RADA POWIATU
Radomszczańskiego
UCHWAŁA NR XIX/208/04
RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO
z dnia 25 października 2004 r.
w sprawie założenia
Zespołu Placówek Oświatowo-Wychowawczych
w Radomsku w wyniku połączenia Bursy Szkolnej Nr l w
Radomsku i Szkolnego Schroniska
Młodzieżowego w Radomsku .
Na podstawie art 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca ł998r.o samorządzie powiatowym ( Dz. U. z 2001r. Nr 142
poz.1592, z 2002
r .Nr 23 poz.220, Nr 62 poz.558,Nr 113 poz.984, Nr 153 poz.1271, Nr 200 poz. 1688,
Nr 214 poz.1806,
z 2003r. nr 162 poz. 1568,
z 2004 r. Nr 102 poz. 1055 ) w związku
z art 5 ust. 2 pkt. l i ust. 3, art 58 ust. l, ust. 2, ust 6
i art 60 ust. l ustawy z dnia 7
września 1991 r. o systemie
oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67 poz. 329,
Nr 106 poz. 496, z 1997 r. Nr 28 poz. 153, Nr
141 poz. 943, z 1998 r. Nr 117
poz. 759, Nr
162 poz. 1126,
z 2000 r. Nr 12 poz. 136, Nr 19 poz. 239,
Nr 48 poz.
550, Nr 104 poz. 1104, Nr 122
poz. 1320, Nr 120 poz. 1268, z 2001r. Nr 111
poz. 1194, Nr 144 poz. 1615,
z 2002 r. Nr 41 poz. 362, Nr 141 poz. 1185,
Nr 113 poz. 984, Nr 200 poz. 1683, z
2003 r. Nr 6 poz. 65, Nr 137
poz. 1304, Nr 128 poz. 1176, Nr 203 poz. 1966,
z 2004 r. Nr 99 poz. 1001, Nr 145 poz. 1532,Nr 162 poz. l690.Nr 173
poz. 1808)
Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co
następuje:
§ l. Zakłada
się z dniem l stycznia 2005 r.
Zespół Placówek Oświatowo-Wychowawczych
w Radomsku w skład którego wchodzą:
Bursa Szkolna Nr l w Radomsku
i
Szkolne Schronisko Młodzieżowe w
Radomsku.
§ 2. Założenie zespołu placówek, o
którym mowa w § l
następuje na podstawie
aktu założycielskiego
stanowiącego załącznik nr l do niniejszej uchwały.
§ 3. Zespołowi placówek, o którym mowa w § l nadaje się statut stanowiący
załącznik nr 2 do
niniejszej uchwały.
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi
Powiatu Radomszczańskiego.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie
czternastu dni od dnia Jej ogłoszenia w
Dzienniku Urzędowym Województwa
Łódzkiego.
PRZEWODNICZĄCY
Rady
Powiatu Radomszczańskiego
mgr inż. Paweł Kamiński
Załącznik Nr l
do
UCHWAŁY NR XIX/208/04
RADY
POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO
z dnia 25 października 2004r.
Akt założycielski
Zespołu Placówek
Oświatowo-Wychowawczych
w Radomsku
§ l. Typ placówki: zespół
placówek w skład którego wchodzą:
Bursa Szkolna Nr l w Radomsku i Szkolne i
Schronisko Młodzieżowe w Radomsku .
§ 2. Nazwa placówki: Zespół
Placówek Oswiatowo-Wychowawczych w Radomsku.
§ 3. Siedziba placówki : budynek bursy szkolnej
znajdujący się w Radomsku, przy ulicy Piastowskiej 21.
Załącznik Nr 2
do UCHWAŁY NR XIX/208/04
RADY POWIATU
RADOMSZCZAŃSKDEGO
z dnia 25 października 2004 r.
STATUT
Zespołu Placówek
Oświatowo-Wychowawczych w Radomsku
Rozdział
I Postanowienia wstępe
§ l. l. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia
o:
1) zespole - należy przez to rozumieć
Zespół Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Radomsku,
2) dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora
Zespołu Placówek Oświatowe -Wychowawczych
w Radomsku,
3) bursie szkolnej -
należy przez to rozumieć Bursę Szkolną Nr l w Radomsku,
4) radzie pedagogicznej - należy przez to rozumieć radę
pedagogiczną Bursy Szkolnej Nr l w Radomsku,
5) samorządzie uczniowskim - należy przez to rozumieć
samorząd uczniowski Bursy Szkolnej Nr l w Radomsku,
6) radzie rodziców - należy przez to rozumieć radę
rodziców Bursy Szkolnej Nr l w Radomsku,
7) uczniu -
należy przez to rozumieć wychowanka Bursy Szkolnej Nr l w Radomsku,
8) pracownikach - należy przez to rozumieć
pracowników nie będących nauczycielami, zatrudnionych w
placówkach wchodzących w skład zespołu,
9) nauczycielu -
należy przez to rozumieć wychowawcę , nauczyciela - instruktora
i innego
pracownika pedagogicznego, zatrudnionego w placówkach
wchodzących w skład
zespołu.
Rozdział II
Ogólne
informacje o zespole
§ 2. l. Nazwa zespołu brzmi: Zespół
Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Radomsku
2. Nazwa zespołu jest używana w pełnym
brzmieniu.
3. Typ placówki - zespół placówek, w
skład którego wchodzą Bursa Szkolna Nr l w Radomsku i Szkolne
Schronisko Młodzieżowe w Radomsku.
4. Połączenie w zespół, wymienionych w ustępie 3 placówek, nie narusza
odrębności
rady pedagogicznej oraz
samorządu uczniowskiego bursy. 5.
Siedziba zespołu • budynek
bursy znajdujący się w Radomsku, przy ulicy
Piastowskiej 21.
6. Organ prowadzący zespół
- Powiat Radomszczański.
7.0rgan sprawujący nadzór pedagogiczny - Łódzki Kurator Oświaty.
Rozdział III
Cele i zadania zespołu
§ 3. l. Zespół realizuje cele i zadania
wynikające z przepisów prawa, a w szczególności:
1)
zapewnia opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza
miejscem stałego zamieszkania,
2)
umożliwia rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniom oraz
korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.
2. Cele i zadania bursy określa statut bursy.
3.Cele i zadania schroniska określa statut schroniska.
Rozdział IV Organy zespołu
§ 4. l. Organami zespołu są:
1) dyrektor,
2) rada pedagogiczna,
3) samorząd wychowanków,
4) rada rodziców.
2. Zasady współdziałania
organów zespołu oraz sposób rozwiązywania sporów
między nimi określa rada pedagogiczna
.
§ 5. l. Kompetencje dyrektora:
1) kierowanie działalnością zespołu
oraz reprezentowanie zespołu na zewnątrz,
2) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków
harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania
prozdrowotne,
3) sprawowanie nadzoru pedagogicznego w bursie,
4) realizowanie uchwał rady pedagogicznej,
podjętych w ramach kompetencji stanowiących,
5)dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym
zespołu, ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe
wykorzystanie,
6) pełnienie funkcji kierownika zakładu pracy dla zatrudnionych w
placówkach, wchodzących w skład zespołu, nauczycieli i
pracowników.
7) decydowanie w sprawach zatrudniania i zwalniania
nauczycieli i pracowników,
8) przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar
porządkowych nauczycielom i pracownikom,
9) występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu
opinii rady pedagogicznej, w sprawach
odznaczeń, nagród i
innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych
pracowników,
10) realizowanie innych zadań
zgodnie z kompetencjami ustanowionymi przepisami szczególnymi.
§ 6. l. W zespole działa rada
pedagogiczna, która jest kolegialnym organem
w zakresie realizacji statutowych zadań zespołu,
dotyczących wychowania i opieki.
2.W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy
nauczyciele zatrudnieni w bursie.
4. Rada pedagogiczna ustala
regulamin swojej działalności, który nie może być
sprzeczny ze statutem zespołu.
5. Kompetencje rady pedagogicznej
1) zatwierdzanie planów pracy zespołu,
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów
pedagogicznych,
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
4) opiniowanie organizacji pracy,
6) opiniowanie projektu planu finansowego zespołu,
7) opiniowanie wniosków
dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych
wyróżnień,
8) opiniowanie propozycji
dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i
zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo
płatnych zajęć wychowawczych i opiekuńczych.
§ 7. l. W zespole działa
samorząd wychowanków.
2. Samorząd wychowanków tworzą wszyscy
uczniowie.
3. Szczegółowe zasady
działania samorządu wychowanków określa regułami
samorządu, który nie może być sprzeczny ze statutem
zespołu.
§ 8. l. W zespole działa rada
rodziców stanowiąca reprezentację rodziców
uczniów.
2. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala
ogół rodziców uczniów.
3.Rada rodziców uchwala
regulamin swojej działalności, który nie może być
sprzeczny ze statutem zespołu.
4. Kompetencje rady
rodziców:
1) występowanie do rady
pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw
zespołu w celu wspierania działalności statutowej zespołu,
2) gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek
rodziców oraz innych źródeł.
Rozdział V Organizacja zespołu
§ 9. l. Rok szkolny w zespole
rozpoczyna się z dniem l września każdego roku, a kończy –
z dniem 31 sierpnia następnego roku.
2. Bursa realizuje swoje zadania
cały rok szkolny, z przerwą na okres ferii letnich i zimowych.
3.Terminy ferii letnich i zimowych
bursy ustala się zgodnie z obowiązującym prawem.
4. Schronisko czynne jest cały rok szkolny.
§ 10. l. Podstawowe formy
działalności opiekuńczo-wychowawczej bursy oraz ich
organizację określa statut bursy.
2. Podstawowe formy
działalności oświatowo-wychowawczej schroniska oraz ich
organizację określa statut schroniska.
§ 11. l. Szczegółową
organizację wychowania i opieki w bursie określa arkusz organizacyjny
bursy.
3. Arkusz organizacji bursy
opracowuje dyrektor, z uwzględnieniem obowiązujących
przepisów - do dnia 30 kwietnia każdego roku.
4. W arkuszu organizacji bursy
zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników
bursy, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze
środków przydzielonych przez organ prowadzący zespół.
5. Na podstawie zatwierdzonego
arkusza organizacji dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i
higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć.
§ 12. l. Praca wychowawcza w bursie prowadzona jest w grupach
wychowawczych.
2.Liczba wychowanków w grupie wychowawczej wynosi
od 30 do
35.
3.Za całokształt pracy z grupą
wychowawczą odpowiedzialny jest nauczyciel.
4.Czas pracy z grupą wychowawczą nie powinien przekraczać 55 godzin zegarowych w tygodniu.
5.Formy spełniania zadań nauczycieli dostosowane do wieku
uczniów oraz warunków środowiskowych bursy, określa
rada pedagogiczna .
6..Formy spełniania
zadań pracowników pedagogicznych schroniska, określa statut
schroniska.
§ 14. l. Do realizacji celów
statutowych zespół zapewnia możliwość korzystania z:
1) pokoi mieszkalnych,
2) pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
3) klubu młodzieżowego “Żaczek",
4) stołówki,
3) biblioteki,
4) świetlicy;
5) pomieszczeń administracyjno-gospodarczych.
§ 15. l. Zespół zapewnia
uczniom możliwość całodziennego wyżywienia w
stołówce.
2. Szczegółowe zasady
działania stołówki oraz wysokość opłat za korzystanie
z usług stołówki ustala dyrektor, w formie regulaminu
stanowiącego załącznik do statutu bursy.
3. Zespół zapewnia
osobom korzystającym ze schroniska możliwość przygotowania
posiłku. Szczegółowe zasady ustala dyrektor, w formie
regulaminu stanowiącego załącznik do statutu schroniska.
§ 17. l. W zespole działa
biblioteka.
2.Biblioteka czynna jest codziennie.
3. Godziny pracy biblioteki ustala dyrektor, zapewniając uczniom
dostęp do biblioteki.
4. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie,
nauczyciele oraz pracownicy .
5. Szczegółowe zasady działania biblioteki określa
regulamin biblioteki.
6. Regulamin biblioteki ustala dyrektor. Regulamin nie może być
sprzeczny ze statutem bursy i zespołu.
7. Zadania biblioteki:
1) udostępnianie książek i innych
źródeł informacji,
2) gromadzenie zbiorów zgodnie z potrzebami
zespołu,
3) prowadzenie dokumentacji
bibliotecznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
4) organizowanie
różnych form inspiracji czytelniczej oraz działań
rozwijających wrażliwość kulturalną i społeczną,
5) opracowywanie analiz stanu czytelnictwa,
6) realizowanie innych zadań, zleconych przez dyrektora.
8. Szczegółowe zadania nauczyciela
bibliotekarza, określa dyrektor.
9. Zasady współpracy
biblioteki z uczniami, nauczycielami, pracownikami oraz innymi bibliotekami
określa dyrektor.
Rozdział VI Nauczyciele zespołu
§ 18. l. W placówkach,
wchodzących w skład zespołu, zatrudnia się nauczycieli - zgodnie z obowiązującymi
przepisami.
§ 19. l. Nauczy ciel prowadzi pracę
wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za
jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych mu
uczniów.
2. Do podstawowych zadań nauczyciela należy:
1)uczestnictwo w realizacji
zadań wychowawczych i opiekuńczych oraz innych wynikających ze
statutu oraz specyfiki pracy placówek wchodzących w skład
zespołu,
2) dostosowywanie form i metod
pracy do możliwości uczniów,
7) udzielanie pomocy w
przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane
potrzeby uczniów,
8) przestrzeganie zaleceń
lekarza oraz specjalistycznych poradni w stosunku do uczniów,
9) egzekwowanie od uczniów
oraz osób korzystających ze schroniska postanowień niniejszego
statutu, statutów placówek wchodzących w skład
zespołu szczególnie w części ich dotyczącej,
10) rozwijanie zainteresowań uczniów,
11) prowadzenie dokumentacji
zgodnie z obowiązującymi przepisami,
12) troska i dbałość
o pomoce dydaktyczne oraz wyposażenie zespołu,
13) doskonalenie własnego warsztatu pracy,
14) doskonalenie własnych
umiejętności zawodowych, podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,
15) współpraca z rodzicami,
16) przestrzeganie zasad bhp,
17) przestrzeganie dyscypliny pracy,
18)przestrzeganie
postanowień niniejszego statutu oraz statutów placówek
wchodzących w skład zespołu,
19) wykonywanie innych, zleconych
przez dyrektora zadań, zgodnie z rodzajem umówionej pracy.
Rozdział VII
Pracownicy zespołu nie będący
nauczycielami
§ 20.1. W placówkach
wchodzących w skład zespołu, zatrudnia się
pracowników ekonomicznych, administracji i obsługi, zgodnie z
potrzebami zespołu.
2. Stanowiska pracowników
ekonomicznych, administracji i obsługi tworzy dyrektor, w uzgodnieniu z
organem prowadzącym.
4. Pracownicy administracji i
obsługi realizują zadania zgodnie z rodzajem umówionej pracy.
5. Szczegółowe zadania
pracowników administracji i obsługi określają, ustalone
przez dyrektora, zakresy czynności.
Rozdział VIII Uczniowie zespołu
§ 21. l. Uczeń przyjmowany jest
do bursy zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szczegółowe zasady przyjęcia do bursy
określa statut bursy.
3. System rezerwacji miejsc
noclegowych w schronisku ustala dyrektor, w formie regulaminu stanowiącego
załącznik do statutu schroniska.
§ 22. l. W zespole, w stosunku do uczniów, przestrzega
się wszystkich praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka:
l) prawa do życia i rozwoju,
1) prawa do wychowania w rodzime,
2) prawa do nazwiska,
3) prawa do swobody myśli, sumienia i wyznania,
4) prawa do prywatności,
5) prawa do tajemnicy korespondencji,
6) prawa do wypowiedzi,
7) prawa do nauki,
8) prawa do życia bez przemocy,
9) prawa do stowarzyszania się,
10) prawa do poszanowania godności,
11) prawa do
równości.
2. Oprócz wymienionych w
ust. l praw uczeń ma prawo do:
1) opieki wychowawczej i
warunków pobytu w zespole zapewniających higienę,
bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej
bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
2) życzliwego i podmiotowego traktowania,
3) rozwijania własnych zainteresowań, zdolności
i talentów,
3) uzyskania od nauczyciela pomocy w przypadku
trudności w nauce,
4) korzystania z pomieszczeń
zespołu, sprzętu, środków dydaktycznych oraz
księgozbioru biblioteki,
5) wpływu na życie
zespołu poprzez działalność samorządową.
3.Prawa osób korzystających
ze schroniska określa statut schroniska.
§ 23. l. Ustala się
następujący tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia:
2. W przypadku naruszenia praw
ucznia, uczeń lub jego rodzice (
prawni opiekunowie ), mają prawo
złożyć skargę.
3. Skargę składa się na piśmie do
dyrektora, za pośrednictwem nauczyciela.
4. Skarga nie może być przedłożona po upływie 7 dni od momentu zaistnienia zdarzenia, w
wyniku którego naruszono prawa ucznia. 5.Dyrektor
rozpatruje wniesioną skargę w terminie
7 dni od dnia jej otrzymania. 6.Rozpatrzenie przez dyrektora skargi
wymaga zasięgnięcia opinii rady pedagogicznej.
7.Podjęta przez dyrektora decyzja jest ostateczna.
8. Dyrektor powiadamia na
piśmie wnoszącego skargę o sposobie załatwienia sprawy.
§ 24. l Obowiązki ucznia
określa statut bursy.
2. Obowiązki osób
korzystających ze schroniska, określa statut schroniska.
§ 25. l. Ustanawia się
następujące rodzaje nagród stosowanych wobec uczniów :
1) nagroda za wzorowe zachowanie,
2) nagroda za pracę społeczną na rzecz
zespołu,
3) nagroda za
osiągnięcia sportowe oraz w konkursach.
§ 26. l. Ustanawia się
następujące rodzaje kar stosowanych wobec uczniów :
1) udzielenie kary upomnienia przez wychowawcę,
2) udzielenie kary upomnienia przez dyrektora,
3) udzielenie kary nagany przez dyrektora ,
4) wykluczenie ucznia z udziału w imprezach o
charakterze kulturalno-rozrywkowym.
2. Tryb odwoływania się od kary:
1) uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie )
mogą odwołać się od kary,
2) odwołanie składa się na piśmie do
dyrektora za pośrednictwem nauczyciela,
3) odwołanie rozpatruje dyrektor, po
zasięgnięciu opinii nauczyciela,
4) dyrektor podejmuje decyzję
o uznaniu zasadności złożonego odwołania bądź
odrzuca odwołanie,
5) odrzucenie odwołania jest równoznaczne z
utrzymaniem kary w mocy,
6) podjęta przez dyrektora
decyzja jest ostateczna.
§ 27.1.Dyrektor może, w drodze
decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów. Skreślenie
następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po
zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
2. Przypadki, w których
uczeń może być skreślony z listy uczniów, ustala
rada pedagogiczna w statucie bursy.
Rozdział IX Postanowienia końcowe
§ 28. l. Zespół używa pieczęci
urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z
obowiązującymi przepisami.
3. Szczegółowe zasady prowadzenia przez zespół
gospodarki finansowej określają odrębne
przepisy.
4.Bursa jest Jednostką budżetową.
5.Bursa może uzyskiwać środki finansowe z tytułu
działalności usługowej oraz
z innych źródeł
określonych w przepisach o finansach publicznych. 6. Środki, o których mowa w ust. 5 przekazywane są na rachunek środków specjalnych
z
przeznaczeniem na poprawę
warunków realizacji ustawowych i statutowych zadań bursy. 7.Plan finansowy
środków specjalnych, o których mowa w ust. 5, zatwierdza dyrektor na
wniosek rady pedagogicznej.
8. Schronisko jest Jednostką budżetową.
9.Za usługi świadczone przez schronisko pobierane są
opłaty. Wysokość opłat określa organ
prowadzący
zespół. 10.Wpływy z
opłat, o których mowa w ust.9,
zalicza się na rachunek środków specjalnych, z którego
pokrywa się wydatki nie znajdujące pokrycia w budżecie organu
prowadzącego schronisko.
11.Wszelkie zmiany do niniejszego statutu uchwala rada pedagogiczna .
12.Wszelkie spory w zakresie
interpretacji i stosowania niniejszego statutu rozstrzyga
dyrektor.
13.W zakresie uregulowanym
odmiennie w niniejszym statucie tracą moc postanowienia
zawarte w statutach połączonych
placówek.