Powiat Radomszczański
Szukaj:
 Poniedziałek, 19 maja 2014 roku

RADA   POWIATU

Radomszczańskiego

 

 

UCHWAŁA NR 54 / 2003

RADY POWIATU RADOMSZCZAŃKIEGO

z dnia 10 marca 2003 r.

 

w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Radomsku za 2002r.

 

 

Na podstawie art. 12 pkt. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity - Dz. U. z 2001 Nr 142, poz. 1592 ; Dz.U. z 2002 Nr 23, poz. 220, Dz.U. z 2002 Nr 62 poz.558, Dz.U. z 2002 Nr 113, poz.984, Dz.U. z 2002 Nr 153 poz.1271, Dz.U. z 2002 Nr 200, poz. 1688, Dz.U. z 2002 Nr 214 poz. 1806.) oraz art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 122, poz. 1319; Dz.U. z 2001 r. nr 98, poz.1070, Dz.U. z 2001 r. nr 110, poz.1189, Dz.U. z 2001 r. nr 154, poz.1800, Dz.U. z 2002 r. nr 129, poz.1102, Dz.U. z 2002 r. nr 166, poz.1360) Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co następuje:

 

 

§ 1. Zatwierdza sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2002r. stanowiące załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

 

 

§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

PRZEWODNICZĄCY

Rady Powiatu Radomszczańskiego

 

mg inż. Paweł Kamiński

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr l

do UCHWAŁY NR V/ 54 / 03

RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO

z dnia 10 marca 2003r.

 

 

SPRAWOZDANIE POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW W RADOMSKU ZA 2002 ROK

I.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Radomsku od powołania w dniu 26.01.1999r. uchwałą Rady Powiatu Radomszczańskiego Nr III/6/1999 organizacyjnie i personalnie podporządkowany jest Radzie Powiatu. W wypadku Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Radomsku jest to jednoosobowy urząd działający w strukturze i mający siedzibę w Starostwie Powiatowym.

Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Powiatowego Rzecznika Konsumentów wykonuje Starosta Powiatu Radomszczańskiego. Rzecznik w terminie do dnia 31 marca każdego roku przedkłada Radzie Powiatu do zatwierdzenia roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

Uchwałą Nr II/21/2002 z dnia 29 listopada 2002 Rada Powiatu Radomszczańskiego  odwołała  z  funkcji   Powiatowego  Rzecznika Konsumentów Pana Lucjana Cerkaskiego.

Uchwałą Nr IV/43/2003 z dnia 14 lutego 2003r. na to stanowisko powołana została Pani Agnieszka Osika.

II.

W roku 2002 konsumenci złożyli w formie pisemnej 49 skarg. Większość z nich dotyczyła reklamacji obuwia oraz usług bankowych. Rzecznik udzielał porad i informacji prawnych osobiście przyjmując konsumentów   w swej siedzibie w Starostwie Powiatowym a także telefonicznie. Łącznie na przestrzeni mijającego roku udzielono 54 takich porad i informacji (zał. nr 1).

 

Porady i informacje dotyczyły najczęściej wszelkiego rodzaju reklamacji i postępowania w sprawach reklamacyjnych. Pouczono również interesantów o przysługujących im prawach.

Rzecznik dokonał łącznie 49 wystąpień do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów, z czego 12 zakończyło się pozytywnie dla konsumenta, 17 negatywnie a 20 to sprawy pozostające w toku (zał nr 2).

Wystąpienia dotyczyły najczęściej przewlekle załatwianej reklamacji, nie dotrzymania warunków umowy oraz nieodpowiedniego traktowania konsumenta.

Interwencje Rzecznika miały miejsce min. w sytuacjach, gdy sprzedawca nie wyrażał zgody na sporządzenie protokołu reklamacyjnego. W przypadku reklamacji w ramach uprawnień wynikających z gwarancji dość częstym naruszeniem ze strony gwaranta był brak odpowiednich adnotacji w dokumencie gwarancyjnym, zarówno do ilości  i terminu przeprowadzonych napraw. Dopiero po kilkukrotnych interwencjach ze strony Rzecznika dokument gwarancyjny był uzupełniany o powyższe dane.

Jednym z podstawowych naruszeń ze strony sprzedawców było informowanie konsumenta , że rękojmia za wady fizyczne rzeczy obejmuje okres trzymiesięczny od dnia zakupu rzeczy. Ponadto sprzedawcy często informowali klienta o udzieleniu ustnej gwarancji.   Konsument   reklamując   rzecz   po   upływie   terminu przysługującego z rękojmi chcąc skorzystać z uprawnień wynikających gwarancji, dowiadywał się, że w istocie rzeczy nie została mu ona udzielona.

Podstawowym problemem ze strony handlowców w dalszym ciągu pozostaje  nieznajomość  przepisów  regulujących W kilku przypadkach zdarzało się, że sprzedawca odmawiał uznania zasadności skargi konsumenta powołując się na opinię rzeczoznawcy i wówczas powstawał spór między dwiema stronami, który był możliwy do rozstrzygnięcia jedynie przed sądem. Konsument z braku czasu i środków pieniężnych na ogół rezygnował z takiego rozwiązania.

Do Powiatowego Rzecznika Konsumentów wpłynęła jedna skarga na firmę prowadzącą działalność    w tzw. systemie argentyńskim.

Handlowcy bardzo często przekraczali termin przysługujący im do załatwienia reklamacji. Zdarzało się , że interwencje Rzecznika były tu nieskuteczne i konsument kierował sprawę na drogę postępowania sądowego.

Podstawowym problemem ze strony handlowców w dalszym ciągu pozostaje nieznajomość przepisów regulujących relacje  między sprzedawcą a konsumentem.

Konsumenci dość często nie byli informowani, czy złożona przez nich reklamacja była uzasadniona, dopiero po naprawie sprzedawca informował klienta , że była ona nieuzasadniona i żądał wówczas od konsumenta zwrotu kosztów jakie poniósł na naprawę rzeczy. W takich przypadkach dopiero    po pouczeniu przez Rzecznika jak powinno wyglądać postępowanie   reklamacyjne,   sprzedawca   dostosował   się   do obowiązujących przepisów prawa.

III. Rzecznik uczestniczył w postępowaniu sądowym w sprawie żądania zwrotu określonej kwoty pieniędzy za złe wykonanie domku letniskowego przez jedną z firm z Lublińca. Postępowanie zakończyło się jego umorzeniem. W dwóch przypadkach Rzecznik udzielił porad przy sporządzeniu pozwów sadowych wnoszonych indywidualnie przez konsumentów.

IV. Rzecznik prowadził działalność mającą na celu wzrost wiedzy i świadomości konsumenckiej poprzez udzielanie porad prawnych  na łamach Powiatowego Przeglądu Samorządowego. VI. Rzecznik nie składał wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego

Poza wyżej wymienionymi Rzecznik nie podejmował innych działań na rzecz ochrony interesów konsumentów.

 

 

  STAROSTA                                                Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Michał Deszcz                                                     mgr  inż.  Agnieszka  Osika

 

 

Tabela nr 1: zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów – struktura udzielanych porad:

 

Wyszczególnienie

Ogółem

I. Usługi ogółem, w tym:

16

bankowe,

1

finansowe,

2

ubezpieczeniowe,

-

systemy argentyńskie,

-

telekomunikacyjne(operatorzy, TV kablowa)

3

dostawa energii (gaz, prąd, ciepło, woda),

-

motoryzacyjne (serwis),

3

turystyczne i hotelarskie,

-

pralnicze,

-

remontowo budowlane,

2

spółdzielnie mieszkaniowe,

1

naprsawa sprzętu RTV,

4

II. Umowy sprzedaży ogółem, w tym:

37

wyposażenie wnętrza (RTV, AGD),

3

odzież,

6

obuwie,

11

samochody,

1

art.. spożywcze,

5

formularze procedury uproszczonej,

2

tel. komórkowe,

3

sprzęt komputerowy,

6

III. Umowy poza lokalem i na odległość

1

Razem:

54

 

 

Tabela nr 2: Wystąpienia do przedsiębiorców w sprawie ochrony praw interesów konsumentów.

 

Wyszczególnienie

Ogółem ilość wystąpień

Zakończone pozytywnie

Zakończone negatywnie

Sprawy w toku

I. Usługi ogółem, w tym:

18

4

5

9

bankowe,

7

4

1

2

finansowe,

-

-

-

-

ubezpieczeniowe,

-

-

-

-

systemy argentyńskie,

1

-

-

1

telekomunikacyjne (operatorzy, TV kablowa),

5

-

2

3

dostawa energii (prąd, gaz, ciepło, woda),

-

-

-

-

motoryzacyjne (serwis),

1

-

1

-

turystyczne i hotelarskie,

-

-

-

-

pralnicze,

-

-

-

-

remontowo budowlane,

1

-

-

1

spółdzielnie mieszkaniowe,

2

-

-

2

naprawa sprzętu RTV,

1

-

1

 

II. Umowy, sprzedaż ogółem, w tym:

30

8

11

11

wyposażenie wnętrz (RTV,AGD)

4

-

3

1

odzież,

-

-

-

-

obuwie,

5

2

2

1

samochody,

2

-

1

1

tel. komórkowe,

2

-

-

2

leki,

1

-

-

1

zegarki,

1

1

-

-

okna,

3

1

-

2

latarka,

1

1

-

-

żaluzje okienne,

1

1

-

-

meble kuchenne,

1

-

1

-

drzwi antywłamaniowe,

3

1

-

2

automat elektryczny do bramy,

1

-

1

-

sprzęt komputerowy,

5

1

3

1

III. Umowy poza lokalem i na odległość

1

-

1

-

Razem:

49

12

17

20

 



  data publikacji: 24.06.2003 11:46:43   opublikował: Dariusz Staszczyk   wytworzył: Maria Ociepa