Powiat Radomszczański
Szukaj:
 Sobota, 17 maja 2014 roku

 

 

 

UCHWAŁA  NR XIV / 104 / 2011

RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO

z dnia 24 listopada 2011 roku

 

 

w sprawie odmowy uwzględnienia wezwania do usunięcie naruszenia prawa.

 

 

Na podstawie art.12 pkt 11 i art. 87 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1592; zmiany: Dz. U. z 2002r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 200 poz. 1688, Nr 214 poz. 1806, z 2003r. Nr 162 poz.1568, 2004r. Nr 102 poz. 1055, Nr 167 poz.1759, z 2007r. Nr 173 poz.1218, z 2008r. Nr180 poz.1111, Nr 223 poz.1458 z 2009r. Nr 92 poz.753, Nr 157 poz.1241, z 2010r. Nr 28 poz.142 i 146, Nr 40 poz. 230, Nr 106 poz.675, z 2011r. Nr 21 poz.113, Nr 217 poz. 1281) Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co następuje:

 

§ 1. Odmawia się uwzględnienia wezwania skierowanego przez Panią Beatę Ciupińską zam. w Radomsku do usunięcia naruszenia prawa w związku z podjęciem Uchwały Nr XII/83/2011 Rady Powiatu Radomszczańskiego z dnia 04 października 2011 roku w sprawie rozpatrzenia skargi wniesionej przez Dyrektora Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Radomsku na działania Starosty Powiatu Radomszczańskiego

 

§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uzasadnienie

 

Pismem z dnia 26 października 2011 roku Pani Beata Ciupińska wezwała Radę Powiatu Radomszczańskiego do usunięcia naruszenia prawa dokonanego w związku podjęciem Uchwały Nr XII/83/2011 Rady Powiatu Radomszczańskiego z dnia 04 października 2011 roku w sprawie rozpatrzenia skargi wniesionej przez Dyrektora Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Radomsku na działania Starosty Powiatu Radomszczańskiego.

W wezwaniu Skarżąca wskazała, iż przedmiotowa uchwała podjęta została z rażącym naruszeniem prawa, jej uzasadnienie nie jest zgodne ze stanem faktycznym i w sposób rażący narusza dobra osobiste Skarżącej.

Stanowisko Skarżącej należy uznać za bezzasadne. Kwestionowana uchwała Rady Powiatu Radomszczańskiego została bowiem podjęta w oparciu o zebrane dokumenty, które potwierdzają ustalony w uzasadnieniu przedmiotowej uchwały stan faktyczny.

Odnosząc się do poszczególnych zarzutów podniesionych przez Skarżącą w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa należy stwierdzić co następuje:

Skarżąca w wezwaniu wskazała, iż nieprawdą jest, iż w organizacji Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Radomsku na rok szkolny 2011/2012 proponowała rezygnację z jednego etatu nauczyciela (trudności szkolne i problemy dydaktyczne) i zatrudnienia w to miejsce nauczyciela pedagoga (trudności szkolne i problemy dydaktyczne). Zdaniem Skarżącej projektowane było zwiększenie o 1 etat logopedy i rezygnacja z 1 etatu pedagoga.

Powyższe twierdzenia Pani Ciupińskiej nie znajdują poparcia w zgromadzonych w sprawie dokumentach. Jak wynika bowiem z przedkładanych projektów organizacji placówki z 29 kwietnia 2011roku, 16 maja 2011 roku, 20 maja 2011 roku Pani Ciupińska jako Dyrektor placówki przewidywała rezygnację z jednego etatu pedagoga poprzez zmniejszenie wymiaru zatrudnienia dla trzech nauczycieli dyplomowanych zatrudnionych na stanowisku nauczyciela pedagoga (trudności szkolne i problemy dydaktyczne) z 20/20 do 15/20 i zatrudnienie w to miejsce na stanowisku nauczyciela pedagoga (trudności szkolne i problemy dydaktyczne) w wymiarze 15/20 nauczyciela kontraktowego.   

Pani Beata Ciupińska wskazała również, iż pozbawiona podstaw jest teza, jakoby niezatwierdzenie w terminie organizacji Poradni na rok szkolny 2011/2012 leżało po stronie dyrektora.

Powyższe stanowisko Skarżącej także nie znajduje poparcia w zgromadzonych w sprawie dokumentach. To Dyrektor placówki pomimo uzyskania jasnych i precyzyjnych uwag dotyczący organizacji pracy placówki w kolejnych projektach organizacji powielał przewidywane przez siebie zmiany, początkowo w ogóle nie uwzględniając uwag organu prowadzącego (projekt organizacji z 16 maja 2011 roku, z 20 maja 2011 roku), z czasem przy kolejnych projektach organizacji uwzględniając wybiórczo niektóre z tych zastrzeżeń organu prowadzącego (projekt organizacji z 25 maja 2011 roku, 22 lipca 2011 roku), by dopiero w 29 lipca 2011 roku ostatecznie przedłożyć projekt organizacji uwzględniający wszystkie uwagi organu prowadzącego.

Skarżąca wskazała również, iż w złożonej w dniu 29 kwietnia 2011 roku organizacji Poradni na rok szkolny 2011/2012 nie uwzględniono godzin pracy dydaktycznej dla dyrektora gdyż w ocenie Dyrektora był on zwolniony z realizacji obowiązkowego tygodniowego wymiaru zatrudnienia decyzją Zarządu Powiatu Radomszczańskiego z dnia 20 maja 2009 roku.

Powyższe twierdzenia Pani Ciupińskiej są całkowicie bezzasadne. Zgodnie bowiem z treścią pkt 2 załącznika do Uchwały Nr IX/82/03 Rady Powiatu Radomszczańskiego z dnia 05 czerwca 2003 roku to dyrektor szkoły corocznie do dnia 15 kwietnia występuje z wnioskiem o zwolnienie z obowiązującego pensum. Przedmiotowego wniosku nie złożyła Pani Ciupińska we wskazanym wyżej terminie, dlatego zupełnie bezzasadnie nie uwzględniła „dla siebie” w organizacji Poradni na rok szkolny 2011/2012  godzin pracy dydaktycznej.

Zdaniem Pani Ciupińskiej niezgodne z prawdą jest stwierdzenie, iż w placówce istnieje lub był przewidziany w przedkładanej wersji organizacji Poradni na rok szkolny 2011/2012 etat bądź część etatu nauczyciela psychologa specjalnego.

Jak wynika natomiast z przedkładanych przez Dyrektora Poradni arkuszy organizacyjnych w wykazie zmian w stosunku do roku ubiegłego Pani Ciupińska wskazywała, na konieczność zwiększenia z 0,2 etatu do 0, 47 etatu pedagoga specjalnego realizującego zadania z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w obszarze sprzężonych niepełnosprawności (arkusz organizacji z 29 kwietnia 2011 roku, 16 maja 2011 roku, 20 maja 2011 roku).

W ocenia Pani Ciupińskiej nieprawdą jest, że Pani Urszula Rorat działająca w imieniu organu prowadzącego przedstawiała w sposób jasny i precyzyjny uwagi do organizacji Poradni na rok szkolny 2011/2012.

Z powyższymi twierdzeniami również nie można się zgodzić. Każdorazowo w odpowiedzi na przedkładane kolejne projekty organizacji pracy placówki na piśmie były wskazywane uwagi dotyczące organizacji oraz zalecenie co do sposobu jej zmiany.

W ocenie Pani Beaty Ciupińskiej kłamliwe jest stwierdzenie zawarte w uzasadnieniu uchwały, że Dyrektor nie stosował się do uwag i zaleceń organu prowadzącego powielając swoje pierwotne propozycje.

Powyższe twierdzenia Pani Ciupińskiej są również bezpodstawne. Pomimo wskazywania uwag przez organ prowadzący do przedkładanych projektów organizacji Pani Dyrektor w kolejnych projektach organizacji przedłożonych w dniach 16 maja 2011 roku, 20 maja 2011 roku w ogóle nie uwzględniała tych uwag. Dopiero przy projekcie organizacji przedłożonym w dniu 25 maja 2011 roku i 22 lipca 2011 roku Pani Ciupińska uwzględniła część uwag organu prowadzącego. Ostatecznie dopiero organizacja roku szkolnego 2011/2012 przedłożona przez Panią Ciupińską w dniu 29 lipca 2011 roku uwzględniała wszystkie uwagi organu prowadzącego. 

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 05 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zmianami) każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą podjętą przez organ powiatu w sprawie z zakresu administracji publicznej, może, po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia, zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.

Mając na uwadze przedstawione wyżej wyjaśnienia należy jednoznacznie stwierdzić, iż podjęta przez Radę Powiatu Radomszczańskiego Uchwała Nr XII/83/2011 Rady Powiatu Radomszczańskiego z dnia 04 października 2011 roku została oparta na ustaleniach stanu faktycznego i prawnego znajdujących potwierdzenie w zgromadzonej w przedmiotowej sprawie dokumentacji, tym samym w żaden sposób nie narusza interesu prawnego czy uprawnień Pani Beaty Ciupińskiej.         

W tym miejscu podkreślenia wymaga również fakt, iż instytucja wezwania do usunięcia naruszenie prawa ma zastosowanie w sytuacji, gdy skarżący zamierza skierować skargę na daną uchwałę lub zarządzenie do wojewódzkiego sądu administracyjnego. W świetle natomiast jednolitej linii orzeczniczej stronie niezadowolonej z załatwienia skargi na podstawie art. 227 k.p.a. nie przysługuje skarga do sądu administracyjnego. Sąd administracyjny nie jest właściwy do rozpoznawania skarg powszechnych w rozumieniu działu VIII k.p.a., a więc związanych z krytyką nienależytego wykonywania zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników (art. 227 i następne k.p.a.), nawet jeżeli zawiadomienie o załatwieniu skargi ma formę uchwały rady gminy (miasta), ponieważ sprawy te nie zostały poddane jego kontroli ani na podstawie art. 3 ppsa. Uchwała taka ma bowiem charakter informacyjny przedstawiony przez organ samorządu

(tak postanowienie WSA w Poznaniu z dnia 25 marca 2010 r.,II SA/Po 30/10, postanowienie NSA w Warszawie z dnia 01 czerwca 2010 r. I OW 30/10, postanowienie NSA w Warszawie z dnia 21 grudnia 2010 roku , II OSK 2389/10, postanowienie WSA w Kielcach z dnia 17 lutego 2010 r., II SA/Ke 7/10).

Reasumując, brak jest podstaw do stwierdzenia naruszenia prawa przy podejmowaniu Uchwały Nr XII/83/2011 Rady Powiatu Radomszczańskiego z dnia 04 października 2011 roku, tym samym odmawia się uwzględnienia wezwania Pani Beaty Ciupińskiej.  

 

 

 



  data publikacji: 28.11.2011 10:22:36   opublikował: Dariusz Staszczyk    wytworzył: Maria Ociepa