Powiat Radomszczański
Szukaj:
 Poniedziałek, 19 maja 2014 roku

 

RADA   POWIATU

Radomszczańskiego

UCHWAŁA NR XVII/173/04

RADY POWIATU RADOMSZCZAŃSKIEGO z dnia 28 maja 2004r.

w sprawie założenia Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy wchodzącej w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Radomsku z siedzibą przy uL Piastowskiej 12.

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592; Dz.U. z 2002 Nr 23, poz. 220, Dz.U z 2002 Nr 62, poz. 558, Dz.U. z 2002 Nr 113, poz. 984, Dz.U z 2002 Nr 153, poz. 1271, Dz.U z 2002 Nr 200, poz. 1688, Dz.U. z 2002 Nr 214, poz. 1806,Dz.U. z 2003r. Nr 162 poz.1568) oraz art. 5 ust. 5a, art.58 ust. l i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 1996r. Dz.U.Nr 67, poz.329. Nr 106, poz.496, z 1997 r.Dz.U. Nr 28, poz.153 Nr 141 poz.943 z 1998r. Dz.U.Nr 117 poz.759. Nr 162 poz.1126 z 2000 r. Dz.U. Nr 12.poz.l36 Nr 19 poz.239. Nr 48 poz.550. Nr 104 poz.1104, Nr 120 poz.1268. Nr 122 poz.1320 z 2001r. Nr 111 poz.1194, Nr 144, poz.1615 oraz z 2002 r. Nr 41, poz.362. Nr 113, poz.984 i Nr 141, poz.1185 Nr 200 poz.1683, z 2003 r. Nr 6 poz.65. Nr 128 poz.1176, Nr 137 poz.1304. Nr 203 poz. 1966), Rada Powiatu Radomszczańskiego uchwala, co następuje:

§ l. Z dniem l września 2004 r. zakłada trzyletnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy o nazwie  Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy wchodzącą w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Radomsku   z siedzibą przy ul. Piastowskiej 12 .

§ 2. Szkole wymienionej w § l nadaje się statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.            

 

PRZEWODNICZĄCY

Rady Powiatu Radomszczańskiego

 

mgr inż. Paweł Kamiński

 

           


Załącznik do uchwały Nr XVII / 173/04 Rady Powiatu Radomszczańskiego z dnia 28 maja 2004 roku.

STATUT

 szkoły specjalnej przysposabiającej

DO PRACY

W RADOMSKU


ROZDZIAŁ I

ogólne  INFORMACJE  O  SZKOLE.

§ 1-1. Nazwa szkoły brzmi:

Szkolą Specjalna Przysposabiająca do Pracy w Radomsku

2. Szkoła wchodzi w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Radomsku.

3. Siedziba szkoły mieści się w Radomsku, ul. Piastowska 12.

4. Uczniami szkoły jest młodzież z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi, która ukończyła gimnazjum i posiada orzeczenie publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej o potrzebie kształcenia specjalnego dla młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

5. Organem prowadzącym jest Powiat Radomszczański.

6. Nadzór pedagogiczny sprawuje Łódzki Kurator Oświaty.

7. Nauka w szkole trwa 3 lata. Ukończenie szkoły umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego przysposobienie do pracy.

ROZDZIAŁ II

cele I zadania szkoły.

§2.1. Szkoła umożliwia uczniom przysposobienie do pracy. 2. Szkoła realizuj e prawo każdego ucznia do kształcenia się oraz wychowania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami.

3. Szkoła  umożliwia  realizowanie  zindywidualizowanego  procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych.

4. Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny; dostosowuje treści, metody i organizację nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także umożliwia korzystanie z pomocy psychologiczno - pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej.

5. Szkoła   rozwija   autonomię   ucznia   i   j ego   personalizację, a w szczególności wyposaża go w ramach posiadanych przez niego realnych możliwości w takie umiejętności i wiadomości, aby:

1) mógł porozumieć się z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawerbalnie,

2) zdobył maksymalną niezależność życiową w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych,

3) był zaradny w życiu codziennym, adekwatnie do indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności, oraz miał poczucie sprawczości,

4) mógł uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej społeczności, znając i przestrzegając ogólnie przyjęte normy współżycia, zachowując prawo do swojej inności.

6. Szkoła   gwarantuje   konstruowanie   sytuacji   wychowawczych umożliwiających doświadczanie relacji społecznych, przygotowanie do pełnienia ról społecznych, wzmacnianie pozytywnych przeżyć związanych z pełnionymi rolami.

7. Szkoła gwarantuje wszystkim uczniom równe prawa bez względu na narodowość, pochodzenie, wyznanie, status społeczny czy warunki zdrowotne. W realizacji tego zadania szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania, wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka.

8. Szczegółowe cele i zadania wychowawcze szkoły określają programy wychowawczy i profilaktyczny uchwalone przez radę pedagogiczną.

rozdział III

organy szkoły.

§ 3.1. Organami szkoły są:

1) dyrektor szkoły,

2) rada pedagogiczna,

3) rada rodziców.

§ 4.1. Dyrektor szkoły wykonuje swoje obowiązki w ramach kompetencji określonych ustawą o systemie oświaty, a w szczególności:

1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą! opiekuńczą szkoły,

2) sprawuj e nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w szkole,

3) realizuje uchwały rady pedagogicznej i wstrzymuj e uchwały rady pedagogicznej, które są niezgodne z przepisami prawa uwzględniając obowiązujące w tym zakresie prawo,

4) kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący,

5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły, zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

6) opracowuje projekt organizacji szkoły, sporządza aneksy do organizacji,

7) dba o powierzone mienie,

8) dokonuj e oceny pracy nauczycieli oraz oceny dorobku zawodowego nauczycieli,

9) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju

psychofizycznego,

 l 0) reprezentuje szkołę na zewnątrz,

 l 1)współpracuje z organami szkoły,

12)przestrzega postanowień statutu,

13)organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,

14)prowadzi dokumentację szkolną zgodnie z odrębnymi przepisami,

15)może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo - zadaniowe. Powołuje, na wniosek zespołów, ich przewodniczących,

16)jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. W szczególności decyduje w sprawach:

a)      zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,

      b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom

i innym pracownikom szkoły,

c) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły.

17)wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

         § 5.1. Do kompetencji rady pedagogicznej należy:

1) zatwierdzanie planów pracy szkoły,

2) podejmowanie uchwał w sprawach klasyfikacji i promocji uczniów,

3) podejmowanie  uchwał  w  sprawach  innowacji   i  eksperymentów pedagogicznych,

4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

5) podejmowanie uchwał w sprawach dotyczących skreślenia z listy uczniów,

6) opracowywanie projektu statutu szkoły lub projektu zmian do statutu,

7) opiniowanie w szczególności:

      a) organizacji pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć

lekcyjnych i pozalekcyjnych,

b)      projektu planu finansowego szkoły,

      c) wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród

i wyróżnień,

c)      propozycji dyrektora w sprawach przyznania nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

2. W celu realizacji zadań statutowych szkoły rada pedagogiczna ustala:

1) zasady pracy zespołów nauczycielskich działających w szkole,

2) szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów,

3) organizację zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych,

4) formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna,

5) organizację współdziałania  szkoły z poradniami  psychologiczno  -pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom,

6) organizację i formy współdziałania szkoły z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki,

7) program wychowawczy szkoły i program profilaktyki, po zasięgnięciu opinii rady rodziców,

8) sposób wykonywania zadań szkoły, z uwzględnieniem wspomagania ucznia w j ego wszechstronnym rozwój u i tworzenia pozytywnie oddziałuj ącego środowiska wychowawczego,

9) przypadki, w których może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora szkoły do skreślenia ucznia z listy uczniów.

3. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.

§ 6.1. Kompetencje rady rodziców:

1) współdziałanie z nauczycielami i rodzicami, w celu jednolitego oddziaływania na dzieci i młodzież przez rodzinę i szkołę w procesie nauczania, opieki i wychowania,

2) zapewnianie współpracy rodziców ze szkołą w doskonaleniu organizacji

nauczania oraz pracy wychowawczej i opiekuńczej,

3) współdziałanie z organami szkoły w zaznajamianiu ogółu rodziców, uczniów z programem wychowania i opieki, organizacją nauczania oraz wynikającymi z nich zadaniami dla placówki i dla rodziców,

4) występowanie do organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,

5) w celu wspierania działalności statutowej szkoły rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

2. Szczegółowe zasady działalności rady rodziców określa, uchwalony przez nią, regulamin.

§ 7.1. Zasady współdziałania organów szkoły oraz rozwiązywania sporów między nimi:

1) każdy z organów szkoły ma prawo do działania i podejmowania decyzji

w ramach własnych kompetencji,

2) regulaminy organów szkoły nie mogą być sprzeczne z niniejszym statutem,

3) organy szkoły są zobowiązane do wzajemnego respektowania przynależnych im kompetencji i informowania się w sprawach istotnych o planowanych działaniach oraz podjętych decyzjach.

2. Szczegółowe zasady współdziałania organów szkoły oraz rozwiązywania sporów między nimi określa rada pedagogiczna w porozumieniu z pozostałymi organami szkoły.

rozdział IV

organizacja szkoły.

§ 8.1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły, opracowany przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania - do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.

2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych i zajęć rewalidacyjnych, finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.

3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.

§9. l. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno » wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

§10.1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział. 2. Zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia ogólnego stanowiące realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla szkoły są organizowane w oddziałach, a zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy - także w zespołach międzyoddziałowych albo międzyszkolnych.

3. W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych w szczególności centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, u pracodawców, w indywidualnych gospodarstwach rolnych, oraz przez pracowników tych jednostek, na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą a daną jednostką.

4. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym

jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.

5. Liczba uczniów w oddziale dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w   stopniu   umiarkowanym   lub   znacznym   oraz   dla   uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi wynosi od 6 do 8.

6. W przypadku, gdy co najmniej u jednego ucznia w oddziale występują niepełnosprawności sprzężone określoną w ust. 5 liczbę uczniów w oddziale można obniżyć o 2.

7. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale może być mniejsza od liczby określonej w ust. 5 i 6.

§11.1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno - wychowawczej szkoły są:

1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne w tym przysposobienie do pracy,

2) zajęcia rewalidacyjne,

3) zajęcia sportowe,

4) zajęcia kształtujące kreatywność.

§ 12.1. W szkole działa biblioteka.

2. Biblioteka czynna jest codziennie.

3. Szczegółowe zasady działania biblioteki określa jej regulamin uwzględniający zasady współpracy z uczniami, nauczycielami, rodzicami oraz innymi bibliotekami. 4. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy w szczególności:

1) udostępnianie zbiorów bibliotecznych uczniom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły,

2) gromadzenie i ewidencjonowanie zbiorów bibliotecznych,

3) prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami,

4) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,

5) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,

6) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.

§ 13.1. Warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo:

1)      za bezpieczeństwo uczniów odpowiedzialni są nauczyciele szkoły:

a)      w czasie lekcji - nauczyciel prowadzący lekcję,

b)       w czasie przerw między lekcjami - nauczyciel dyżurujący,

c)       w czasie zbiorowych zajęć w szkole i poza nią - nauczyciel i ustalony opiekun.

2) zasady, organizację i harmonogram dyżurów w czasie przerw między lekcjami ustala dyrektor szkoły,

3) szczegółowe obowiązki nauczyciela dyżurującego określa regulamin ustalany przez dyrektora,

4) opiekę nad uczniami podczas wycieczek szkolnych szkoła zapewnia zgodnie z odrębnymi przepisami. 7

§ 14.1. Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła zapewnia możliwość skorzystania z internatu.

2. Organizację internatu określa statut Specjalnego Ośrodka SzkolnoWychowawczego, w skład którego wchodzi szkoła.

 

 

 

 

rozdział V

nauczyciele i inni pracownicy szkoły.

§ 16.1. W szkole zatrudnia się zgodnie z obowiązującymi przepisami nauczycieli.        2. Do podstawowych zadań nauczyciela należy:

1) odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów,

2) dbałość o prawidłowy przebieg procesu dydaktyczno-wychowawczego oraz opiekuńczego,

3) dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt w szkole,

4) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów,  ich uzdolnień oraz zainteresowań,

5) bezstronne i obiektywne ocenianie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,

6) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,

7) prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej,

8) doskonalenie własnych umiejętności zawodowych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.

3. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale oraz specjaliści pracujący z uczniami tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla każdego ucznia indywidualnego programu edukacyjnego, z uwzględnieniem programu przysposobienia do pracy opracowanego dla danego oddziału.

4. Do podstawowych zadań wychowawcy klasy należy sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

1) prowadzenie i aktualizowanie dokumentacji szkolnej,

2) współdziałanie z rodzicami, nauczycielami przysposobienia do pracy i nauczycielami nauczającymi w danej klasie w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników dydaktyczno - wychowawczych,

3) korzystanie z porad i pomocy pedagoga i psychologa,

4) dbanie o wysoką frekwencję zespołu klasowego w szkole,

5) analizowanie przyczyn absencji i podejmowanie działań j ą zmniejszających,

6) czynne włączenie uczniów do prac społecznie użytecznych na rzecz klasy, szkoły, środowiska,

7) uczestniczenie wraz z młodzieżą w różnorodnych formach życia szkoły,

8) dbanie wraz z uczniami o wygląd i estetykę przydzielonej sali.

5. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby nauczyciel wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

6. Formy spełniania zadań przez nauczyciela wychowawcę są dostosowane do wieku uczniów, rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia upośledzenia umysłowego uczniów, oraz ich potrzeb, a także warunków środowiskowych szkoły.

§17.1. W szkole zatrudnia się zgodnie z obowiązującymi przepisami pracowników administracji i obsługi.

l. Zadaniem pracowników administracji jest finansowa, kadrowa i administracyjna obsługa wszystkich pracowników.

2. Zadaniem pracowników obsługi jest zapewnienie m.in. porządku na terenie szkoły, obsługa kuchni i stołówki, portierni oraz pralni.

3. Szczegółowe zakresy obowiązków pracowników administracji i obsługi ustala dyrektor szkoły.

 

rozdział VI

rekrutacja uczniów.

§ 18.1 Zasady rekrutacji uczniów:

1) o przyjęcie do klasy pierwszej mogą ubiegać się absolwenci gimnazjum,

2) kandydaci ubiegający się o przyjęcie do klasy pierwszej powinni posiadać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej w tym publicznej poradni specjalistycznej, na podstawie odrębnych przepisów,

3) uczniowie przyjmowani są do klasy pierwszej na wniosek rodziców (opiekunów prawnych).

rozdział VII

prawa i obowiązki uczniów.

§ 19.1. W szkole przestrzega się praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka:

1) prawa do życia i rozwoju,

2) prawa do wychowania w rodzinie,

3) prawa do nazwiska,

4) prawa do swobody myśli, sumienia i wyznania,

5) prawa do prywatności,

6) prawa do tajemnicy korespondencji,

7) prawa do wypowiedzi,

8) prawa do nauki,

9) prawa do życia bez przemocy,

10)prawa do stowarzyszania się,

11)prawa do poszanowania godności,

12)prawa do równości.

          2. Oprócz praw wymienionych w ust. l, uczeń ma prawo do:

1) właściwego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami pedagogiki specjalnej oraz higieny pracy umysłowej,

2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo,

3) troskliwego i życzliwego traktowania w procesie dydaktyczno wychowawczym, rewalidacyjnym i resocjalizacyjnym,

4) rozwijania zainteresowań podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

5) jawnej, obiektywnej i sprawiedliwej oceny,

6) informacji o sposobach kontroli jego postępów w nauce,

7) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki,

8) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową,

9) uczestnictwa w zajęciach adekwatnie do swoich możliwości psychofizycznych,

10)zgłaszania nauczycielom, dyrektorowi szkoły swoich potrzeb, trudności, kłopotów oraz skarg,

11)odwołania się do dyrektora w sprawie udzielonej mu kary,

12)korzystania z pomocy pedagogicznej i psychologicznej,

13)wybierania i bycia wybieranym na gospodarza zespołu klasowego,

14) korzystania z pomocy materialnej.

3. Ustanawia się jak niżej wewnątrzszkolny tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia:

1) w przypadku naruszenia praw ucznia, uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) maj ą prawo złożyć skargę,

2) skargę składa się na piśmie do dyrektora za pośrednictwem wychowawcy,

3) skarga winna być przedłożona najpóźniej po upływie 7 dni od momentu zaistnienia zdarzenia, w wyniku którego naruszono prawa ucznia,

4) dyrektor rozpatruje wniesioną skargę w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania, zasięgając opinii rady pedagogicznej,

5) podjęta przez dyrektora decyzja jest ostateczna,

6) dyrektor powiadamia na piśmie wnoszącego skargę o sposobie załatwienia sprawy.

      § 20.1. Do obowiązków ucznia należy:

1) systematyczne i punktualne uczęszczanie na zajęcia,

2) przestrzeganie zasad funkcjonowania zespołu uczniowskiego,

3) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie pracy i zabawy,

4) dbanie o higienę osobistą oraz estetyczny wygląd zewnętrzny,

5) utrzymywanie ładu i porządku w miejscu przechowywania swoich rzeczy,

6) szanowanie rzeczy własnych i innych osób oraz dbanie o wspólne mienie,

7) dbanie o porządek i estetykę otoczenia,

8) stosowanie form grzecznościowych wobec rówieśników i osób dorosłych w szkole i w miejscach publicznych,

9) poprawne zachowanie się przy stole i kulturalne spożywanie posiłków,

10)pomoc młodszym i mniej sprawnym koleżankom i kolegom,

11)uszanowanie obyczajów szkolnych, narodowych i religijnych,

12)dbanie o środowisko naturalne.

§ 21.1. Uczniowi zabrania się: .

1) używania wulgaryzmów językowych,

2) picia napojów alkoholowych,

3) palenia papierosów,

4) zażywania środków odurzających,

5) nakłaniania lub zmuszania rówieśników do nielegalnych działań seksualnych.

         § 22.1. Ustanawia się następujące rodzaje nagród dla uczniów:

1) pochwała udzielona przez nauczyciela w obecności zespołu klasowego,

2) pochwała udzielona przez dyrektora na apelu szkolnym,

3) dyplom uznania,

4) nagroda rzeczowa,

5) list pochwalny do rodziców.

          § 23.1. Ustanawia się następujące rodzaje kar stosowanych wobec uczniów:

1) upomnienie udzielone przez nauczyciela w obecności zespołu klasowego,

2) upomnienie udzielone przez dyrektora na apelu szkolnym,

3) czasowe zawieszenie w prawach w zakresie udziału ucznia w imprezach kulturalno - rozrywkowych i sportowych,

4) przeniesienie ucznia do równoległej klasy.

2. Tryb odwoływania się od kary:

1) od zastosowanej kary uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo odwołania się w ciągu trzech dni od jej otrzymania, do dyrektora za pośrednictwem wychowawcy klasy,

2) odwołanie powinno być złożone w formie pisemnej,

3) dyrektor szkoły, zasięgając opinii wychowawcy i pedagoga, w ciągu trzech dni od wpłynięcia odwołania, rozpatruje odwołanie,

4) o podjętej decyzji dyrektor powiadamia ucznia lub rodzica (opiekuna prawnego) w formie pisemnej,

5) decyzja dyrektora jest ostateczna.

rozdział VIII

 postanowienia końcowe.

         § 24.1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Pieczęć urzędowa szkoły nie zawiera nazwy ośrodka, w skład którego wchodzi.

§ 25.1. W nazwie szkoły umieszczonej na tablicy urzędowej, na sztandarze, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie “specjalna""

§26. l .Szkoła   prowadzi   i   przechowuje   dokumentację   zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 27.1. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.

 § 28.1. Wszelkie zmiany do niniejszego statutu uchwala rada pedagogiczna.

 § 29.1. Wszelkie sprawy w zakresie interpretacji i stosowania niniejszego statutu rozstrzyga dyrektor szkoły.

 

 

 

 

 

 



  data publikacji: 17.09.2005 12:32:33   opublikował: Dariusz Staszczyk   wytworzył: Bartłomiej Kurek