RADA POWIATU
Radomszczańskiego
UCHWAŁA NR 54 / 2003
RADY POWIATU RADOMSZCZAŃKIEGO
z dnia 10 marca 2003 r.
w sprawie
zatwierdzenia sprawozdania z działalności
Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Radomsku za 2002r.
Na podstawie art. 12
pkt. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o
samorządzie powiatowym (tekst jednolity - Dz. U. z
2001 Nr 142, poz. 1592 ; Dz.U.
z 2002 Nr 23, poz. 220, Dz.U. z 2002 Nr
62 poz.558, Dz.U. z 2002 Nr 113, poz.984, Dz.U. z 2002 Nr 153 poz.1271,
Dz.U. z 2002 Nr 200, poz. 1688, Dz.U. z 2002 Nr 214 poz. 1806.) oraz art.
38 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o ochronie konkurencji i konsumentów
(t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 122, poz. 1319; Dz.U. z 2001 r. nr 98, poz.1070, Dz.U. z 2001 r. nr 110, poz.1189, Dz.U. z 2001 r. nr 154, poz.1800, Dz.U. z 2002 r. nr 129, poz.1102, Dz.U. z 2002 r. nr 166, poz.1360) Rada Powiatu Radomszczańskiego
uchwala, co następuje:
§ 1. Zatwierdza sprawozdanie z
działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2002r. stanowiące załącznik
nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem
podjęcia.
PRZEWODNICZĄCY
Rady
Powiatu Radomszczańskiego
mg
inż. Paweł Kamiński
Załącznik
Nr l
do UCHWAŁY
NR V/ 54 / 03
RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO
z dnia
10 marca 2003r.
SPRAWOZDANIE
POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW W RADOMSKU ZA 2002 ROK
I.
Powiatowy
Rzecznik Konsumentów w Radomsku od powołania w dniu 26.01.1999r. uchwałą Rady
Powiatu Radomszczańskiego Nr III/6/1999 organizacyjnie i personalnie
podporządkowany jest Radzie Powiatu. W wypadku Powiatowego Rzecznika
Konsumentów w Radomsku jest to jednoosobowy urząd działający w strukturze i
mający siedzibę w Starostwie Powiatowym.
Czynności w
sprawach z zakresu prawa pracy wobec Powiatowego Rzecznika Konsumentów wykonuje
Starosta Powiatu Radomszczańskiego. Rzecznik w terminie do dnia 31 marca
każdego roku przedkłada Radzie Powiatu do zatwierdzenia roczne sprawozdanie ze
swojej działalności w roku poprzednim.
Uchwałą Nr
II/21/2002 z dnia 29 listopada 2002 Rada Powiatu Radomszczańskiego odwołała
z funkcji Powiatowego Rzecznika Konsumentów Pana Lucjana Cerkaskiego.
Uchwałą Nr
IV/43/2003 z dnia 14 lutego 2003r. na to stanowisko powołana została Pani
Agnieszka Osika.
II.
W roku 2002
konsumenci złożyli w formie pisemnej 49 skarg. Większość z nich dotyczyła
reklamacji obuwia oraz usług bankowych. Rzecznik udzielał porad i informacji
prawnych osobiście przyjmując konsumentów
w swej siedzibie w Starostwie Powiatowym a także telefonicznie. Łącznie
na przestrzeni mijającego roku udzielono 54 takich porad i informacji (zał. nr
1).
Porady i informacje dotyczyły najczęściej wszelkiego
rodzaju reklamacji i postępowania w sprawach reklamacyjnych. Pouczono również
interesantów o przysługujących im prawach.
Rzecznik
dokonał łącznie 49 wystąpień do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i
interesów konsumentów, z czego 12 zakończyło się pozytywnie dla konsumenta, 17
negatywnie a 20 to sprawy pozostające w toku (zał nr 2).
Wystąpienia dotyczyły najczęściej przewlekle załatwianej
reklamacji, nie dotrzymania warunków umowy oraz nieodpowiedniego traktowania
konsumenta.
Interwencje Rzecznika miały miejsce min. w sytuacjach,
gdy sprzedawca nie wyrażał zgody na sporządzenie protokołu reklamacyjnego. W
przypadku reklamacji w ramach uprawnień wynikających z gwarancji dość częstym
naruszeniem ze strony gwaranta był brak odpowiednich adnotacji w dokumencie
gwarancyjnym, zarówno do ilości i terminu
przeprowadzonych napraw. Dopiero po kilkukrotnych interwencjach ze strony
Rzecznika dokument gwarancyjny był uzupełniany o powyższe dane.
Jednym z podstawowych naruszeń ze strony sprzedawców
było informowanie konsumenta , że rękojmia za wady fizyczne rzeczy obejmuje
okres trzymiesięczny od dnia zakupu rzeczy. Ponadto sprzedawcy często
informowali klienta o udzieleniu ustnej gwarancji. Konsument
reklamując rzecz po
upływie terminu przysługującego
z rękojmi chcąc skorzystać z uprawnień wynikających gwarancji, dowiadywał się,
że w istocie rzeczy nie została mu ona udzielona.
Podstawowym problemem ze strony handlowców w dalszym
ciągu pozostaje nieznajomość przepisów
regulujących W kilku przypadkach zdarzało się, że sprzedawca odmawiał
uznania zasadności skargi konsumenta powołując się na opinię rzeczoznawcy i
wówczas powstawał spór między dwiema stronami, który był możliwy do
rozstrzygnięcia jedynie przed sądem. Konsument z braku czasu i środków
pieniężnych na ogół rezygnował z takiego rozwiązania.
Do Powiatowego Rzecznika Konsumentów wpłynęła jedna
skarga na firmę prowadzącą działalność w tzw. systemie
argentyńskim.
Handlowcy bardzo często przekraczali termin
przysługujący im do załatwienia reklamacji. Zdarzało się , że interwencje
Rzecznika były tu nieskuteczne i konsument kierował sprawę na drogę
postępowania sądowego.
Podstawowym problemem ze strony handlowców w dalszym
ciągu pozostaje nieznajomość przepisów regulujących relacje między sprzedawcą a konsumentem.
Konsumenci dość często nie byli informowani, czy złożona
przez nich reklamacja była uzasadniona, dopiero po naprawie sprzedawca
informował klienta , że była ona nieuzasadniona i żądał wówczas od konsumenta
zwrotu kosztów jakie poniósł na naprawę rzeczy. W takich przypadkach
dopiero po pouczeniu przez Rzecznika
jak powinno wyglądać postępowanie
reklamacyjne, sprzedawca dostosował się do obowiązujących
przepisów prawa.
III. Rzecznik
uczestniczył w postępowaniu sądowym w sprawie żądania zwrotu określonej kwoty
pieniędzy za złe wykonanie domku letniskowego przez jedną z firm z Lublińca.
Postępowanie zakończyło się jego umorzeniem. W dwóch przypadkach Rzecznik udzielił porad przy sporządzeniu pozwów
sadowych wnoszonych indywidualnie przez konsumentów.
IV. Rzecznik prowadził działalność mającą na celu wzrost
wiedzy i świadomości konsumenckiej poprzez udzielanie porad prawnych na łamach Powiatowego Przeglądu
Samorządowego. VI. Rzecznik nie składał wniosków w sprawie stanowienia i zmiany
przepisów prawa miejscowego
Poza wyżej wymienionymi Rzecznik nie podejmował innych
działań na rzecz ochrony interesów konsumentów.
STAROSTA Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Michał Deszcz mgr
inż. Agnieszka Osika
Tabela nr 1: zapewnienie bezpłatnego
poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów
– struktura udzielanych porad:
Wyszczególnienie
|
Ogółem
|
I. Usługi ogółem, w tym:
|
16
|
bankowe,
|
1
|
finansowe,
|
2
|
ubezpieczeniowe,
|
-
|
systemy argentyńskie,
|
-
|
telekomunikacyjne(operatorzy,
TV kablowa)
|
3
|
dostawa energii (gaz, prąd,
ciepło, woda),
|
-
|
motoryzacyjne (serwis),
|
3
|
turystyczne i hotelarskie,
|
-
|
pralnicze,
|
-
|
remontowo budowlane,
|
2
|
spółdzielnie mieszkaniowe,
|
1
|
naprsawa sprzętu RTV,
|
4
|
II. Umowy sprzedaży ogółem, w
tym:
|
37
|
wyposażenie wnętrza (RTV,
AGD),
|
3
|
odzież,
|
6
|
obuwie,
|
11
|
samochody,
|
1
|
art.. spożywcze,
|
5
|
formularze procedury
uproszczonej,
|
2
|
tel. komórkowe,
|
3
|
sprzęt komputerowy,
|
6
|
III. Umowy poza lokalem i na
odległość
|
1
|
Razem:
|
54
|
Tabela nr 2: Wystąpienia do przedsiębiorców
w sprawie ochrony praw interesów konsumentów.
Wyszczególnienie
|
Ogółem ilość wystąpień
|
Zakończone pozytywnie
|
Zakończone negatywnie
|
Sprawy w toku
|
I. Usługi ogółem, w tym:
|
18
|
4
|
5
|
9
|
bankowe,
|
7
|
4
|
1
|
2
|
finansowe,
|
-
|
-
|
-
|
-
|
ubezpieczeniowe,
|
-
|
-
|
-
|
-
|
systemy argentyńskie,
|
1
|
-
|
-
|
1
|
telekomunikacyjne
(operatorzy, TV kablowa),
|
5
|
-
|
2
|
3
|
dostawa energii (prąd, gaz,
ciepło, woda),
|
-
|
-
|
-
|
-
|
motoryzacyjne (serwis),
|
1
|
-
|
1
|
-
|
turystyczne i hotelarskie,
|
-
|
-
|
-
|
-
|
pralnicze,
|
-
|
-
|
-
|
-
|
remontowo budowlane,
|
1
|
-
|
-
|
1
|
spółdzielnie mieszkaniowe,
|
2
|
-
|
-
|
2
|
naprawa sprzętu RTV,
|
1
|
-
|
1
|
|
II. Umowy, sprzedaż ogółem, w
tym:
|
30
|
8
|
11
|
11
|
wyposażenie wnętrz (RTV,AGD)
|
4
|
-
|
3
|
1
|
odzież,
|
-
|
-
|
-
|
-
|
obuwie,
|
5
|
2
|
2
|
1
|
samochody,
|
2
|
-
|
1
|
1
|
tel. komórkowe,
|
2
|
-
|
-
|
2
|
leki,
|
1
|
-
|
-
|
1
|
zegarki,
|
1
|
1
|
-
|
-
|
okna,
|
3
|
1
|
-
|
2
|
latarka,
|
1
|
1
|
-
|
-
|
żaluzje okienne,
|
1
|
1
|
-
|
-
|
meble kuchenne,
|
1
|
-
|
1
|
-
|
drzwi antywłamaniowe,
|
3
|
1
|
-
|
2
|
automat elektryczny do bramy,
|
1
|
-
|
1
|
-
|
sprzęt komputerowy,
|
5
|
1
|
3
|
1
|
III. Umowy poza lokalem i na
odległość
|
1
|
-
|
1
|
-
|
Razem:
|
49
|
12
|
17
|
20
|