimo przedstawienia w sposób jasny i precyzyjny zaleceń organu prowadzącego w zakresie organizacji roku Poradni i przekazania ich Pani Dyrektor do realizacji w dniu 09 maja 2011 roku, a więc na 16 dni przed terminem zatwierdzenia arkusza organizacyjnego poradni, który upływał w dniu 25 maja 2011 roku, Pani Dyrektor nie naniosła wskazanych wyżej zmian, uznając za celowe podjęcie polemiki z organem prowadzącym w przedmiocie zasadności skierowanych przez organ prowadzący zaleceń.

Po raz kolejny Dyrektor Poradni bez uwzględnienia wszystkich wskazanych wyżej zaleceń w zakresie zmian w organizacji pracy Poradni na rok 2011/2012 przedłożyła arkusz organizacyjny placówki do zatwierdzenia organowi prowadzącemu w dniach: 16 maja 2011 roku, 20 maja 2011 roku, 25 maja 2011 roku, 22 lipca 2011 roku.

Ostatecznie w dniu 01 sierpnia 2011 roku organ prowadzący zatwierdził organizacje roku szkolnego 2011/2012 Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Radomsku, w którym Dyrektor uwzględniła wszystkie zalecenia organu prowadzącego.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 roku w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej (Dz. U. Nr 223poz. 1869 ze zmianami) szczegółową organizację działania poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji poradni, opracowany przez dyrektora poradni, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni - w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku. Arkusz organizacji poradni zatwierdza organ prowadzący poradnię w terminie do dnia 25 maja danego roku.

Przedstawiony powyżej stan faktyczny wskazuje, iż nie zatwierdzenie arkusza organizacyjnego Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej we wskazanym wyżej terminie spowodowane było działaniem Skarżącej, która nie stosowała się do uwag organu prowadzącego i w kolejnych „wersjach” arkusza ponownie powielała swoje pierwotne propozycje. Nie można w opisanej wyżej sytuacji wymagać by organ prowadzący, bez uwzględnienia przez Dyrektora wskazanych przez organ zaleceń dokonał zatwierdzenia arkusza organizacyjnego tylko dlatego, iż zbliża się koniec terminu określonego w przepisach prawa do zatwierdzenia arkusza placówki.

Organ prowadzący jest bowiem zobowiązany do sprawowania, w zakresie określonym przez przepisy prawa, nadzoru nad działalnością palcówki w zakresie spraw finansowych i administracyjnych (tak jak miało to miejsce w niniejszej sprawie).

Należy również wskazać, iż żaden przepis prawa nie określa, jakie konsekwencje prawne wiążą się z zatwierdzeniem organizacji pracy placówki w późniejszym terminie niż określony w rozporządzeniu, w sytuacji gdy przedstawiona przez Dyrektora organizacja nie jest możliwa do zaakceptowania przez organ prowadzący, z uwagi na nieuwzględnienie przez Dyrektora zaleceń organu prowadzącego. W związku z powyższym należy uznać, iż przedmiotowy termin jest terminem instrukcyjnym.

Niezasadne są również zarzuty skierowane przez Skarżącą, w których Dyrektor wskazuje, iż Starosta po poinformowaniu przez Dyrektora o niewłaściwej współpracy pomiędzy członkiem Zarządu Panią Urszulą Rorat a Skarżącą, nasilił działania dyskredytujących Skarżącą jako Dyrektora, ignorował Jej decyzje podejmowane zgodnie z przepisami prawa, oraz nasilił kontrole. Opisane w skardze sytuacje nie miały miejsca. Wszelkie kontrole, które miały miejsce w palcówce były zainicjowane przez nauczycieli placówki, którzy w związku z prezentowanym przez Dyrektora stosunkiem do podległych mu pracowników poinformowali o powyższych okolicznościach, Państwową Inspekcje Pracy, związki zawodowe oraz Kuratora Oświaty w Łodzi. 

            Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia przedmiotową skargę należy uznać za bezzasadną.

W tym miejscu należy dodatkowo wyjaśnić, iż Wojewoda Łódzki przekazując Radzie Powiatu Radomszczańskiego w trybie art. 231 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego skargę wniesioną przez Dyrektora Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Radomsku wskazał, iż przedmiotowa skarga dotyczy działań Zarządu Powiatu Radomszczańskiego w zakresie zatwierdzenia organizacji Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Radomsku w roku szkolnym 2011/2012.

Powyższe wskazanie przez Wojewodę Zarządu Powiatu jako organu skarżonego przez Panią Dyrektor okazało się jednak niewłaściwe w świetle przepisów ustawy o systemie oświaty. Zgodnie bowiem z treścią art. 34a ust. 1 i 2 pkt 3) ustawy o systemie oświaty organ prowadzący szkołę lub placówkę sprawuje nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, z uwzględnieniem odrębnych przepisów. W zakresie tym nadzorowi podlega w szczególności przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły i placówki. W świetle natomiast art. 5c pkt 3) ustawy o systemie oświaty w przypadku szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, zadania i kompetencje organu prowadzącego określone w art. 34a wykonuje Starosta. W związku z powyższym przedmiotowa skarga została rozpatrzona jako skarga na Starostę Powiatu Radomszczańskiego.

Należy również poinformować, iż po szczegółowym przeanalizowaniu przedmiotowej skargi, zgodnie z prezentowanym stanowiskiem radcy prawnego, biorąc pod uwagę fakt, iż zatwierdzania organizacji roku szkolnego palcówek oświatowych prowadzonych przez Powiat Radomszczański należy do Starosty Powiatu Radomszczańskiego, zaś Starosta Powiatu Radomszczańskiego upoważnił do wykonywania przedmiotowych zadań pracownika urzędu Panią Urszulę Rorat członka Zarządu Powiatu Radomszczańskiego, jak również uwzględniając treść samej skargi uznano ostatecznie, iż przedmiotowa skarga winna zostać potraktowana jako skarga na pracownika i rozpatrzona, przez bezpośredniego przełożonego Pani Urszuli Rorat, czyli przez Starostę Powiatu Radomszczańskiego, o czym poinformowano Wojewodę Łódzkiego i Skarżącą.

W odpowiedzi na powyższe pismo Wojewoda Łódzki w dniu 27 września 2011 roku działając w ramach nadzoru w oparciu o art. 258 § 1 pkt 5 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego wezwał Radę Powiatu do podjęcia uchwały. W związku z powyższym Rada Powiatu dokonała rozpoznania przedmiotowej skargi.

 

 



  data publikacji: 05.10.2011 10:40:47   opublikował: Dariusz Staszczyk    wytworzył: Zyta Stefani