RADA POWIATU
Radomszczańskiego
UCHWAŁA NR XVII/173/04
RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO z dnia 28 maja 2004r.
w sprawie założenia Szkoły Specjalnej
Przysposabiającej do Pracy wchodzącej w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego
w Radomsku z siedzibą przy uL Piastowskiej 12.
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst
jednolity Dz.U. z
2001 r. Nr 142, poz. 1592; Dz.U. z 2002 Nr 23, poz. 220,
Dz.U z 2002
Nr 62, poz. 558, Dz.U. z 2002 Nr 113, poz. 984, Dz.U z 2002 Nr 153, poz. 1271, Dz.U z 2002
Nr 200, poz. 1688, Dz.U. z 2002 Nr 214, poz. 1806,Dz.U. z 2003r. Nr 162 poz.1568) oraz art. 5
ust. 5a, art.58 ust. l i 6 ustawy z dnia 7
września 1991 r. o systemie
oświaty (tekst jednolity z 1996r. Dz.U.Nr
67, poz.329. Nr 106, poz.496, z 1997 r.Dz.U. Nr 28, poz.153 Nr 141 poz.943 z 1998r. Dz.U.Nr 117 poz.759. Nr 162 poz.1126 z 2000
r. Dz.U. Nr 12.poz.l36
Nr 19 poz.239.
Nr 48 poz.550.
Nr 104 poz.1104, Nr 120
poz.1268. Nr 122
poz.1320 z 2001r. Nr 111 poz.1194, Nr 144, poz.1615 oraz z 2002
r. Nr 41, poz.362.
Nr 113, poz.984
i Nr 141, poz.1185 Nr 200 poz.1683, z 2003 r. Nr 6
poz.65. Nr 128
poz.1176, Nr 137 poz.1304. Nr 203 poz.
1966), Rada Powiatu Radomszczańskiego
uchwala, co następuje:
§ l. Z dniem l września 2004 r. zakłada trzyletnią
szkołę specjalną przysposabiającą do pracy o nazwie Szkoła Specjalna
Przysposabiająca do Pracy wchodzącą w skład Specjalnego
Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Radomsku z siedzibą przy ul.
Piastowskiej 12 .
§ 2. Szkole wymienionej w § l nadaje się statut
stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza
się Zarządowi Powiatu.
§ 4. Uchwała wchodzi w
życie z dniem podjęcia.
PRZEWODNICZĄCY
Rady Powiatu
Radomszczańskiego
mgr
inż. Paweł Kamiński
Załącznik do uchwały Nr
XVII / 173/04 Rady Powiatu
Radomszczańskiego z dnia 28 maja 2004 roku.
STATUT
szkoły
specjalnej przysposabiającej
DO PRACY
W RADOMSKU
ROZDZIAŁ I
ogólne INFORMACJE
O SZKOLE.
§ 1-1. Nazwa szkoły brzmi:
Szkolą Specjalna
Przysposabiająca do Pracy w Radomsku
2. Szkoła wchodzi w
skład Specjalnego Ośrodka Szkolno -
Wychowawczego w Radomsku.
3. Siedziba szkoły
mieści się w Radomsku, ul. Piastowska
12.
4. Uczniami szkoły jest
młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym
lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
która ukończyła gimnazjum i posiada orzeczenie publicznej
poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej o
potrzebie kształcenia specjalnego dla młodzieży z
upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z
niepełnosprawnościami sprzężonymi.
5. Organem prowadzącym jest
Powiat Radomszczański.
6. Nadzór pedagogiczny
sprawuje Łódzki Kurator Oświaty.
7. Nauka w szkole trwa 3 lata. Ukończenie szkoły
umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego przysposobienie
do pracy.
ROZDZIAŁ II
cele I zadania szkoły.
§2.1. Szkoła umożliwia
uczniom przysposobienie do pracy. 2.
Szkoła realizuj e prawo każdego ucznia do kształcenia się
oraz wychowania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju
zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz
predyspozycjami.
3. Szkoła umożliwia realizowanie zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i
programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych.
4. Szkoła wspomaga
wychowawczą rolę rodziny; dostosowuje treści, metody i
organizację nauczania do możliwości psychofizycznych
uczniów, a także umożliwia korzystanie z pomocy psychologiczno - pedagogicznej i specjalnych form pracy
dydaktycznej.
5. Szkoła rozwija autonomię ucznia i j ego personalizację, a w
szczególności wyposaża go w ramach posiadanych przez niego
realnych możliwości — w
takie umiejętności i wiadomości, aby:
1) mógł
porozumieć się z otoczeniem w najpełniejszy sposób,
werbalnie lub pozawerbalnie,
2) zdobył maksymalną niezależność
życiową w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych,
3) był zaradny w życiu
codziennym, adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności i
umiejętności, oraz miał poczucie sprawczości,
4) mógł
uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na
równi z innymi członkami danej społeczności, znając
i przestrzegając ogólnie przyjęte normy
współżycia, zachowując prawo do swojej inności.
6. Szkoła gwarantuje konstruowanie sytuacji wychowawczych
umożliwiających doświadczanie relacji społecznych,
przygotowanie do pełnienia ról społecznych, wzmacnianie
pozytywnych przeżyć związanych z pełnionymi rolami.
7. Szkoła gwarantuje
wszystkim uczniom równe prawa bez względu na narodowość,
pochodzenie, wyznanie, status społeczny czy warunki zdrowotne. W
realizacji tego zadania szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych,
przepisy prawa, a także zobowiązania, wynikające z Konwencji o
Prawach Dziecka.
8. Szczegółowe cele i
zadania wychowawcze szkoły określają programy wychowawczy i
profilaktyczny uchwalone przez radę pedagogiczną.
rozdział
III
organy
szkoły.
§ 3.1. Organami szkoły są:
1)
dyrektor szkoły,
2)
rada pedagogiczna,
3)
rada rodziców.
§ 4.1. Dyrektor szkoły wykonuje
swoje obowiązki w ramach kompetencji określonych ustawą o
systemie oświaty, a w szczególności:
1) kieruje
bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą! opiekuńczą
szkoły,
2) sprawuj e nadzór
pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole,
3) realizuje uchwały rady
pedagogicznej i wstrzymuj e uchwały rady pedagogicznej, które
są niezgodne z przepisami prawa uwzględniając
obowiązujące w tym zakresie prawo,
4) kieruje pracami rady
pedagogicznej jako jej przewodniczący,
5)
dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły,
zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi
odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
6) opracowuje projekt organizacji szkoły, sporządza aneksy do
organizacji,
7) dba o powierzone mienie,
8) dokonuj e oceny pracy nauczycieli oraz oceny dorobku zawodowego
nauczycieli,
9) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki ich harmonijnego
rozwoju
psychofizycznego,
l 0) reprezentuje
szkołę na zewnątrz,
l 1)współpracuje
z organami szkoły,
12)przestrzega postanowień
statutu,
13)organizuje
administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę
szkoły,
14)prowadzi dokumentację
szkolną zgodnie z odrębnymi przepisami,
15)może tworzyć
zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły
problemowo - zadaniowe. Powołuje, na
wniosek zespołów, ich przewodniczących,
16)jest kierownikiem
zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników
nie będących nauczycielami. W szczególności decyduje w
sprawach:
a)
zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników
szkoły,
b) przyznawania
nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom
i innym pracownikom szkoły,
c) występowania z
wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach
odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla
nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.
17)wykonuje inne zadania
wynikające z przepisów szczególnych.
§ 5.1. Do kompetencji rady
pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów
pracy szkoły,
2) podejmowanie uchwał w
sprawach klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w
sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
4) ustalanie organizacji
doskonalenia zawodowego nauczycieli,
5) podejmowanie uchwał w
sprawach dotyczących skreślenia z listy uczniów,
6) opracowywanie projektu statutu
szkoły lub projektu zmian do statutu,
7) opiniowanie w
szczególności:
a) organizacji
pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu
zajęć
lekcyjnych i pozalekcyjnych,
b) projektu planu finansowego
szkoły,
c)
wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń,
nagród
i wyróżnień,
c)
propozycji dyrektora w sprawach przyznania nauczycielom stałych prac
i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo
płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
2. W celu realizacji zadań statutowych szkoły rada pedagogiczna
ustala:
1) zasady pracy
zespołów nauczycielskich działających w szkole,
2) szczegółowe zasady
wewnątrzszkolnego oceniania uczniów,
3) organizację
zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w
szczególności ich potrzeb rozwojowych,
4) formy opieki i pomocy uczniom,
którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest
pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna,
5) organizację współdziałania szkoły z poradniami psychologiczno -pedagogicznymi, w tym
poradniami specjalistycznymi, oraz innymi instytucjami świadczącymi
poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom,
6) organizację i formy
współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w
zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki,
7) program wychowawczy szkoły
i program profilaktyki, po zasięgnięciu opinii rady rodziców,
8) sposób wykonywania
zadań szkoły, z uwzględnieniem wspomagania ucznia w j ego
wszechstronnym rozwój u i tworzenia pozytywnie oddziałuj ącego
środowiska wychowawczego,
9) przypadki, w których
może podjąć uchwałę upoważniającą
dyrektora szkoły do skreślenia ucznia z listy uczniów.
3. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
§ 6.1. Kompetencje rady rodziców:
1)
współdziałanie z nauczycielami i rodzicami, w celu jednolitego
oddziaływania na dzieci i młodzież przez rodzinę i
szkołę w procesie nauczania, opieki i wychowania,
2)
zapewnianie współpracy rodziców ze szkołą w
doskonaleniu organizacji
nauczania oraz pracy wychowawczej i opiekuńczej,
3) współdziałanie
z organami szkoły w zaznajamianiu ogółu rodziców,
uczniów z programem wychowania i opieki, organizacją nauczania oraz
wynikającymi z nich zadaniami dla placówki i dla rodziców,
4) występowanie do organu
prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór
pedagogiczny, dyrektora, rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami
dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
5) w celu wspierania
działalności statutowej szkoły rada rodziców może
gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych
źródeł.
2. Szczegółowe zasady
działalności rady rodziców określa, uchwalony przez
nią, regulamin.
§ 7.1. Zasady współdziałania organów
szkoły oraz rozwiązywania sporów między nimi:
1) każdy z organów szkoły ma prawo do działania i
podejmowania decyzji
w ramach własnych kompetencji,
2) regulaminy organów
szkoły nie mogą być sprzeczne z niniejszym statutem,
3) organy szkoły są
zobowiązane do wzajemnego respektowania przynależnych im kompetencji
i informowania się w sprawach istotnych o planowanych działaniach
oraz podjętych decyzjach.
2. Szczegółowe zasady
współdziałania organów szkoły oraz
rozwiązywania sporów między nimi określa rada
pedagogiczna w porozumieniu z pozostałymi organami szkoły.
rozdział
IV
organizacja
szkoły.
§ 8.1. Szczegółową
organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym
określa arkusz organizacji szkoły, opracowany przez dyrektora
szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym
mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30
kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ
prowadzący szkołę do dnia 30
maja danego roku.
2. W arkuszu organizacji
szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę
pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących
stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych i
zajęć rewalidacyjnych, finansowanych ze środków
przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę godzin
zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
3. Na podstawie zatwierdzonego
arkusza organizacji szkoły dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony
zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć
określający organizację zajęć edukacyjnych.
§9. l. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć
dydaktyczno » wychowawczych, przerw
świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają
przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§10.1. Podstawową jednostką
organizacyjną szkoły jest oddział. 2. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia
ogólnego stanowiące realizację podstawy programowej
kształcenia ogólnego ustalonej dla szkoły są organizowane
w oddziałach, a zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy - także w zespołach
międzyoddziałowych albo międzyszkolnych.
3. W uzasadnionych przypadkach
poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy
mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych w
szczególności centrów kształcenia ustawicznego,
centrów kształcenia praktycznego, ośrodków
dokształcania i doskonalenia zawodowego, u pracodawców, w
indywidualnych gospodarstwach rolnych, oraz przez pracowników tych
jednostek, na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą a
daną jednostką.
4. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach
dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze,
nie dłuższym
jednak niż 60 minut, zachowując ogólny
tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie
zajęć.
5. Liczba uczniów w
oddziale dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z
niepełnosprawnościami sprzężonymi wynosi od 6 do 8.
6. W przypadku, gdy co najmniej u
jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności
sprzężone określoną w ust. 5
liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2.
7. W uzasadnionych przypadkach, za
zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale może
być mniejsza od liczby określonej w ust. 5 i 6.
§11.1. Podstawowymi formami
działalności dydaktyczno -
wychowawczej szkoły są:
1) obowiązkowe zajęcia
edukacyjne w tym przysposobienie do pracy,
2) zajęcia rewalidacyjne,
3) zajęcia sportowe,
4) zajęcia
kształtujące kreatywność.
§ 12.1. W szkole działa
biblioteka.
2. Biblioteka czynna jest
codziennie.
3. Szczegółowe zasady
działania biblioteki określa jej regulamin uwzględniający
zasady współpracy z uczniami, nauczycielami, rodzicami oraz innymi
bibliotekami. 4. Do zadań
nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności:
1)
udostępnianie zbiorów bibliotecznych uczniom, nauczycielom i innym
pracownikom szkoły,
2) gromadzenie i ewidencjonowanie
zbiorów bibliotecznych,
3) prowadzenie dokumentacji
zgodnie z obowiązującymi przepisami,
4) tworzenie warunków do
poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z
różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania
się technologią informacyjną,
5) rozbudzanie i rozwijanie
indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i
pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,
6) organizowanie
różnorodnych działań rozwijających
wrażliwość kulturową i społeczną.
§ 13.1. Warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom
bezpieczeństwo:
1)
za bezpieczeństwo uczniów odpowiedzialni są nauczyciele
szkoły:
a)
w czasie lekcji - nauczyciel
prowadzący lekcję,
b)
w czasie przerw między
lekcjami - nauczyciel
dyżurujący,
c)
w czasie zbiorowych
zajęć w szkole i poza nią -
nauczyciel i ustalony opiekun.
2) zasady, organizację i
harmonogram dyżurów w czasie przerw między lekcjami ustala
dyrektor szkoły,
3) szczegółowe
obowiązki nauczyciela dyżurującego określa regulamin
ustalany przez dyrektora,
4) opiekę nad uczniami
podczas wycieczek szkolnych szkoła zapewnia zgodnie z odrębnymi
przepisami. 7
§ 14.1. Dla uczniów
uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła
zapewnia możliwość skorzystania z internatu.
2. Organizację internatu
określa statut Specjalnego Ośrodka Szkolno — Wychowawczego, w skład którego wchodzi
szkoła.
rozdział V
nauczyciele
i inni pracownicy szkoły.
§ 16.1. W szkole zatrudnia się zgodnie z
obowiązującymi przepisami nauczycieli. 2. Do podstawowych zadań nauczyciela
należy:
1) odpowiedzialność za
bezpieczeństwo uczniów,
2) dbałość o
prawidłowy przebieg procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz
opiekuńczego,
3) dbałość o pomoce
dydaktyczne i sprzęt w szkole,
4) wspieranie rozwoju
psychofizycznego uczniów,
ich uzdolnień oraz zainteresowań,
5) bezstronne i obiektywne
ocenianie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
6) udzielanie pomocy w
przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
7) prawidłowe prowadzenie
dokumentacji szkolnej,
8) doskonalenie własnych
umiejętności zawodowych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.
3. Nauczyciele prowadzący
zajęcia w danym oddziale oraz specjaliści pracujący z uczniami
tworzą zespół, którego zadaniem jest w
szczególności ustalenie dla każdego ucznia indywidualnego
programu edukacyjnego, z uwzględnieniem programu przysposobienia do pracy
opracowanego dla danego oddziału.
4. Do podstawowych zadań
wychowawcy klasy należy sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w
szczególności:
1) prowadzenie i aktualizowanie
dokumentacji szkolnej,
2) współdziałanie
z rodzicami, nauczycielami przysposobienia do pracy i nauczycielami
nauczającymi w danej klasie w celu osiągnięcia jak najlepszych
wyników dydaktyczno -
wychowawczych,
3) korzystanie z porad i pomocy
pedagoga i psychologa,
4) dbanie o wysoką
frekwencję zespołu klasowego w szkole,
5) analizowanie przyczyn absencji
i podejmowanie działań j ą zmniejszających,
6) czynne włączenie
uczniów do prac społecznie użytecznych na rzecz klasy,
szkoły, środowiska,
7) uczestniczenie wraz z młodzieżą w
różnorodnych formach życia szkoły,
8) dbanie wraz z uczniami o wygląd i estetykę przydzielonej sali.
5. Dla zapewnienia
ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest,
aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w
ciągu całego etapu edukacyjnego.
6. Formy spełniania
zadań przez nauczyciela wychowawcę są dostosowane do wieku
uczniów, rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia
upośledzenia umysłowego uczniów, oraz ich potrzeb, a
także warunków środowiskowych szkoły.
§17.1. W szkole zatrudnia się
zgodnie z obowiązującymi przepisami pracowników administracji
i obsługi.
l.
Zadaniem pracowników administracji jest finansowa, kadrowa i
administracyjna obsługa wszystkich pracowników.
2. Zadaniem pracowników
obsługi jest zapewnienie m.in. porządku na terenie szkoły,
obsługa kuchni i stołówki, portierni oraz pralni.
3. Szczegółowe zakresy
obowiązków pracowników administracji i obsługi ustala
dyrektor szkoły.
rozdział VI
rekrutacja
uczniów.
§ 18.1 Zasady rekrutacji uczniów:
1) o przyjęcie do klasy
pierwszej mogą ubiegać się absolwenci gimnazjum,
2) kandydaci ubiegający
się o przyjęcie do klasy pierwszej powinni posiadać orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez zespół
orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej w tym publicznej poradni
specjalistycznej, na podstawie odrębnych przepisów,
3) uczniowie przyjmowani są
do klasy pierwszej na wniosek rodziców (opiekunów prawnych).
rozdział VII
prawa i obowiązki uczniów.
§ 19.1. W szkole przestrzega się
praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka:
1) prawa do życia i
rozwoju,
2) prawa do wychowania w rodzinie,
3) prawa do nazwiska,
4) prawa do swobody myśli,
sumienia i wyznania,
5) prawa do prywatności,
6) prawa do tajemnicy
korespondencji,
7) prawa do wypowiedzi,
8) prawa do nauki,
9) prawa do życia bez
przemocy,
10)prawa do stowarzyszania
się,
11)prawa do poszanowania
godności,
12)prawa do
równości.
2. Oprócz praw wymienionych
w ust. l, uczeń ma prawo do:
1) właściwego procesu kształcenia,
zgodnie z zasadami pedagogiki specjalnej oraz higieny pracy umysłowej,
2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole
zapewniających bezpieczeństwo,
3) troskliwego i życzliwego traktowania w procesie
dydaktyczno wychowawczym, rewalidacyjnym i resocjalizacyjnym,
4) rozwijania zainteresowań podczas zajęć
lekcyjnych i pozalekcyjnych,
5) jawnej, obiektywnej i sprawiedliwej oceny,
6) informacji o sposobach kontroli jego
postępów w nauce,
7) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu,
środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki,
8) wpływania na życie szkoły poprzez
działalność samorządową,
9) uczestnictwa w zajęciach adekwatnie do swoich
możliwości psychofizycznych,
10)zgłaszania nauczycielom, dyrektorowi szkoły
swoich potrzeb, trudności, kłopotów oraz skarg,
11)odwołania się do dyrektora w sprawie
udzielonej mu kary,
12)korzystania z pomocy pedagogicznej i psychologicznej,
13)wybierania i bycia wybieranym na gospodarza
zespołu klasowego,
14) korzystania z pomocy materialnej.
3. Ustanawia się jak
niżej wewnątrzszkolny tryb składania skarg w przypadku
naruszenia praw ucznia:
1) w przypadku naruszenia praw
ucznia, uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) maj ą prawo
złożyć skargę,
2) skargę składa
się na piśmie do dyrektora za pośrednictwem wychowawcy,
3) skarga winna być
przedłożona najpóźniej po upływie 7 dni od momentu zaistnienia zdarzenia, w
wyniku którego naruszono prawa ucznia,
4) dyrektor rozpatruje
wniesioną skargę w terminie 7
dni od dnia jej otrzymania, zasięgając opinii rady pedagogicznej,
5) podjęta przez dyrektora
decyzja jest ostateczna,
6) dyrektor powiadamia na
piśmie wnoszącego skargę o sposobie załatwienia sprawy.
§ 20.1. Do obowiązków ucznia
należy:
1) systematyczne i punktualne
uczęszczanie na zajęcia,
2) przestrzeganie zasad
funkcjonowania zespołu uczniowskiego,
3) przestrzeganie zasad
bezpieczeństwa w czasie pracy i zabawy,
4) dbanie o higienę osobistą
oraz estetyczny wygląd zewnętrzny,
5) utrzymywanie ładu i
porządku w miejscu przechowywania swoich rzeczy,
6) szanowanie rzeczy
własnych i innych osób oraz dbanie o wspólne mienie,
7) dbanie o porządek i
estetykę otoczenia,
8) stosowanie form grzecznościowych
wobec rówieśników i osób dorosłych w szkole i w
miejscach publicznych,
9) poprawne zachowanie się
przy stole i kulturalne spożywanie posiłków,
10)pomoc młodszym i mniej
sprawnym koleżankom i kolegom,
11)uszanowanie obyczajów
szkolnych, narodowych i religijnych,
12)dbanie o środowisko
naturalne.
§ 21.1. Uczniowi zabrania się: .
1) używania
wulgaryzmów językowych,
2) picia napojów
alkoholowych,
3) palenia papierosów,
4) zażywania
środków odurzających,
5) nakłaniania lub zmuszania
rówieśników do nielegalnych działań seksualnych.
§ 22.1. Ustanawia się
następujące rodzaje nagród dla uczniów:
1) pochwała udzielona przez
nauczyciela w obecności zespołu klasowego,
2) pochwała udzielona przez
dyrektora na apelu szkolnym,
3) dyplom uznania,
4) nagroda rzeczowa,
5) list
pochwalny do rodziców.
§ 23.1. Ustanawia się
następujące rodzaje kar stosowanych wobec uczniów:
1) upomnienie udzielone przez
nauczyciela w obecności zespołu klasowego,
2) upomnienie udzielone przez
dyrektora na apelu szkolnym,
3) czasowe zawieszenie w prawach w
zakresie udziału ucznia w imprezach kulturalno - rozrywkowych i sportowych,
4) przeniesienie ucznia do
równoległej klasy.
2. Tryb odwoływania się od kary:
1) od zastosowanej kary
uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo odwołania
się w ciągu trzech dni od jej otrzymania, do dyrektora za
pośrednictwem wychowawcy klasy,
2) odwołanie powinno być
złożone w formie pisemnej,
3) dyrektor szkoły,
zasięgając opinii wychowawcy i pedagoga, w ciągu trzech dni od
wpłynięcia odwołania, rozpatruje odwołanie,
4) o podjętej decyzji
dyrektor powiadamia ucznia lub rodzica (opiekuna prawnego) w formie pisemnej,
5) decyzja dyrektora jest
ostateczna.
rozdział VIII
postanowienia
końcowe.
§ 24.1.
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi
przepisami.
2. Pieczęć urzędowa
szkoły nie zawiera nazwy ośrodka, w skład którego
wchodzi.
§ 25.1. W nazwie szkoły
umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwie oraz
na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i
legitymację szkolną, pomija się określenie
“specjalna""
§26. l .Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi
przepisami.
§ 27.1. Zasady prowadzenia przez
szkołę gospodarki finansowej określają odrębne
przepisy.
§ 28.1. Wszelkie zmiany do niniejszego
statutu uchwala rada pedagogiczna.
§ 29.1. Wszelkie sprawy w zakresie interpretacji i stosowania
niniejszego statutu rozstrzyga dyrektor szkoły.