RADA
POWIATU
Radomszczańskiego
UCHWAŁA NR XVII/181/04
RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO
z dnia 28 maja 2004r.
w sprawie
założenia I Uzupełniającego Liceum
Ogólnokształcącego
w Radomsku i włączenia
go w skład Zespołu Szkół Ekonomicznych
w Radomsku z siedzibą przy ul. Sucharskiego 49
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy o
samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz.U.
z 2001 r. Nr 142, poz. 1592; Dz.U. z 2002 Nr 23,
poz. 220, Dz.U. z 2002 Nr 62, poz. 558, D.U. z 2002 Nr 113,
poz. 984, Dz.U. z 2002 Nr 153, poz. 1271, Dz.U. z
2002 Nr 200, poz.1688, Dz.U.
z 2002 Nr
214, poz.1806) oraz art. 5 ust. 5a, art. 58 ust.1, 6
i art. 62 ust. 5 ustawy o systemie
oświaty (tekst jednolity Dz.U. z 1996 r. Nr 67,
poz.329 , Dz.U. z 1996
Nr 106, poz.496, Dz.U. z 1997
Nr 28, poz.153, Dz.U. z 1997
Nr 141 poz.943,
Dz.U. z 1998 Nr 117 poz.759, Dz.U. z 1998 Nr 162 poz.1126, Dz.U. z 2000
Nr 12, poz.136, Dz.U z 2000
Nr 19 poz.239, Dz.U. z 2000
Nr 48 poz.550, Dz.U. z 2000
Nr 104 póz.
1104, Dz.U. z 2000 Nr 120 poz. 1268, Dz.U. z
2000 Nr 122 poz. 13 20, Dz.U. z 2001 Nr 111
poz. 1194, Dz.U. z2001 Nr 144, poz.1615,
Dz.U. z 2002 Nr 41, poz. 362, Dz.U. z 2002 Nr 113,
poz. 984, z 2002 Nr 141, poz. 1185, Dz.U. 2002 Nr 200, poz. 1683, Dz.U. z 2003 Nr 6,
poz. 65, Nr 128poz.ll76,
Nr 137 poz. 13 04, Nr 203 poz. 1966) Rada Powiatu Radomszczańskiego
uchwala, co następuje:
§ l. Z dniem l września 2004 r. zakłada dwuletnie uzupełniające liceum
ogólnokształcące o nazwie -I Uzupełniające
Liceum Ogólnokształcące w Radomsku - na podbudowie programowej zasadniczej
szkoły zawodowej i włącza w skład Zespołu
Szkół Ekonomicznych w Radomsku z siedzibą przy ul.
Sucharskiego 49.
§ 2. Organizację i zasady
funkcjonowania szkoły określa statut stanowiący
załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza
się Zarządowi Powiatu.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie
z dniem podjęcia.
PRZEWODNICZĄCY
Rady Powiatu
Radomszczańskiego
mgr inż. Paweł Kamiński
Załącznik do uchwały Nr
XVII /181 / 04
Rady Powiatu Radomszczańskiego z dnia
28 maja 2004 roku.
STATUT
ZESPOŁU
SZKÓŁ EKONOMICZNYCH IM. TADEUSZA KOTARBIŃSKIEGO W RAPOMSKU
UZUPEŁNIAJĄCE
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
ROZDZIAŁ I
§ 1.1. OGÓLNE INFORMACJE O SZKOLE
2. Nazwa szkoły brzmi:
• Uzupełniające Liceum
Ogólnokształcące dla młodzieży w formie dziennej o
2-letnim cyklu kształcenia dla absolwentów Zasadniczych
Szkół Zawodowych
Szkoła daje możliwość uzyskania średniego
wykształcenia i przygotowania do egzaminu maturalnego.
3. Siedziba szkoły: 97-500
Radomsko, ul. Sucharskiego 49.
4. Organem prowadzącym szkoły jest Powiat Radomszczański.
5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest
Łódzki Kurator Oświaty.
ROZDZIAŁ II
§ 2.1. CELE ł ZADANIA SZKOŁY
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz w
przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności:
1) umożliwia uzyskanie rzetelnej wiedzy i
umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa
ukończenia szkoły lub świadectwa maturalnego,
2) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego
wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu,
3) kształtuje wysoką kulturę osobistą,
morale oraz wrażliwość na drugiego człowieka na
otaczający go świat,
5) zapewnia bezpieczeństwo i
opiekę uczniom odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości
szkoły,
6) kształtuje środowisko
wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych
w ustawie , stosownie do warunków
szkoły i wieku uczniów.
2. Cele wychowawcze realizowane są zgodnie z Programami
Wychowawczym i Profilaktycznym , które opracowuje Szkoła i
zatwierdza rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i
samorządu uczniowskiego.
3. Szkoła
kształtuje poczucie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej,
w szczególności na lekcjach języka polskiego, historii, wiedzy
o społeczeństwie, godzinach do dyspozycji wychowawcy.
4. Zadania zespołów nauczycielskich
1) w szkole działają zespoły przedmiotowe.
Nauczyciele mają obowiązek współpracować ze
sobą w ramach zespołu. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje
powołany przez Dyrektora szkoły przewodniczący zespołu.
2) Do zadań zespołu przedmiotowego należy w
szczególności:
a) opracowanie rocznego planu
pracy zespołu przedmiotowego z uwzględnieniem badań
wyników nauczania i udziału uczniów w olimpiadach i
konkursach,
b) zorganizowanie
współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji
programów nauczania, korelowanie treści nauczania
przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie
wyboru programu nauczania,
c) wspólne opracowanie
szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz
sposobów badania wyników nauczania,
d) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących
nauczycieli,
e) współdziałanie
w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, a także w
uzupełnianiu ich wyposażenia,
f) wybór lub
modyfikowanie programów nauczania zgodnie z zawartością podstaw programowych oraz możliwościami i
potrzebami uczniów szkoły,
g) realizacja i ewaluacja
przedmiotowych systemów
oceniania,
h) indywidualizacja pracy z
uczniem zdolnym i słabym,
i) współpraca w
realizacji planów rozwoju zawodowego,
j) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów
nauczania.
5. Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego
oceniania uczniów opracowuje szkoła i zatwierdza rada pedagogiczna.
6. Organizacja zajęć dodatkowych dla
uczniów :
1) uczniowie przebywający w
szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i
pozalekcyjnych otoczeni są opieką ze strony wszystkich nauczycieli, a
w szczególności:
a)
na zajęciach - przez nauczycieli
uczących,
b)
na przerwach - przez nauczycieli
dyżurujących,
c) na zajęciach pozalekcyjnych -
przez nauczycieli opiekujących
się świetlicą szkolną lub nauczycieli
organizujących te zajęcia W przypadkach samowolnego opuszczenia
szkoły przez ucznia, szkoła nie ponosi za niego odpowiedzialności.
2) w szczególnych
przypadkach, za zgodą wychowawcy lub dyrektora szkoły dopuszcza
się możliwość wcześniejszego zwolnienia z
zajęć,
3) podczas zajęć poza
terenem szkoły jak również w trakcie wycieczek i akcji letnich
organizowanych przez szkołę opiekę nad uczniami sprawuje :
a)
organizator zajęć,
b) kierownik wycieczki,
c)
towarzyszący im nauczyciele lub rodzice przydzieleni do pomocy.
4) za organizację
dyżurów nauczycielskich pełnionych w szkołę
odpowiada dyrektor szkoły. Zadaniem nauczyciela dyżurującego
jest:
a) dbać o bezpieczeństwo uczniów na korytarzach , klatkach
schodowych i innych
pomieszczeń szkolnych,
b) w razie potrzeby
udzielić pierwszej pomocy poszkodowanemu, powiadomić lekarza oraz
dyrektora szkoły i rodziców.
7. Formy opieki i pomocy uczniom :
1) pedagog szkolny, wychowawcy
klas i nauczyciele poszczególnych przedmiotów udzielają
uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej, jeżeli zaistnieje taka
potrzeba, w razie konieczności nauczyciele nawiązują kontakty z
Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
2) uczniowie niepełnosprawni
są otoczeni szczególną opieką ze strony nauczycieli i
swoich kolegów. Dopuszcza się możliwość
prowadzenia nauczania
indywidualnego.
3) szczególną
opieką otoczone są uczennice ciężarne. Opieka polega na
udzielaniu porad o charakterze psychologiczno-pedagogicznym i kierowanie do
odpowiednich punktów poradnictwa rodzinnego oraz na dostosowaniu cyklu
kształcenia do absencji uczennicy. Uczennicy będącej w ciąży
udziela się wszelkiej niezbędnej pomocy do ukończenia przez
Nią edukacji, w miarę możliwości bez
opóźnień. Nieobecność uczennicy na zajęciach
szkolnych związana z Jej sytuacją spowodowaną ciążą,
porodem lub połogiem uznaje się za usprawiedliwioną,
która umożliwia wyznaczenie egzaminów , w terminach dogodnych dla uczennicy ustalonych w okresie do 6 miesięcy po upływie
terminów obowiązkowych.
Uczennica w ciąży
może być zwolniona z nauki wychowania fizycznego, plastyki, muzyki,
techniki, po. Może być wyznaczony indywidualny tok nauki.
4) szkoła umożliwia
rozwijanie zainteresowań uczniów, realizowanie indywidualnego
programu nauczania, indywidualnego toku nauki ukończenia szkoły w
skróconym czasie,
5) wszyscy
uczniowie klas pierwszych otoczeni są szczególną opieką
ze strony swoich wychowawców, pedagoga, wszystkich nauczycieli i innych
pracowników szkoły,
6) uczniom, którym z powodu
warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne
formy opieki - udzielana jest stała
lub doraźna pomoc materialna z budżetu szkoły, z kasy Rady
Rodziców, na wniosek szkoły -
z opieki społecznej.
8. Organizacja i formy współdziałania z
rodzicami:
1) szkoła współpracuje z rodzicami w
zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki,
2) współpraca opiera
się na :
a)
spójnym oddziaływaniu na młodzież poprzez
rodziców i szkołę w procesie nauczania, wychowania i opieki
zgodnie z jej potrzebami rozwojowymi i zdrowotnymi,
b) doskonaleniu organizacji
kształcenia, wychowania i opieki w
szkole, rodzinie i środowisku,
c)
zapoznawaniu rodziców z wymaganiami edukacyjnymi z
poszczególnych
przedmiotów, programem wychowawczym szkoły i programami
wspomagającymi jego realizację, obowiązującymi regulaminami
oraz statutem szkoły.
d)
upowszechnianiu wśród rodziców wiedzy o wychowaniu,
e) pozyskiwaniu rodziców do czynnego udziału w realizacji
programów wychowawczych,
f) tworzeniu
właściwego klimatu społecznego i warunków materialnych
dla funkcjonowania szkoły.
3) współpracą z
rodzicami kierują nauczyciele-wychowawcy wspomagani w tym procesie przez
dyrekcję szkoły, zespół wychowawczy, pedagoga szkolnego i
innych pracowników szkoły,
4) pedagog szkolny czuwa nad
prawidłowym przebiegiem działań profilaktycznych
obejmujących m.in. pedagogizację rodziców.
5) rodzice mają
możliwość uzyskania poprzez pedagoga szkolnego informacji nt.
pomocy specjalistycznej w zakresie patologii rodzinnych,
6) współpraca
rodziców z wychowawcami i pedagogiem szkolnym odbywa się
również poprzez kontrolę nieobecności uczniów w
celu wyeliminowania zjawiska wagarowania.
ROZDZIAŁ III
§ 3.1. SZCZEGÓŁOWE KOMPETENCJE ORGANÓW
SZKOŁY
l ZASADY ICH WSPÓŁDZIAŁANIA ORAZ ROZWIĄZYWANIA
SPORÓW między NIMI
Organami szkoły są:
a)
Dyrektor Szkoły,
b)
Rada Pedagogiczna,
c)
Samorząd
Uczniowski,
d) Rada
Rodziców,
2. Szczegółowe kompetencje dyrektora
szkoły
Szkołą kieruje dyrektor Szkoły powołany na to
stanowisko przez orgarn prowadzący szkołę.
Dyrektor
jest
przedstawicielem Szkoły na zewnątrz, przełożonym
służbowym wszystkich pracowników, przewodniczącym rady
pedagogicznej. Wykonuje swoje obowiązki w ramach kompetencji
określonych ustawą.
1) w zakresie kierowania działalnością
dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza do zadań dyrektora należy:
a) kształtowanie twórczej
atmosfery pracy w szkole, właściwych warunków pracy i stosunków pracowniczych,
b) przedkładanie do zatwierdzenia radzie pedagogicznej projektów rocznych
planów pracy szkoły, kierowanie ich realizacją, składanie
radzie pedagogicznej okresowych sprawozdań z ich realizacji, a radzie
rodziców udzielanie informacji o działalności dydaktyczno-
wychowawczej szkoły,
c) ustalanie, po
zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców,
organizacji pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowego rozkładu
zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
d) przydzielanie, w uzgodnieniu
z radą pedagogiczną, nauczycielom prac i zajęć, zgodnie z
ich kwalifikacjami,
e) kierowanie pracą rady
pedagogicznej i realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w
ramach Jej kompetencji stanowiących,
f) sprawowanie nadzoru
pedagogicznego w stosunku do zatrudnionych w liceum nauczyciełi,
g) sprawowanie opieki nad uczniami, tworzenie warunków dla rozwoju
samorządności i samodzielności pracy ucznia oraz harmonijnego
rozwoju psychofizycznego, poprzez aktywne działania prozdrowotne,
h) przyjmowanie uczniów do szkoły oraz zamiana przez nich
klas lub
oddziałów w oparciu
o przepisy prawa oświatowego,
i) zwalniania uczniów od zajęć szkolnych na okres
dłuższy niż trzy dni
/nie dotyczy zwolnień z
powodu choroby ucznia/,
j) egzekwowanie przestrzegania przez
uczniów i nauczycieli ustaleń zawartych w niniejszym statucie.
2) w zakresie organizacji działalności
szkoły, do zadań dyrektora należy:
a) zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w
szkole,
b) egzekwowanie przestrzegania
przez uczniów i pracowników szkoły
ustalonego w szkole
porządku oraz dbałość o czystość i estetykę
szkoły,
c) określanie zakresu
odpowiedzialności materialnej pracowników,
d) sprawowanie nadzoru nad działalnością
administracyjno -gospodarczą
szkoły,
e) organizowanie
wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny.
3) w zakresie spraw administracyjno-gospodarczych dyrektor
szkoły:
a) dysponuje środkami
określonymiw planie finansowym szkoły, zaopiniowanym przez radę
pedagogiczną, ponosi odpowiedzialność za prawidłowe ich
wykorzystanie,
b) organizuje
administracyjną,, finansową i gospodarczą obsługę
szkoły,
c) organizuje i nadzoruje
pracę kancelarii szkoły,
d) organizuje przeglądy
stanu technicznego obiektów szkolnych oraz prace
konserwacyjno-remontowe,
e) organizuje okresową
inwentaryzację majątku szkoły,
f) zarządza powierzonym
nauczycielom majątkiem szkolnym.
4) ponadto dla zatrudnionych nauczycieli i
pracowników nie będących nauczycielami dyrektor decyduje w
sprawach:
a)
zatrudniania i zwalniania nauczyciełi
oraz innych pracowników szkoły,
b)
przyznaje nagrody oraz
wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym
pracownikom,
c) występuje z wnioskami po
zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń,
nagród i innych wyróżnień dla nauczyciełi i pozostałych pracowników
szkoły.
5) prowadzi określoną szczegółowymi
przepisami dokumentację działalności szkoły oraz
wykonuje inne zadania wynikające z przepisów
szczególnych,
7) dyrektor
Współpracuje z radą pedagogiczną, radą
rodziców, związkami zawodowymi, samorządem uczniowskim,
instytucjami i organizacjami środowiska lokalnego.
3. Szczegółowe kompetencje rady pedagogicznej:
1) rada pedagogiczna jest wewnętrznym
kolegialnym organem szkoły powoływanym do analizowania,
oceniania i rozstrzygania spraw statutowych działalności
szkoły, a zwłaszcza spraw związanych z nauczaniem i wychowaniem
ucznia.
2) do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej
należy:
a)
zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez
radę szkoły,
b)
podejmowanie uchwał w
sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów
i słuchaczy,
c) podejmowanie uchwał w
sprawie innowacji j eksperymentów pedagogicznych
w szkole, po zaopiniowaniu ich
projektów przez radę szkoły,
d) ustalanie organizacji
doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły
,
e) podejmowanie uchwał w
sprawach skreślenia z listy uczniów.
3) rada pedagogiczna opiniuje w szczególności :
a) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy
rozkład zajęć
lekcyjnych i pozalekcyjnych,
b) projektu planu finansowego
szkoły.
c) wnioski dyrektora o
przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych
wyróżnień,
d) propozycje dyrektora
szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i
zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo
płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
4) rada pedagogiczna ustala
regulamin swojej działalności. Zebrania rady pedagogicznej są
protokołowane,
5) nauczyciete są zobowiązani
do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej,
które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich
rodziców a także nailczycieli ł innych pracowników
szkoły,
6) dyrektor realizuje uchwały
rady pedagogicznej,
7) dyrektor szkoły wstrzymuje
wykonanie takich uchwał,
które są niezgodne z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania
uchwały dyrektor powiadamia niezwłocznie nadzór pedagogiczny,
który uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej
niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu
prowadzącego szkołę. Rozstrzygnięcie organu
sprawującego nadzór jest ostateczne.
4. Szczegółowe
kompetencje samorządu uczniowskiego: Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie
szkoły.
1) zasady wybierania i działania organów
samorządu określa regulamin uchwalony przez uczniów w
głosowaniu równym, tajnym i powszechnym,
2) organy samorządu
uczniowskiego są reprezentantami ogółu uczniów,
3) regulamin samorządu
uczniowskiego nie może być sprzeczny ze statutem szkoły,
4) samorząd może
przedstawić radzie pedagogicznej i dyrektorowi wnioski i opinie we
wszystkich sprawach szkoły w szczególności dotyczących
praw uczniów.
5. Szczegółowe kompetencje rady
rodziców:
1) rodzice i nauczyciele
współpracują ze sobą w sprawach wychowania i
kształcenia dzieci,
2) w celu zapewnienia
zorganizowanego współdziałania nauczycieli z rodzicami
działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację
rodziców, która w ich imieniu organizuje realizację
określonych zadań wychowawczo-opiekuńczych, dydaktycznych i
gospodarczych,
3) w celu wspierania statutowej
działalności szkoły, rada rodziców może
gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych
źródeł,
4) rada rodziców uchwala
regulamin swej działalności, który nie może być
sprzeczny ze Statutem szkoły,
5) rodzice poprzez wychowawców
klasowych są informowani o przepisach dotyczących oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów oraz zasadach przeprowadzania
egzaminów sprawdzających, maturalnych. Rodzice mają prawo;
a) do uzyskania rzetelnej
informacji na temat swego dziecka,
jego zachowania,
postępów w nauce i przyczyn trudności,
b) uzyskiwania informacji i
porad w sprawach wychowania i
dalszego kształcenia swych
dzieci,
c) wyrażania i przekazywania
organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy
szkoły.
6) w celu wymiany informacji na tematy dydaktyczne i
wychowawcze spotkania z rodzicami nie powinny być organizowane rzadziej
niż raz na kwartały
7) rada rodziców
współdziała z wychowawcami klas, uczestniczy w
rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
6. Współdziałanie organów
Szkoły i sposoby rozwiązywania spraw
spornych:
1) każdy z organów szkoły ma
możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w
granicach swoich kompetencji,
2) organy szkoły
działają na zasadzie ścisłej współpracy,
dotyczy to zwłaszcza podejmowanych decyzji odnośnie spraw szkoły
i spraw wychowawczych,
3) zapewnia się
bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami
szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach za
pośrednictwem dyrekcji,
4) na okoliczność
zaistnienia sporu pomiędzy organami szkoły powołuje się
zespół w składzie jak niżej:
a) dyrektor lub ustanowiony
przez niego przedstawiciel będący pracownikiem
szkoły,
b) przedstawicie! rady pedagogicznej,
c) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
d)
przedstawiciel rady rodziców.
Organem uprawnionym do dokonania czynności
wymienionych w pkt. 4 jest dyrektor
szkoły.
5) zespół o którym mowa w ust. 4 określa regulamin postępowania w
sprawie,
6) o podjętej decyzji w sprawie
zespół powiadamia na piśmie strony sporu,
7) zgromadzona w toku
postępowania dokumentacja pozostaje w szkole i jest przechowywana zgodnie
z obowiązującymi przepisami,
8) w przypadku stwierdzenia przez
zespół, że zostało naruszone prawo jest on zobowiązany
do powiadomienia stosownych organów,
9) zespół w swej
działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu,
rozstrzyga sprawy z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego.
10) dyrektor szkoły jako
przedstawiciel i przewodniczący rady pedagogicznej wykonuje;
a)
uchwały zgodne z prawem i ustawą,
b)
wstrzymuje wykonanie uchwał sprzecznych z prawem, powiadamiając
o tym fakcie organ prowadzący,
c)
reprezentuje interesy rady pedagogicznej na zewnątrz i dba o jej
autorytet,
d)
bezpośrednio współpracuje z radą rodziców
samorządem uczniowskim,
e)
e) przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i
pracowników niepedagogicznych,
f)
f) jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy
nauczycielem a rodzicem,
g) w przypadku nieporozumień w stosunkach nauczyciele- uczniowie
rozpatruje
sprawy przedstawione przez Rzecznika Praw Ucznia liceum,
h)
dba o przestrzeganie postanowień zawartych w Statucie,
i) w
swej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i
obiektywizmu, rozstrzyga sprawy z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego.
7. Wszystkie organy szkoły
współpracują ze sobą mając:
1) możliwość
swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji
określonych niniejszym statutem i przepisami szczegółowymi,
2) zapewnienia bieżącej
wymiany informacji pomiędzy nimi o podejmowanych i planowanych
działaniach lub decyzjach,
3) możliwość
rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.
ROZDZIAŁ IV
§ 4.1. ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY
1) podstawową jednostką
organizacyjną szkoły jest oddział złożony z
uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego
uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych,
określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem
nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy,
dopuszczonych do użytku szkolnego,
2) organizację stałych,
obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych i
wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony
przez dyrektora szkoły na podst. zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z
uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy,
3) podstawową formą
pracy szkoły są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie
klasowo-lekcyjnym,
4) godzina lekcyjna trwa 45
minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie
zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak
niż 60 minut, zachowując
ogólna tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym
rozkładzie zajęć.
5) klasyfikowanie, przeprowadzanie egzaminów i
promowanie odbywa się zgodnie z rozporządzeniami MENiS oraz
opracowanego przez szkołę regulaminu,
6) zajęcia edukacyjne w liceum
uzupełniającym, stanowiące realizację podstawy programowej
ustalonej dla uzupełniającego liceum
ogólnokształcącego są organizowane w oddziałach lub
mogą przyjąć inną formę np. międzyoddziałową,
7) nauczanie języków
obcych może być organizowane w zespołach
międzyoddziałowych z uwzględnieniem poziomu
umiejętności językowych uczniów,
8) liczba uczniów w zespole wynosi co najmniej 20 . Za zgodą organu prowadzącego
liceum uzupełniającego mogą być tworzone zespoły
liczące mniej niż 20 uczniów,
9) na podstawie orzeczenia Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej dyrektor szkoły organizuje nauczanie
indywidualne i ustala z organem prowadzącym tygodni wymiar godzin,
10) dyrektor liceum uzupełniającego w
porozumieniu z radą pedagogiczną radą rodziców i
samorządem uczniowski z uwzględnieniem zainteresowań
uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i
finansowych liceum, wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla danego
oddziału lub zespołu od 2 do 4 przedmiotów, ujętych w podstawie
programowej w zakresie rozszerzonym,
§ 5.1. ORGANIZACJA BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
1) biblioteka szkolna Jest
pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i
zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły,
doskonaleniu warsztatów pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy
pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę
możliwości wiedzy o regionie
2) pomieszczenie biblioteki
szkolnej powinno umożliwiać:
a)
gromadzenie i opracowanie zbiorów,
b) korzystania ze
zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę,
c) prowadzenie przysposobienia
czytelniczo-informacyjnego uczniów (w
grupach bądź oddziałów)
3) szkoła winna zapewnić
środki na prowadzenie działalności biblioteki w
szczególności na zakup książek i materiałów
bibliotecznych.
4) zadaniem biblioteki jest przygotowanie ucznia do
korzystania z wszelkich źródeł informacyjnych oferowanych
przez biblioteki i ośrodki informacji,
5) z biblioteki szkolnej mogą
korzystać : uczniowie, nauczyciele,
rodzice,
6) godziny pracy biblioteki
powinny umożliwić dostęp do jej zbiorów podczas
zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu,
7) uczniowie, którzy ze
względu na dojazd, muszą wcześniej znaleźć się w
szkole lub dłużej w niej pozostać, winni wiec
możliwość przebywania i samodzielnej pracy w czytelni,
8) tygodniowy rozkład pracy
biblioteki ustała nauczyciel bibliotekarz, zatwierdza dyrektor
9) zgodę na zwiększenie
norm zatrudnienia wyraża organ prowadzący szkołę. Dyrektor
szkoły sprawuje bezpośrednio nadzór nad biblioteką,
10) rada pedagogiczna zatwierdza
roczny plan pracy biblioteki oraz dokonuje analizy jej działalności i
ocenia stan czytelnictwa uczniów,
11) w miarę
możliwości nauczycie! bibliotekarz współpracuje z
rodzicami -informuje o czytelnictwie uczniów,
prowadzi poradnictwo na temat wychowania,
12) nauczyciel bibliotekarz ponosi
odpowiedzialność materialną za stan majątkowy biblioteki.
W
związku z powyższym należy :
a)
inwentaryzacyjnie powierzyć mienie do
rozliczenia, poprzez podpisanie deklaracji zobowiązać do
odpowiedzialności majątkowej,
b) w przypadku zmiany bibliotekarza lub na
jego uzasadniony wniosek inwentaryzacyjnie rozliczyć mienie biblioteki,
c) w przypadku zatrudnienia
więcej niż jednego pracownika biblioteki ustalić
odpowiedzialność majątkową wspólną ( o szczegółach decyduje umowa),
13) profil gromadzenia
zbiorów w bibliotece wyznaczają programy nauczania oraz potrzeby
uczniów i nauczycieli,
14) biblioteka winna prowadzić
księgi ewidencyjne,
15) nauczycie! - bibliotekarz ma obowiązek
opracować książka zaprowadzić katalog i opracować
kartotekę.
2. Zadania nauczyciela-bibliotekarza:
1)
praca pedagogiczna nauczyciela bibliotekarza obejmuje :
a) wypożyczanie książek i
materiałów bibliotecznych na lekcje do pracowni przedmiotowych i do
domu,
b) działalność informacyjną
dotyczącą umiejętności korzystania z katalogów, wskazywania źródeł tekstowych i bibliograficznych,
c) akcję propagującą wartościowe książki,
d)
współpracuje z
nauczycielami przedmiotów,
e)realizację programu
przysposobienia czytelniczego, które za główny cel stawia “ rozwijanie kultur czytelniczych", techniki i higieny pracy
umysłowej.
2) pracę pedagogiczną
nauczyciel - bibliotekarz realizuje przy
współpracy wychowawców i nauczycieli poszczególnych
przedmiotów, zwłaszcza polonistów i historyków.
3. Zasady współpracy
biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami, rodzicami (prawnymi opiekunami),
oraz innymi bibliotekami
1) nauczyciel-bibliotekarz
współpracuje z uczniami, nauczycielami, rodzicami (prawnymi opiekunami) w
zakresie :
a) rozbudzania i rozwijania potrzeb
czytelniczych i informacyjnych, kształtowaniu kultury czytelniczej,
b) przygotowania do korzystania z różnych
źródeł informacji,
c) pozyskiwania środków na doposażenie
księgozbioru,
d) redagowania gazetki szkolnej.
2) nauczyciel - bibliotekarz:
a) informuje radę
pedagogiczną, wychowawców i rodziców o stanie czytelnictwa
uczniów,
b)sporządza wnioski iprezentuje je w postaci graficznej, c)
doposażą biblioteczkę nauczycielską w nowe opracowania
dydaktyczne i
metodyczne,
d) zapoznaje radę pedagogiczną
z nowościami pedagogicznymi szczególnie z zakresu prawa
oświatowego,
3) nauczyciel-bibłiotekarz współpracuje z innymi
bibliotekami w zakresie:
a) godzin pracy bibliotek,
b) przygotowania i udziału
uczniów w konkursach czytelniczych prowadzonych przez inne biblioteki,
c) zasad korzystania z
różnego typu bibliotek i warsztatów informacyjnych,
d) dostępu do nowości
wydawniczych oferowanych przez inne biblioteki,
e) doskonalenia zawodowego organizowanego
przez biblioteki lokalne.
§ 6.1. SZCZEGÓŁOWA ORGANIZACJA NAUCZANIA
1) terminy rozpoczynania i
kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw
świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają
przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
2) szczegółową
organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym
określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora, z
uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w
przepisach w sprawie ramowych planów nauczania najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku.,
3) arkusz organizacji szkoły
zatwierdza organ prowadzący szkoły po zasięgnięciu opinii
organu sprawującego nadzór pedagogiczny do dnia 30 maja danego roku.
W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w
szczególności: liczbę pracowników szkoły w tym
pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę
godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków
przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę
godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli,
4) na podstawie zatwierdzonego
arkusza organizacji szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i
higieny pracy, ustała tygodniowy rozkład zajęć
określający organizację zajęć edukacyjnych.
ROZDZIAŁ V
§ 7.1. NAUCZYClELE l INNI PRACOWNICY SZKOŁY
2. W
szkoło zatrudnia się :
a) nauczycieli,
b) pracowników ekonomiczno-administracyjnych,
b)
pracowników obsługi.
3. Zakres zadań nauczyciela jest następujący:
(a)
realizuje program kształcenia, wychowania i opieki
w powierzonych przedmiotach, klasach i zespołach, osiągając w
stopniu optymalnym cele szkoły ustalone w programach i w planie pracy
szkoły,
(b)
wzbogaca własny warsztat pracy przedmiotowe i wychowawczej –wnioskuje jego wzbogacenie lub
modernizację do organów kierowniczych szkoły,
(c)
wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi
rozwój
psychofizyczny uczniów,
ich zdolności i zainteresowania,
(d)
udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w
oparciu o
rozpoznania potrzeb
uczniów,
(e)
bezstronnie i obiektywnie oraz sprawiedliwie ocenia i traktuje wszystkich
uczniów,
(f)
informuje rodziców uczniów oraz wychowawcę klasy i
dyrekcję a także radę pedagogiczną o wynikach
dydaktyczno-wychowawczych swoich uczniów,
(g)
bierze udział w różnych formach doskonalenia zawodowego
organizowanych w szkole i poza
szkołą,
(h)
prowadzi dokumentację pedagogiczną przedmiotu , koła zainteresowań.
4.Nauczyciel ma uprawnienia:
a) decyduje w sprawie doboru metod, podręczników i
środków
dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu.
b)
dla kół zainteresowań lub zespołów - decyduje o treści programu koła
lub zespołu w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły.
c) decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej
postępów swoich
uczniów,
e)
ma prawo decydować o ocenie zachowania uczniów,
f)
ma prawo wnioskować w
sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych
uczniów.
5. Nauczyciel odpowiada:
służbowo przed dyrektorem szkoły i
organem prowadzącym szkołę za :
a) poziom wyników
dydaktyczno-wychowawczych w swoim przedmiocie oraz klasach i zespołach
stosownie do realizowanego programu i warunków w Jakich
działał,
b) stanu warsztatu pracy,
sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych
mu przydzielonych zgodnie z podpisanym oświadczeniem o
odpowiedzialności materialnej.
6. Nauczyciel -
wychowawca :
1) dyrektor szkoły powierza każdy oddział
szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w
tym oddziale, zwanemu dalej “wychowawcą"
2) dla zapewnienia ciągłości
pracy wychowawczej i jej skuteczności, pożądane jest by
wychowawca prowadził swój oddział przez cały tok
nauczania w liceum,
3) formy spełniania
zadań przez nauczyciela wychowawcę są dostosowane do wieku
uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych liceum
uzupełniającego,
4) nauczycie! może być
odwołany z funkcji wychowawcy na wniosek rodziców danej klasy,
którzy wybrawszy delegację rodziców, udadzą się do
dyrektora szkoły przedkładając mu swoją propozycję i
zasadne argumenty,
5) nauczycie! może być
również odwołany z funkcji wychowawcy na wniosek
samorządu danej klasy, która zwraca się z tym do dyrektora
liceum, przedkładając mu zasadne argumenty,
6) planuje i organizuje proces
wychowania w zespole, a w szczególności:
a) tworzy warunki do rozwoju uczniów,
przygotowaniu do życia w
zespole, rodzinie, społeczeństwie,
b) rozwiązuje ewentualne
konflikty w zespole, a także między
wychowankami a
społecznością szkoły,
c) przy pomocy atrakcyjnych
celów i projektów na których skupia aktywność
zespołu - przekształca
klasę (zespół) w grupę samowychowania i
samorządności,
7) współdziała z
nauczycielami uczącymi w klasie i koordynuje ich działania
wychowawcze, organizuje indywidualną opiekę nad uczniami
sprawiającymi trudności,
8) ściśle
współpracuje z rodzicami wychowanków, z klasową
Radą Rodziców, informuje ich o wynikach i problemach w zakresie
kształcenia i wychowania, włącza rodziców w programowe i
organizacyjne sprawy klasy (grupy),
9) współdziała z
pedagogiem szkolnym i innymi komórkami opiekuńczymi w celu
uzyskania wszechstronnej pomocy dla swoich wychowanków i doradztwa dla
ich rodzin,
10) prowadzi dokumentację
klasy i każdego ucznia (dziennik,
arkusze ocen, świadectwa szkolne),
11) opiekuje się uczniem
objętym nauczaniem indywidualnym oraz ściśle
współpracuje z jego rodzicami oraz innymi osobami mogącymi
wspomóc rozwój fizyczny i psychiczny ucznia.
7. Nauczyciel - wychowawca ma uprawnienia :
1) współdecyduje z samorządem klasy (grupy),
z rodzicami uczniów ó programie i planie działań
wychowawczych na rok szkolny lub dłuższe okresy,
2) ma prawo do uzyskania pomocy
merytorycznej i psychologicznej w swojej pracy wychowawczej od kierownictwa
szkoły i innych instytucji wspomagających szkołę,
4) ma prawo wnioskować o
rozwiązanie problemów zdrowotnych, psychospołecznych i
materialnych swoich wychowanków do pedagoga szkolnego, służby
zdrowia i kierownictwa szkoły,
5) ustala ocenę zachowania
swoich wychowanków. biorąc pod uwagę samoocenę ucznia,
ocenę samorządu klasowego, uwagi nauczycieli, frekwencję ucznia
i jego stosunek do nauki.
5)
wychowawcy klas tworzą zespół wychowawczy.
8. Szkoła zatrudnia
pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługowych na
zasadach określonych w odrębnych przepisach.
9. Pracownicy szkoły wykonują zadania zgodnie z
powierzonym zakresem obowiązków, odpowiadają za
jakość i wyniki pracy w sprawach które prowadzą.
ROZDZIAŁ VI
§ 8.1. NAGRODY l KARY
Szkoła dysponuje wobec swoich Uczniów systemem nagród,
wyróżnień i kar.
2. Nagrody i
wyróżnienia przyznaje się za :
a) rzetelną naukę,
b)
pracę społeczną,
c)
wzorową postawę,
d)
wybitne osiągnięcia.
1)
uczeń może otrzymać następujące
wyróżnienia i nagrody:
a)
pochwałę wychowawcy wobec klasy,
b)
pochwałę Dyrektora Szkoły wobec uczniów
szkoły.
c)
list pochwalny wychowawcy klasy i dyrektora szkoły do
rodziców,
d)
nagrodę rzeczową,
e)
dyplom uznania,
f)
inne wyróżnienia
i nagrody ustanowione przez władze szkolne.
2)
za całokształt osiągnięć w roku szkolnym a
także na zakończenie szkoły uczeń może otrzymać
świadectwo z wyróżnieniem,
3)
zasady i tryb przyznawania
określają odrębne przepisy,
4) uczniowie którzy
osiągają najlepsze wyniki w nauce są typowani do nagrody
premiera i stypendium Prezesa Rady Ministrów zgodnie z zasadami i trybem
określonymi odrębnymi przepisami. Kandydatury zatwierdza rada
pedagogiczna.
3. Szczególne
osiągnięcia ucznia odnotowuje siew jego arkuszu ocen i na
świadectwie szkolnym.
4. Kary
1) za nieprzestrzeganie regulaminu
ucznia, za lekceważenie nauki i innych obowiązków szkolnych, a
także za naruszenie porządku szkolnego, uczeń może
być ukarany:
a) upomnieniem wychowawcy klas;
b) upomnieniem lub naganą
Dyrektora Szkoły;
c)
upomnieniem lub naganą Dyrektora Szkoły wobec uczniów, ustnym
lub
pisemnym zawiadomieniem rodziców o jego nagannym zachowaniu;
d) obniżeniem oceny ze sprawowania;
2) Za postępowanie
wywierające szkodliwy wpływ na kolegów, za szczególnie
rażące naruszenie regulaminu ucznia i szkodliwy wpływ na
społeczność szkoły uczeń może być:
a)
przeniesiony do równoległej klasy w swojej szkole;
b)
przeniesiony do innej szkoły,
c) skreślony z listy uczniów.
5. Uczeń może być usunięty ze
szkoły decyzją rady pedagogicznej za:
a)
rozbój, ciężkie uszkodzenie ciała innych
osób,
b)
kradzież mienia szkoły oraz osób w niej pracujących
i uczących się,
c)
narkotyzowanie się, rozprowadzanie ,
nakłanianie do ich zażywania,
d) spożywanie alkoholu na terenie szkody, nakłanianie innych do
picia alkoholu, przychodzenie do szkoły w stanie wskazującym na
spożycie alkoholu oraz rozprowadzanie alkoholu,
e)
demoralizację kolegów, uprawianie nierządu i
nakłanianie innych do niego,
f) nie usprawiedliwione nieobecności trwające co najmniej 2 m-ce, mimo interwencji ze strony
szkoły.
6. Tryb odwoływania się od kar
1) wykonanie kar wymienionych
ust.4 pkt 1 i 2 a, b (z wyjątkiem skreślenia z listy uczniów) może być wstrzymane na czas
próby (nie dłuższy
niż pół roku). Jeśli uczeń uzyska poręczenie
wychowawcy, innego nauczyciela, samorządu uczniowskiego lub rady
rodziców,
2) uczeń lub
zespół klasowy ma prawo odwołania się (z wyjątkiem kary skreślenia listy
uczniów) do dyrektora szkoły od orzeczonej kary za
pośrednictwem samorządu uczniowskiego lub rady rodziców w
ciągu trzech dni,
3)
dyrektor i rada pedagogiczna podejmują decyzję o wstrzymaniu,
anulowaniu bądź utrzymaniu kary, w terminie 1 tygodnia,
4) wychowawca klasowy jest
zobowiązany poinformować rodziców o podjętej decyzji,
5) decyzja podjęta przez
dyrektora i radę pedagogiczną jest ostateczna, jeśli nie
zostało naruszone prawo,
6) skreślenia z listy
uczniów dokonuje dyrektor na podstawie uchwały rady pedagogicznej,
7) skreślenie ucznia
następuje decyzją administracyjną dyrektora szkoły,
8) wniosek o skreślenie
ucznia wnosi dyrektor Szkoły, wicedyrektor lub wychowawca klasy, do
której uczęszcza uczeń,
9) wnoszący wniosek zapoznaje
członków rady z zaistniałym problemem wychowawczym oraz
podjętymi środkami wychowawczymi, a w szczególności:
a) przedstawia informację o
udokumentowanych kontaktach
wychowawcy i dyrekcji szkoły z rodzicami ucznia,
b) informuje o
przebiegu rozmów z uczniem i rodzicami oraz o podjętej
wspólnie decyzji,
c) omawia dalsze
postępowanie ucznia po zastosowaniu w/w działań,
10) określa przyczynę
nieskuteczności podjętych środków wychowawczych,
11) wnioskuje o skreślenie
ucznia ze szkoły.
12) uchwałę o
skreśleniu z listy uczniów rada podejmuje
większością głosów po dyskusji dotyczącej
problemu,
13) w protokole z posiedzenia rady
pedagogicznej należy umieścić:
a) treść uchwały,
b) uzasadnienie,
c) wyniki głosowania.
14) dyrektor podejmuje decyzję
administracyjną, która zawiera :
a)
oznaczenie organu wydającego decyzję,
b)
datę wydania,
a)
oznaczenie strony lub stron,
b)
przywołanie podstawy prawnej,
e) rozstrzygnięcie,
f)uzasadnienie faktyczne i prawne,
g)
pouczenie o możliwości odwołania,
h)
podpis, stanowisko służbowe,
15) Od decyzji o skreśleniu z listy uczniów
przysługuje stronie prawo do odwołania do Łódzkiego
Kuratora Oświaty w terminie 14 dni
od daty doręczenia decyzji. Przed upływem terminu do wniesienia
odwołania decyzja nie ulega wykonaniu. Wniesienie odwołania w
terminie wstrzymuje jej wykonanie.
ROZDZIAŁ VII
§ 9.1. UCZNIOWIE SZKOŁY
1. Zasady rekrutacji uczniów
1) o przyjęcie do klasy
pierwszej liceum mogą ubiegać się absolwenci szkół
zawodowych o różnych zawodach,
2) komisja rekrutacyjna ustala
łączną sumę punktów:
a)
za oceny z wybranych zajęć edukacyjnych na świadectwie
ukończenia szkoły,
b)
za pozytywny wynik rozmowy
kwalifikacyjnej,
3) dyrektor szkoły może
odstąpić od przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej, jeżeli
liczba kandydatów jest mniejsza lub równa liczbie wolnych
miejsc którymi . dysponuje szkoła,
4) kryteria punktowe decydujące
o przyjęciu uczniów do liceum ustala komisja każdego roku w
zależności od liczby kandydatów ubiegających się o
przyjęcie,
5) terminy składania
podań oraz wykaz dokumentacji określają odrębne przepisy.
§ 10.1. PRAWA l OBOWIĄZKI UCZNIA
Regulamin szkoły uwzględnia prawa dziecka zawarte w Konwencji o
Prawach Dziecka takie jak;
1)
cywilne prawa dziecka:
a)
prawo do życia i rozwoju,
b)
prawo do posiadania stanu
cywilnego,
c)
prawo do uzyskania
obywatelstwa,
d) prawo dziecka do rodziny, prawo poznania swe genetycznego
pochodzenia, do wychowania przez rodziców naturalnych,
e)prawo do wolności religii
lub przekonań,
f) prawo do swobodnego
wyrażania poglądów i poszanowania ich przez dorosłych,
g) wolność od przemocy fizyczne lub psychiatrycznej, wyzysku,
nadużyć seksualnych wobec okrucieństwa,
h) wolność od
bezpośredniego udziału w działaniach zbrojnych(do lat 15)
i) zakaz wykonywania kary śmierci
lub stosowania kary dożywocia więziennego wobec dziecka,
2) prawa socjalne:
a)
prawo do zabezpieczenia socjalnego,
b)
prawo do możliwie
najwyższego poziomu ochrony zdrowia,
c)
prawo do odpowiedniego
standardu życia,
d)
prawo do wypoczynku, czasu
wolnego, rozrywki i zabawy.
3) prawa kulturalne:
a)prawo do nauki ( nauka w zakresie szkoły
podstawowejgimnazjalnej jest bezpłatna i obowiązkowa ),
b)prawo
do zmienności swych praw,
c) prawo do korzystania z dóbr kultury,
d) prawo mniejszości etnicznych do znajomości swojej kultury,
wyznania i praktyk religijnych.
4) prawa polityczne:
a) prawo do stowarzyszania
się i gromadzenia w celach
pokojowych,
b) prawo wolności
wypowiedzi, swobody poszukiwania i
przekazywania informacji i idei
wszelkiego rodzaju,
c) prawo do wolności myśli, sumienia i wyznania.
2. W liceum uczeń ma prawo:
1) zgłaszać dyrekcji
szkoły, nauczycielom, uczniowskim przedstawicielom i rady rodziców
uwagi, wnioski i postulaty dotyczące wszystkich spraw uczniów oraz
być poinformowanym o sposobie ich załatwienia,
2) znać program nauczania na
dany rok dla swojej klasy,
3) przejawiać
własną aktywność w zdobywani u wiedzy i
umiejętności przy wykorzystaniu wszystkich możliwości
szkoły,
4) zgłaszać nauczycielom
problemy budzące szczególne zainteresowanie z prośbą o
wyjaśnienie i pomoc w ich rozwiązywaniu,
5) uzyskiwać dodatkową
pomoc i ocenę postępów w nauce, w terminach uzgodnionych z
nauczycielem, zwłaszcza, jeżeli napotkał trudności w
opanowaniu materiału,
ó) znać co najmniej
z tygodniowym wyprzedzeniem termin pisemnej pracy klasowej taka praca może
być tylko jedna w ciągu dnia i nie więcej niż dwie w
ciągu tygodnia,
7) znać z wyprzedzeniem
dwóch dni roboczych planowany sprawdzian. W ciągu dnia nie
może być więcej niż dwa sprawdziany, a w ciągu
tygodnia nie więcej niż pięć,
Nie można
przeprowadzać sprawdzianu w dniu w którym jest przeprowadzana praca
klasowa. Kartkówka traktowana jest jak odpowiedź ustna. Obejmuje
materiał z 3 ostatnich lekcji lub
pracy domowej i nie występuje przy niej ograniczenie
8) znać oceny prac pisemnych
w terminie nie przekraczającym 2
tygodni od dnia ich napisania,
9) otrzymać sprawdzone i
ocenione prace pisemne (sprawdziany, testy, kartkówki), aby
przedstawić je do wglądu rodzicom na zasadach określonych w WSO,
10) znać na bieżąco
oceny z poszczególnych przedmiotów, a na tydzień przed
terminem klasyfikacji semestralnej lub końcoworocznej uzyskać
informację o przewidywanej ocenie końcowej,
11) otrzymywać oceny z
poszczególnych przedmiotów wyłącznie za wiadomości
i umiejętności, zachowanie się w szkole i poza nią ocenia
się odrębnie; W czasie jednej lekcji uczeń nie może
otrzymać więcej niż Jedną ocenę niedostateczną.
12) wykorzystywać w pełni
na wypoczynek przerwy międzylekcyjne, a na okres świąt
kalendarzowych i ferii być zwolnionym od prac domowych,
13) dokonywać wyboru
kół zainteresowań i innych form zajęć
pozalekcyjnych, odbywać je w pomieszczeniach szkolnych korzystając ze
sprzętu i pomocy naukowych, jakimi dysponuje szkoła,
14) swobodnie wyrażać
myśli i przekonania w szczególności dotyczące życia
szkoły, a także światopoglądowe i religijne - jeżeli nie narusza tym dobra innych
osób,
15) korzystać z pomocy
stypendialnej bądź doraźnej zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. W liceum uczeń ma obowiązek:
1) dbać o honor szkoły,
godnie ją reprezentować oraz znać, szanować i
wzbogacać jej dobre tradycje, uczestniczyć w imprezach organizowanych
przez szkołę,
2) systematycznie i wytrwale
pracować nad wzbogaceniem swej wiedzy, wykorzystywać jak najlepiej
czas i warunki do nauki, obowiązkowo uczestniczyć w zajęciach
objętych planem nauczania; w czasie odbywania praktyk zawodowych godnie
reprezentować szkołę na terenie zakładów pracy,
3)
współdziałać w realizacji celów i zadań
stojących przed szkołą, być
współodpowiedzialnym za wyniki jej pracy i wszystkie sprawy
społeczności uczniowskiej,
4) okazywać szacunek
nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły, podporządkować
się zaleceniom i zarządzeniom dyrekcji szkoły, rady
pedagogicznej oraz ustaleniom rady samorządu klasowego lub szkolnego,
5) pomagać kolegom w nauce, a
szczególnie tym, którzy mają trudności powstałe z
przyczyn od nich niezależnych,
6)
współdziałać z kolegami w wykonywaniu zadań
wynikających z działalności
samorządu uczniowskiego, innych organizacji
młodzieżowych, potrzeb szkoły i środowiska,
8) troszczyć się o mienie szkoły i jej estetyczny
wygląd, starać się o utrzymanie czystości i porządku
na terenie klasy i szkoły,
9) na wniosek nauczyciela zwrócić podpisane przez
rodziców prace pisemne
w określonym przez nauczyciela terminie,
10) przeciwdziałać
wszelkim przejawom nieodpowiedzialności lekceważenia obowiązków
ucznia, dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich
kolegów. Uczeń nie pali tytoniu, nie pije alkoholu, nie używa
narkotyków i innych środków odurzających,
11) przestrzegać zasad
współżycia społecznego, a szczególnie:
a) okazywać szacunek
dorosłym i kolegom,
b) otaczać szczególną opieką uczniów klas
pierwszych, przeciwstawiać się przejawom brutalności i
wulgarności,
c) szanować poglądy i
przekonania innych ludzi, szanować wolność i godność
osobistą drugiego człowieka, zachowywać tajemnicę
korespondencji i dyskusji w sprawach osobistych powierzonych w zaufaniu, chyba
że szkodziłoby to ogółowi lub życiu i zdrowiu
powierzającego,
d) integrować się z
uczniami objętymi nauczaniem indywidualnym poprzez udział tych
uczniów w uroczystościach szkolnych i klasowych.
12) poznawać, szanować i chronić
przyrodę ojczystą oraz właściwie gospodarować jej
zasobami,
13) przestrzegać zasad higieny
osobistej, dbać o estetykę ubioru oraz indywidualnie dobranej
fryzury,
14) nosić obuwie zamienne oraz
strój dostosowany do charakteru określonych zajęć,
15) zachowywać się w
każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka.
4. Nad przestrzeganiem prawa
ucznia w szkole sprawuje nadzór dyrektor we współpracy z
innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze.
5. Dyrektor szkoły dba, aby prawa uczniów nie
były łamane.
6. Osobą, która
szczególnie dba o przestrzeganie w szkole zapisów Konwencji o
Prawach Dziecka jest pedagog szkolny.
7. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw
ucznia
1) na straży praw uczniów liceum stoi Rzecznik
praw uczniów, do którego ma prawo odwołać się
każdy uczeń, jeśli Jego prawa nie są przestrzegane,
2) uczeń ma prawo za
pośrednictwem samorządu uczniowskiego lub wychowawcy,
złożyć skargę do dyrektora szkoły, jeśli jego
prawa zostały naruszone..
3) dyrektor po zapoznaniu się
ze sprawą zasięga opinii od organów szkoły i podejmuje
decyzję, od której uczeń ma prawo odwołać się w
ciągu 14 dni od daty jej
doręczenia do organów wyższego szczebla.