Powiat Radomszczański
Szukaj:
 Poniedziałek, 19 maja 2014 roku

UCHWAŁA NR XXXVI/301/09

RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO

z dnia 27 sierpnia 2009 roku.

 

 

 

w sprawie rozpatrzenia skargi z dnia 24 czerwca 2009 roku wniesionej przez Związek Zawodowy Pracowników Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach na niewłaściwe zarządzanie palcówką przez Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach.

 

 

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592; zmiany: Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz.1688, Nr 214, poz. 1806, Dz. U. 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Dz. U. Nr 102, poz.1055, Dz. U. Nr 167, poz. 1759 Dz. U. z 2007r. Nr 173.poz. 1218; Dz. U. z 2008r. Nr 180,poz.1111, Nr 223 poz. 1458, z 2009 r. Dz. U. Nr 92 poz. 753) w związku z art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 zmiany: z 2001 r. Dz. U. Nr 49 poz. 509, z 2002 r. Dz. U. Nr 113 poz. 984, Dz. U. Nr 153, poz. 1271, Dz. U. Nr 169 poz. 1387, z 2003 r. Dz. U. Nr 130 poz. 1188, Dz. U. Nr 170 poz. 1660, z 2004 r. Dz. U. Nr 162 poz.1692, z 2005 r. Dz. U. Nr 64, poz. 565, Dz. U. Nr 78 poz.682, Dz. U. Nr 181, poz. 1524, z 2008 r. Dz. U. Nr 229 poz. 1539) Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co następuje:

 

§ 1. Po rozpatrzeniu skargi z dnia 24 czerwca 2009 roku wniesionej przez Związek Zawodowy Pracowników Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach na niewłaściwe zarządzanie palcówką przez Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach uznaje się przedmiotową skargę:

1) za zasadną w części dotyczącej zarzutu nieprawidłowego stosowania art. 942 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 1998 r. Nr 21 poz. 94 z późn. zmianami)

2) za bezzasadną w części dotyczącej zarzutu nieprawidłowości w zatrudnieniu liczby pracowników Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach w odniesieniu do liczby mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach.

 

§ 2. W związku z uznaniem skargi za zasadną w części, o której mowa w § 1 pkt 1 zobowiązuje się Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach w przypadku dokonywania zatrudnienia do podejmowania działań zgodnych z treścią 942 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 1998 r. Nr 21 poz. 94 z późn. zmianami).

 

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu.

 

 

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

Uzasadnienie

 

 

 

Pismem z dnia 24 czerwca 2009 roku Związek Zawodowy Pracowników Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach (zwanym dalej Związkiem Zawodowym Pracowników DPS) skierował do Państwowej Inspekcji Pracy skargą na działania Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach Pana W. Kasperkiewicza (zwanego dalej Dyrektorem DPS) wskazując, iż Dyrektor DPS łamie zapisy kodeksu pracy tj. art. 942 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 1998 r. Nr 21 poz. 94 z późn. zmianami)

W uzasadnieniu przedmiotowej skargi wskazano, iż w pionie administracyjnym zostało utworzone nowe stanowisko pracy, o czym nie poinformowano pracowników. Tymczasem zdaniem Związku Zawodowego Pracowników DPS powyższa informacja ma bardzo istotne znaczenie dla pracowników, gdyż wielu z pracowników DPS dokształca się i chciałoby zmienić swoje dotychczasowe stanowisko pracy na pracę w zakładowej administracji.

Ponadto Skarżący w swojej skardze wskazał, iż przy pracy związanej z bezpośrednią opieką nad mieszkańcami DPS brakuje personelu, dlatego też często mają miejsce pojedyncze dyżury – co jest niedopuszczalne chociażby z konieczności dźwigania mieszkańców czy zapewnienia im minimum bezpieczeństwa w porze nocnej.

Dodatkowo Związek Zawodowy Pracowników DPS wskazał, iż w placówce ma miejsce zmniejszenie ilości mieszkańców oraz pracowników, dlatego też pracy w administracji ubywa, stąd niezasadnym jest tworzenie nowego miejsca pracy.

Pismem z dnia 9 lipca 2009 roku (data wpływu 13 lipca 2009 roku) przedmiotowa skarga została przekazana przez Państwową Inspekcję Pracy, stosownie do treści art. 231 w związku z art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zmianami) Radzie Powiatu Radomszczańskiego, jako organowi właściwemu do jej rozpoznania (w załączeniu: skarga oraz pismo Państwowej Inspekcji Pracy).

Analizując zgromadzone w sprawie dokumenty ustalono następujący stan faktyczny w przedmiotowej sprawie:

            W dniu 1 marca 2009 roku została zawarta na okres 3 miesięcy pomiędzy Domem Pomocy Społecznej reprezentowanym przez Dyrektora DPS, a osobą spoza kadry pracowniczej DPS, posiadającą wykształcenie w zakresie informatyki umowa zlecenia celem założenia strony internetowej DPS. W dniu 1 czerwca 2009 roku wskazana wyżej osoba została zatrudniona na umowę o pracę na okres dwóch miesięcy na stanowisku pomoc administracyjna. W zakres obowiązków pracownika zatrudnionego na wskazanym wyżej stanowisku wchodziła m.in. współpraca z pielęgniarkami, opiekunami, pokojowymi, instruktorami terapii zajęciowej w sprawach dotyczących mieszkańców, poznania ich osobowości i zainteresowań, współpraca z organizacjami w celu poprawy losu osób niepełnosprawnych, udział w komisyjnych wypłatach należności pieniężnych mieszkańcom, jak również zgłaszanie potrzeb w zakresie uzupełniania, wymiany elementów systemu komputerowego, wykonywanie we własnym zakresie drobnych napraw, instalowanie i aktualizacja oprogramowania. Zatrudnienie nowego pracownika na okres dwóch miesięcy spowodowane było tym, iż z dniem 1 czerwca 2009 roku zwolnił się etat pracownika socjalnego, zaś nowo zatrudniony pracownik miał służyć pomocą pracownikom socjalnym.

(w załączeniu: wyjaśnienia Dyrektora DPS z dnia 04 sierpnia 2009 roku).

O zamiarze zatrudnienia pracownika na stanowisku pomoc administracyjna Dyrektor DPS reprezentujący pracodawcę nie zawiadomił pracowników.

            Odnosząc się do liczby personelu zatrudnionego w poszczególnych działach w Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach, ustalono, iż DPS nie spełnia warunku posiadania wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu terapeutyczno – opiekuńczego, który dla DPS dla psychicznie przewlekle chorych wynosi nie mniej niż 0,5 na jednego mieszkańca domu. Obecnie wskaźnik ten w DPS w Radziechowicach wynosi 0,4 (w załączeniu: wyjaśnienia Dyrektora DPS z dnia 16 lipca 2009 roku).

            W związku z powyższym opracowany został Program Naprawczy Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach, który przewiduje osiągnięcie wymaganego wskaźnika do końca 2009 roku. Przedmiotowy program naprawczy został zatwierdzony Uchwałą Zarządu Powiatu Radomszczańskiego Nr 104/2008/III z dnia 08.10.2008 roku.

Analiza przedstawionego wyżej stanu faktycznego wskazuje, iż skargę wniesioną przez Związek Zawodowy Pracowników DPS należy uznać w części za zasadną.

Zgodnie bowiem z treścią art. 942 kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany informować pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy o możliwości zatrudnienia w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy, a pracowników zatrudnionych na czas określony - o wolnych miejscach pracy.

            Z treści powyższego przepisu wynika, iż poszerzono obowiązki pracodawcy o konieczność informowania pracowników o możliwości zatrudnienia w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy, a pracowników zatrudnionych na czas określony - o wolnych miejscach pracy. Ustawodawca daje w tym zakresie pracodawcy swobodę, co do wyboru środka i formy wykorzystania tego obowiązku ustawowego. Wypełnienie wskazanych informacyjnych powinności może następować "w sposób przyjęty u danego pracodawcy", a więc np. poprzez zamieszczanie informacji na tablicy ogłoszeń w swojej siedzibie, w zakładowej gazetce, poprzez pocztę elektroniczną, poprzez obwieszczenia w czasie spotkań z załogą itd. Poinformowanie pracowników powinno nastąpić z odpowiednim wyprzedzeniem, a sformułowanie przekazu nie powinno budzić wątpliwości interpretacyjnych (jednoznaczna treść).

Konieczność informowania pracowników o możliwości zatrudnienia w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy ma na celu ułatwienie im np. zmiany formy zatrudnienia z pełnoetatowej na niepełnoetatową lub odwrotnie.

W tym miejscu należy wskazać, iż przepis art. 942 k.p. nie określa skutków niewykonania lub nienależytego wykonania powyższych obowiązków, w szczególności nie stanowi, iżby pracownik niepoinformowany czy niedoinformowany miał roszczenie o zawarcie porozumienia zmieniającego dotychczasową treść stosunku pracy, choćby nawet pracodawca nie zatrudnił jeszcze osoby z zewnątrz. (tak Kodeks pracy. Komentarz. [w:] R. Celeda, E. Chmielek-Łubińska, L. Florek, G. Goździewicz, A. Hintz, A. Kijowski, Ł. Pisarczyk, J. Skoczyński, B. Wagner, T. Zieliński,  LEX, 2009, wyd. V)

            Odnosząc się natomiast do zarzutu braku wymaganej liczny personelu Domu na jednego mieszkańca należy uznać ten zarzut w chwili obecnej za bezzasadny. Wprowadzony został bowiem Program naprawczy. Przedmiotowy Program zakłada osiągnięcie wymaganego wskaźnika zatrudnienia na jednego mieszkańca do końca 2009 roku. Dopiero nieosiągnięcie w tym terminie prawidłowego poziomu zatrudnienia będzie dawało podstawę do uznania zasadności wskazanej wyżej skargi w tej części, w chwili obecnej natomiast skargę w tej części należy uznać za przedwczesną.

Ponieważ zgodnie z treścią art. 229 pkt 4 kpa jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 jest rada powiatu, dlatego też właściwym organem do rozpoznania przedmiotowej skargi jest Rada Powiatu Radomszczańskiego.

Biorąc pod uwagę treść przepisu art. 12 pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym, w świetle którego do wyłącznej właściwości Rady Powiatu należy podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Powiatu, podjęcie przedmiotowej uchwały jest w pełni uzasadnione. 

 

Załączniki:

1) skarga Związku Zawodowego Pracowników Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach;

2) pismo Państwowej Inspekcji Pracy;

3) wyjaśnienia Dyrektora DPS z dnia 04 sierpnia 2009 roku

4) wyjaśnienia Dyrektora DPS z dnia 16 lipca 2009 roku.

 



  data publikacji: 07.09.2009 14:51:47   opublikował: Dariusz Staszczyk    wytworzył: Edyta Szwed