Powiat Radomszczański
Szukaj:
 Poniedziałek, 19 maja 2014 roku

RADA   POWIATU

Radomszczańskiego

 

                                                            

 

                                                                    UCHWAŁA NR XXIII/241/05     

                   RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO

z dnia 22 marca 2005 roku

 

w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Radomsku za 2004r.

Na podstawie art. 12 pkt. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 Nr 142, poz. 1592; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055) oraz art. 38 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jedn. Dz. U. z 2003r. Nr 86, poz. 804; zm. Dz.U. Nr 60, poz. 535, Nr 170, poz. 1652; z 2004r. Nr 93, poz. 891, Nr 96, poz. 959), Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co następuje:

§1. Zatwierdza sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2004 r. stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

      §2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Radomszczańskiego.

      §3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

                                                                                              PRZEWODNICZĄCY

Rady Powiatu Radomszczańskiego

 

                                                                                                                          mgr inż. Paweł Kamiński

 

 

Załącznik nr 1

do UCHWAŁY NR XXIII / 241/ 05 RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO z dnia 22 marca 2005 roku

SPRAWOZDANIE POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW W RADOMSKU ZA 2004 ROK

l. WSTĘP

Wykonując obowiązek wynikający z art. 38 ustawy z dnia 15 grudnia o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 86, póz. 804 z późn. zm.) przedkładam Radzie Powiatu Radomszczańskiego sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów, celem jego zatwierdzenia.

1.1. Formalno - prawne usytuowanie Rzecznika w powiecie Aktualnie urzędujący Rzecznik powołany został uchwałą z dnia 05 czerwca 2003r. Nr IX/73/03 Rady Powiatu Radomszczańskiego. Zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2000r. o ochronie konkurencji i konsumentów Powiatowego Rzecznika Konsumentów powołuje Rada Powiatu, rzecznik jest bezpośrednio podporządkowany radzie i ponosi przed nią odpowiedzialność. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec Powiatowego Rzecznika Konsumentów wykonuje Starosta Powiatu Radomszczańskiego. Warunki pracy i płacy rzecznika określa Rada Powiatu.

Rzecznik w terminie do dnia 31 marca każdego roku przedkłada Radzie Powiatu do zatwierdzenia roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

1.2. Struktura biura Rzecznika

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Radomsku jest to jednoosobowy urząd działający w strukturze i mający siedzibę w Starostwie Powiatowym w Radomsku.

II. REALIZACJA ZADAŃ WYNIKAJĄCYCH Z USTAWY

 Z DNIA 15 GRUDNIA 2000 r. O OCHRONIE KONKURENJI l KONSUMENTÓW.

Do podstawowych zadań rzecznika należy:

- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;

- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;

- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;

- współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;

- wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych, Rzecznik Konsumentów ma również możliwość w sprawach o ochronę interesów konsumentów: " wytaczać powództwa na rzecz konsumentów

- wstępować za zgodą konsumenta do toczącego się postępowania Może też:

- wytaczać powództwa do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone. W postępowaniu sądowym rzecznik działa na prawach prokuratora.

II. 1. Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego informacji

prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów. W roku 2004 rzecznik udzielił listownie, telefonicznie, osobiście i przez pocztę internetową łącznie 262 porad (zał. nr 1).

W okresie objętym sprawozdaniem zakres zgłaszanych przez konsumentów spraw był bardzo różnorodny. Obok roszczeń dotyczących jakości nabytych towarów i usług (głównie codziennego użytku jak: obuwie, sprzęt AGD, telefony komórkowe, sprzęt komputerowy, meble) tematem konsultacji były sprawy związane z dostawą usług (energia elektryczna, gaz) oraz usługi telekomunikacyjne (świadczone przez operatorów telefonii stacjonarnej

 i komórkowej oraz telewizji cyfrowej. Rzecznik wyjaśniał konsumentom zasady prawa konsumenckiego, zwłaszcza w postępowaniu reklamacyjnym dotyczącym instytucji niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową i gwarancji. Gdy konsument sam wyczerpał swoje środki prawne rzecznik podejmował działania (wystąpienia pisemne do podmiotów), a gdy to nie przynosiło skutku udzielał pomocy przy sporządzaniu pozwu. Gdy chodziło o interes konsumenta rzecznik udzielał także porad sprzedawcom, by ci umiejętnie i zgodnie z prawem rozstrzygali spór.

Porady pisemne polegały przede wszystkim na pomocy w sporządzeniu zawiadomienia o niezgodności towaru konsumpcyjnego (usługi) z umową oraz o odstąpieniu od umowy. Częstym pytaniem z jakim zgłaszali się do rzecznika konsumenci było; czy istnieje możliwość zwrotu towaru po kilku dniach od dokonania zakupu w przypadku gdy nie posiada on wad. Konsumenci w takim przypadku byli informowani, że przyjęcie towaru nie posiadającego wad nie jest obowiązkiem sprzedawcy - tylko jego dobra wola.

Częstym błędem popełnianym przez konsumentów było podpisanie umowy bez jej przeczytania i zrozumienia. Takie sytuacje dotyczyły głównie umów zawieranych z firmą prowadząca działalność w systemie argentyńskim. Nieznajomość metod działania firmy oraz nierzetelne informowanie klientów o warunkach uczestnictwa powoduje, że wielu konsumentów o ograniczonych możliwościach finansowych decyduje się na zawarcie umowy ( bez zapoznania się z jej treścią) i popada w poważne kłopoty. Niestety trudna sytuacja bytowa mieszkańców powiatu, nie posiadających często zdolności kredytowej w dalszym ciągu rodzi popyt na “łatwe kredyty".

Wśród zgłaszanych problemów było wiele spraw poza konsumenckich a dotyczących najczęściej relacji spółdzielnia mieszkaniowa - członek spółdzielni, urząd - obywatel. W miarę posiadanych możliwości wynikających z organizacyjnego usytuowania starano się udzielać pomocy w wyjaśnieniu i załatwieniu sprawy.

11.2. Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów.

W roku ubiegłym rzecznik interweniował pisemnie do przedsiębiorców w sprawie ochrony praw interesów konsumentów w 19 sprawach, (zał. nr 2). Niektóre sprawy były załatwiane pozytywne po jednej interwencji inne wymagały kilku interwencji rzecznika. W większości przypadków sprawy udało się załatwić pozytywnie dla konsumenta Rzecznik najczęściej występował do przedsiębiorców w celu uzyskania informacji, ponownego rozpatrzenia reklamacji, propozycji polubownego załatwienia sprawy.

Wystąpienia dotyczyły m.in.:

- naruszenia prawa konsumenta do pełnej, rzetelnej i prawdziwej informacji,

- zwrotu bądź obniżenia ceny zakupionego towaru,

- ponaglenia dotyczące stosowania się do ustalonego prawnie terminu załatwienia reklamacji,

- wydania karty gwarancyjnej,

- usunięcia zgłoszonych wad (umowa o dzieło),

- wywiązania się sprzedawcy z obowiązku ustosunkowania się do zgłoszonej reklamacji

Rzecznik interweniował pisemnie do TP S.A., która mimo braku reakcji na zgłoszoną reklamację (dot. zawyżonego rachunku telefonicznego) kierowała sprawę spłaty należności do firmy windykacyjnej. Wiele skarg wiązało się ze złym funkcjonowaniem błękitnej linii.

W przypadku stwierdzenia stosowania przez przedsiębiorców nieuczciwych praktyk rynkowych z pokrzywdzeniem konsumentów, uporczywego naruszenia powszechnie obowiązujących przepisów prawa i zasad rzetelności kupieckiej wzywano do zaprzestania tych działań.

Najbardziej skuteczne jak dotąd  są wystąpienia  telefoniczne.  Kontakt z przedsiębiorcami    jeszcze przed rozpoczęciem procedury reklamacyjnej przyspiesza jej przebieg i rozwiązanie problemu. W sprawach szczególnie skomplikowanych były prowadzone spotkania mediacyjne w Biurze rzecznika celem znalezienia kompromisowego rozwiązania sprawy. Rzecznik w ubiegłym roku kilkakrotnie konsultował się z Inspekcją Handlową -Inspektorat w Piotrkowie Tryb. w sprawach dotyczących jakości towarów i usług.

 

 

III. WYTACZANIE POWÓDZTW NA RZECZ KONSUMENTÓW I WSTĘPOWANIA DO TOCZĄCEGO SIĘ POSTĘPOWANIA.

W 2004 roku Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Radomsku nie wytaczał powództw na rzecz konsumentów i nie wstępował do toczącego się postępowania sądowego. W kilku sprawach dotyczących reklamacji rzecznik służył pomocą przy sporządzaniu pozwu.

IV. DZIAŁANIA O CHARAKTERZE EDUKACYJNO - INFORMACYJNYM.

Działania o charakterze edukacyjne - informacyjnym rzecznik realizował poprzez współpracę z lokalną prasą i telewizją. Forma współpracy polegała na udzielaniu wywiadów, w których rzecznik przedstawiał podstawowe informacje dotyczące praw przysługujących konsumentom i wypowiadał się w sprawach dotyczących konsumentów, które aktualnie budziły największe zainteresowanie mediów i   opinii publicznej. Rzecznik prowadził lekcje konsumenckie w   szkołach ponadgimnazjalnych w Radomsku.

VI. PODSUMOWANIE

Rzecznik nie stawiał wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów. Poza wyżej wymienionymi Rzecznik nie podejmował innych działań na rzecz ochrony interesów konsumentów.

Stan świadomości konsumenckiej mieszkańców regionu trudno uznać za dobry. Niepokój budzi zwłaszcza brak świadomości w sprawach podstawowych dot. problemów życia codziennego, co w wymiarze ekonomicznym przynosi duże straty ponoszone przez konsumentów każdego dnia. Wprowadzane od kilku lat zmiany prawne, w tym instytucjonalne związane z ochroną interesów konsumentów i wzmacniające jego pozycję na rynku   są warunkiem koniecznym, ale nie wystarczającym, aby konsument w praktyce odczuł poprawę swojej sytuacji. Poważną rolę w tym zakresie mają więc powiatowi i miejscy Rzecznicy Konsumentów, jako grupa pierwszego kontaktu konsumentów z instytucjami zapewniającymi im ochronę w razie sporu z przedsiębiorcą. Dzięki przyznanym kompetencjom i przypisanym zadaniom Rzecznik Konsumentów może stać się jednym z głównych realizatorów polityki konsumenckiej Państwa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1 do sprawozdania

 

Tabela nr 1  Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i prawnej w zakresie ochrony konsumentów - struktura udzielanych porad:

 

Wyszczególnienie

Ogółem

l. Usługi ogółem, w tym:

114

bankowe,

9

finansowe,

20

ubezpieczeniowe,

2

systemy argentyńskie,

-

pocztowe

3

telekomunikacyjne (operatorzy, TV kablowa),

20

dostawa energii (prąd, gaz, ciepło, woda),

4

motoryzacyjne (serwis),

10

turystyczne i hotelarskie,

3

pralnicze,

remontowo budowlane,

16

Naprawa sprzętu RTV,

27

II. Umowy sprzedaży ogółem, w tym:

145

wyposażenie wnętrz (RTV, AGD),

14

odzież,

30

obuwie,

50

samochody,

2

art. spożywcze,

20

tel. komórkowe,

14

sprzęt komputerowy,

15

III. Umowy poza lokalem i na odległość

3

Razem:

262

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2 do sprawozdania

 

 Tabela nr 2 Wystąpienia do przedsiębiorców w sprawie ochrony praw interesów konsumentów.

Wyszczególnienie

Ogółem ilość wystąpień

Zakończone pozytywnie

Zakończone negatywnie

Sprawy włoku

l. Usługi ogółem, w tym:

5

2

1

2

bankowe,

finansowe,

ubezpieczeniowe,

systemy argentyńskie,

telekomunikacyjne (operatorzy, TV kablowa),

1

1

pocztowe

1

1

dostawa energii (prąd, gaz, ciepło, woda),

1

1

motoryzacyjne (serwis),

turystyczne i hotelarskie,

pralnicze,

remontowo budowlane

2

1

Sprawę przekazano wg. Właściwości PRzK w Przysusze

Naprawa sprzętu RTV

II. Umowy sprzedaży ogółem, w tym:

14

8

6

wyposażenie wnętrz (RTV, AGD),

4

2

2

Cement,

1

1

obuwie,

7

4

3

witryna,

1

1

meble kuchenne,

1

1

III. Umowy poza lokalem i na odległość

Razem:

19

10

7

1 + 1 sprawa przekazana wg właściwości

 

 



  data publikacji: 25.10.2005 10:06:11   opublikował: Dariusz Staszczyk   wytworzył: Bartłomiej Kurek