Powiat Radomszczański
Szukaj:
 Poniedziałek, 19 maja 2014 roku

 

 

UCHWAŁA NR  XII/106/ 07

RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO

z dnia 30 sierpnia 2007  roku.

 

 

 

w sprawie rozpatrzenia skargi z dnia 7 sierpnia 2007 roku wniesionej przez Pana Zbigniewa Plutę zam. Piskorzeniec 1, 97 – 570 Przedbórz na działania Starosty Powiatu Radomszczańskiego.

 

 

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592; zmiany: Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz.1688, Nr 214, poz. 1806, Dz. U. 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Dz. U. Nr 102, poz.1055, Dz. U. Nr 167, poz. 1759) w związku z art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 zmiany: z 2001 r. Dz. U. Nr 49 poz. 509, z 2002 r. Dz. U. Nr 113 poz. 984, Dz. U. Nr 153, poz. 1271, Dz. U. Nr 169 poz. 1387, z 2003 r. Dz. U. Nr 130 poz. 1188, Dz. U. Nr 170 poz. 1660, z 2004 r. Dz. U. Nr 162 poz.1692, z 2005 r. Dz. U. Nr 64, poz. 565, Dz. U. Nr 78 poz.682, Dz. U. Nr 181, poz. 1524) Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co następuje:

 

 

§ 1. Po rozpatrzeniu skargi z dnia 7 sierpnia 2007 roku wniesionej przez Pana Zbigniewa Plutę zam. Piskorzeniec 1, 97 – 570 Przedbórz na działania Starosty Powiatu Radomszczańskiego uznaje skargą za bezzasadną.

 

 

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu.

 

 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uzasadnienie  faktyczne i prawne dotyczące podjętej przez Radę Powiatu Radomszczańskiego Uchwały Nr XII /106/ 2007 z dnia 30 sierpnia 2007 roku.

 

Pismem z dnia 30 czerwca 2006 roku Skarżący Pan Zbigniew Pluta wystąpił z wnioskiem o wydanie pozwolenia wodnoprawnego dla Gospodarstwa Rybackiego „Piskorzeniec” usytuowanego w Gminie Przedbórz.

Z uwagi na fakt, iż Gospodarstwo Rybackie „Piskorzeniec” położone jest w obszarze Europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 Starostwo Powiatowe w Radomsku wystąpiło w dniu 5 lipca 2006 roku znak: EŚ I. 6223-9/2006 do Wojewody Łódzkiego o wydanie opinii o konieczności uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

W odpowiedzi na powyższe pismo Wojewoda Łódzki pismem z dnia 7 sierpnia 2006 roku znak: SR.V.6617/57/2006 wskazał, iż w sprawie zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia pn. „Przebudowa i użytkowanie stawów rybnych obiekt Gospodarstwa Rybackie „Piskorzeniec”, obręb geodezyjny Zagacie działki o nr ew. 724, 725/1, 725/2, 725/3 (wg ewidencji Potok Borowa), 727, 728/2, 728/3, 728/4, 729, 854 Gmina Przedbórz dla potrzeb stawów o 11,54 ha przewiduje się piętrzenie wody na Potoku Szreniawskim przy pomocy przepustu z piętrzeniem zlokalizowanym na istniejącej drodze lokalnej” na środowisko, teren inwestycji położony jest w obszarze Europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 – projektowany Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk „Ostoja Przedborska” oznaczony symbolem PLH 260004.

Mając na uwadze powyższe Wojewoda Łódzki na podstawie art.51 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62 poz. 627 z późn. zmianami) oraz art. 123 kpa stwierdził zasadność wykonania raportu o oddziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w pełnym zakresie w odniesieniu do siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony został wyznaczony wyżej wymieniony obszar Natura 2000. Ponadto Wojewoda Łódzki ze względu, że obszar inwestycji sąsiaduje z rezerwatem przyrody „Piskorzeniec” wskazał również na konieczność wykonania dokumentacji hydrologicznej i przedłożenia jej wraz z raportem do uzgodnienia w Wydziale Środowiska i Rolnictwa Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego.

            O treści swojego pisma skierowanego do Starostwa Powiatowego w Radomsku z dnia 7 sierpnia 2006 roku Wojewoda Łódzki poinformował również Skarżącego pismem z dnia 9 sierpnia 2006 roku znak: SR.V.6630/62/2006, jednocześnie informując Pana Plutę, iż Starosta zobowiązany jest do zawieszenia postępowania w sprawie wydania pozwolenia wodnoprawnego, do czasu wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez organ właściwy do wydania decyzji.

            W ślad za wskazanymi wyżej pismami Wojewody Łódzkiego postanowieniem z dnia 16 sierpnia 2006 roku znak EŚ. I. 6223-9/2006 Starosta Powiatu Radomszczańskiego zwiesił postępowanie dotyczące wydania pozwolenia wodnoprawnego dla obiektu stawowego „Piskorzeniec” z wniosku P. Zbigniewa Pluty, 97 – 570 Przedbórz, Piskorzeniec – Stawy z dnia (wpływ) 30 czerwca 2006 roku do czasu uzyskania przez wnioskodawcę decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – zgodnie z opinią Wojewody Łódzkiego.

            Kolejnymi pismami z dnia 14 maja 2007 roku Skarżący wniósł o wznowienie postępowania w sprawie z wniosku z dnia 30 czerwca 2006 roku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego dla obiektu stawowego Piskorzeniec oraz o wydanie postanowienia o braku potrzeby sporządzania raportu dla planowanego przedsięwzięcia w trybie art. 51 ust. 2 ustawy Prawo ochrony Środowiska lub o zakresie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w trybie art. 51 ust. 2 w związku z  ust. 2a i ust. 3.4 ustawy Prawo ochrony środowiska.

            Przy wskazanych wyżej wnioskach z dnia 14 maja 2007 roku Skarżący przedłożył operat wodnoprawny, który stanowił załącznik do poprzedniego wniosku z dnia 30 czerwca 2006 roku wraz z ekspertyzą z maja 2005 roku. Ponadto w załączonym do wniosku z dnia 14 maja 2007 roku opisie prowadzonej działalności Pan Pluta podniósł, iż „ uszczegóławiając zagospodarowanie na działkach zaczynających się od cyfry 725 należy stwierdzić, że podjęcie produkcji na około 11 ha lustra wody uzależnione jest od spełnienia określonych warunków o charakterze wewnętrznym i zewnętrznym. Wewnętrzne:

- uporządkować dno stawowe (wypełnić zagłębienia, aby stawy uczynić spuszczalnymi, wykopać system rowów) odbudowa grobli zewnętrznych,

- usunąć roślinność,

- zainstalować mnichy i urządzenia spustowe,

- wybudować płuczkę – magazyn  - rozdzielnik i odłówkę”.

Operat załączony do pism z dnia 14 maja 2007 roku przez Skarżącego dotyczył poboru wody z potoku Szreniawskiego przy pomocy piętrzenia na przepuście o średnicy 2x100 cm. Na załączonym planie sytuacyjnym przewidziano wykonanie dwóch grobli przegradzających potok Borowa.

            W związku ze skierowaniem przez Pana Plutę wniosków z dnia 14 maja 2007 roku Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Radomsku ponowne zwrócił się pismem z dnia 21 maja 2007 roku znak: WO.I.6223-9/06/07 do Wojewody Łódzkiego z prośbą o wydanie opinii czy zgodnie z przedłożonymi ponownie wnioskami istnieje w dalszym ciągu konieczność wykonania raportu o oddziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w pełnym zakresie, określonym w piśmie Wojewody Łódzkiego z dnia 7 sierpnia 2006 roku znak: SR.V.6617/57/2006.

            W odpowiedzi na pismo Starostwa Powiatowego w Radomsku Wojewoda Łódzki pismem z dnia 15 czerwca 2007 roku znak: SR.V DZ/6617/57/176/2006/2007 poinformował, iż przedłożona Wojewodzie dokumentacja pod tytułem „ Ekspertyza określająca zasilanie w wodę kompleksu stawów Piskorzeniec położonego w obrębie geodezyjnym Zagacie Gmina Przedbórz, poniżej Przedborskiego Parku Krajobrazowego” nie spełnia wymogów art. 52 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska. Dlatego też dokumentacja ta nie może być traktowana jako raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, a tym samym Wydział Środowiska i Rolnictwa ŁUW w Łodzi podtrzymuje stanowisko zawarte w piśmie z dnia 7 sierpnia 2006 roku znak: SR.V.6617/57/2006 w sprawie konieczności wykonania raportu o oddziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w pełnym zakresie Jednocześnie Wojewoda wskazał, iż zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U.  Nr 92 poz. 880 ze zmianami) zabrania się podejmowania działań mogących w znaczący sposób pogorszyć stan siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk gatunków roślin i zwierząt, a także w znaczący sposób wpłynąć negatywnie na gatunki, dla których ochrony został wyznaczony obszar Natura 2000. W związku z tym na inwestorze spoczywa obowiązek sporządzenia raportu w celu jednoznacznego określenia oddziaływania przedsięwzięcia na ww. obszar naturowy.

            Po uzyskanie kolejnej opinii od Wojewody Łódzkiego we wskazanym wyżej zakresie Starosta Powiatu Radomszczańskiego decyzją z dnia 19 sierpnia 2007 roku znak: WO.I./6223-9/06/07 odmówił wznowienia postępowania dotyczącego wydania pozwolenia wodnoprawnego dla obiektu stawowego „Piskorzeniec” z wniosku Pana Zbigniewa Pluty z dnia 12 maja 2007 roku.

            Na powyższe postanowienie w dniu 2 lipca 2007 roku Pan Zbigniew Pluta wniósł zażalenie do Wojewody Łódzkiego wskazując, iż przedmiotowe postanowienie jest wadliwe i wymaga zmiany. W uzasadnieniu zażalenia Skarżący wskazał, iż Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Radomsku podejmując działania dotyczące wniosku Skarżącego o wydanie pozwolenia wodnoprawnego działała niezgodnie prawem wydając decyzję o zawieszeniu postępowania bez wcześniejszego jego wszczęcia, gdy tymczasem w bardzo krótkim terminie i zgodnie z przepisami wydawane zostało pozwolenie wodnoprawne dla gospodarstwa rybackiego Ruda Maleniecka.

W zażaleniu Skarżący podniósł również, iż wniosek z 30 czerwca 2006 roku dotyczy podpiętrzenia wody w rowie melioracyjnym (zwanym szumnie Potok Szreniawski) o kilkadziesiąt centymetrów, który realizowany będzie z wykorzystaniem budowli nie wymagającej pozwolenia budowlanego, na potrzeby gospodarstwa rybackiego, ale także, a nawet przede wszystkim na potrzeby zwierząt ustawowo chronionych.

Skarżący wskazał ponadto, iż wniosek z dnia 30 czerwca 2006 roku jest w istocie wystąpieniem o uzgodnienie warunków realizacji, co najmniej potrójnego nakazu prawnego jaki zawarty jest w aktach krajowego ustawodawstwa:

- zarządzeniu Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 26 listopada 1990 roku;

- rozporządzeniu Nr 9/2002 Wojewody Łódzkiego z dnia 9 lipca 2006 roku;

- uchwale Nr XX/132/04 Rady Miejskiej w Przedborzu z dnia 2 września 2004 roku w sprawie Gminnego Programu Ochrony Środowiska.

W związku z powyższym odstąpienie od retencjonowania wody byłoby zdaniem Skarżącego naruszeniem stanu chronionego prawem powodującego nie tylko negatywne, ale wręcz katastrofalne skutki dla środowiska.

Jednocześnie w ocenie Skarżącego kpiną ze zdrowego rozsądku i wnioskodawcy jest fakt, iż Naczelnik żąda o wnioskodawcy tego co jest nakazem prawa lokalnego.

            Ponadto jak wskazał to Skarżący w swoim zażaleniu, od 1999 roku Naczelnik „bzdurnie” w oparciu o operat wodnoprawny z 1989 roku, który według Pana Pluty jest „operatem niedorzecznym i fałszującym rzeczywistość w sposób oczywisty” stoi na stanowisku, iż egzystencja gospodarstwa opiera się na „potoku Borowa”. Natomiast jak wynika z ekspertyzy w zakresie zaopatrzenia w wodę gospodarstwa sporządzonej przez Agencję Nieruchomości Rolnych w 2005 roku gospodarstwo rybackie wykorzystuje wody opadowe i wody Potoku Szreniawskiego.

            Wnosząc przedmiotowe zażalenie Skarżący wskazał, iż należy je również potraktować jako skargę na sposób działania Naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Radomsku, w związku z powyższym kopię przedmiotowego zażalenia Skarżący przekazał Radzie Powiatu Radomszczańskiego celem podjęcia przez ten organ stosownych działań.

            W związku z wniesieniem przedmiotowego zażalenia przez Skarżącego równolegle zażalenie to zostało przekazane do rozpoznania Wojewodzie Łódzkiemu oraz zostało rozpatrzone jako skarga na Naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Radomsku skierowana do Rady Powiatu Radomszczańskiego.

W związku z faktem, iż przedmiotowe zażalenie – skarga dotyczyło Naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Radomsku zażalenie – skarga zostało przekazane do rozpoznania Staroście Powiatu Radomszczańskiego pismem z dnia 5 lipca 2007 roku w oparciu o art. 231 Kodeksu postępowania administracyjnego w związku z art. 35 ust. 2 oraz art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2001 r . Nr 142 poz. 1592 z późn. zmianami) oraz art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1593 z późn. zmianami).

Po rozpoznaniu przedmiotowej skargi pismem z dnia 16 lipa 2007 roku znak: WO.I.6223-9/0607 Starosta Powiatu Radomszczańskiego uznał przedmiotową skargę za bezzasadną. W uzasadnieniu swojego stanowiska Starosta wskazał, iż zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 ze zmianami) utworzona została sieć „Natura 2000” w celu ochrony i zachowania cennych przyrodniczo gatunków siedlisk występujących na kontynencie europejskim. Składa się ona z dwóch typów obszarów ochrony, wyznaczonych dla zachowania siedlisk przyrodniczych lub populacji niektórych gatunków roślin lub zwierząt.

            Na podstawie kryteriów wymienionych w dyrektywach w Polsce wyznaczono 72 obszary specjalnej ochrony ptaków oraz 184 obszary ochrony siedlisk przyrodniczych.

            Teren obiektu będący przedmiotem postępowania wodnoprawnego położony jest w sieci ekologicznej Natura 2000 – Ostoja Przedborska.

            Zarówno w stosunku do obszarów wyznaczonych jak i projektowanych zabronione są wszelkie działania mogące pogorszyć stan siedlisk przyrodniczych oraz wpłynąć negatywnie na chronione tam gatunki roślin i zwierząt.

            Biorąc pod uwagę powyższe Starosta miał obowiązek wystąpić do Wojewody o zajęcie stanowiska w sprawie kwalifikacji działań, jakie zamierza Pan realizować.

            Stanowisko Wojewody Łódzkiego w tej sprawie określone zostało w piśmie z dnia 07.08.2006r. znak: SR.V.6617/57/2006, w którym jednoznacznie wskazano, iż zachodzi konieczność uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz konieczność wykonania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w pełnym zakresie.

Na podstawie art. 46 b ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2006r. Nr 129, poz. 902 z późniejszymi zmianami), jeżeli wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, organ właściwy do wydania pozwolenia wodnoprawnego zawiesza postępowanie do czasu uzyskania przez wnioskodawcę ww. decyzji.

            Jednocześnie Starosta wyjaśnił, iż zgodnie z art.46 ust.4 pkt 4 ustawy Prawo ochrony środowiska, decyzję środowiskową należy uzyskać przed wydaniem m.in. pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzeń wodnych – na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 2001r. Prawo wodne.

W przedłożonym przy wniosku operacie wodnoprawnym przewidziano m. in. wykonanie urządzeń piętrzących wodę na Potoku Szreniawskim oraz wykonanie przegrodzenia w dwóch miejscach groblami Potoku Borowa.

            Biorąc pod uwagę powyższe, postępowanie w sprawie pozwolenia wodnoprawnego Starosta uznał za właściwe, a skargę wniesioną przez Skarżącego na Naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa za bezzasadną.

            Po otrzymaniu odpowiedzi na skargę Pan Pluta pismem z dnia 7 sierpnia 2007 roku ponownie złożył skargę, tym razem na działania Starosty Radomszczańskiego, w związku z odpowiedzią udzieloną przez Starostę pismem z dnia 16 lipca 2007 roku, dotyczącą prawidłowości działań podjętych przez Naczelnika Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa w przedmiotowej sprawie, podnosząc ponownie zarzuty w zakresie:

1) dokonania zawieszenia postępowania w sprawie pozwolenia wodnoprawnego bez wszczęcia postępowania w tym przedmiocie;

2) niejednakowego sposobu załatwienia tego samego rodzaju spraw dotyczących wydania pozwolenia wodnoprawnego w odniesieniu do wniosku Skarżącego, który do dziś nie został załatwiony, w porównaniu z wnioskiem o wydanie pozwolenia wodnoprawnego złożonym przez Gospodarstwo Rybackie S. C. „Ruda Maleniecka”.

            Odnosząc się do pierwszego z zarzutów zgodnie, z którym Starosta Powiatu Radomszczańskiego nieprawidłowo dokonał zawieszenia postępowania w przedmiocie wniosku złożonego przez Pana Plutę w dniu 30 czerwca 2006 roku, gdyż nie zostało wszczęte postępowanie administracyjne, należy stwierdzić, iż zarzut ten nie zasługuje na uwzględnienie.

Zgodnie bowiem z treścią art. 61 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. 2000r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zmianami) datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej.

Z powyższego zapisu wynika więc jednoznacznie, iż postępowanie w przedmiotowej sprawie toczy się od dnia 30 czerwca 2006 roku, a więc od dnia złożenia wniosku przez Skarżącego. Powyższe potwierdza również utrwalona linia orzecznicza zgodnie, z którą przepisy prawa polskiego - poza wyjątkowym przypadkiem art. 31 § 2 kpa (postanowienie o wszczęciu postępowania z urzędu na żądanie organizacji społecznej) - nie przewidują wydania odrębnego rozstrzygnięcia w przedmiocie wszczęcia postępowania. W sprawach wszczynanych na wniosek, postępowanie uważa się za wszczęte z chwilą złożenia wniosku (art. 61 § 1 kpa) (tak Naczelny Sąd Administracyjny w wyrok z dnia 15 lipca 1992 r. V SA 178/92, Monitor Prawniczy 1993/1 str. 29, ONSA 1993/1 poz. 20, Przegląd Sądowy 1994/11-12 str. 135, Wspólnota 1993/44 str. 18, np. wyrok NSA OZ w Katowicach z 7 czerwca 1999 r., I SA/Ka 2038/97 - „Serwis Podatkowy” 2001, nr 7, s. 12, Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego - Ośrodek Zamiejscowy we Wrocławiu z dnia 10 maja 1996 r. SA/Wr 2454/95).

Prawidłowo zostało również zawieszone postępowanie w przedmiotowej sprawie w związku z konieczności uzupełnienia przedmiotowego wniosku przez Skarżącego o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. W świetle bowiem art. 46 b ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2006r. Nr 129, poz. 902 z późniejszymi zmianami), jeżeli wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, organ właściwy do wydania pozwolenia wodnoprawnego zawiesza postępowanie do czasu uzyskania przez wnioskodawcę ww. decyzji. Na konieczność wydania postanowienia o zawieszeniu postępowania w przedmiotowej sprawie zwrócił również uwagę Wojewoda Łódzki w piśmie z dnia 9 sierpnia 2007 roku stwierdzając, iż starosta zawiesza postępowanie w sprawie wydania pozwolenia wodnoprawnego, do czasu wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez właściwy organ.

            Odnosząc się natomiast do drugiego zarzutu podniesionego przez Skarżącego, a dotyczącego niejednakowego sposobu załatwiania tego samego rodzaju sprawy w zakresie wydawania pozwolenia wodnoprawnego, w odniesieniu do wniosku Skarżącego, który do dziś nie został załatwiony, w porównaniu z wnioskiem o wydanie pozwolenia wodnoprawnego złożonym przez Gospodarstwo Rybackie S. C. „Ruda Maleniecka” należy stwierdzić jest on również bezzasadny. Wprawdzie oba wnioski dotyczą wydania pozwolenia wodnoprawnego, jednakże zupełnie odmiennie kształtuje się stan faktyczny każdej ze wskazanych wyżej spraw. Istotną różnicą w stanie faktycznym obu omawianych sprawy jest fakt, iż Gospodarstwo Rybackie S. C. Ruda Maleniecka nie jest położone w obszarze Europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 – projektowany Specjalny Obszar Ochrony Siedlisk „Ostoja Przedborska” oznaczony symbolem PLH 260004, w przeciwieństwie do gospodarstwa rybackiego „Piskorzeniec”. W związku z powyższym w przypadku Gospodarstwa Rybackiego Ruda Maleniecka nie zachodziła konieczność wykonania raportu oddziaływania na środowisko. Wnioskodawca – Gospodarstwo Rybackie Ruda Maleniecka, złożył więc kompletny wniosek i w związku z powyższym Starosta Powiatu Radomszczańskiego wydał bez zbędnej zwłoki decyzje, w której udzielił Gospodarstwu Rybackiemu Ruda Maleniecka pozwolenia wodnoprawnego.

            W odniesieniu natomiast do wniosku Skarżącego o wydanie pozwolenia wodnoprawnego, zgodnie z przytoczonym wyżej stanowiskiem Wojewody Łódzkiego, zachodzi konieczność wykonania przez Skarżącego raportu o oddziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko w pełnym zakresie w odniesieniu do siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony został wyznaczony wyżej wymieniony obszar Natura 2000 i do momentu uzupełnienia przedmiotowego wniosku nie będzie możliwe wydanie decyzji w przedmiotowej sprawie.

Mając na uwadze przedstawione wyżej okoliczności należy stwierdzić, iż                                 w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z niewłaściwym działaniem Starosty.                   W związku z powyższym skargę należy uznać za bezzasadną.

Ponieważ zgodnie z treścią art. 229 pkt 4 kpa jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 jest rada powiatu, dlatego też właściwym organem do rozpoznania przedmiotowej skargi jest Rada Powiatu Radomszczańskiego.

Biorąc pod uwagę treść przepisu art. 12 pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym,                 w świetle którego do wyłącznej właściwości Rady Powiatu należy podejmowanie uchwał                w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Powiatu, podjęcie przedmiotowej uchwały jest w pełni uzasadnione. 

 

 

 



  data publikacji: 13.09.2007 10:32:57   opublikował: Dariusz Staszczyk   wytworzył: Maria Ociepa