UCHWAŁA Nr
VIII/65/07
RADY
POWIATU
RADOMSZCZAŃSKIEGO
z dnia 26 kwietnia 2007 r.
w sprawie założenia
szkoły policealnej dla
dorosłych o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku,
której ukończenie umożliwia osobom posiadającym wykształcenie
średnie uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po
zdaniu egzaminu oraz włączenia jej do Zespołu Szkół
Elektryczno-Elektronicznych w Radomsku.
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia
5 czerwca 1998r.o samorządzie powiatowym ( t. j. Dz. U.
z 2001r. Nr 142 poz.1592, zm. : Dz. U. 2002 r. Nr 23 poz.220, Nr 62
poz.558,Nr 113 poz.984, Nr 153 poz.1271, Nr 200 poz.1688, Nr 214 poz.1806, z
2003r. Nr 162 poz.1568, z 2004r. Nr 102 poz.1055, Nr 167 poz.1759 )
w związku z art. 5
ust. 2 pkt 1 i ust. 3, art. 58
ust.1, ust. 6 , art. 60 ust. 1 oraz art. 62 ust.5 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004
r. Nr 256, poz. 2572 zm.: Dz. U. z 2003r. Nr 137 poz.1304, Dz. U. z 2004r. Nr
109 poz.1161, Nr 69 poz.624, Nr 273 poz. 2703, Nr 281 poz. 2781, z 2005 r. Nr
17 poz. 141, Nr 94 poz. 788, Nr 122
poz. 1020, Nr 131 poz. 1091, Nr 167 poz. 1400, Nr 249, poz. 2104, z 2006r.
Nr 144 poz. 1043, Nr 208 poz. 1532, Nr 227 poz. 1658, z 2007r. Nr 42
poz.273) Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co następuje:
§ 1. Zakłada się z dniem 1 września 2007 r.
szkołę policealną dla dorosłych o okresie nauczania
nie dłuższym niż
2,5 roku, której ukończenie umożliwia osobom posiadającym
wykształcenie średnie uzyskanie dyplomu potwierdzającego
kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu.
§
2. Założenie szkoły, o której mowa w § 1 następuje na podstawie
aktu założycielskiego stanowiącego Załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 3. Szkole, o której mowa w
§ 1 nadaje się statut stanowiący Załącznik Nr 2
do niniejszej uchwały.
§ 4. Szkołę, o której
mowa w § 1 włącza się do Zespołu Szkół
Elektryczno-Elektronicznych
w Radomsku.
§
5. Wykonanie uchwały powierza
się Zarządowi Powiatu Radomszczańskiego.
§
6. Uchwała wchodzi w życie
po upływie czternastu dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa
Łódzkiego.
Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr VIII/65/07
Rady
Powiatu Radomszczańskiego
z dnia
26 kwietnia 2007 r.
Akt założycielski
Szkoły Policealnej dla Dorosłych Nr 2
w Radomsku
§ 1.Typ placówki : szkoła policealna dla
dorosłych o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku,
której ukończenie umożliwia osobom posiadającym wykształcenie
średnie uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po
zdaniu egzaminu.
§ 2. Nazwa placówki: Szkoła Policealna dla
Dorosłych Nr 2
w Radomsku.
§ 3. Siedziba
placówki:
budynek Zespołu
Szkół Elektryczno-Elektronicznych w Radomsku znajdujący
się w Radomsku, przy ulicy Narutowicza12.
Przewodniczący
Rady Powiatu
Załącznik
Nr 2
do Uchwały Nr VIII/65/07
Rady
Powiatu Radomszczańskiego
z dnia 26 kwietnia 2007 r.
S T A T U T
Szkoły Policealnej
dla Dorosłych Nr 2 w Radomsku
Rozdział I
Postanowienia wstępne
§ 1. 1. Ilekroć w statucie jest mowa
bez bliższego określenia o:
1) szkole – należy przez
to rozumieć Szkołę Policealną dla Dorosłych Nr 2 w Radomsku
2) dyrektorze - należy przez to
rozumieć dyrektora Szkoły Policealnej dla Dorosłych Nr 2 w Radomsku;
3) radzie pedagogicznej -
należy przez to rozumieć radę pedagogiczną Szkoły Policealnej dla
Dorosłych Nr 2
w
Radomsku;
4) samorządzie uczniowskim -
należy przez to rozumieć samorząd uczniowski Szkoły
Policealnej
dla Dorosłych Nr 2 w Radomsku;
5) uczniu - należy przez to rozumieć
ucznia (słuchacza) Szkoły Policealnej dla Dorosłych Nr 2 w Radomsku;
6) pracowniku – należy
przez to rozumieć pracownika nie będącego nauczycielem,
zatrudnionego w Szkole
Policealnej dla Dorosłych Nr 2
w Radomsku;
7) nauczycielu – należy
przez to rozumieć nauczyciela, zatrudnionego w Szkole Policealnej dla
Dorosłych Nr 2
w Radomsku.
Rozdział II
Ogólne informacje o szkole
§ 2. 1. Nazwa
szkoły brzmi: Szkoła Policealna dla Dorosłych Nr 2 w Radomsku.
2.
Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu.
3.Typ placówki –
szkoła policealna dla dorosłych o okresie nauczania nie
dłuższym niż 2,5 roku, której ukończenie
umożliwia osobom posiadającym wykształcenie średnie
uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu
egzaminu.
4. Siedzibą szkoły jest
budynek Zespołu Szkół Elektryczno-Elektronicznych znajdujący się w Radomsku,
przy ulicy Narutowicza 12.
5. Organem prowadzącym
szkołę jest Powiat
Radomszczański.
6. Organem sprawującym
nadzór pedagogiczny jest Łódzki Kurator Oświaty.
Rozdział
III
Cele i zadania
szkoły
§ 3. 1. Szkoła
realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, a w
szczególności :
1)zapewnia słuchaczom
bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole;
2)zachowuje ciągłość i
spójność między poszczególnymi etapami
kształcenia.
2. Szkoła kształci w zawodzie:
1)technik informatyk.
3. Szczegółowe cele i
zadania szkoły ustala rada pedagogiczna, uwzględniając:
1)zadania zespołów
nauczycielskich, o których mowa w § 15;
2)szczegółowe zasady
wewnątrzszkolnego oceniania uczniów;
3)formy pomocy uczniom,
którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna
pomoc;
4)organizację
wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z
wyborem kierunku kształcenia,
a także organizację
współdziałania szkoły z poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi, w tym z poradniami
specjalistycznymi oraz innymi
instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc
uczniom.
Rozdział IV
Organy
szkoły
§ 4. 1. Organami
szkoły są:
1) dyrektor;
2) rada
pedagogiczna;
3) samorząd uczniowski.
2.
Zasady współdziałania organów szkoły oraz
sposób rozwiązywania sporów między nimi
określa rada pedagogiczna.
§ 5. Kompetencje
dyrektora:
1) kierowanie działalnością szkoły oraz reprezentowanie
szkoły na zewnątrz;
2)sprawowanie nadzoru pedagogicznego w szkole;
3) realizowanie uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach
kompetencji stanowiących;
4)dysponowanie środkami
określonymi w planie finansowym szkoły, ponoszenie
odpowiedzialności za ich prawidłowe
wykorzystanie;
5)pełnienie
funkcji kierownika zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i
pracowników;
6)
decydowanie w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli i
pracowników ;
7)
przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom
i pracownikom;
8)występowanie z wnioskami,
po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń,
nagród
i innych
wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych
pracowników ;
9)
realizowanie innych zadań zgodnie z kompetencjami ustanowionymi przepisami
szczególnymi.
§
6. 1. W
szkole działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem w
zakresie realizacji statutowych zadań szkoły.
2.W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele
zatrudnieni w szkole.
3. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej
działalności, który nie może być sprzeczny ze
statutem szkoły.
4. Kompetencje
rady pedagogicznej
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły;
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i
eksperymentów pedagogicznych;
3) ustalanie organizacji doskonalenia
zawodowego nauczycieli ;
4) opiniowanie organizacji pracy;
5) opiniowanie projektu planu finansowego
szkoły;
6) opiniowanie wniosków dyrektora o
przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych
wyróżnień;
7) opiniowanie
propozycji dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac
i zajęć w ramach
wynagrodzenia
zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć wychowawczych i opiekuńczych.
§ 7. 1. W szkole działa samorząd
uczniowski.
2.
Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie.
3.Szczegółowe
zasady działania samorządu uczniowskiego określa regulamin
samorządu, który nie może być sprzeczny ze statutem
szkoły.
Rozdział V
Organizacja szkoły
§ 8.
1. Rok
szkolny w szkole rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku,
a kończy - z dniem 31 sierpnia
następnego roku.
2. Szkoła realizuje swoje zadania
cały rok szkolny.
3.Terminy ferii letnich i zimowych
w szkole ustala się zgodnie z
obowiązującym prawem.
§ 9.1. Podstawową jednostką organizacyjną
szkoły jest oddział.
2. Liczbę uczniów w oddziale,
z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, ustala organ prowadzący.
3.Zajęcia edukacyjne w ramach
kształcenia zawodowego, stanowiące realizację podstaw
programowych kształcenia w poszczególnych zawodach oraz
zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego
stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia
ogólnego ustalonej dla szkoły, są organizowane w
oddziałach lub zespołach międzyoddziałowych.
4. Kształcenie w szkole może
być prowadzone w formie stacjonarnej lub zaocznej.
5. W przypadku kształcenia w
formie stacjonarnej zajęcia odbywają się przez trzy lub cztery
dni
w tygodniu.
6. W przypadku
kształcenia w formie zaocznej:
1)konsultacje
zbiorowe dla słuchaczy odbywają się we wszystkich semestrach co
dwa tygodnie przez dwa dni;
2)dopuszczalnym jest
organizowanie konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% ogólnej liczby
godzin zajęć
w semestrze;
3)organizuje się dwie
konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą-
wprowadzającą do pracy
w semestrze i drugą –
przedegzaminacyjną.
7. Rada pedagogiczna
określa zasady uczęszczania na wybrane zajęcia edukacyjne przez
osoby przygotowujące się do egzaminów eksternistycznych.
8.
Podstawowymi formami działalności dydaktycznej szkoły,
których wymiar określa
ramowy plan nauczania, są obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
9. Na zajęciach z
języków obcych, informatyki, elementów informatyki i
technologii informacyjnej,
na nie więcej niż połowie obowiązkowych
zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, dla
których z treści programu nauczania wynika konieczność
prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, a także na
zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnozawodowego
i kształcenia zawodowego, dla których z treści programu
nauczania wynika konieczniość prowadzenia
ćwiczeń, w tym labolatoryjnych oraz na
zajęciach praktycznej nauki zawodu, dokonuje się podziału na
grupy zgodnie z odrębnymi przepisami.
10. Nauczanie języków
obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych
z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów.
11. Szczegółową
organizację praktycznej nauki zawodu ustala rada pedagogiczna,
uwzględniając odrębne przepisy.
12. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
§10.1.
Szczegółową organizację szkoły określa arkusz
organizacji szkoły opracowany przez dyrektora
z uwzględnieniem szkolnego
planu nauczania, opracowanego zgodnie z odrębnymi przepisami – do
dnia 30 kwietnia każdego roku.
2. Arkusz organizacji szkoły
zatwierdza organ prowadzący do dnia 30 maja danego roku.
3. W arkuszu organizacji
szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę
pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących
stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych
ze środków
przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę
godzin zajęć prowadzonych
przez poszczególnych
nauczycieli.
4. Na
podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor, z
uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy
rozkład zajęć, określający organizację
zajęć edukacyjnych.
§ 11. 1.
Do realizacji celów statutowych szkoła zapewnia
możliwość korzystania z:
1)pomieszczeń do nauki z
niezbędnym wyposażeniem;
2)biblioteki;
3)świetlicy;
4)pomieszczeń
administracyjno-gospodarczych.
§ 12. 1. W
szkole działa biblioteka.
2.Biblioteka
czynna jest codziennie.
3.Godziny pracy biblioteki
ustala dyrektor, zapewniając uczniom dostęp do biblioteki.
4. Z
biblioteki mogą korzystać uczniowie oraz nauczyciele.
5. Szczegółowe
zasady działania biblioteki określa regulamin biblioteki.
6.Regulamin
biblioteki ustala dyrektor. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
7.
Zadania biblioteki:
1)udostępnianie książek i innych
źródeł informacji;
2)gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami
szkoły;
3)prowadzenie
dokumentacji bibliotecznej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
4)organizowanie
różnych form inspiracji czytelniczej oraz działań
rozwijających wrażliwość kulturalną
i społeczną;
5)tworzenie
warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania
informacji z różnych źródeł oraz
efektywnego posługiwania
się technologią informacyjną;
6)realizowanie innych zadań,
zleconych przez dyrektora.
8.
Szczegółowe zadania nauczyciela bibliotekarza, określa
dyrektor.
9. Zasady
współpracy biblioteki z
uczniami, nauczycielami oraz innymi bibliotekami określa dyrektor.
Rozdział VI
Nauczyciele szkoły
§ 13. W
szkole, zatrudnia się nauczycieli - zgodnie z odrębnymi
przepisami.
§ 14.1. Nauczyciel
prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i
opiekuńczą, jest
odpowiedzialny
za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo
powierzonych mu uczniów.
2. Do podstawowych zadań
nauczyciela należy:
1)uczestnictwo w realizacji
zadań dydaktycznych oraz innych wynikających ze statutu oraz
specyfiki szkoły;
2)dostosowywanie form i metod
pracy do możliwości uczniów ;
3)egzekwowanie od
uczniów postanowień niniejszego statutu, szczególnie w części ich dotyczącej;
4)prowadzenie dokumentacji szkolnej
zgodnie z obowiązującymi przepisami;
5) troska i dbałość o pomoce dydaktyczne oraz
wyposażenie szkoły;
6) doskonalenie własnego warsztatu pracy;
7) doskonalenie własnych
umiejętności zawodowych, podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej;
8) przestrzeganie zasad bhp;
9) przestrzeganie dyscypliny
pracy;
10)przestrzeganie postanowień niniejszego statutu;
11) wykonywanie innych, zleconych
przez dyrektora zadań, zgodnie z rodzajem umówionej pracy.
§ 15. Nauczyciele
prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół,
którego zadaniem jest
w szczególności
ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania
obejmującego program nauczania w danym zawodzie oraz programy nauczania z
zakresu kształcenia ogólnego.
§ 16.1. Oddziałem
opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2. Dla
zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej
jest wskazane, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym
oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Formy spełniania zadań
przez nauczyciela wychowawcę są dostosowane do wieku uczniów,
ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
Rozdział VII
Pracownicy
szkoły nie będący nauczycielami
§ 17.1. W szkole zatrudnia się pracowników
administracji i obsługi zgodnie z potrzebami szkoły.
2.
Stanowiska pracowników administracji i obsługi tworzy dyrektor w
uzgodnieniu z organem prowadzącym.
3.
Pracownicy administracji i obsługi realizują zadania zgodnie z
rodzajem umówionej pracy.
4.
Szczegółowe zadania pracowników administracji i obsługi
określają, ustalone przez dyrektora, zakresy czynności.
Rozdział
VIII
Uczniowie
szkoły
§ 18.
1. Uczeń przyjmowany jest do szkoły zgodnie z odrębnymi
przepisami.
2. Szczegółowe zasady rekrutacji uczniów do
szkoły określa rada pedagogiczna, z uwzględnieniem
odrębnych przepisów.
§ 19.1.W szkole, w stosunku do uczniów przestrzega się, w
szczególności, następujących praw:
1)prawa
do życia i rozwoju;
2)prawa do wychowania w rodzinie;
3)prawa do nazwiska;
4)prawa do swobody myśli, sumienia i wyznania;
5)prawa do prywatności;
6)prawa do tajemnicy korespondencji;
7)prawa do wypowiedzi;
8)prawa do nauki;
9)prawa do życia bez przemocy;
10)prawa do stowarzyszania się;
11)prawa do poszanowania godności;
12)prawa do równości.
2.
Oprócz wymienionych w ust. 1 praw
uczeń ma prawo do:
1)bezpiecznych warunków pobytu w szkole
zapewniających higienę, bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi
formami
przemocy fizycznej bądź psychicznej;
2)życzliwego i podmiotowego traktowania;
3)rozwijania własnych zainteresowań,
zdolności i talentów ;
4)korzystania z pomieszczeń szkoły, sprzętu,
środków dydaktycznych oraz księgozbioru biblioteki;
5)wpływu na życie szkoły poprzez
działalność samorządową.
3.Rada pedagogiczna ustala warunki, o których mowa w ust.2
pkt 1.
§ 20. 1.
Ustanawia się następujący tryb składania skarg w przypadku
naruszenia praw ucznia:
1)skargę składa się na piśmie do
dyrektora, za pośrednictwem nauczyciela wychowawcy;
2)skarga nie może być przedłożona po
upływie 7 dni od momentu zaistnienia zdarzenia, w wyniku którego
naruszono
prawa ucznia;
3)dyrektor rozpatruje wniesioną skargę w terminie
7 dni od dnia jej otrzymania;
4)rozpatrzenie przez dyrektora
skargi wymaga zasięgnięcia opinii nauczyciela wychowawcy;
5)podjęta przez dyrektora decyzja jest ostateczna;
6)dyrektor powiadamia na piśmie wnoszącego
skargę o sposobie załatwienia sprawy.
§ 21.1. Ustanawia się
następujące obowiązki ucznia :
1)obowiązek uczestniczenia w zajęciach;
2)obowiązek przestrzegania dyscypliny na
zajęciach;
3)obowiązek
przestrzegania postanowień statutu;
4)obowiązek przestrzegania powszechnie przyjętych
norm etycznych.
§ 22. 1. Ustanawia
się następujące rodzaje nagród stosowanych wobec
uczniów :
1)nagroda za wyróżniające wyniki w nauce
– list pochwalny;
2)nagroda za pracę na rzecz szkoły – list
pochwalny.
§ 23. 1. Ustanawia się następujące
rodzaje kar stosowanych wobec uczniów :
1) udzielenie kary upomnienia przez dyrektora ;
2) udzielenie
kary nagany przez dyrektora.
2. Ustanawia się
następujący tryb odwoływania się od kary:
1)odwołanie składa się na piśmie do
dyrektora za pośrednictwem nauczyciela wychowawcy ;
2)odwołanie rozpatruje
dyrektor, po zasięgnięciu opinii nauczyciela wychowawcy ;
3)dyrektor podejmuje decyzję o uznaniu zasadności
złożonego odwołania bądź odrzuca odwołanie;
4)odrzucenie odwołania jest
równoznaczne z utrzymaniem kary w mocy;
5)podjęta przez dyrektora
decyzja jest ostateczna.
§ 24.1. Uczeń
może być skreślony z listy uczniów.
2. Rada pedagogiczna ustala
przypadki, w których może podjąć uchwałę
upoważniającą dyrektora
do skreślenia ucznia z listy
uczniów.
Rozdział
IX
Postanowienia
końcowe
§ 25. 1. Szkoła używa
pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z
obowiązującymi przepisami.
3.Szczegółowe
zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej
określają odrębne przepisy.
§
26.
Szkoła jest jednostką budżetową.
§ 27. Wszelkie zmiany do niniejszego
statutu uchwala rada pedagogiczna .
§ 28. Wszelkie
spory w zakresie interpretacji i stosowania niniejszego statutu rozstrzyga
dyrektor.
§ 29. W zakresie spraw uregulowanych odmiennie w statucie zespołu, w skład
którego zostaje
włączona
szkoła, mają zastosowanie przepisy statutu zespołu.