UCHWAŁA NR
XXXVI/301/09
RADY POWIATU
RADOMSZCZAŃSKIEGO
z dnia 27 sierpnia
2009 roku.
w
sprawie rozpatrzenia skargi z dnia 24 czerwca 2009 roku wniesionej przez Związek
Zawodowy Pracowników Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach na
niewłaściwe zarządzanie palcówką przez Dyrektora
Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach.
Na
podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998
r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.
1592; zmiany: Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz.
984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz.1688, Nr 214, poz. 1806, Dz. U. 2003 r. Nr
162, poz. 1568, z 2004 r. Dz. U. Nr 102, poz.1055, Dz. U. Nr 167, poz. 1759 Dz.
U. z 2007r. Nr 173.poz. 1218; Dz. U. z 2008r. Nr 180,poz.1111, Nr 223 poz. 1458,
z 2009 r. Dz. U. Nr 92 poz. 753) w związku z art. 229 pkt
4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego
(tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 zmiany: z 2001 r. Dz. U. Nr 49 poz. 509,
z 2002 r. Dz. U. Nr 113 poz. 984, Dz. U. Nr 153, poz. 1271, Dz. U. Nr 169 poz.
1387, z 2003 r. Dz. U. Nr 130 poz. 1188, Dz. U. Nr 170 poz. 1660, z 2004 r. Dz.
U. Nr 162 poz.1692, z 2005 r. Dz. U. Nr 64, poz. 565, Dz. U. Nr 78 poz.682, Dz.
U. Nr 181, poz. 1524, z 2008 r. Dz. U. Nr 229 poz. 1539) Rada Powiatu
Radomszczańskiego uchwala, co następuje:
§
1. Po rozpatrzeniu skargi z dnia 24 czerwca 2009 roku wniesionej przez
Związek Zawodowy Pracowników Domu Pomocy Społecznej w
Radziechowicach na niewłaściwe zarządzanie palcówką
przez Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach uznaje się
przedmiotową skargę:
1) za zasadną w części
dotyczącej zarzutu nieprawidłowego stosowania art. 942 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (tj.
Dz. U. z 1998 r. Nr 21 poz. 94 z późn.
zmianami)
2) za
bezzasadną w części dotyczącej zarzutu
nieprawidłowości w zatrudnieniu liczby pracowników Domu Pomocy
Społecznej w Radziechowicach w odniesieniu do liczby
mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach.
§ 2. W
związku z uznaniem skargi za zasadną w części, o
której mowa w § 1 pkt 1 zobowiązuje
się Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach w przypadku
dokonywania zatrudnienia do podejmowania działań zgodnych z
treścią 942 ustawy z dnia 26 czerwca
1974 roku Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 1998 r. Nr 21 poz. 94 z późn. zmianami).
§
3. Wykonanie
uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z
dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 24 czerwca 2009 roku Związek Zawodowy
Pracowników Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach (zwanym dalej
Związkiem Zawodowym Pracowników DPS) skierował do
Państwowej Inspekcji Pracy skargą na działania Dyrektora Domu
Pomocy Społecznej w Radziechowicach Pana W. Kasperkiewicza
(zwanego dalej Dyrektorem DPS) wskazując, iż Dyrektor DPS łamie
zapisy kodeksu pracy tj. art. 942 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku
Kodeks pracy (tj. Dz. U. z 1998 r. Nr 21 poz. 94 z późn.
zmianami)
W uzasadnieniu przedmiotowej skargi wskazano, iż w
pionie administracyjnym zostało utworzone nowe stanowisko pracy, o czym
nie poinformowano pracowników. Tymczasem zdaniem Związku Zawodowego
Pracowników DPS powyższa informacja ma bardzo istotne znaczenie dla
pracowników, gdyż wielu z pracowników DPS dokształca
się i chciałoby zmienić swoje dotychczasowe stanowisko pracy na
pracę w zakładowej administracji.
Ponadto Skarżący w swojej skardze wskazał,
iż przy pracy związanej z bezpośrednią opieką nad
mieszkańcami DPS brakuje personelu, dlatego też często mają
miejsce pojedyncze dyżury – co jest niedopuszczalne chociażby z
konieczności dźwigania mieszkańców czy zapewnienia im
minimum bezpieczeństwa w porze nocnej.
Dodatkowo Związek Zawodowy Pracowników DPS
wskazał, iż w placówce ma miejsce zmniejszenie ilości
mieszkańców oraz pracowników, dlatego też pracy w
administracji ubywa, stąd niezasadnym jest tworzenie nowego miejsca pracy.
Pismem z dnia 9 lipca 2009 roku (data wpływu 13 lipca
2009 roku) przedmiotowa skarga została przekazana przez
Państwową Inspekcję Pracy, stosownie do treści art. 231 w
związku z art. 229 pkt 4 ustawy z dnia 14
czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2000
r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zmianami)
Radzie Powiatu Radomszczańskiego, jako organowi właściwemu do
jej rozpoznania (w załączeniu: skarga oraz pismo Państwowej
Inspekcji Pracy).
Analizując zgromadzone w sprawie dokumenty ustalono
następujący stan faktyczny w przedmiotowej sprawie:
W
dniu 1 marca 2009 roku została zawarta na okres 3 miesięcy
pomiędzy Domem Pomocy Społecznej reprezentowanym przez Dyrektora DPS,
a osobą spoza kadry pracowniczej DPS, posiadającą wykształcenie
w zakresie informatyki umowa zlecenia celem założenia strony
internetowej DPS. W dniu 1 czerwca 2009 roku wskazana wyżej osoba została
zatrudniona na umowę o pracę na okres dwóch miesięcy na
stanowisku pomoc administracyjna. W zakres obowiązków pracownika
zatrudnionego na wskazanym wyżej stanowisku wchodziła m.in.
współpraca z pielęgniarkami, opiekunami, pokojowymi,
instruktorami terapii zajęciowej w sprawach dotyczących
mieszkańców, poznania ich osobowości i zainteresowań,
współpraca z organizacjami w celu poprawy losu osób
niepełnosprawnych, udział w komisyjnych wypłatach
należności pieniężnych mieszkańcom, jak również
zgłaszanie potrzeb w zakresie uzupełniania, wymiany elementów
systemu komputerowego, wykonywanie we własnym zakresie drobnych napraw,
instalowanie i aktualizacja oprogramowania. Zatrudnienie nowego pracownika na
okres dwóch miesięcy spowodowane było tym, iż z dniem 1 czerwca
2009 roku zwolnił się etat pracownika socjalnego, zaś nowo
zatrudniony pracownik miał służyć pomocą pracownikom
socjalnym.
(w załączeniu:
wyjaśnienia Dyrektora DPS z dnia 04 sierpnia 2009 roku).
O zamiarze zatrudnienia pracownika na stanowisku pomoc
administracyjna Dyrektor DPS reprezentujący pracodawcę nie
zawiadomił pracowników.
Odnosząc
się do liczby personelu zatrudnionego w poszczególnych działach
w Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach, ustalono, iż DPS nie
spełnia warunku posiadania wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu
terapeutyczno – opiekuńczego, który dla DPS dla psychicznie
przewlekle chorych wynosi nie mniej niż 0,5 na jednego mieszkańca
domu. Obecnie wskaźnik ten w DPS w Radziechowicach wynosi 0,4 (w załączeniu:
wyjaśnienia Dyrektora DPS z dnia 16 lipca 2009 roku).
W
związku z powyższym opracowany został Program Naprawczy Domu
Pomocy Społecznej w Radziechowicach, który przewiduje
osiągnięcie wymaganego wskaźnika do końca 2009 roku.
Przedmiotowy program naprawczy został zatwierdzony Uchwałą
Zarządu Powiatu Radomszczańskiego Nr 104/2008/III z dnia 08.10.2008
roku.
Analiza przedstawionego wyżej stanu faktycznego
wskazuje, iż skargę wniesioną przez Związek Zawodowy
Pracowników DPS należy uznać w części za
zasadną.
Zgodnie bowiem z treścią art. 942 kodeksu pracy pracodawca
jest obowiązany informować pracowników w sposób
przyjęty u danego pracodawcy o możliwości zatrudnienia w
pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy, a pracowników
zatrudnionych na czas określony - o wolnych miejscach pracy.
Z
treści powyższego przepisu wynika, iż poszerzono obowiązki
pracodawcy o konieczność informowania pracowników o
możliwości zatrudnienia w pełnym lub niepełnym wymiarze
czasu pracy, a pracowników zatrudnionych na czas określony - o
wolnych miejscach pracy. Ustawodawca daje w tym zakresie pracodawcy swobodę,
co do wyboru środka i formy wykorzystania tego obowiązku ustawowego.
Wypełnienie wskazanych informacyjnych powinności może
następować "w sposób przyjęty u danego
pracodawcy", a więc np. poprzez zamieszczanie informacji na tablicy
ogłoszeń w swojej siedzibie, w zakładowej gazetce, poprzez
pocztę elektroniczną, poprzez obwieszczenia w czasie spotkań z
załogą itd. Poinformowanie pracowników powinno
nastąpić z odpowiednim wyprzedzeniem, a sformułowanie przekazu
nie powinno budzić wątpliwości interpretacyjnych (jednoznaczna
treść).
Konieczność informowania pracowników o
możliwości zatrudnienia w pełnym lub w niepełnym wymiarze
czasu pracy ma na celu ułatwienie im np. zmiany formy zatrudnienia z
pełnoetatowej na niepełnoetatową lub
odwrotnie.
W tym miejscu należy wskazać, iż przepis art. 942
k.p. nie określa skutków niewykonania lub
nienależytego wykonania powyższych obowiązków, w
szczególności nie stanowi, iżby pracownik niepoinformowany
czy niedoinformowany miał roszczenie o zawarcie porozumienia
zmieniającego dotychczasową treść stosunku pracy,
choćby nawet pracodawca nie zatrudnił jeszcze osoby z zewnątrz.
(tak Kodeks pracy. Komentarz. [w:] R. Celeda, E. Chmielek-Łubińska, L. Florek,
G. Goździewicz, A. Hintz,
A. Kijowski, Ł. Pisarczyk, J. Skoczyński,
B. Wagner, T. Zieliński, LEX, 2009, wyd. V)
Odnosząc
się natomiast do zarzutu braku wymaganej liczny personelu Domu na jednego
mieszkańca należy uznać ten zarzut w chwili obecnej za
bezzasadny. Wprowadzony został bowiem Program naprawczy. Przedmiotowy
Program zakłada osiągnięcie wymaganego wskaźnika
zatrudnienia na jednego mieszkańca do końca 2009 roku. Dopiero nieosiągnięcie w tym terminie prawidłowego
poziomu zatrudnienia będzie dawało podstawę do uznania
zasadności wskazanej wyżej skargi w tej części, w chwili
obecnej natomiast skargę w tej części należy uznać za
przedwczesną.
Ponieważ zgodnie z treścią art. 229 pkt 4 kpa jeżeli przepisy szczególne nie
określają innych organów właściwych do rozpatrywania
skarg, organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej
zadań lub działalności zarządu powiatu oraz starosty, a
także kierowników powiatowych służb, inspekcji,
straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw
określonych w pkt 2 jest rada powiatu, dlatego
też właściwym organem do rozpoznania przedmiotowej skargi jest
Rada Powiatu Radomszczańskiego.
Biorąc pod uwagę treść przepisu art. 12
pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym, w
świetle którego do wyłącznej właściwości
Rady Powiatu należy podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych
ustawami do kompetencji Rady Powiatu, podjęcie przedmiotowej uchwały
jest w pełni uzasadnione.
Załączniki:
1) skarga
Związku Zawodowego Pracowników Domu Pomocy Społecznej w Radziechowicach;
2) pismo
Państwowej Inspekcji Pracy;
3) wyjaśnienia
Dyrektora DPS z dnia 04 sierpnia 2009 roku
4) wyjaśnienia
Dyrektora DPS z dnia 16 lipca 2009 roku.