RADA POWIATU
Radomszczańskiego
UCHWAŁA NR IV / 42 / 2002
RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO
z dnia 14 lutego 2003 roku.
W sprawie przyjęcia powiatowej
strategii rozwiązywania problemów społecznych.
Na podstawie art. 12 pkt. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie
powiatowym ( tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. nr 142 poz. 1592 z późn. zm.), art. 10 a pkt.
2 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej ( Dz. U. z 1998 r.. Nr 54,
poz. 414 z późniejszymi zmianami) Rada Powiatu Radomszczańskiego
uchwala, co następuje:
§1
Przyjmuje powiatową strategię
rozwiązywania problemów społecznych na lata 2003 - 2010, stanowiącą załącznik
Nr l do niniejszej uchwały.
§2
Wykonanie uchwały powierza się
Zarządowi Powiatu i Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie.
§3
Uchwała wchodzi
w życie z dniem podjęcia.
PRZEWODNICZĄCY
Rady
Powiatu Radomszczańskiego
mgr
inż. Paweł Kamiński
Załącznik
Nr 1
do
Uchwały Nr IV / 42 / 2003
Rady Powiatu Radomszczańskiego
z dnia 14 lutego
Strategia
ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH
w
powiecie radomszczańskim
Pomoc społeczna jest
instytucją polityki społecznej mająca na celu umożliwienie osobom i rodzicom
przezwyciężenie trudnych, często
dramatycznych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać przy
wykorzystaniu własnych możliwości. Celem pomocy społecznej jest zaspokajanie
niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w
warunkach odpowiadających godności człowieka. Powinna w miarę możliwości
doprowadzić do życiowego uaktywnienia osoby korzystającej ze świadczeń a także
jej integracji ze środowiskiem społecznym. Dotyczy to zarówno działań
podejmowanych przez samorządowe jednostki pomocy społecznej jak i organizacje
pozarządowe oraz inne, działające w obszarze socjalnym.
Z inicjatywy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w marcu
200 Ir. rozpoczęto prace nad opracowaniem strategii. W tym celu powołano zespół
roboczy, składający się z przedstawicieli instytucji mających wpływ na
kształtowanie polityki społecznej w naszym powiecie: Powiatowy Urząd Pracy,
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Poradnia Terapii Uzależnień i Współuzależnienia; Sąd Rejonowy, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy,
Referat Ochrony Zdrowia i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Wydział
Edukacji, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki. W pracach nad strategią
uczestniczyły również Ośrodki Pomocy Społecznej i Gminne Komisje Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych.
Zespół roboczy opracował
narzędzia badawcze, zbierał informacje od instytucji, analizował zebrany
materiał. Informacje, które otrzymywaliśmy często były niepełne, niespójne w
treści, wymagały dodatkowej weryfikacji. Swoje uwagi i propozycje do strategii
miały możliwość złożyć także organizacje pozarządowe.
Ostatecznie, po bardzo wnikliwej
analizie, udało się wysublimować najistotniejsze problemy natury społecznej
doskwierające mieszkańcom naszego powiatu.
Na plan pierwszy wysuwają się
następujące problemy:
-
wysokie
bezrobocie
-
ubóstwo
-
bezradność
w sprawach opiekuńczo-wychowawczych
-
brak
alternatywnych rozwiązań w zakresie niepełnosprawności i zastępczej
opieki rodzinnej
-
mała
różnorodność oferty w sektorze pozarządowym w dziedzinie pomocy społecznej.
Na koniec grudnia 2001 r. bez
pracy pozostawało 13.292 osoby tj. 20,9% osób w wieku produkcyjnym, z tego
86,9% było nieuprawnionych do zasiłku dla bezrobotnych. Bezrobocie jest
zjawiskiem destrukcyjnym powodującym apatię i utratę wiary w siebie wielu osób.
Bezrobocie jednego członka rodziny pociąga za sobą ubożenie całej rodziny. Jest
ono najczęstszą przyczyną korzystania z systemu pomocy społecznej dla
większości z ponad 6.000 rodzin, które z niej korzystają.
Według informacji Ośrodków
Pomocy Społecznej, ilość osób korzystających z pomocy z powodu bezrobocia
ciągle rośnie.
Bezrobociu i ubóstwu towarzyszy
alkohol, niewydolność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, w tym zjawisko
przemocy w rodzinie. Brak w domu rodzinnym akceptacji, ciepła, dostatku oraz
pozytywnych wzorców zachowań powoduje nabieranie złych nawyków, uzależnienia,
konflikty z prawem. Zakres udzielanej wówczas pomocy musi być dużo większy,
gdyż należy stosować leczenie specjalistyczne, terapię, poradnictwo oraz inną
pomoc. Profilaktyka jest
zdecydowanie tańsza od
utrwalonych zachowań
patologicznych.
W sytuacjach kryzysowych interweniuje Sąd Rejonowy,
który obejmuje kuratelą 115 rodzin, z których 67 dzieci było kierowanych do
placówek opiekuńczo-wychowawczych. Głównymi powodami w tych przypadkach były:
alkoholizm rodziców, znęcanie się nad dziećmi, zaniedbywanie i nieporadność
wychowawcza.
Na terenie powiatu nie ma
placówki opiekuńczo-wychowawczej, dlatego dzieci wymagające umieszczenie w tych
placówkach przebywają na terenie innych powiatów. Współpracujemy w tym zakresie
z powiatami, które mają takie placówki. Jedyna forma opieki całodobowej to
pogotowie rodzinne prowadzone przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie na
terenie gminy Gidle.
Częstym powodem interwencji w
rodzinach jest alkoholizm jednego z członków rodziny. Alkohol bywa przyczyną
rozpadu więzi rodzinnych. Wg informacji Poradni Terapii Uzależnień od Alkoholu
i Współuzależnień w 2001r. z jej porad korzystały:
- osoby
uzależnione od alkoholu - 368 osób
- osoby współuzależnione - 33 osoby
- ogółem porady w ciągu roku - 4023
-
osoby
kierowane do ośrodka stacjonarnego - 29
Daje się zauważyć brak stacjonarnej pomocy w tym
zakresie.
W powiecie funkcjonują dwa domy
pomocy społecznej, DPS w Radomsku przeznaczony dla osób starych dysponujący 60 miejscami, DPS w Radziechowicach przeznaczony dla
mężczyzn psychicznie chorych i upośledzonych umysłowo ze 194 miejscami.
Placówki te zabezpieczają potrzeby naszego powiatu, choć z umieszczeniem osób
przewlekle chorych oraz kobiet chorych psychicznie musimy zwracać się do innych
powiatów. Rocznie o miejsca w DPS ubiega się około 60 osób (2001 r.).
Na terenie powiatu istnieje
także Dzienny Dom Pomocy Społecznej w Radomsku przeznaczony dla 40 osób oraz
Schronisko dla Ofiar Przemocy w Radomsku, Schronisko dla bezdomnych mężczyzn w
Piaszczycach i przeznaczone dla kobiet w Kocierzowach.
Powiat dysponuje ofertą dla
dzieci z obniżoną normą intelektualną, upośledzeniem umysłowym, w formie
instytucji, którą jest Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Radomsku z
internatem. Obejmuje on opieką 174 uczniów w szkole podstawowej, 234 w
gimnazjum. W internacie przebywa 136 osób. Zabezpiecza to w całości potrzeby
powiatu w tym zakresie, z naszej oferty korzystają również inne powiaty. Obok
Ośrodka działa Przedszkole Specjalne przeznaczone dla najmłodszych dzieci.
Oferta powiatu kierowana do osób
niepełnosprawnych jest ograniczona głównie do realizacji zadań wynikających z
Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Daje się zauważyć brak warsztatów terapii zajęciowej, które pozwoliłyby wielu
niepełnosprawnym podnieść poczucie własnej wartości i możliwości samorealizacji
w procesie pracy.
Na terenie powiatu istnieje
zespół orzekania o niepełnosprawności, dzięki temu osoby niepełnosprawne mają
ułatwiony dostęp do tej instytucji i mogą uzyskać orzeczenie, które daje z
kolei możliwość korzystania z przysługujących ulg i uprawnień.
Powiat dysponuje ofertą przeznaczoną dla osób przewlekle
chorych w Zakładzie
Pielęgnacyjno-Opiekuńczym
przy Szpitalu Powiatowym w Radomsku /maksymalny okres
pobytu - 6 miesięcy/. Potrzeby w tym zakresie są znacznie szersze. Daje się
zauważyć brak domu pomocy społecznej dla osób przewlekle chorych jak i
hospicjum.
W oparciu o powyższą analizę,
przedstawioną tutaj w sposób skrótowy, opracowano cele strategiczne, cele
szczegółowe i operacyjne. Określono także zadania i spodziewane efekty ich
realizacji na lata 2003 — 2010.
Mamy nadzieję, że opracowana strategia będzie inspiracją
dla wszystkich, którym zależy na poprawie jakości życia mieszkańców naszego
powiatu.
Misja
Podniesienie
jakości życia mieszkańców
|
Cel
strategiczny
Zwiększenie skuteczności
działań instytucji zajmujących się rozwiązywaniem problemów społecznych
|
Cel
strategiczny
Zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i
rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności
człowieka, doprowadzenia do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich
integracji ze środowiskiem
|
Cele szczegółowe
-
objęcie jak
najwcześniejszą opieką diagnostyczno-terapeutyczną dzieci z różnymi
dysfunkcjami
-
zwiększenie
skuteczności oddziaływania skierowanego do środowisk wymagających pomocy systemowej
-
zmniejszenie
rozmiarów ubóstwa i zwiększenie instytucjonalnego oddziaływania na rzecz
wyrównywania poziomu życia
-
zapobieganie
i przeciwdziałanie problemom uzależnień
|
Cele
szczegółowe
-
motywacja
osób i rodzin dotkniętych lub zagrożonych patologią społeczną do zmiany stylu
życia
-
poprawa
warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych
-
wspieranie
działań sprzyjających tworzeniu rodzinnej opieki zastępczej
-
wspieranie
osób opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze i rodziny zastępcze
-
wspieranie
osób bezrobotnych i poszukujących pracy, zapobieganie sytuacjom kryzysowym
wynikającym z długotrwałego pozostawania bez pracy
|
I Cel
strategiczny
Zwiększanie skuteczności działań instytucji zajmujących się
rozwiązywaniem problemów społecznych
Cel
szczegółowy
l.
Objęcie jak najwcześniejsza opieką diagnostyczno-terapeutyczną dzieci z różnymi
dysfunkcjami
Cel operacyjny
/. Otoczenie opieką psychologiczno-pedagogiczną,
diagnostyczną i terapeutyczną dziecka z zaburzonym rozwojem
oraz jego rodzina 2. Zapewnienie
opieki i możliwości
kształcenia dzieci z określoną dysfunkcją
2. Zapewnienie opieki i możliwości kształcenia dzieci z
określoną dysfunkcją
Zadania
1.
Wypracowanie
bezpośredniej, ścisłej współpracy placówek służby zdrowia, pomocy społecznej,
placówek oświatowych
2.
Sukcesywne
obejmowanie dziecka z dysfunkcjami rozwojowymi różnymi formami terapii
rewalidacyjnej,
rehabilitacyjnej,
logopedycznej, psychopedagogicznej, w zależności od sytuacji zdrowotnej
dziecka i potrzeb
3.
Umożliwienie
pobytu dzieciom z różnymi dysfunkcjami w placówce specjalistycznej
Spodziewany efekt
Zwiększenie
możliwości uzyskania dziecko i jego rodzinę, blisko miejsca zamieszkania,
interdyscyplinarnej pomocy mającej na celu stymulowanie jego rozwoju
Cel
szczegółowy
2. Zwiększenie skuteczności oddziaływania skierowanego
do środowisk wymagających pomocy systemowej
Cel operacyjny
l.
Zwiększenie -wiedzy dotyczącej stanu problemów społecznych.
Należy
podjąć działania zmierzające do podpisania porozumień o wzajemnej współpracy
samorządu powiatowego z samorządami gminnymi w zakresie przekazywania danych
dotyczących problemów społecznych. Istotne byłoby prowadzenie stałej analizy
dotyczącej problemów osób niepełnosprawnych i innych.
Zadania
-
Sporządzanie
bilansu potrzeb i środków w powiecie w zakresie pomocy społecznej na podstawie
informacji pozyskanych od samorządu gmin
-
Opracowanie
diagnozy sytuacji w zakresie potrzeb pracy z rodziną i terapii rodzin
Spodziewany efekt
Objęcie pomocą
wszystkich osób potrzebujących
Cel operacyjny
2.
Organizowanie szkolenia zawodowego kadr pomocy społecznej
Zadania
1.
Prowadzenie tematycznych szkoleń zawodowych kadr pomocy społecznej
2.
Prowadzenie doradztwa metodycznego dla pracowników ops
3.
Przygotowanie pracowników socjalnych do rozwiązywania problemów osób
bezrobotnych, uzależnionych innych grup ryzyka
Spodziewany efekt
Profesjonalna
kadra w powiecie
Cel
szczegółowy
3. Zmniejszenie rozmiarów ubóstwa i zwiększanie
instytucjonalnego oddziaływania na rzecz wyrównywania poziomu życia
Cel operacyjny
l.
Identyfikacja przyczyn ubóstwa i wspieranie działań na rzecz •wyrównywania
poziomu życia mieszkańców
Zadania
l.
Inicjowanie i wspieranie programów na rzecz poprawy sytuacji rodzin
Spodziewany efekt
Objadę
wszechstronną pomocą jak największej liczby środowisk dotkniętych ubóstwem
Cel
szczegółowy
4. Zapobieganie i przeciwdziałanie problemom uzależnień
Cel operacyjny
1.
Zmniejszenie i zmiana struktury spożycia
alkoholu oraz zmniejszenie szkód spowodowanych alkoholem
2.
Zmniejszenie skali zjawiska narkomanii. Ograniczenie dostępu do
narkomanii.
Zadania
1.
Profilaktyczne
programy edukacyjne dla młodzieży i grup zwiększonego ryzyka
2.
Zwiększenie
skuteczności i dostępności terapii osób uzależnionych i członków ich rodzin ze
szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży
3.
Doprowadzenie
do utworzenia punktu konsultacyjnego i ośrodka leczenia uzależnień
4.
Stała
współpraca z pedagogiem szkolnym. Komendą Powiatowej Policji i innymi
instytucjami
Spodziewany efekt
Propagowanie
pożądanego społecznie modelu życia
II Cel
strategiczny
Zaspokajanie
niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w
warunkach odpowiadających godności człowieka, doprowadzenia do życiowego
usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem
Cel
szczegółowy
l. Motywacja osób i rodzin dotkniętych lub zagrożonych
patologią społeczna do zmiany stylu życia
Cel operacyjny
/. Rozpoznanie
i -wspieranie środowisk dotkniętych lub zagrożonych patologią społeczną
Zadania
1.
Wspieranie
działań mających na celu zdiagnozowanie środowisk dotkniętych patologią
społeczną
2.
Ścisła
współpraca z samorządami gmin
3.
Utworzenie
ośrodka interwencji kryzysowej
Spodziewany efekt
Wypracowanie
sposobów diagnozowania problemów w powiecie. Objecie wszechstronną pomocą osób
znajdujących się w różnych sytuacjach kryzysowych
Cel operacyjny
2.
Rozwijanie u młodzieży umiejętności emocjonalnych związanych z radzeniem sobie
w sytuacjach stresowych, rozwiązywaniem problemów i podejmowaniem decyzji
życiowych
Zadania
1.
Organizowanie czasu wolnego
2.
Prowadzenie treningów umiejętności
3.
Uruchomienie młodzieżowego telefonu zaufania
Spodziewany efekt
Kształtowanie
umiejętności podejmowania decyzji. Wyeliminowanie negatywnych zachowań i
wzorców
Cel operacyjny
3.
Działania prorodzinne dla zaspokojenia potrzeb osób w różnych fazach życia i
różnorodnych sytuacjach życiowych
Zadania
1.
Podejmowanie
działań mających na celu ocenę sytuacji rodzin w powiecie
2.
Wspieranie
i inicjowanie działań na rzecz osób starszych
3.
Podejmowanie
działań w celu przygotowania kadry specjalistycznej w zakresie gerontologii i
geriatrii
4.
Otworzenie
się na współpracę międzynarodową i wykorzystanie doświadczeń państw z problemem
starzejącego się społeczeństwa
5.
Zapewnienie
łatwiejszego dostępu do sprawowania opieki paliatywnej i terminalnej
6.
Inicjowanie
programów wspierających rodzinę
Spodziewany efekt
Poprawa sytuacji
życiowej rodzin
Cel
szczegółowy
2. Poprawa warunków życia społecznego i zawodowego osób
niepełnosprawnych
Cel operacyjny
/. Ułatwienie
osobom niepełnosprawnym dostępu do obiektów użyteczności publicznej
Zadanie
1.
Wspieranie
działań w zakresie usuwania barier funkcjonalnych, w komunikowaniu się i
architektonicznych
Spodziewany efekt
Zwiększenie
możliwości uczestnictwa osób niepełnosprawnych w życiu publicznym
Cel operacyjny
2.
Stwarzanie osobom niepełnosprawnym korzystnych warunków do samodzielnego
funkcjonowania w środowisku rodzinnym
Zadania
1.
Inicjowanie przedsięwzięć na rzecz osób niepełnosprawnych służących rehabilitacji
społecznej.
2.
Dążenie do utworzenia środowiskowych domów samopomocy w tym dla osób
chorujących psychicznie
3.
Dążenie
do utworzenia warsztatów terapii zajęciowej i zakładów aktywności zawodowej
4.
Dążenie
do utworzenia centrum rehabilitacji leczniczej
5.
Wspomaganie przedsięwzięć na rzecz wsparcia rodzin osób
niepełnosprawnych
- wsparcie psychologiczne rodzin
- kompleksowe usługi opiekuńcze w domu osoby
niepełnosprawnej
Spodziewany efekt
Zwiększenie
możliwości samodzielnego funkcjonowania osób niepełnosprawnych
Cel operacyjny
3.
Ułatwienie dostępu osobom niepełnosprawnym możliwości kształcenia, doskonalenia
i rozwoju zawodowego
Zadania
1.
Tworzenie klas integracyjnych specjalnych w szkołach na wszystkich
szczeblach kształcenia
2.
Wspieranie w promowaniu “własnej osoby" na rynku pracy
3.
Tworzenie miejsc pracy dla i przez osoby niepełnosprawne
4.
Popularyzacja samozatrudnienia
Spodziewany efekt
Zwiększenie liczby
osób niepełnosprawnych ~w pełniejszym życiu zawodowym
Cel
szczegółowy
3. Wspieranie działań sprzyjających tworzeniu rodzinnej
opieki zastępczej
Cel operacyjny
/. Tworzenie
korzystnych warunków do powstawania profesjonalnych rodzin zastępczych
Zadania
1.
Popularyzowanie profesjonalnej rodzinnej opieki zastępczej
2.
Organizowanie szkoleń dla kandydatów na rodzica zastępczego
3.
Współpraca z samorządami gminnymi oraz z sądem w tym zakresie
Spodziewany efekt
Zabezpieczenie
opieki i •wychowania dzieciom znajdującym się w trudnych •warunkach życiowych przez
profesjonalnych rodziców zastępczych
Cel
szczegółowy
4. Wspieranie osób opuszczających placówki
opiekuńczo-wychowawcze i rodziny zastępcze
Cel operacyjny
Zabezpieczenie
wychowankom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze i rodziny zastępcze
mieszkania chronionego
Zadania
l.
Popularyzowanie idei mieszkań chronionych w środowisku lokalnym
2.
Pozyskiwanie lokali z przeznaczeniem na mieszkania chronione
3.
Integrowanie wychowanków usamodzielniających z środowiskiem
Spodziewany efekt
Pełne
samodzielne funkcjonowanie w środowisku, umiejętność radzenia sobie z problemem
Cel
szczegółowy
5. Wspieranie osób bezrobotnych i poszukujących pracy,
zapobieganie sytuacjom kryzysowym wynikającym z długotrwałego pozostawania bez
pracy
Cel operacyjny
/. Zwiększanie
szans na zatrudnienie bezrobotnym i poszukującym pracy
Zadania
1.
Przeciwdziałanie
bierności w poszukiwaniu pracy, brakowi poczucia kompetencji i rozeznania w
wymaganiach rynku pracy i pracodawców
2.
Wzbogacenie
oferty usług skierowanej do bezrobotnych między innymi przez zapewnianie
dostępności i jakości tych usług
3.
Zwiększanie
aktywnych kontaktów z pracodawcami i intensywnej pomocy szczególnie zagrożonym
problemem bezrobocia
4.
Popularyzowanie
i wspieranie samozatrudnienia
5.
Sporządzenie
analiz lokalnego rynku pracy
6.
Spodziewany efekt
Zwiększenie
otwartości, aktywności oraz motywacji do poszukiwania miejsca pracy oraz
dokształcania i doskonalenia zawodowego