Powiat Radomszczański
Szukaj:
 Poniedziałek, 19 maja 2014 roku

 


RADA   POWIATU

Radomszczańskiego

UCHWAŁA NR XVII/181/04

RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO

z dnia 28 maja 2004r.

w sprawie założenia I Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego

w Radomsku i włączenia go w skład Zespołu Szkół Ekonomicznych

w Radomsku z siedzibą przy ul. Sucharskiego 49

 

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592; Dz.U. z 2002 Nr 23, poz. 220, Dz.U. z 2002 Nr 62, poz. 558, D.U. z 2002 Nr 113, poz. 984, Dz.U. z 2002 Nr 153, poz. 1271, Dz.U. z 2002 Nr 200, poz.1688, Dz.U. z 2002 Nr 214, poz.1806) oraz art. 5 ust. 5a, art. 58 ust.1, 6 i art. 62 ust. 5 ustawy o systemie oświaty (tekst jednolity Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz.329 , Dz.U. z 1996 Nr 106, poz.496, Dz.U. z 1997 Nr 28, poz.153, Dz.U. z 1997 Nr 141 poz.943, Dz.U. z 1998 Nr 117 poz.759, Dz.U. z 1998 Nr 162 poz.1126, Dz.U. z 2000 Nr 12, poz.136, Dz.U z 2000 Nr 19 poz.239, Dz.U. z 2000 Nr 48 poz.550, Dz.U. z 2000 Nr 104 póz. 1104, Dz.U. z 2000 Nr 120 poz. 1268, Dz.U. z 2000 Nr 122 poz. 13 20, Dz.U. z 2001 Nr 111 poz. 1194, Dz.U. z2001 Nr 144, poz.1615, Dz.U. z 2002 Nr 41, poz. 362, Dz.U. z 2002 Nr 113, poz. 984, z 2002 Nr 141, poz. 1185, Dz.U. 2002 Nr 200, poz. 1683, Dz.U. z 2003 Nr 6, poz. 65, Nr 128poz.ll76, Nr 137 poz. 13 04, Nr 203 poz. 1966) Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co następuje:

§ l.  Z dniem l września 2004 r. zakłada dwuletnie  uzupełniające liceum ogólnokształcące o nazwie -I Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące w Radomsku - na podbudowie programowej zasadniczej szkoły zawodowej i włącza w skład Zespołu Szkół Ekonomicznych w Radomsku z siedzibą przy ul. Sucharskiego 49.

§ 2. Organizację i zasady funkcjonowania szkoły określa statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

     § 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

PRZEWODNICZĄCY

Rady Powiatu Radomszczańskiego

 

                                                                                                                           mgr inż. Paweł Kamiński


Załącznik do uchwały Nr XVII /181 / 04

Rady Powiatu Radomszczańskiego z dnia 28 maja 2004 roku.

STATUT

ZESPOŁU SZKÓŁ EKONOMICZNYCH IM. TADEUSZA KOTARBIŃSKIEGO W RAPOMSKU

UZUPEŁNIAJĄCE LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE


                                                            ROZDZIAŁ  I

§ 1.1. OGÓLNE INFORMACJE O SZKOLE                         

 2. Nazwa szkoły brzmi:

Uzupełniające Liceum Ogólnokształcące dla młodzieży w formie dziennej o 2-letnim cyklu kształcenia dla absolwentów Zasadniczych Szkół Zawodowych

Szkoła daje możliwość uzyskania średniego wykształcenia i przygotowania do egzaminu maturalnego.

3. Siedziba szkoły: 97-500 Radomsko, ul. Sucharskiego 49.

4. Organem prowadzącym szkoły jest Powiat Radomszczański.

5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Łódzki Kurator Oświaty.

ROZDZIAŁ II

 § 2.1. CELE ł ZADANIA SZKOŁY

Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności:

1) umożliwia uzyskanie rzetelnej wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły lub świadectwa maturalnego,

2) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu,

3) kształtuje wysoką kulturę osobistą, morale oraz wrażliwość na drugiego człowieka na otaczający go świat,

5) zapewnia bezpieczeństwo i opiekę uczniom odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły,

6) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie , stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów.

2. Cele wychowawcze realizowane są zgodnie z Programami

Wychowawczym i Profilaktycznym , które opracowuje Szkoła i zatwierdza rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

3. Szkoła kształtuje poczucie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, w szczególności na lekcjach języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, godzinach do dyspozycji wychowawcy.

4. Zadania zespołów nauczycielskich

1) w szkole działają zespoły przedmiotowe. Nauczyciele mają obowiązek współpracować ze sobą w ramach zespołu. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez Dyrektora szkoły przewodniczący zespołu.

2) Do zadań zespołu przedmiotowego należy w szczególności:

a) opracowanie rocznego planu pracy zespołu przedmiotowego z uwzględnieniem badań wyników nauczania i udziału uczniów w olimpiadach i konkursach,

b) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programu nauczania,

c) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,

d) organizowanie    wewnątrzszkolnego    doskonalenia zawodowego  oraz doradztwa  metodycznego  dla początkujących nauczycieli,

e) współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,

f) wybór lub modyfikowanie programów nauczania zgodnie z   zawartością   podstaw   programowych   oraz możliwościami i potrzebami uczniów szkoły,

g) realizacja i ewaluacja przedmiotowych  systemów oceniania,

h) indywidualizacja pracy z uczniem zdolnym i słabym,

i) współpraca w realizacji planów rozwoju zawodowego,

j) wspólne   opiniowanie   przygotowanych  w szkole autorskich,  innowacyjnych     i  eksperymentalnych programów nauczania.

5. Szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów opracowuje szkoła i zatwierdza rada pedagogiczna.

6. Organizacja zajęć dodatkowych dla uczniów :

1) uczniowie przebywający w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych otoczeni są opieką ze strony wszystkich nauczycieli, a w szczególności:

a)      na zajęciach - przez nauczycieli uczących,

      b) na przerwach - przez nauczycieli dyżurujących,

c) na zajęciach pozalekcyjnych - przez nauczycieli opiekujących

się świetlicą szkolną lub nauczycieli organizujących te zajęcia W przypadkach samowolnego opuszczenia szkoły przez ucznia, szkoła nie ponosi za niego odpowiedzialności.

2) w szczególnych przypadkach, za zgodą wychowawcy lub dyrektora szkoły dopuszcza się możliwość wcześniejszego zwolnienia z zajęć,

3) podczas zajęć poza terenem szkoły jak również w trakcie wycieczek i akcji letnich organizowanych przez szkołę opiekę nad uczniami sprawuje :

a)          organizator zajęć,

b)       kierownik wycieczki,

c) towarzyszący im nauczyciele lub rodzice przydzieleni do pomocy.

4) za organizację dyżurów nauczycielskich pełnionych w szkołę odpowiada dyrektor szkoły. Zadaniem nauczyciela dyżurującego jest:

a) dbać o bezpieczeństwo uczniów na korytarzach , klatkach

schodowych i innych pomieszczeń szkolnych,

b) w razie potrzeby udzielić pierwszej pomocy poszkodowanemu, powiadomić lekarza oraz dyrektora szkoły i rodziców.

7. Formy opieki i pomocy uczniom :

1) pedagog szkolny, wychowawcy klas i nauczyciele poszczególnych przedmiotów udzielają uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej, jeżeli zaistnieje taka potrzeba, w razie konieczności nauczyciele nawiązują kontakty z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,

2) uczniowie niepełnosprawni są otoczeni szczególną opieką ze strony nauczycieli i swoich  kolegów.  Dopuszcza  się  możliwość prowadzenia  nauczania indywidualnego.

3) szczególną opieką otoczone są uczennice ciężarne. Opieka polega na udzielaniu porad o charakterze psychologiczno-pedagogicznym i kierowanie do odpowiednich punktów poradnictwa rodzinnego oraz na dostosowaniu cyklu kształcenia do absencji uczennicy. Uczennicy będącej w ciąży udziela się wszelkiej niezbędnej pomocy do ukończenia przez Nią edukacji, w miarę możliwości bez opóźnień. Nieobecność uczennicy na zajęciach szkolnych związana z Jej sytuacją spowodowaną ciążą, porodem lub połogiem uznaje się za usprawiedliwioną, która umożliwia wyznaczenie egzaminów , w terminach dogodnych dla uczennicy ustalonych w okresie do 6 miesięcy po upływie terminów obowiązkowych.

Uczennica w ciąży może być zwolniona z nauki wychowania fizycznego, plastyki, muzyki, techniki, po. Może być wyznaczony indywidualny tok nauki.

4) szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów, realizowanie indywidualnego programu nauczania, indywidualnego toku nauki ukończenia szkoły w skróconym czasie,

5) wszyscy uczniowie klas pierwszych otoczeni są szczególną opieką ze strony swoich wychowawców, pedagoga, wszystkich nauczycieli i innych pracowników szkoły,

6) uczniom, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki - udzielana jest stała lub doraźna pomoc materialna z budżetu szkoły, z kasy Rady Rodziców, na wniosek szkoły - z opieki społecznej.

8. Organizacja i formy współdziałania z rodzicami:

1) szkoła współpracuje z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki,

2) współpraca opiera się na :

a)      spójnym oddziaływaniu na młodzież poprzez rodziców i szkołę w procesie nauczania, wychowania i opieki zgodnie z jej potrzebami rozwojowymi i zdrowotnymi,

 b) doskonaleniu organizacji kształcenia, wychowania i opieki w

                  szkole, rodzinie i środowisku,

c)      zapoznawaniu rodziców z wymaganiami edukacyjnymi z poszczególnych      przedmiotów, programem wychowawczym szkoły i programami wspomagającymi jego realizację, obowiązującymi regulaminami oraz statutem szkoły.

d)      upowszechnianiu wśród rodziców wiedzy o wychowaniu,

e) pozyskiwaniu rodziców do czynnego udziału w realizacji

                programów wychowawczych,

     f) tworzeniu właściwego klimatu społecznego i warunków materialnych dla funkcjonowania szkoły.

3) współpracą z rodzicami kierują nauczyciele-wychowawcy wspomagani w tym procesie przez dyrekcję szkoły, zespół wychowawczy, pedagoga szkolnego i innych pracowników szkoły,

4) pedagog szkolny czuwa nad prawidłowym przebiegiem działań profilaktycznych obejmujących m.in. pedagogizację rodziców.

5) rodzice mają możliwość uzyskania poprzez pedagoga szkolnego informacji nt. pomocy specjalistycznej w zakresie patologii rodzinnych,

6) współpraca rodziców z wychowawcami i pedagogiem szkolnym odbywa się również poprzez kontrolę nieobecności uczniów w celu wyeliminowania zjawiska wagarowania.


ROZDZIAŁ III

§ 3.1. SZCZEGÓŁOWE KOMPETENCJE ORGANÓW SZKOŁY

l ZASADY ICH WSPÓŁDZIAŁANIA ORAZ ROZWIĄZYWANIA SPORÓW między NIMI

Organami szkoły są:

a)      Dyrektor Szkoły,

b)       Rada Pedagogiczna,

c)         Samorząd Uczniowski,

d)   Rada Rodziców,

2. Szczegółowe kompetencje dyrektora szkoły

Szkołą kieruje dyrektor Szkoły powołany na to stanowisko przez orgarn prowadzący szkołę.

Dyrektor jest przedstawicielem Szkoły na zewnątrz, przełożonym służbowym wszystkich pracowników, przewodniczącym rady pedagogicznej. Wykonuje swoje obowiązki w ramach kompetencji określonych ustawą.

1) w zakresie kierowania działalnością dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza do zadań dyrektora należy:

a) kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole, właściwych warunków  pracy i stosunków pracowniczych,

b) przedkładanie do  zatwierdzenia  radzie  pedagogicznej projektów rocznych planów pracy szkoły, kierowanie ich realizacją, składanie radzie pedagogicznej okresowych sprawozdań z ich realizacji, a radzie rodziców udzielanie informacji o działalności dydaktyczno- wychowawczej szkoły,

c) ustalanie, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców, organizacji pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

d) przydzielanie, w uzgodnieniu z radą pedagogiczną, nauczycielom prac i zajęć, zgodnie z ich kwalifikacjami,

e) kierowanie pracą rady pedagogicznej i realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach Jej kompetencji stanowiących,

f) sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do zatrudnionych w liceum nauczyciełi,

g) sprawowanie opieki nad uczniami, tworzenie warunków dla rozwoju samorządności i samodzielności pracy ucznia oraz harmonijnego rozwoju psychofizycznego, poprzez aktywne działania prozdrowotne,

h) przyjmowanie uczniów do szkoły oraz zamiana przez nich klas lub

oddziałów w oparciu o przepisy prawa oświatowego,

i) zwalniania uczniów od zajęć szkolnych na okres dłuższy niż trzy dni

/nie dotyczy zwolnień z powodu choroby ucznia/,

j) egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i nauczycieli ustaleń zawartych w niniejszym statucie.

2) w zakresie organizacji działalności szkoły, do zadań dyrektora należy:

a) zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w

szkole,

b) egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników szkoły

ustalonego w szkole porządku oraz dbałość o czystość i estetykę szkoły,

c) określanie zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników,

d) sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno -gospodarczą

szkoły,

e) organizowanie wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny.

3) w zakresie spraw administracyjno-gospodarczych dyrektor szkoły:

a) dysponuje środkami określonymiw planie finansowym szkoły, zaopiniowanym przez radę pedagogiczną, ponosi odpowiedzialność za prawidłowe ich wykorzystanie,

b) organizuje administracyjną,, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,

c) organizuje i nadzoruje pracę kancelarii szkoły,

d) organizuje przeglądy stanu technicznego obiektów szkolnych oraz prace

konserwacyjno-remontowe,

e) organizuje okresową inwentaryzację majątku szkoły,

f) zarządza powierzonym nauczycielom majątkiem szkolnym.

4) ponadto dla zatrudnionych nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami dyrektor decyduje w sprawach:

a)      zatrudniania i zwalniania nauczyciełi oraz innych pracowników szkoły,

b)       przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym

pracownikom,

c) występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczyciełi i pozostałych pracowników szkoły.

5) prowadzi określoną szczegółowymi przepisami dokumentację działalności szkoły oraz

wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,

7) dyrektor Współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców, związkami zawodowymi, samorządem uczniowskim, instytucjami i organizacjami środowiska lokalnego.

3. Szczegółowe kompetencje rady pedagogicznej:               

1) rada pedagogiczna jest wewnętrznym kolegialnym organem szkoły  powoływanym do analizowania, oceniania i rozstrzygania spraw statutowych    działalności szkoły, a zwłaszcza spraw związanych z nauczaniem i wychowaniem ucznia.

2) do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

a)      zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez radę szkoły,

b)      podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów

i słuchaczy,

c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji j eksperymentów pedagogicznych

w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły,

d) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły ,

e) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.

3) rada pedagogiczna opiniuje w szczególności :

a) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć

lekcyjnych i pozalekcyjnych,

b) projektu planu finansowego szkoły.

c) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych

wyróżnień,

d) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

4) rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane,

5) nauczyciete są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców a także nailczycieli ł innych pracowników szkoły,

6) dyrektor realizuje uchwały rady pedagogicznej,

7) dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie takich uchwał, które są niezgodne z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor powiadamia niezwłocznie nadzór pedagogiczny, który uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór jest ostateczne.

4. Szczegółowe kompetencje samorządu uczniowskiego: Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

1) zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym,

2) organy samorządu uczniowskiego są reprezentantami ogółu uczniów,

3) regulamin samorządu uczniowskiego nie może być sprzeczny ze statutem szkoły,

4) samorząd może przedstawić radzie pedagogicznej i dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły w szczególności dotyczących praw uczniów.

5. Szczegółowe kompetencje rady rodziców:

1) rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci,

2) w celu zapewnienia zorganizowanego współdziałania nauczycieli z rodzicami działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców, która w ich imieniu organizuje realizację określonych zadań wychowawczo-opiekuńczych, dydaktycznych i gospodarczych,

3) w celu wspierania statutowej działalności szkoły, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł,

4) rada rodziców uchwala regulamin swej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem szkoły,

5) rodzice poprzez wychowawców klasowych są informowani o przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz zasadach przeprowadzania egzaminów sprawdzających, maturalnych. Rodzice mają prawo;

 

a) do uzyskania rzetelnej informacji na temat swego dziecka,

jego zachowania, postępów w nauce i przyczyn trudności,

 b) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i

dalszego kształcenia swych dzieci,

c) wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.

6) w celu wymiany informacji na tematy dydaktyczne i wychowawcze spotkania z rodzicami nie powinny być organizowane rzadziej niż raz na kwartały

7) rada rodziców współdziała z wychowawcami klas, uczestniczy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.

6. Współdziałanie organów Szkoły i sposoby rozwiązywania spraw

 spornych:                                                

1) każdy z organów szkoły ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji,

2) organy szkoły działają na zasadzie ścisłej współpracy, dotyczy to zwłaszcza podejmowanych decyzji odnośnie spraw szkoły i spraw wychowawczych,

3) zapewnia się bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach za pośrednictwem dyrekcji,

4) na okoliczność zaistnienia sporu pomiędzy organami szkoły powołuje się zespół w składzie jak niżej:

a) dyrektor lub ustanowiony przez niego przedstawiciel będący pracownikiem

szkoły,

b) przedstawicie! rady pedagogicznej,

c) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,

 d) przedstawiciel rady rodziców.

Organem uprawnionym do dokonania czynności wymienionych w pkt. 4 jest dyrektor szkoły.

5) zespół o którym mowa w ust. 4 określa regulamin postępowania w sprawie,

6) o podjętej decyzji w sprawie zespół powiadamia na piśmie strony sporu,

7) zgromadzona w toku postępowania dokumentacja pozostaje w szkole i jest przechowywana zgodnie z obowiązującymi przepisami,

8) w przypadku stwierdzenia przez zespół, że zostało naruszone prawo jest on zobowiązany do powiadomienia stosownych organów,

9) zespół w swej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu, rozstrzyga sprawy z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego.

10) dyrektor szkoły jako przedstawiciel i przewodniczący rady pedagogicznej wykonuje;

a)        uchwały zgodne z prawem i ustawą,

b)        wstrzymuje wykonanie uchwał sprzecznych z prawem, powiadamiając o tym fakcie organ prowadzący,

c)        reprezentuje interesy rady pedagogicznej na zewnątrz i dba o jej autorytet,

 

d)        bezpośrednio współpracuje z radą rodziców samorządem uczniowskim,

 

e)        e) przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,

 

f)          f) jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem,

 

g) w przypadku nieporozumień w stosunkach nauczyciele- uczniowie

rozpatruje sprawy przedstawione przez Rzecznika Praw Ucznia liceum,

 

h)      dba o przestrzeganie postanowień zawartych w Statucie,

 

i) w swej działalności kieruje się zasadą partnerstwa i obiektywizmu, rozstrzyga sprawy z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego.

 

 

 

7. Wszystkie organy szkoły współpracują ze sobą mając:

1) możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych niniejszym statutem i przepisami szczegółowymi,

2) zapewnienia bieżącej wymiany informacji pomiędzy nimi o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach,

3) możliwość rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły.

ROZDZIAŁ IV

§ 4.1. ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY

1) podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego,

2) organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podst. zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy,

3) podstawową formą pracy szkoły są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym,

4) godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólna tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.

5) klasyfikowanie, przeprowadzanie egzaminów i promowanie odbywa się zgodnie z rozporządzeniami MENiS oraz opracowanego przez szkołę regulaminu,

6) zajęcia edukacyjne w liceum uzupełniającym, stanowiące realizację podstawy programowej ustalonej dla uzupełniającego liceum ogólnokształcącego są organizowane w oddziałach lub mogą przyjąć inną formę np. międzyoddziałową,

7) nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów,

8) liczba uczniów w zespole wynosi co najmniej 20 . Za zgodą organu prowadzącego liceum uzupełniającego mogą być tworzone zespoły liczące mniej niż 20 uczniów,


9) na podstawie orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dyrektor szkoły organizuje nauczanie indywidualne i ustala z organem prowadzącym tygodni wymiar godzin,

10) dyrektor liceum uzupełniającego w porozumieniu z radą pedagogiczną radą rodziców i samorządem uczniowski z uwzględnieniem zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych liceum, wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału lub zespołu od 2 do 4 przedmiotów, ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym,

§ 5.1. ORGANIZACJA BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

1) biblioteka szkolna Jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatów pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie

2) pomieszczenie biblioteki szkolnej powinno umożliwiać:

a)         gromadzenie i opracowanie zbiorów,

b) korzystania ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę,

c) prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów (w grupach bądź oddziałów)

3) szkoła winna zapewnić środki na prowadzenie działalności biblioteki w szczególności na zakup książek i materiałów bibliotecznych.

4) zadaniem biblioteki jest przygotowanie ucznia do korzystania z wszelkich źródeł informacyjnych oferowanych przez biblioteki i ośrodki informacji,

5) z biblioteki szkolnej mogą korzystać : uczniowie, nauczyciele, rodzice,

6) godziny pracy biblioteki powinny umożliwić dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu,

7) uczniowie, którzy ze względu na dojazd, muszą wcześniej znaleźć się w szkole lub dłużej w niej pozostać, winni wiec możliwość przebywania i samodzielnej pracy w czytelni,

8) tygodniowy rozkład pracy biblioteki ustała nauczyciel bibliotekarz, zatwierdza dyrektor

9) zgodę na zwiększenie norm zatrudnienia wyraża organ prowadzący szkołę. Dyrektor szkoły sprawuje bezpośrednio nadzór nad biblioteką,

10) rada pedagogiczna zatwierdza roczny plan pracy biblioteki oraz dokonuje analizy jej działalności i ocenia stan czytelnictwa uczniów,

11) w miarę możliwości nauczycie! bibliotekarz współpracuje z rodzicami -informuje o czytelnictwie uczniów, prowadzi poradnictwo na temat wychowania,

12) nauczyciel bibliotekarz ponosi odpowiedzialność materialną za stan majątkowy biblioteki.

 W związku z powyższym należy :

a)      inwentaryzacyjnie powierzyć mienie do rozliczenia, poprzez podpisanie deklaracji zobowiązać do odpowiedzialności majątkowej,

b)    w przypadku zmiany bibliotekarza lub na jego uzasadniony wniosek inwentaryzacyjnie rozliczyć mienie biblioteki,

c)    w przypadku zatrudnienia więcej niż jednego pracownika biblioteki ustalić odpowiedzialność majątkową wspólną ( o szczegółach decyduje umowa),

13) profil gromadzenia zbiorów w bibliotece wyznaczają programy nauczania oraz potrzeby uczniów i nauczycieli,

14) biblioteka winna prowadzić księgi ewidencyjne,

15) nauczycie! - bibliotekarz ma obowiązek opracować książka zaprowadzić katalog i opracować kartotekę.

 

 

2. Zadania nauczyciela-bibliotekarza:

1)      praca pedagogiczna nauczyciela bibliotekarza obejmuje :

 a) wypożyczanie książek i materiałów bibliotecznych na lekcje do pracowni przedmiotowych i do domu,

b) działalność informacyjną dotyczącą umiejętności korzystania z   katalogów,   wskazywania   źródeł   tekstowych   i bibliograficznych,

c) akcję propagującą wartościowe książki,

d)          współpracuje z nauczycielami przedmiotów,

e)realizację programu przysposobienia czytelniczego, które za główny cel stawia rozwijanie kultur czytelniczych", techniki i higieny pracy umysłowej.

2) pracę pedagogiczną nauczyciel - bibliotekarz realizuje przy współpracy wychowawców i nauczycieli poszczególnych przedmiotów, zwłaszcza polonistów i historyków.

3. Zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami, rodzicami (prawnymi opiekunami), oraz innymi bibliotekami

1) nauczyciel-bibliotekarz współpracuje z uczniami, nauczycielami,   rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie :

a) rozbudzania i rozwijania potrzeb czytelniczych i informacyjnych, kształtowaniu kultury czytelniczej,

b) przygotowania do korzystania z różnych źródeł informacji,

c) pozyskiwania środków na doposażenie księgozbioru,

d) redagowania gazetki szkolnej.

2) nauczyciel - bibliotekarz:

a) informuje radę pedagogiczną, wychowawców i rodziców o stanie czytelnictwa

uczniów,

b)sporządza wnioski  iprezentuje je w postaci graficznej, c) doposażą biblioteczkę nauczycielską w nowe opracowania dydaktyczne i

metodyczne,

d) zapoznaje radę pedagogiczną z nowościami pedagogicznymi szczególnie z zakresu prawa oświatowego,

3) nauczyciel-bibłiotekarz współpracuje z innymi bibliotekami w zakresie:

a) godzin pracy bibliotek,

b) przygotowania i udziału uczniów w konkursach czytelniczych prowadzonych przez inne biblioteki,

c) zasad korzystania z różnego typu bibliotek i warsztatów informacyjnych,

 d) dostępu do nowości wydawniczych oferowanych przez inne biblioteki,

 e) doskonalenia zawodowego organizowanego przez biblioteki lokalne.

§ 6.1. SZCZEGÓŁOWA ORGANIZACJA NAUCZANIA

1) terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

2) szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku.,

3) arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkoły po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny do dnia 30 maja danego roku.

W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli,

4) na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustała tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.

 

ROZDZIAŁ V

§ 7.1. NAUCZYClELE l INNI PRACOWNICY SZKOŁY

2. W szkoło zatrudnia się :

a) nauczycieli,

b) pracowników ekonomiczno-administracyjnych,

b)      pracowników obsługi.

 

3. Zakres zadań nauczyciela jest następujący:

(a)    realizuje program kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych przedmiotach, klasach i zespołach, osiągając w stopniu optymalnym cele szkoły ustalone w programach i w planie pracy szkoły,

(b)   wzbogaca własny warsztat pracy przedmiotowe i wychowawczejwnioskuje jego wzbogacenie lub modernizację do organów kierowniczych szkoły,

(c)    wspiera swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój

psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,

 

(d)   udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o

rozpoznania potrzeb uczniów,

 

(e)    bezstronnie i obiektywnie oraz sprawiedliwie ocenia i traktuje wszystkich

uczniów,

 

(f)     informuje rodziców uczniów oraz wychowawcę klasy i dyrekcję a także radę pedagogiczną o wynikach dydaktyczno-wychowawczych swoich uczniów,

 

(g)    bierze udział w różnych formach doskonalenia zawodowego

organizowanych w szkole i poza szkołą,

 

(h)    prowadzi dokumentację pedagogiczną przedmiotu , koła zainteresowań.

4.Nauczyciel ma uprawnienia:

a) decyduje w sprawie doboru metod, podręczników i środków

dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu.

b) dla kół zainteresowań lub zespołów - decyduje o treści programu koła

lub zespołu w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły.

c) decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich

uczniów,

e)      ma prawo decydować o ocenie zachowania uczniów,

f)         ma prawo wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych uczniów.

5. Nauczyciel odpowiada:

służbowo przed dyrektorem szkoły i organem prowadzącym szkołę za :

a) poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych w swoim przedmiocie oraz klasach i zespołach stosownie do realizowanego programu i warunków w Jakich działał,

b) stanu warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych mu przydzielonych zgodnie z podpisanym oświadczeniem o odpowiedzialności materialnej.

6. Nauczyciel - wychowawca :

1) dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej “wychowawcą"

2)  dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, pożądane jest by wychowawca prowadził swój oddział przez cały tok nauczania w liceum,

3) formy spełniania zadań przez nauczyciela wychowawcę są dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych liceum uzupełniającego,

4)  nauczycie! może być odwołany z funkcji wychowawcy na wniosek rodziców danej klasy, którzy wybrawszy delegację rodziców, udadzą się do dyrektora szkoły przedkładając mu swoją propozycję i zasadne argumenty,

5)  nauczycie! może być również odwołany z funkcji wychowawcy na wniosek samorządu danej klasy, która zwraca się z tym do dyrektora liceum, przedkładając mu zasadne argumenty,

6) planuje i organizuje proces wychowania w zespole, a w szczególności:

a) tworzy warunki do rozwoju uczniów, przygotowaniu do życia w

zespole, rodzinie, społeczeństwie,

b) rozwiązuje ewentualne konflikty w zespole, a także między

wychowankami a społecznością szkoły,

c) przy pomocy atrakcyjnych celów i projektów na których skupia aktywność zespołu - przekształca klasę (zespół) w grupę samowychowania i samorządności,

7) współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie i koordynuje ich działania wychowawcze, organizuje indywidualną opiekę nad uczniami sprawiającymi trudności,

8) ściśle współpracuje z rodzicami wychowanków, z klasową Radą Rodziców, informuje ich o wynikach i problemach w zakresie kształcenia i wychowania, włącza rodziców w programowe i organizacyjne sprawy klasy (grupy),

9) współdziała z pedagogiem szkolnym i innymi komórkami opiekuńczymi w celu uzyskania wszechstronnej pomocy dla swoich wychowanków i doradztwa dla ich rodzin,

10) prowadzi dokumentację klasy i każdego ucznia (dziennik, arkusze ocen, świadectwa szkolne),

11) opiekuje się uczniem objętym nauczaniem indywidualnym oraz ściśle współpracuje z jego rodzicami oraz innymi osobami mogącymi wspomóc rozwój fizyczny i psychiczny ucznia.

7. Nauczyciel - wychowawca ma uprawnienia :

1) współdecyduje z samorządem klasy (grupy), z rodzicami uczniów ó programie i planie działań wychowawczych na rok szkolny lub dłuższe okresy,

2) ma prawo do uzyskania pomocy merytorycznej i psychologicznej w swojej pracy wychowawczej od kierownictwa szkoły i innych instytucji wspomagających szkołę,

4) ma prawo wnioskować o rozwiązanie problemów zdrowotnych, psychospołecznych i materialnych swoich wychowanków do pedagoga szkolnego, służby zdrowia i kierownictwa szkoły,

5) ustala ocenę zachowania swoich wychowanków. biorąc pod uwagę samoocenę ucznia, ocenę samorządu klasowego, uwagi nauczycieli, frekwencję ucznia i jego stosunek do nauki.

5) wychowawcy klas tworzą zespół wychowawczy.

 

8. Szkoła zatrudnia pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługowych na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

9. Pracownicy szkoły wykonują zadania zgodnie z powierzonym zakresem obowiązków, odpowiadają za jakość i wyniki pracy w sprawach które prowadzą.

                                  ROZDZIAŁ VI

                     § 8.1. NAGRODY l KARY

Szkoła dysponuje wobec swoich Uczniów systemem nagród, wyróżnień i kar.

2. Nagrody i wyróżnienia przyznaje się za :

        a) rzetelną naukę,

        b) pracę społeczną,

        c) wzorową postawę,

        d) wybitne osiągnięcia.

1)      uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:

a)      pochwałę wychowawcy wobec klasy,

b)      pochwałę Dyrektora Szkoły wobec uczniów szkoły.

c)      list pochwalny wychowawcy klasy i dyrektora szkoły do rodziców,

d)      nagrodę rzeczową,

e)      dyplom uznania,

f)         inne wyróżnienia i nagrody ustanowione przez władze szkolne.

2)      za całokształt osiągnięć w roku szkolnym a także na zakończenie szkoły uczeń może otrzymać świadectwo z wyróżnieniem,

3)       zasady i tryb przyznawania określają odrębne przepisy,

4) uczniowie którzy osiągają najlepsze wyniki w nauce są typowani do nagrody premiera i stypendium Prezesa Rady Ministrów zgodnie z zasadami i trybem określonymi odrębnymi przepisami. Kandydatury zatwierdza rada pedagogiczna.

3. Szczególne osiągnięcia ucznia odnotowuje siew jego arkuszu ocen i na świadectwie szkolnym.

4. Kary

1)      za nieprzestrzeganie regulaminu ucznia, za lekceważenie nauki i innych obowiązków szkolnych, a także za naruszenie porządku szkolnego, uczeń może być ukarany:

a)      upomnieniem wychowawcy klas;

b)      upomnieniem lub naganą Dyrektora Szkoły;

       c) upomnieniem lub naganą Dyrektora Szkoły wobec uczniów, ustnym lub

pisemnym zawiadomieniem rodziców o jego nagannym zachowaniu;

       d) obniżeniem oceny ze sprawowania;

2) Za postępowanie wywierające szkodliwy wpływ na kolegów, za szczególnie rażące naruszenie regulaminu ucznia i szkodliwy wpływ na społeczność szkoły uczeń może być:

a)      przeniesiony do równoległej klasy w swojej szkole;

b)      przeniesiony do innej szkoły,

c) skreślony z listy uczniów.

5. Uczeń może być usunięty ze szkoły decyzją rady pedagogicznej za:

a)      rozbój, ciężkie uszkodzenie ciała innych osób,

b)      kradzież mienia szkoły oraz osób w niej pracujących i uczących się,

c)      narkotyzowanie się, rozprowadzanie , nakłanianie do ich zażywania,

d) spożywanie alkoholu na terenie szkody, nakłanianie innych do picia alkoholu, przychodzenie do szkoły w stanie wskazującym na spożycie alkoholu oraz rozprowadzanie alkoholu,

e)      demoralizację kolegów, uprawianie nierządu i nakłanianie innych do niego,

f) nie usprawiedliwione nieobecności trwające co najmniej 2 m-ce, mimo interwencji ze      strony szkoły.

6. Tryb odwoływania się od kar

1) wykonanie kar wymienionych ust.4 pkt 1 i 2 a, b (z wyjątkiem skreślenia z listy uczniów) może być wstrzymane na czas próby (nie dłuższy niż pół roku). Jeśli uczeń uzyska poręczenie wychowawcy, innego nauczyciela, samorządu uczniowskiego lub rady rodziców,

2) uczeń lub zespół klasowy ma prawo odwołania się (z wyjątkiem kary skreślenia listy uczniów) do dyrektora szkoły od orzeczonej kary za pośrednictwem samorządu uczniowskiego lub rady rodziców w ciągu trzech dni,

3) dyrektor i rada pedagogiczna podejmują decyzję o wstrzymaniu, anulowaniu bądź utrzymaniu kary, w terminie 1 tygodnia,

4) wychowawca klasowy jest zobowiązany poinformować rodziców o podjętej decyzji,

5) decyzja podjęta przez dyrektora i radę pedagogiczną jest ostateczna,  jeśli nie zostało naruszone prawo,

6) skreślenia z listy uczniów dokonuje dyrektor na podstawie uchwały rady pedagogicznej,

7) skreślenie ucznia następuje decyzją administracyjną dyrektora szkoły,

8) wniosek o skreślenie ucznia wnosi dyrektor Szkoły, wicedyrektor lub wychowawca klasy, do której uczęszcza uczeń,

9) wnoszący wniosek zapoznaje członków rady z zaistniałym problemem wychowawczym oraz podjętymi środkami wychowawczymi, a w szczególności:

 

a) przedstawia informację o udokumentowanych kontaktach

wychowawcy i dyrekcji szkoły z rodzicami ucznia,

b) informuje o przebiegu rozmów z uczniem i rodzicami oraz o podjętej wspólnie decyzji,

c) omawia dalsze postępowanie ucznia po zastosowaniu w/w działań, 

 

10) określa przyczynę nieskuteczności podjętych środków wychowawczych,

11) wnioskuje o skreślenie ucznia ze szkoły.

12) uchwałę o skreśleniu z listy uczniów rada podejmuje większością głosów po dyskusji dotyczącej problemu,

13) w protokole z posiedzenia rady pedagogicznej należy umieścić:

a)      treść uchwały,

b)      uzasadnienie,

c)      wyniki głosowania.

14) dyrektor podejmuje decyzję administracyjną, która zawiera :

a)      oznaczenie organu wydającego decyzję,

b)       datę wydania,

a)      oznaczenie strony lub stron,

b)      przywołanie podstawy prawnej,

e) rozstrzygnięcie,

f)uzasadnienie faktyczne i prawne,

g)      pouczenie o możliwości odwołania,

h)    podpis, stanowisko służbowe,

15) Od decyzji o skreśleniu z listy uczniów przysługuje stronie prawo do odwołania do Łódzkiego Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu. Wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje jej wykonanie.

ROZDZIAŁ VII

 § 9.1. UCZNIOWIE SZKOŁY

1. Zasady rekrutacji uczniów

1) o przyjęcie do klasy pierwszej liceum mogą ubiegać się absolwenci szkół zawodowych o różnych zawodach,

2) komisja rekrutacyjna ustala łączną sumę punktów:

a)          za oceny z wybranych zajęć edukacyjnych na świadectwie ukończenia szkoły,

b)          za pozytywny wynik rozmowy kwalifikacyjnej,

3) dyrektor szkoły może odstąpić od przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej, jeżeli

liczba kandydatów jest mniejsza lub równa liczbie wolnych miejsc którymi .     dysponuje szkoła,

4) kryteria punktowe decydujące o przyjęciu uczniów do liceum ustala komisja każdego roku w zależności od liczby kandydatów ubiegających się o przyjęcie,

5) terminy składania podań oraz wykaz dokumentacji określają odrębne przepisy.

§ 10.1. PRAWA l OBOWIĄZKI UCZNIA

Regulamin szkoły uwzględnia prawa dziecka zawarte w Konwencji o Prawach Dziecka takie jak;

1)      cywilne prawa dziecka:

a)      prawo do życia i rozwoju,

b)       prawo do posiadania stanu cywilnego,

c)       prawo do uzyskania obywatelstwa,

d) prawo dziecka do rodziny, prawo poznania swe genetycznego pochodzenia, do wychowania przez rodziców naturalnych,

e)prawo do wolności religii lub przekonań,

f) prawo do swobodnego wyrażania poglądów i poszanowania ich przez dorosłych,

g) wolność od przemocy fizyczne lub psychiatrycznej, wyzysku,

nadużyć seksualnych wobec okrucieństwa,

 h) wolność od bezpośredniego udziału w działaniach zbrojnych(do lat 15)

i) zakaz wykonywania kary śmierci lub stosowania kary dożywocia więziennego wobec dziecka,

 2) prawa socjalne:

a)      prawo do zabezpieczenia socjalnego,

b)       prawo do możliwie najwyższego poziomu ochrony zdrowia,

c)       prawo do odpowiedniego standardu życia,

d)       prawo do wypoczynku, czasu wolnego, rozrywki i zabawy.

3) prawa kulturalne:

a)prawo do nauki ( nauka w zakresie szkoły podstawowejgimnazjalnej jest bezpłatna i obowiązkowa ),

b)prawo do zmienności swych praw,
c) prawo do korzystania z dóbr kultury,
d) prawo mniejszości etnicznych do znajomości swojej kultury, wyznania i praktyk religijnych.

4) prawa polityczne:

a) prawo do stowarzyszania się i gromadzenia w celach

pokojowych,

b) prawo wolności wypowiedzi, swobody poszukiwania i

przekazywania informacji i idei wszelkiego rodzaju,

c) prawo do wolności myśli, sumienia i wyznania.

2. W liceum uczeń ma prawo:

1) zgłaszać dyrekcji szkoły, nauczycielom, uczniowskim przedstawicielom i rady rodziców uwagi, wnioski i postulaty dotyczące wszystkich spraw uczniów oraz być poinformowanym o sposobie ich załatwienia,

2) znać program nauczania na dany rok dla swojej klasy,

3) przejawiać własną aktywność w zdobywani u wiedzy i umiejętności przy wykorzystaniu wszystkich możliwości szkoły,

4) zgłaszać nauczycielom problemy budzące szczególne zainteresowanie z prośbą o wyjaśnienie i pomoc w ich rozwiązywaniu,

5) uzyskiwać dodatkową pomoc i ocenę postępów w nauce, w terminach uzgodnionych z nauczycielem, zwłaszcza, jeżeli napotkał trudności w opanowaniu materiału,

ó) znać co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem termin pisemnej pracy klasowej taka praca może być tylko jedna w ciągu dnia i nie więcej niż dwie w ciągu tygodnia,

7) znać z wyprzedzeniem dwóch dni roboczych planowany sprawdzian. W ciągu dnia nie może być więcej niż dwa sprawdziany, a w ciągu tygodnia nie więcej niż pięć,

Nie można przeprowadzać sprawdzianu w dniu w którym jest przeprowadzana praca klasowa. Kartkówka traktowana jest jak odpowiedź ustna. Obejmuje materiał z 3 ostatnich lekcji lub pracy domowej i nie występuje przy niej ograniczenie

8) znać oceny prac pisemnych w terminie nie przekraczającym 2 tygodni od dnia ich napisania,

9) otrzymać sprawdzone i ocenione prace pisemne (sprawdziany, testy, kartkówki), aby przedstawić je do wglądu rodzicom na zasadach określonych w WSO,

10) znać na bieżąco oceny z poszczególnych przedmiotów, a na tydzień przed terminem klasyfikacji semestralnej lub końcoworocznej uzyskać informację o przewidywanej ocenie końcowej,

11) otrzymywać oceny z poszczególnych przedmiotów wyłącznie za wiadomości i umiejętności, zachowanie się w szkole i poza nią ocenia się odrębnie; W czasie jednej lekcji uczeń nie może otrzymać więcej niż Jedną ocenę niedostateczną.

12) wykorzystywać w pełni na wypoczynek przerwy międzylekcyjne, a na okres świąt kalendarzowych i ferii być zwolnionym od prac domowych,

13) dokonywać wyboru kół zainteresowań i innych form zajęć pozalekcyjnych, odbywać je w pomieszczeniach szkolnych korzystając ze sprzętu i pomocy naukowych, jakimi dysponuje szkoła,

14) swobodnie wyrażać myśli i przekonania w szczególności dotyczące życia szkoły, a także światopoglądowe i religijne - jeżeli nie narusza tym dobra innych osób,

15) korzystać z pomocy stypendialnej bądź doraźnej zgodnie z odrębnymi przepisami.

3. W liceum uczeń ma obowiązek:

 

1) dbać o honor szkoły, godnie ją reprezentować oraz znać, szanować i wzbogacać jej dobre tradycje, uczestniczyć w imprezach organizowanych przez szkołę,

2) systematycznie i wytrwale pracować nad wzbogaceniem swej wiedzy, wykorzystywać jak najlepiej czas i warunki do nauki, obowiązkowo uczestniczyć w zajęciach objętych planem nauczania; w czasie odbywania praktyk zawodowych godnie reprezentować szkołę na terenie zakładów pracy,

3) współdziałać w realizacji celów i zadań stojących przed szkołą, być współodpowiedzialnym za wyniki jej pracy i wszystkie sprawy społeczności uczniowskiej,

4) okazywać szacunek nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły, podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom dyrekcji szkoły, rady pedagogicznej oraz ustaleniom rady samorządu klasowego lub szkolnego,

5) pomagać kolegom w nauce, a szczególnie tym, którzy mają trudności powstałe z przyczyn od nich niezależnych,

6) współdziałać z kolegami w wykonywaniu zadań wynikających z działalności  samorządu uczniowskiego, innych organizacji młodzieżowych, potrzeb szkoły i środowiska,

8) troszczyć się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd, starać się o utrzymanie czystości i porządku na terenie klasy i szkoły,

9) na wniosek nauczyciela zwrócić podpisane przez rodziców prace pisemne

w określonym przez nauczyciela terminie,

10) przeciwdziałać wszelkim  przejawom  nieodpowiedzialności  lekceważenia obowiązków ucznia, dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów. Uczeń nie pali tytoniu, nie pije alkoholu, nie używa narkotyków i innych środków odurzających,

11) przestrzegać  zasad współżycia społecznego, a szczególnie:

a) okazywać szacunek dorosłym i kolegom,

b) otaczać szczególną opieką uczniów klas pierwszych, przeciwstawiać się przejawom brutalności i wulgarności,

c) szanować poglądy i przekonania innych ludzi, szanować wolność i godność osobistą drugiego człowieka, zachowywać tajemnicę korespondencji i dyskusji w sprawach osobistych powierzonych w zaufaniu, chyba że szkodziłoby to ogółowi lub życiu i zdrowiu powierzającego,

d) integrować się z uczniami objętymi nauczaniem indywidualnym poprzez udział tych uczniów w uroczystościach szkolnych i klasowych.

12) poznawać, szanować i chronić przyrodę ojczystą oraz właściwie gospodarować jej zasobami,

13) przestrzegać zasad higieny osobistej, dbać o estetykę ubioru oraz indywidualnie dobranej fryzury,

14) nosić obuwie zamienne oraz strój dostosowany do charakteru określonych zajęć,

15) zachowywać się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka.

4. Nad przestrzeganiem prawa ucznia w szkole sprawuje nadzór dyrektor we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze.

5. Dyrektor szkoły dba, aby prawa uczniów nie były łamane.

6. Osobą, która szczególnie dba o przestrzeganie w szkole zapisów Konwencji o Prawach Dziecka jest pedagog szkolny.

7. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia

1) na straży praw uczniów liceum stoi Rzecznik praw uczniów, do którego ma prawo odwołać się każdy uczeń, jeśli Jego prawa nie są przestrzegane,

2) uczeń ma prawo za pośrednictwem samorządu uczniowskiego lub wychowawcy, złożyć skargę do dyrektora szkoły, jeśli jego prawa zostały naruszone..

3) dyrektor po zapoznaniu się ze sprawą zasięga opinii od organów szkoły i podejmuje decyzję, od której uczeń ma prawo odwołać się w ciągu 14 dni od daty jej doręczenia do organów wyższego szczebla.



  data publikacji: 17.09.2005 12:14:13   opublikował: Dariusz Staszczyk   wytworzył: Bartłomiej Kurek