UCHWAŁA NR XII/ 105/07
RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO
z dnia 30 sierpnia 2007 roku.
w sprawie rozpatrzenia
skargi z dnia 14 czerwca 2007 roku wniesionej przez Panią Reginę
Stachurę zam. Szczepocice Rządowe 56, 97 – 500 Radomsko na
działania Starosty Powiatu Radomszczańskiego.
Na
podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998
r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.
1592; zmiany: Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz.
984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz.1688, Nr 214, poz. 1806, Dz. U. 2003 r. Nr
162, poz. 1568, z 2004 r. Dz. U. Nr 102, poz.1055, Dz. U. Nr 167, poz. 1759) w
związku z art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14
czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2000
r. Nr 98, poz. 1071 zmiany: z 2001 r. Dz. U. Nr 49 poz. 509, z 2002 r. Dz. U.
Nr 113 poz. 984, Dz. U. Nr 153, poz. 1271, Dz. U. Nr 169 poz. 1387, z 2003 r.
Dz. U. Nr 130 poz. 1188, Dz. U. Nr 170 poz. 1660, z 2004 r. Dz. U. Nr 162
poz.1692, z 2005 r. Dz. U. Nr 64, poz. 565, Dz. U. Nr 78 poz.682, Dz. U. Nr
181, poz. 1524) Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co następuje:
§ 1. Po
rozpatrzeniu skargi z dnia 14 czerwca 2007 roku wniesionej przez Panią
Reginę Stachurę zam. Szczepocice Rządowe 56, 97 – 500
Radomsko na działania Starosty Powiatu Radomszczańskiego uznaje skargą
za bezzasadną.
§ 2. Wykonanie
uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie faktyczne i prawne dotyczące podjętej przez Radę Powiatu Radomszczańskiego
Uchwały Nr XII/ 105/2007 z
dnia 30 sierpnia 2007 roku.
Pismem z dnia
29 maja 2007 roku Skarżąca Pani Regina Stachura
wystąpiła
o przesłanie na Jej adres pozwolenia na budowę dla stacji
bazowej telefonii komórkowej Idea-Centertel w
Szczepocicach Rządowych, działka 484.
Przedmiotowy
wniosek Pani Stachura uzasadniła tym, iż jest
właścicielką terenu bezpośrednio przyległego od strony
zachodniej do działki, na której stoi wymieniona stacja bazowa,
dlatego też na prawo do zapoznania się z dokumentacją
związaną z obiektem znajdującym się w bezpośrednim
sąsiedztwie Jej Nieruchomości.
W odpowiedzi
na powyższe pismo z dnia 29 maja 2007 roku Starostwo Powiatowe w Radomsku
Wydział Geodezji, Budownictwa i Architektury pismem z dnia 31 maja 2007
roku znak: GB.I.7351-5/1/99/07 poinformowało Skarżącą,
iż przy wydaniu decyzji na budowę stacji bazowej telefonii cyfrowej w
Szczepocicach Rządowych na działce o numerze ewidencyjnym
gruntów 484 – Skarżąca nie była stroną, w
związku z powyższym nie istnieje możliwość wydania
żądanej kserokopii decyzji.
Po otrzymaniu
wskazanej wyżej odpowiedzi Pani Regina Stachura wniosła w dniu
14 czerwca 2007 roku skargę na Starostę Powiatowego w Radomsku
do Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi z powodu
utrudniania przez Starostę możliwości zapoznania się
z przedmiotową dokumentacją.
W uzasadnieniu
swojej skargi Pani Stachura wskazała, iż jest
właścicielką gruntu (działki 483) znajdującego
się w bezpośrednim sąsiedztwie stacji bazowej. W związku z
tym ma prawo zapoznać się z dokumentami zezwalającymi na
budowę masztu telefonii komórkowej, zwłaszcza w sytuacji, gdy
Starostwo w ogóle nie poinformowało społeczeństwa o
budowie tego obiektu (brak było jakiegokolwiek ogłoszenia czy
obwieszczenia zawiadamiającego mieszkańców Szczepocic o
planowanej inwestycji).
Dodatkowo Pani
Stachura podniosła również, iż w związku z brakiem
ze strony Starostwa ogłoszenia o toczącym się postępowaniu
w przedmiotowej sprawie, nie było żadnej reakcji ze strony właścicieli
sąsiednich działek, tym samym pozbyto się kwestii stron.
Skarżąca wskazała również, iż na tym samym
maszcie, co wspomniana Idea-Centretel, istnieje od
2005 roku inna stacja bazowa – mianowicie ERA. W tym jednak przypadku
Skarżąca była uznana za stronę postępowania
administracyjnego decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego w
Piotrkowie Trybunalskim z dnia 25 marca 2005 roku znak: K.O. 42/76-77/065.
Skarżąca
podniosła również, iż jest osobą w wieku 78 lat, po
wielu operacjach, cierpiącą na poważne choroby, co pozbawia
Skarżącą możliwości samodzielnej
i bezpośredniej interwencji w odpowiednich urzędach.
Pismem
z dnia 17 lipca 2007 roku przedmiotowa skarga Pani Stachury została
przekazana przez Wojewodę Łódzkiego, stosownie do treści
art. 231 w związku z art. 229 pkt 4 ustawy z
dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.
U.
z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zmianami) Radzie Powiatu
Radomszczańskiego, jako organowi właściwemu do jej rozpoznania,
z uwagi na fakt, iż skarga dotyczyła udzielonego pozwolenia na
budowę, a więc zadania, dla którego Starosta zgodnie z art. 82
ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane (tj. Dz. U. z
2006 r. Nr 156 poz. 1118 z późn. zmianami) jest z mocy ustawy
organem administracji architektoniczno – budowlanej pierwszej instancji.
Szczegółowa
analiza treści wniesionej przez Panią Reginę Stachurę
skargi wskazuje, iż jest ona bezzasadna.
W pierwszej
kolejność należy wskazać, iż fakt położenia
działki Pani Reginy Stachury w bezpośrednim sąsiedztwie
działki, na której została umieszczona przedmiotowa stacja
bazowa nie oznacza jeszcze, iż Skarżąca stała się
stroną postępowania w sprawie pozwolenia na budowę tej
inwestycji. Zgodnie bowiem z art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994roku
– Prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2006 r. Nr 156 poz. 1118 z
późn. zmianami) stronami w postępowaniu w sprawie pozwolenia
na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy
wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się
w obszarze oddziaływania obiektu.
Jak wynika
natomiast z dokumentacji zgromadzonej w przedmiocie udzielenia pozwolenia na
budowę stacji bazowej telefonii komórkowej Idea-Centertel
w Szczepocicach Rządowych działka Pani Stachury nie znajdowała
się w obszarze oddziaływania tego obiektu, dlatego też w tym
postępowaniu Pani Regina Stachura nie był uznana za stronę.
Ponadto na organie wydającym decyzję o pozwoleniu na budowę
przedmiotowej inwestycji nie ciążył obowiązek publicznego
zawiadomienia mieszkańców Szczepocic o wszczęciu
postępowania w sprawie pozwolenia na budowę przedmiotowej stacji
bazowej.
Bezzasadne
jest również powoływanie się przez
Skarżącą na fakt, iż była uznana za stronę w
postępowaniu toczącym się przed Samorządowym Kolegium
Odwoławczym w Piotrkowie Trybunalskim w sprawie znak: K.O. 42/76-77/05.
Analiza przedmiotowej decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego
wskazuje, iż sprawa, której dotyczyło postępowanie organu
odwoławczego, a w której za stronę została uznana
również Pani Regina Stachura, jak i inni odwołujący
się mieszkańcy Szczepocic, dotyczyło wydania decyzji
ustalającej lokalizację inwestycji polegającej na montażu
na istniejącej wieży antenowej należącej do PTK Centertel usytuowanej na działce ozn.
nr ewid. 484 w miejscowości Szczepocice
Rządowe, stacji bazowej telefonii cyfrowej sieci ERA nr 28127.
Z
powyższego wynika więc jednoznacznie, iż postępowanie, w
którym za stronę została uznana m.in. Skarżąca
dotyczyło zupełnie innej kwestii niż postępowanie o wydanie
pozwolenia na budowę przedmiotowej stacji. Fakt, iż w jednym
postępowaniu dana osoba została uznana za stronę nie
przesądza jeszcze, iż w innych postępowaniach
również musi być ona uznana za stronę. W przypadku postępowania
o wydanie pozwolenia na budowę w sposób wyraźny w ustawie
wskazano osoby, którym ustawa nadała przymiot strony (art. 28 ust.
2 ustawy Prawo budowlane).
Biorąc
pod uwagę powyższe w szczególności fakt, iż Pani
Regina Stachura nie była stroną postępowania w sprawie
pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii komórkowej,
prawidłowo odmówiono Skarżącej wydania kserokopii
przedmiotowej decyzji.
W
świetle bowiem art. 73 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks
Postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 98 poz. 1071 z
późn. zmianami) w każdym stadium postępowania organ
administracji publicznej obowiązany jest umożliwić stronie
przeglądanie akt sprawy oraz sporządzanie z nich notatek i
odpisów.
Z treści art. 73
§ 1 kpa wyraźnie wynika, że prawo domagania się
spełnienia przez właściwy organ administracji
obowiązków określonych w art. 73 § 1 kpa przysługuje
wyłącznie podmiotowi, który ma przymiot strony w rozumieniu
art. 28 kpa. Stąd organ rozpatrujący wniosek, mający oparcie w
powołanym przepisie, musi w pierwszej kolejności dokonać
ustalenia, czy wnioskodawca legitymuje się przymiotem strony (tak Naczelny
Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 25 czerwca 1999 roku IV
SA 1374/98 niepublikowany.) Dodatkowo obowiązek udostępniania akt
sprawy odnosi się "wyłącznie do akt zgromadzonych w
postępowaniu w danej sprawie administracyjnej". Chodzi zatem o akta
konkretnej sprawy administracyjnej, w której jako konkretny podmiot
uczestniczy strona żądająca udostępnienia jej akt.
Skoro więc w świetle art. 73 § 1
k.p.a. prawo wglądu do akt oraz sporządzania notatek i odpisów
służy wyłącznie stronie i uczestnikom postępowania na
prawach strony, to brak jest podstaw do uznania, że każdy obywatel
może żądać od organu udostępnienia będących
w jego posiadaniu akt sprawy rozstrzyganej w formie decyzji administracyjnej.
Ponadto należy wskazać, iż
żądanie wydania kserokopii decyzji mieści się w
pojęciu "sporządzanie notatek i odpisów z akt
sprawy". Użycie bowiem kserokopiarki czy też innego urządzenia
oznacza tylko sposób sporządzenia takich notatek i odpisów,
natomiast strona ma prawo sporządzać
notatki lub odpisy z wszelkich pism znajdujących się w aktach sprawy,
dlatego też brak jest podstaw do odmowy sporządzenia tychże pism
za pomocą kserokopiarki, jak i innych nowoczesnych urządzeń
służących do powielania i gromadzenia materiałów
oraz informacji (tak wyrok NSA z dnia 3 kwietnia 2001 r., II SA 2580/00,
niepubl. oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 marca 2005 roku IV SA 4541/02 niepblik.). Sporządzenie notatek i odpisów w
powyższy sposób jest uprawnieniem stron postępowania; nie
oznacza to jednak, że organ administracji publicznej ma obowiązek
sporządzenia "kserokopii aktu administracyjnego lub ich odpisu i
doręczenia ich stronie" (wyr. NSA z dnia 27 listopada 1996 r., I
SA/Lu 139/96, nie publik.).
W
tym miejscu należy również wskazać, iż zgodnie z
art. 73 kpa strona może realizować swoje uprawnienie w każdym
stadium postępowania prowadzonego w trybie zwykłym lub w trybach
nadzwyczajnych, od chwili wszczęcia do jego zakończenia. Powinna
mieć prawo do przeglądania akt sprawy także po zakończeniu
postępowania (W. Dawidowicz, Ogólne
postępowanie administracyjne..., s. 150). Pojęcie "stadium
postępowania" nie może być bowiem rozumiane wąsko jako
wycinek postępowania przed organem pierwszej instancji albo
postępowania odwoławczego lub jednego z postępowań
nadzwyczajnych, lecz należy nadać temu pojęciu szersze
znaczenie. W tym szerszym znaczeniu pojęcie to może oznaczać
konkretne postępowanie, a zatem jest możliwe i dopuszczalne
żądanie udostępnienia akt sprawy po doręczeniu decyzji
organu pierwszej instancji w celu przygotowania odwołania od tej decyzji
czy też po doręczeniu decyzji ostatecznej w związku z zamiarem
złożenia wniosku o stwierdzenie nieważności decyzji lub
wznowienia postępowania albo zmiany lub uchylenia decyzji ostatecznej.
Przedstawiony
wyżej stan faktyczny oraz analiza przytoczonych wyżej
przepisów i linii orzeczniczej wskazuje w sposób jednoznaczny,
iż w sytuacji gdy Skarżąca nie była stroną
toczącego się postępowania administracyjnego w sprawie
pozwolenia na budowę stacji bazowej telefonii cyfrowej, nie mogła
wystąpić z żądaniem wydania kserokopii przedmiotowej
decyzji, tym samym skargę wniesioną przez Panią Reginę Stachurę
należy uznać za bezzasadną.
Ponieważ
zgodnie z treścią art. 229 pkt 4 kpa
jeżeli przepisy szczególne nie określają innych
organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem
właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub
działalności zarządu powiatu oraz starosty, a także
kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych
jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 jest rada powiatu, dlatego też
właściwym organem do rozpoznania przedmiotowej skargi jest Rada
Powiatu Radomszczańskiego.
Biorąc
pod uwagę treść przepisu art. 12 pkt
11 ustawy o samorządzie powiatowym, w świetle którego do
wyłącznej właściwości Rady Powiatu należy
podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do
kompetencji Rady Powiatu, podjęcie przedmiotowej uchwały jest w
pełni uzasadnione.